Onderhoud houten ton

Gestart door Kristof1983, 28-01-2020 19:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof1983

Hallo,

Ik ben ter voorbereiding van een lambiek begonnen met het waterdicht maken van een houten ton.
Nu heb ik deze enkele keren gespoeld en er heeft nu een kleine week water in gestaan. De ton is helemaal waterdicht, maar de bovenste plank, rond het gat blijft nat aan de buitenkant. Hierdoor beginnen er zich ook kleine schimmels te vormen op het hout.
Is het normaal dat het daar zo nat blijft en wat doe ik best met die schimmel? Zou dit een probleem vormen wanneer de lambiek in het vat zit?

Ik geef nog enkele foto's mee.

Alvast bedankt!

Rinus

Ik vind het echt fascinerend dat bier in houten vaten opslaan / vergisten. Ik begrijp nooit zo goed waarom ik mijn RVS vaten zo perfect mogelijk moet reinigen, desinfecteren enz... voordat mijn bier/wort erin gaat.

Die houten vaten (zelfs met schimmels) dat kan toch nooit goed zijn? Wellicht wel voor geuze of bieren op wilde gist.... Het ontbreekt mij echt aan kennis op dit gebied hoor, ik houd het bij mijn RVS vaten hoor.

Maar ik volg dit topic verder wel uit interesse want het blijft wel iets magisch / nostalgisch hebben die houten vaten, prachtig!

hobbybob

Bij ons was dat niet het geval.

Alles dicht na een week, daarna het vat een uur lang met een stoomcleaner gebombardeerd en daarna een zwavelriek erin.

Staat nu al 1,5 maand een imperial stout in te "rijpen".
Vorige week een sample geproefd lijkt zeer veelbelovend

Kristof1983

Alvast bedankt voor de antwoorden. Intussen heb ik de schimmel met een doekje weggeveegd maar de natte plek rond de opening bovenaan lijkt maar niet op te drogen.

Hier nog enkele foto's, hopelijk maakt dat het probleem een beetje duidelijker.






Herman

Als het gat in de vloeistof ligt, gaat de vloeistof dan niet gewoon door de 'houtvaten' stromen waardoor een natte plek wordt gecreƫerd? M.a.w. gat niet in de vloeistof en het droogt op.

BLUB

Citaat van: Herman op 30-01-2020  21:32 uAls het gat in de vloeistof ligt, gaat de vloeistof dan niet gewoon door de 'houtvaten' stromen waardoor een natte plek wordt gecreĆ«erd? M.a.w. gat niet in de vloeistof en het droogt op.

Klopt, het vocht trekt in het "kopshout"  :biersmile:

 :degroeten:

BLUB

Kristof1983

Aha, dat kan het zijn, bij het vullen heb ik hem de eerste keer danig laten overstromen. Zou ik dan best bij het leeggieten tijdens het spoelen een hevel gebruiken om zeker niet het water in het kopshout te laten trekken?

hobbybob

Gewoon klein beetje eruit totdat het kopsehout van het gat vrij van vocht is.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.