Brew Monk vergistingsvat

Gestart door Eddiek87, 27-01-2020 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volleybaltrainer

Wat ook een  mogelijkheid is, is de koelkast dieper maken. Ergens is er een draadje waarbij iemand uitlegt hoe hij de koelkast dieper heeft gemaakt door de deur er vanaf te halen en er  wanden van geïsoleerd materiaal aan te klussen, deur er weer voor en voila een grotere koelkast.

Of je gebruikt de achterwand van de koelkast om een grotere kast te koelen, ook daar heb ik eens een draadje van gezien.

Groeten Marco

Jacques

Citaat van: Marco Aal op 29-07-2020  12:14 uHallo,

Je kunt ook de binnen deur isolatieplaat eruit halen of snijden met dremel,
moet je even onder de deurrubber kijken misschien klik je het er zo uit heb ik ook gedaan.
even een ochtendje werk

succes Marco

De energierekening wordt dan wel wat hoger...

middelaersch

Bij mij ging de deur van de koelkast ook net niet dicht. Dat heb ik opgelost door onder de voorste pootjes een latje te leggen. Nu staat het vat ietsjes achterover en gaat de deur wel dicht.

André de Laat

Citaat van: Griebelienus op 03-04-2020  11:52 uBeste brouwvrienden,
Ook ik heb de Brewmonk CCT een paar maanden in huis. En ik heb ook de koel-deksel er bij. (maar die is van Klarstein, want niet leverbaar via Brouwland, Klarstein vat is identiek). Ondanks alle negatieve geluiden even mijn ervaringen hier:

Gist laat zich prima aftappen. Kraan is 3/4 inch, dus lekker dikke siliconen slang er op en in een pannetje aftappen. Standaard-koppelingen. Helling van de conus is prima. Na 2 weken en aftappen van gist zijn de wanden bijna gistvrij. (maar alleen nog maar een Chouffe-opkweek en Britse gisten gebruikt tot nu toe, volgende week een Belg (Achel-opkweek) of een Wy 1084  proberen, maar dat komt vast goed).

De koeldeksel is super! Daar zit ook een zakpijp van 35 cm in, waar ik mijn inkbird-sonde in kan laten zakken. De inkbird regelt dan de koeling. Gecheckt met thermometer: meet op die manier echt heel nauwkeurig de temperatuur. Ik laat koelwater met een aquariumpompje vanuit een elektrische koelbox door de koelspiraal lopen. Werkt prima. Ik warm op met een warmteriem aan de buitenkant. Grootste voordeel van deze set-up: het past allemaal in mijn meterkast!

Hevelen via aparte kraantje gaat uitstekend. De opmerkingen hierboven snap ik niet. Gist aftappen gaat via de kraan onderin.

Zijn er ook nadelen? jazeker:
De ingestanste maten (in liters) zijn heel onduidelijk af te lezen. Dus ik gebruik een pijlstokje om het volume te bepalen voor mijn Plaato waterslot.
Ook kan ik voelen (maar niet zien) dat de pijp onderaan de conus een lasnaad heeft. Dus ik gebruik Enzybrew + Starsan om zeker te zijn dat daar geen besmettingsbon ontstaat.
En verder maak ik me inderdaad een beetje zorgen over de siliconen ring. Maar nu sluit ie echt heel goed af. (gecontroleerd met zuigproef). Maar gelukkig heb ik 2 ringen, omdat ik ook de orginele deksel nog heb. Zodra die ringen extra te bestellen zijn, doe ik dat.

Kortom: Prima aankoop (so far so good), maar vast niet hetzelfde niveau van een brewtech CCT mét gistaflaat. Maar het prijsverschil van een paar honderd euro en de stapelbaarheid lijken me grote voordelen te hebben. De tijd zal leren of de aankoop echt een duurzame investering was. Daar is het nu nog te vroeg voor.

Die siliconen afsluitringen in het deksel? Ja, daar moet je even handig in worden. Goed vastdrukken onder het randje. Controleren of ie goed zit doe door de ring te draaien in het deksel. Door de richel in het deksel in te spuiten met wat Star San maakt het geheel wat makkelijker. Ik verwijder de siliconen pakking na gebruik en plaats hem pas terug als ik weer ga vergisten.

André.

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 01-08-2020  20:45 uBij mij ging de deur van de koelkast ook net niet dicht. Dat heb ik opgelost door onder de voorste pootjes een latje te leggen. Nu staat het vat ietsjes achterover en gaat de deur wel dicht.

Inderdaad. Dan staat ie nét iets hoger.

Novice77

Ik heb inmiddels de Brew Monk in een koelkast kunnen krijgen; een Bosch Easystore. Die heb ik tweedehands op de kop kunnen tikken, ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Dit is een koelkast met platte deur en met lades die helemaal te verwijderen zijn. Past prima!

susantigoon

Citaat van: Hay op 31-01-2020  18:35 uIk heb dan de Klarstein en gist aflaten via de onderste kraan pijpje gaat prima.
Ik heb wel 2 maal gehad dat na het aflaten van het bier er nog heel veel gist aan de conische kanten van het vat zat.
En dat was beide keren met de Nothinham gist.
Verder is een punt van aandacht de onderste kraan die is niet uit mekaar te halen en dus heel lastig schoon te maken.
Heb die kraan er nog niet afgedraaid (heeft iemand dit al gedaan?) omdat die best vastzit en ik bang was de boel kapot te draaien.
Maar die wil ik eventueel vervangen door een andere die je wel uit mekaar kan halen en schoon kunt maken.

Ik haal de onderste kraan er na elk gebruik af en kook hem na het schoonmaken enkele minuten uit. Je kunt hem er daarna niet opnieuw aandraaien zonder te lekken. Ik draai telkens eerst 5 à 6 teflontapjes om de schroefdraad en draai daarna de kraan er weer op. Even voor de zekerheid water er in zetten om op lekken te controleren. Dit doe ik altijd een dag van te voren, gaat altijd goed.

Waar ik nu wel last van heb is dat wanneer de heftigheid van de vergisting over is het koolzuur niet meer ontsnapt door het waterslot. Deze staat helemaal stil en heeft ook geen druk meer. Het beetje koolzuur verdwijnt via de rand van de deksel en heb het idee dat die siliconen rand aan de binnenkant van de deksel niet meer 100% afsluit. Hoe is jouw ervaring hier mee?

Haddock

Citaat van: Novice77 op 26-09-2020  23:19 uIk heb inmiddels de Brew Monk in een koelkast kunnen krijgen; een Bosch Easystore. Die heb ik tweedehands op de kop kunnen tikken, ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Dit is een koelkast met platte deur en met lades die helemaal te verwijderen zijn. Past prima!
Ik heb hetzelfde idee. Twee vraagjes: haal je de pootjes van het Brew Monk gistvat af en past er dan nog een waterslot op? Bij de Brewbucket kun je een blow-out ventiel kopen, ik ben benieuwd of die hier  ook op past. Alvast bedankt. :proost:

André de Laat

Citaat van: susantigoon op 30-09-2020  15:39 uIk haal de onderste kraan er na elk gebruik af en kook hem na het schoonmaken enkele minuten uit. Je kunt hem er daarna niet opnieuw aandraaien zonder te lekken. Ik draai telkens eerst 5 à 6 teflontapjes om de schroefdraad en draai daarna de kraan er weer op. Even voor de zekerheid water er in zetten om op lekken te controleren. Dit doe ik altijd een dag van te voren, gaat altijd goed.

Waar ik nu wel last van heb is dat wanneer de heftigheid van de vergisting over is het koolzuur niet meer ontsnapt door het waterslot. Deze staat helemaal stil en heeft ook geen druk meer. Het beetje koolzuur verdwijnt via de rand van de deksel en heb het idee dat die siliconen rand aan de binnenkant van de deksel niet meer 100% afsluit. Hoe is jouw ervaring hier mee?

Met mijn Brewbuckets allemaal geen last van. Ietsje duurder maar geen sores verder  :weetniet: :weetniet:

Novice77

Citaat van: Haddock op 20-10-2020  20:46 uTwee vraagjes: haal je de pootjes van het Brewmonk gistvat af en past er dan nog een waterslot op?
Pootjes zitten er nog op, en het meegeleverde waterslot past dan ook nog. Er is met waterslot nog een paar centimeter vrij tot aan de bovenkant.  :biersmile:

middelaersch

Citaat van: André de Laat op 20-10-2020  21:00 uMet mijn Brewbuckets allemaal geen last van. Ietsje duurder maar geen sores verder  :weetniet: :weetniet:

Ja, ik ben ook een beetje verbaasd als ik dit allemaal lees.

Toen ik mijn BrewBucket kocht heb ik ook even naar de Brew Monk gekeken. Maar ik had de indruk dat bij de Bucket alles toch net een tikkeltje degelijk uitgevoerd en beter afgewerkt was. En dat blijkt nu dus ook. Totaal geen problemen met dat ding.
Blij dat ik die paar tientjes extra daarvoor heb uitgegeven.

Dus als je nog voor de keuze staat...

Novice77

Citaat van: susantigoon op 30-09-2020  15:39 uWaar ik nu wel last van heb is dat wanneer de heftigheid van de vergisting over is het koolzuur niet meer ontsnapt door het waterslot. Deze staat helemaal stil en heeft ook geen druk meer. Het beetje koolzuur verdwijnt via de rand van de deksel en heb het idee dat die siliconen rand aan de binnenkant van de deksel niet meer 100% afsluit. Hoe is jouw ervaring hier mee?
Ik zal hier bij mijn volgende brouwsel goed op letten. Zat je waterslot wel voldoende vol? Bij het bijgeleverde waterslot zit geen vulstreepje, en als er te weinig water in zit, krijg je misschien dat wat jij beschrijft.

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 20-10-2020  21:50 uJa, ik ben ook een beetje verbaasd als ik dit allemaal lees.

Toen ik mijn BrewBucket kocht heb ik ook even naar de Brew Monk gekeken. Maar ik had de indruk dat bij de Bucket alles toch net een tikkeltje degelijk uitgevoerd en beter afgewerkt was. En dat blijkt nu dus ook. Totaal geen problemen met dat ding.
Blij dat ik die paar tientjes extra daarvoor heb uitgegeven.

Dus als je nog voor de keuze staat...

Ik ben er extra voor naar Limburg gereden om ze beiden naast elkaar te bewonderen. Nou, de keuze was snel gemaakt. Ik denk zelf de juiste keuze. Ik heb nu 3 Brewbuckets, mét thermowells. Zou niks anders meer willen... Tja, tóch wel. CCT´s met vlinderkranen van Brewtech. Maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan helaas. Wie weet ooit  :weetniet: :weetniet:

Heyudude

Citaat van: André de Laat op 21-10-2020  07:34 u...
Ik heb nu 3 Brewbuckets, mét thermowells. Zou niks anders meer willen... Tja, tóch wel. CCT´s met vlinderkranen van Brewtech. Maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan helaas. Wie weet ooit  :weetniet: :weetniet:

Dus de bucket is de versie die voor 199 in de shops staat? Met enkel een aftapkraan?
Lukt het dan wel om de gist af te tappen kraantje lijkt me erg dun vandaar de vraag. Of hevel je over?

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  13:25 uDus de bucket is de versie die voor 199 in de shops staat? Met enkel een aftapkraan?
Lukt het dan wel om de gist af te tappen kraantje lijkt me erg dun vandaar de vraag. of hevel je over?
Nee, André bedoelt de Brewmaster versie (met zakbuis). Die heb ik zelf ook; ook erg tevreden over en blij mee.

