Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Soort zoethout smaak in verschillende bier stylen  (gelezen 372 keer)

Offline Ricky

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • Gek op wild gefermenteerd bier
Soort zoethout smaak in verschillende bier stylen
« Gepost op: 28-01-2020 17:21 u »
Ik heb een vraag: in meerdere bieren krijg ik een soort zoethout smaak in mijn bier.
Aan het gist zou het niet liggen (ik heb het met de 3787 gekregen met een tripel)
Deze is zo erg dat hij niet te drinken is.
Nu twee keer met US-05 een pale ale gebrouwen. Ook (minder dan de tripel) een zoethout smaak in mijn bier.

De tripel is gebrouwen met nieuwe mout -swaen (pilsner) en kandijsuiker.
1.080-1.010 northern brewer en Saaz tot 35 IBU.
Gecontroleerd vergist 21 start- 23 hoofdvergisting - 19 navergisting, 5 dagen 2 graden. Bottelen

De pale ale ook met nieuwe verse pils mout en 8% tarwemout.
1.050-1.010 met Nelson sauvin en drooghop met Mosaic en Citra. Hij is echt super lekker maar er zit een hint zoethout weer in. Hoofd- en navergisting 20 graden 3 dagen 2 graden en bottelen.

Ben beetje het einde raad... Weet iemand wat ik nou verkeerd doe? Brouw al 4-5 jaar maar de laatste 5 brouwsels zoethout

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Soort zoethout smaak in verschillende bier stylen
« Reactie #1 Gepost op: 28-01-2020 22:14 u »
Ben beetje het einde raad... Weet iemand wat ik nou verkeerd doe? Brouw al 4-5 jaar maar de laatste 5 brouwsels zoethout

Als je bij verschillende brouwsels met verschillende samenstelling van de stort steeds een zoethoutachtige smaak krijgt zou ik het zoeken in de gebruikte apparatuur. Is er iets hierin veranderd?

En als je bij de door jou bedoelde brouwsel steeds een bepaalde mout gebruikt hebt ligt het voor de hand dat daar de oorzaak ligt.

Heb je het bier ook laten proeven door een ervaren proever? Het kan zijn de smaak die je waarneemt door hem of haar anders omschreven wordt (als bijvoorbeeld diacetyl...)

Tags: