Brew Monk vergistingsvat

Gestart door Eddiek87, 27-01-2020 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eddiek87

Wie heeft er ervaring met het Brew Monk vergistingsvat?

IONOX

Ik heb hem sinds een week of 3, maar moet nog brouwen om er wat meer over te kunnen vertellen. De kwaliteit van het staal is goed. Heb hem wel al schoongemaakt en alles werkt naar behoren (met water dus). Enige wat je echt zal moeten vervangen op termijn zijn de O-ringen, maar daar kun je een lange tijd mee vooruit. Mijn reden om hem te kopen was dat hij in de actie was en ik wilde gist af kunnen tappen, gezien ik het liefst in 1 vat vergist en lager (om ook maar enige vorm van oxidatie te voorkomen). Er past gewoon een PVC slang op het kraantje, dus afvullen kan ook gebeuren. Vraag me wel af hoeveel er in het vat achter zal blijven, gezien het mondstuk voor mijn gevoel nog vrij hoog zit. Alhoewel dit begrijpbaar is als je niet gist aftapt en lagert in 1 vat zoals ik het ga doen. Als hij bevalt na een paar keer brouwen, koop ik een 2e, want ze zijn stapelbaar en zo kan ik experimenten gecontroleerd uitvoeren

Jeltuh

Is gelijk aan de Klarstein, als je zoekt op dit forum vind je verschillende ervaringen. Met name het dunne aflaatpijpje heeft een work around nodig..

Rinus

Hetzelfde als de SS Brewtech, maar dan met gistdump valve en iets meer liters, ziet er goed uit zeg.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen, heb nu 2 SSB, wellicht ga ik ze dan vervangen door de Brew Monk...

Overigens de Grainfather fermentor is nog altijd mijn persoonlijke favoriet voor gecontroleerd vergisten...

joenedu

Ik zit er ook aan te denken deze aan te schaffen, een neef van mij heeft hem ook en is er erg tevreden over. Volg dit op de voet  :brouwen:

DavyDK

Citaat van: Jeltuh op 27-01-2020  20:17 uIs gelijk aan de Klarstein, als je zoekt op dit forum vind je verschillende ervaringen. Met name het dunne aflaatpijpje heeft een work around nodig..

Wat bedoel je met work around?
En wat is er mis met het dunne aflaatpijpje? De onderste bedoel je? Niet zo een goede kwaliteit of zo?

Grts

IONOX

Volgende week zaterdag ga ik brouwen en dan zal ik mijn eerste bevindingen kunnen delen. Er zit ook een dry-hop in het recept, dus ik kan wel wat mooie fotootjes gaan maken.

joenedu

Citaat van: DavyDK op 28-01-2020  21:28 uEn wat is er mis met het dunne aflaatpijpje? De onderste bedoel je? Niet zo een goede kwaliteit of zo?

Het schijnt dat als je gist af wil laten, het niet zo makkelijk door het dunne pijpje gaat. Oftewel het pijpje is zo dun dat je amper gist af kunt laten, terwijl die daar wel voor bedoeld is.

jeroenvk

Nu 2 keer gebruikt. Fantastisch gistvat! Gist aflaten geen enkel probleem, terwijl het best een dikke smurrie was.

Eddiek87

Citaat van: jeroenvk op 30-01-2020  13:49 uNu 2 keer gebruikt. Fantastisch gistvat! Gist aflaten geen enkel probleem, terwijl het best een dikke smurrie was.

Welke gisten heb je tot nu toe gebruikt?

Hay

Ik heb dan de Klarstein en gist aflaten via de onderste kraan pijpje gaat prima.
Ik heb wel 2 maal gehad dat na het aflaten van het bier er nog heel veel gist aan de conische kanten van het vat zat.
En dat was beide keren met de Nothinham gist.
Verder is een punt van aandacht de onderste kraan die is niet uit mekaar te halen en dus heel lastig schoon te maken.
Heb die kraan er nog niet afgedraaid (heeft iemand dit al gedaan?) omdat die best vastzit en ik bang was de boel kapot te draaien.
Maar die wil ik eventueel vervangen door een andere die je wel uit mekaar kan halen en schoon kunt maken.

Theo Mol

Kan de dry hop lastig zijn?
Ik heb daar geen ervaring mee dus ik weet niet of de hop drijft of zinkt. Als het zinkt heb je flink meer prut denk ik.

John

Volgens mij is de hoek van de conus niet goed. Conus moet veel dieper zijn om het voordeel te hebben van een cct.

Hay

Citaat van: Theo Mol op 01-02-2020  10:13 uKan de dry hop lastig zijn?
Ik heb daar geen ervaring mee dus ik weet niet of de hop drijft of zinkt. Als het zinkt heb je flink meer prut denk ik.