Bij de Brewbucket tap je de gist niet af; het is ook geen CCT. Aan de binnenkant van de kraan zit wel een 'racking arm', die helpt je om je bier boven de gist af te tappen. Je hoeft dus niet meer over te hevelen.
Ik bottel direct vanuit de Brewbucket met een slang en bottelpijpje aan het kraantje en dat gaat altijd goed.
24 uur van tevoren breng ik de bucket over naar de plek waar ik ga bottelen. 's Ochtends (± 12 uur van tevoren) til ik 'm voorzichtig op hoogte. Dan kan de inhoud weer goed tot rust komen en wat opgedwarreld is weer bezinken. Gaat, zoals gezegd, tot nog toe altijd goed.

Heyudude

Klopt die bedoelde ik ook, de versie zonder display is 199.
Duidelijke uitleg en het overwegen waard in de toekomst.

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  15:58 uKlopt die bedoelde ik ook, de versie zonder display is 199.
Duidelijke uitleg en het overwegen waard in de toekomst.
Nou ja, het is niet echt een display; het gaat om de zakbuis (a.k.a. Thermowell) die bijgeleverd wordt.
Wat je ziet op de foto's is een goedkoop thermometertje (zulke ik heb eerder bij Ali voor 55 cent/stuk gekocht) die er standaard opgeleverd wordt, maar je kunt de zakbuis ook erg goed voor de thermometer-sonde van een Inkbird gebruiken. Die heb ik en in combinatie met zo'n verwarmingsriem van 30W kan ik de bucket prima op temperatuur houden als hij op een kouwe plek staat.

Ik heb met deze combinatie afgelopen keer zelfs een bier met Voss kveik heel stabiel op 35ºC vergist. Ik heb geen klimaatkast, dus is de zakbuis een uitkomst voor mij.

Heyudude

Ok dan gaat de versie met de zakbuis op de wishlist.
Lijkt me superhandig voor die paar tientjes meer.

André de Laat

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  16:09 uOk dan gaat de versie met de zakbuis op de wishlist.
Lijkt me superhandig voor die paar tientjes meer.

Vooral niet bezuinigen op een gistvat. Het meest essentieel in het brouwproces. Over de Brew Monk lees ik vaak negatieve reviews. Van de Brewbucket heb ik eigenlijk nog nooit iets negatiefs gelezen. Ik heb er al tig brouwsels in vergist. Perfect gewoon. En dat gist aftappen? Ik blijf erbij dat dat met zo´n smal openingetje niet goed zal gaan. Hoezeer men ook beweert dat dit prima gaat.

Sander van Dijk

Citaat van: André de Laat op 21-10-2020  17:48 uVooral niet bezuinigen op een gistvat. Het meest essentieel in het brouwproces. Over de Brew Monk lees ik vaak negatieve reviews. Van de Brewbucket heb ik eigenlijk nog nooit iets negatiefs gelezen. Ik heb er al tig brouwsels in vergist. Perfect gewoon. En dat gist aftappen? Ik blijf erbij dat dat met zo´n smal openingetje niet goed zal gaan. Hoezeer men ook beweert dat dit prima gaat.


Ik heb zelf het Brew Monk vergistingsvat en ben er zeer tevreden over. Ik heb er zelf niet heel veel echte negatieve reviews over gelezen, behalve van mensen die dachten een vat te hebben aangeschaft die 1-op-1 te vergelijken was met een véél duurdere echte CCT.


De hellingshoek van de conus is kleiner dan die van een echte CCT, dus er zal vanzelf meer gist aan de wand blijven plakken. Toch komt komt er bij mij een behoorlijke hoeveelheid gist uit als ik die aflaat. Als de heftige vergisting voorbij is, laat ik er om de dag wat gist uitlopen en bij mij blijft er uiteindelijk maar verrassend weinig gist achter als ik het jongbier eruit heb geheveld. Maar ik geloof direct dat je met sommige (Engelse) gisten wat meer last zal hebben.


Voor mijzelf vind ik het grootste voordeel van het aftappunt aan de onderkant, dat het schoonmaken veel makkelijker wordt, doordat je het vat via de onderkant weer leeg kunt laten lopen. Leeg kiepen kan natuurlijk ook prima, maar ik vind het wel heel handig.

