Soort zoethout smaak in verschillende bier stylen

Gestart door Ricky, 28-01-2020 17:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ricky

Ik heb een vraag: in meerdere bieren krijg ik een soort zoethout smaak in mijn bier.
Aan het gist zou het niet liggen (ik heb het met de 3787 gekregen met een tripel)
Deze is zo erg dat hij niet te drinken is.
Nu twee keer met US-05 een pale ale gebrouwen. Ook (minder dan de tripel) een zoethout smaak in mijn bier.

De tripel is gebrouwen met nieuwe mout -swaen (pilsner) en kandijsuiker.
1.080-1.010 northern brewer en Saaz tot 35 IBU.
Gecontroleerd vergist 21 start- 23 hoofdvergisting - 19 navergisting, 5 dagen 2 graden. Bottelen

De pale ale ook met nieuwe verse pils mout en 8% tarwemout.
1.050-1.010 met Nelson sauvin en drooghop met Mosaic en Citra. Hij is echt super lekker maar er zit een hint zoethout weer in. Hoofd- en navergisting 20 graden 3 dagen 2 graden en bottelen.

Ben beetje het einde raad... Weet iemand wat ik nou verkeerd doe? Brouw al 4-5 jaar maar de laatste 5 brouwsels zoethout

Jacques

Citaat van: Ricky op 28-01-2020  17:21 uBen beetje het einde raad... Weet iemand wat ik nou verkeerd doe? Brouw al 4-5 jaar maar de laatste 5 brouwsels zoethout

Als je bij verschillende brouwsels met verschillende samenstelling van de stort steeds een zoethoutachtige smaak krijgt zou ik het zoeken in de gebruikte apparatuur. Is er iets hierin veranderd?

En als je bij de door jou bedoelde brouwsel steeds een bepaalde mout gebruikt hebt ligt het voor de hand dat daar de oorzaak ligt.


Heb je het bier ook laten proeven door een ervaren proever? Het kan zijn de smaak die je waarneemt door hem of haar anders omschreven wordt (als bijvoorbeeld diacetyl...)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.