Weet ik niet ik doe niet aan dry hoppen.

John

Citaat van: John op 02-02-2020  13:39 uVolgens mij is de hoek van de conus niet goed. Conus moet veel dieper zijn om het voordeel te hebben van een cct.
Toch?

Stakker33

Citaat van: Hay op 31-01-2020  18:35 uHeb die kraan er nog niet afgedraaid (heeft iemand dit al gedaan?) omdat die best vastzit en ik bang was de boel kapot te draaien.
Maar die wil ik eventueel vervangen door een andere die je wel uit mekaar kan halen en schoon kunt maken.

Jawel hoor is prima uit elkaar te halen! Aan het stuk RVS met het grote inbus gat zit gewoon een schroefdraad dus die kun je eruit draaien.
Dus de onderste bolkraan is volledig te demonteren. Zelfs de kogel kun je eruit halen. Kwam hier bij achter toeval omdat er in de kraan was rammelde.

Verder hebben wij er sinds december 2 in gebruik en zeer tevreden mee! Gist aflaten doe ik in stapjes elke 10 min ongeveer en dan 3x dan is het meeste er wel uit. Heerlijk om de overhevel naar mandfles stap over te kunnen slaan, scheelt weer een hoop tijd.

Ben aan het kijken of ik een thermowell (of Jacques zakbuis :D) kan monteren op de plaats van de analoge thermometer en dan daar de sensor van de STC1000 in kan doen. Het gat is 8 mm maar dan zou ik een sensor voor de STC1000 moeten vinden van 3,5mm maar nog niet gevonden.
https://www.aliexpress.com/item/32951219389.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2525122eA5IDh3&algo_pvid=ae4baabc-0bab-4b18-93c0-73dc1701de7b&algo_expid=ae4baabc-0bab-4b18-93c0-73dc1701de7b-1&btsid=9927bddd-1ae6-43e5-854a-cb32de5c2cd8&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_55

John

Citaat van: John op 07-02-2020  08:36 uToch?

Er staan best wel lovende recensies van leden hier op het forum... Is dat alleen vanwege de mooie prijs? Ik heb al geopperd dat de conus niet stijl genoeg is (kan me sterk vergissen). Ik zie ook de Brewtech Brewbucket met dezelfde hoek en zonder onderste kraantje. Volgens mij is dan alleen het materiaal (RVS) een voordeel tov een plastic vat...

tdp

Citaat van: John op 17-02-2020  16:06 uEr staan best wel lovende recensies van leden hier op het forum... Is dat alleen vanwege de mooie prijs? Ik heb al geopperd dat de conus niet stijl genoeg is (kan me sterk vergissen). Ik zie ook de Brewtech Brewbucket met dezelfde hoek en zonder onderste kraantje. Volgens mij is dan alleen het materiaal (RVS) een voordeel tov een plastic vat...

Het is een tussen'oplossing' tussen een gistvat met een vlakke bodem en een CCT. Denk inderdaad dat de conus niet stijl genoeg is. RVS is een van de voordelen inderdaad. Zit er zelf ook nog over te dubben, vergist nu gewoon in een plastic gistvat.

André de Laat

Ik heb er ook naar gekeken, maar tóch voor de Brewbucket gekozen. Uiteraard hebben die mannen bij Ss Brewtech ook gedacht aan een gist aflaat in de Brewbucket, maar om een goede reden niet daarvoor gekozen.

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202956715-Are-you-going-to-add-a-dump-valve-to-the-Brew-Bucket

Guppie

Ik ben zelf ook een brewbucket gebruiker, voor die paar tientjes minder ga ik geen goedkope kopen, dan liever doorsparen, persoonlijk vind ik de brewbucket er veel solider uitzien, heb ze kunnen vergelijken in de winkel, vooral het deksel leek me van mindere kwaliteit, een dunne seal. De puntlassen zijn binnen in de goedkopere goed zichtbaar en de inhoud maat is er ingeslagen, dus weg glad oppervlak.

rfrins

Ook ik ben geintresseerd in dit vat en ik zie dat je er fijn een koeler bij kunt kopen.

Alleen zie ik nog niet helemaal hoe ik deze koeler kan combineren met een STC-1000.

Ik snap dat ik een verwarmingselement kan laten aanspringen, dat heb ik nu ook, maar heeft iemand enig idee hoe ik de koeling automatisch kan sturen?

Nu gebruik ik een plastic gistvat dit in een koelkast staat, maar deze past er niet in.

middelaersch

Citaat van: Guppie op 29-02-2020  22:06 uIk ben zelf ook een brewbucket gebruiker, voor die paar tientjes minder ga ik geen goedkope kopen, dan liever doorsparen, persoonlijk vind ik de brewbucket er veel solider uitzien, heb ze kunnen vergelijken in de winkel, vooral het deksel leek me van mindere kwaliteit, een dunne seal. De puntlassen zijn binnen in de goedkopere goed zichtbaar en de inhoud maat is er ingeslagen, dus weg glad oppervlak.