Brouwerij KOR

Beste Brouwers,

Hier ook even mijn ervaring met de Brewmonk.
Ik heb er pas een brouwsel in vergist, het gistaftappen gaat erg goed, geen last van verstoppingen (JAcks Mangrove M20 gist) er kwam een aardig dikke gistslurrie uit de eerste keer aftappen, dat is wat mij betreft geen rede om deze ketel niet aan te schaffen.
Wat ik wel jammer vind aan deze ketel is dat het allemaal net iets minder degelijk is dan een Brewtech. Het is volgens mij dunner metaal, de liters zijn erin geslagen (dus geen glad oppervlak!) en de bijgeleverde thermometer vind ik een goedkope constructie.
Prima ketel maar mijn volgende ketel wordt toch een SS brewtech.

Groet Ruud


Brouwerij KOR

Beste brouwers, nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik heb een vergistingskast gebouwd (zie foto). De Brew Monk blijkt wel heel erg ideaal te zijn met de thermometer van de inkbird thermostaat. Deze past precies door het rubber van de Brew Monk thermometer waardoor je de temperatuur in het vat kunt meten! D
 

tdp

Zou wel oppassen met die glazen plaat, wellicht vevangen door een stuk Trespa of Betonplex?

En zelf ben ik niet van stopcontacten onder een gistvat, maar da's persoonlijk! Ziet er verder netjes uit!

Heyudude

Citaat van: Rootsman op 28-10-2020  07:30 uBeste brouwers, nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik heb een vergistingskast gebouwd (zie foto). De brewmonk blijkt wel heel erg ideaal te zijn met de thermometer van de inkbird thermostaat. Deze past precies door het rubber van de brewmonk thermometer waardoor je de temperatuur in het vat kunt meten!

Welke verwarmingskabel is dat? En waar te krijgen?

En inderdaad een glazen plaat is tricky

Jan de Graaff

Het is in dit forum al een paar keer besproken (onder andere hier, en er zijn nog meer draadjes). Ook elders is hier info over te vinden.

In een klimaatkast is het aan te bevelen om de temperatuur van het wort niet via een zakbuis/thermowell te meten, maar door middel van de temperatuursensor van de Inkbird met een sponsje aan de buitenzijde van het gistvat te bevestigen.
Dit heeft te maken met het feit dat, door de temperatuur in het wort te meten, het temperatuurverloop veel grotere uitschieters naar boven en naar beneden kent, dan wanneer de temperatuur aan de buitenzijde van het vat gemeten wordt en derhalve de omgevingstemperatuur aan de binnenzijde van de klimaatkast betrokken wordt in de meting.

Dat is de theoretische verhandeling. Waar het op neerkomt is dat, wanneer je in het wort meet, het langer duurt voordat een afkoeling wordt waargenomen. Het duurt dus langer voordat de Inkbird de boel gaat verwarmen; terwijl het buiten het vergistingsvat al veel kouder is. Daarna duurt het langer voordat in het wort de hogere temperatuur bereikt is, dus blijft de Inkbird veel te lang verwarmen. Buiten het vergistingsvat is het dan veel te warm.

Door te meten aan de buitenzijde van het vergistingsvat (sensor met sponsje vastgeplakt), worden deze over- en undershoots in de temperatuur voorkomen, is de temperatuur gelijkmatiger en dus ook de vergisting.
Wanneer de buitenzijde van het vergistingsvat en het wort de juiste temperatuur heeft, is het aannemelijk dat dit ook in het midden van het wort het geval is. De buitenzijde heeft immers een vele male groter volume dan slechts het middelpunt.

Wanneer je géén klimaatkast hebt en, bijvoorbeeld, werkt met een warmteriem, dan verdient het wel de aanbeveling om de temperatuur via de zakbuis/thermowell te meten en bij te verwarmen als de temperatuur in het midden te laag wordt. Door convectie wordt de warmte verder verdeelt door het wort.
Dit geeft, overigens, een minder gelijkmatig temperatuurverloop in het wort, maar nog altijd beter dan niet verwarmen – vooropgesteld dat verwarmen nodig is, natuurlijk.

Ik hoop dat dit helpt!!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.