Ik heb om dezelfde redenen ook voor de brew bucket gekozen.
Ook las ik op het Duits forum een behoorlijk aantal minder positieve ervaringen met de Klarstein, wat als ik het goed begrijp hetzelfde vat is als de brew monk. En zo groot is het prijsverschil niet.

André de Laat

Je moet ze écht naast elkaar zien, voelen. Ben er extra voor naar Limburg gereden. De Ss Brewtech is toch zeker wel van betere kwaliteit. Die gist aflaat klinkt leuk, maar is bewezen dat die ook niet naar wens functioneert. Maar ik lees ook positieve geluiden over de Brew Monk. Uitzonderingen bevestigen de regel. Het prijsverschil zou ik op de koop toe nemen in ieder geval. Een ander groot voordeel van Ss Brewtech is dat alle onderdelen los verkrijgbaar zijn. Met een Brew Monk ben ik daar niet zo zeker van. Zo´n thermometer ziet er gaaf uit, zekers, maar een thermowell (ik las ergens dat de Nederlandse benaming ¨zakbuis¨ is ;)) geeft je ook de mogelijkheid dat je daar de temperatuur sonde van je temperatuurregelaar in kwijt kunt. Ik heb inmiddels nog een Brewbucket besteld. De Brewmaster edition, dus mét een zakbuis :) Dan ben ik helemaal over op RVS vergistingsvaten!

Griebelienus

Citaat van: rfrins op 02-04-2020  20:28 uOok ik ben geintresseerd in dit vat en ik zie dat je er fijn een koeler bij kunt kopen.

Alleen zie ik nog niet helemaal hoe ik deze koeler kan combineren met een STC-1000.

Ik snap dat ik een verwarmingselement kan laten aanspringen, dat heb ik nu ook, maar heeft iemand enig idee hoe ik de koeling automatisch kan sturen?

Nu gebruik ik een plastic gistvat dit in een koelkast staat, maar deze past er niet in.

Beste brouwvrienden,
Ook ik heb de Brewmonk CCT een paar maanden in huis. En ik heb ook de koel-deksel er bij. (maar die is van Klarstein, want niet leverbaar via Brouwland, Klarstein vat is identiek). Ondanks alle negatieve geluiden even mijn ervaringen hier:

Gist laat zich prima aftappen. Kraan is 3/4 inch, dus lekker dikke siliconen slang er op en in een pannetje aftappen. Standaard-koppelingen. Helling van de conus is prima. Na 2 weken en aftappen van gist zijn de wanden bijna gistvrij. (maar alleen nog maar een Chouffe-opkweek en Britse gisten gebruikt tot nu toe, volgende week een Belg (Achel-opkweek) of een Wy 1084  proberen, maar dat komt vast goed).

De koeldeksel is super! Daar zit ook een zakpijp van 35 cm in, waar ik mijn inkbird-sonde in kan laten zakken. De inkbird regelt dan de koeling. Gecheckt met thermometer: meet op die manier echt heel nauwkeurig de temperatuur. Ik laat koelwater met een aquariumpompje vanuit een elektrische koelbox door de koelspiraal lopen. Werkt prima. Ik warm op met een warmteriem aan de buitenkant. Grootste voordeel van deze set-up: het past allemaal in mijn meterkast!

Hevelen via aparte kraantje gaat uitstekend. De opmerkingen hierboven snap ik niet. Gist aftappen gaat via de kraan onderin.

Zijn er ook nadelen? jazeker:
De ingestanste maten (in liters) zijn heel onduidelijk af te lezen. Dus ik gebruik een pijlstokje om het volume te bepalen voor mijn Plaato waterslot.
Ook kan ik voelen (maar niet zien) dat de pijp onderaan de conus een lasnaad heeft. Dus ik gebruik Enzybrew + Starsan om zeker te zijn dat daar geen besmettingsbon ontstaat.
En verder maak ik me inderdaad een beetje zorgen over de siliconen ring. Maar nu sluit ie echt heel goed af. (gecontroleerd met zuigproef). Maar gelukkig heb ik 2 ringen, omdat ik ook de orginele deksel nog heb. Zodra die ringen extra te bestellen zijn, doe ik dat.

Kortom: Prima aankoop (so far so good), maar vast niet hetzelfde niveau van een brewtech CCT mét gistaflaat. Maar het prijsverschil van een paar honderd euro en de stapelbaarheid lijken me grote voordelen te hebben. De tijd zal leren of de aankoop echt een duurzame investering was. Daar is het nu nog te vroeg voor.

DavyDK

Fijne review. Daar weet je wat mee.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.