Brew Monk vergistingsvat

Gestart door Eddiek87, 27-01-2020 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

André de Laat

Citaat van: Griebelienus op 03-04-2020  11:52 uKraan is 3/4 inch, dus lekker dikke siliconen slang er op en in een pannetje aftappen.
De kraan is 3/4 inch, dat kan best, maar het gat aan de binnenkant niet. Dus heeft een 3/4 inch kraantje toch geen toegevoegde waarde?

rfrins

Bedankt  Griebelienus, hier kan ik inderdaad wat mee.

Zou je wellicht een paar foto's willen plaatsen van jou opstelling (als het niet teveel gevraagd is uiteraard)?

Ik ben benieuw hoe jij alles aangesloten hebt.

Bedankt.

Griebelienus

Citaat van: André de Laat op 03-04-2020  12:39 uDe kraan is 3/4 inch, dat kan best, maar het gat aan de binnenkant niet. Dus heeft een 3/4 inch kraantje toch geen toegevoegde waarde?
Volgens mij is het gebogen stuk pijp wel iets van 3/4 inch. mijn duim past er in. Maar in elk geval geen probleem voor gistaflaat.
(Bij Engelse gist, zoals de S04, steeds een beetje dikke drab, die ik om de 10 min of zo aflaat. Maar een Belgische Triple-gist (Chouffe-kloon) is best vloeibaar en loopt er zo uit. )

Griebelienus

Citaat van: rfrins op 03-04-2020  13:04 uBedankt  Griebelienus, hier kan ik inderdaad wat mee.

Zou je wellicht een paar foto's willen plaatsen van jou opstelling (als het niet teveel gevraagd is uiteraard)?

Ik ben benieuw hoe jij alles aangesloten hebt.

Bedankt.

Het was even zoeken, maar ik heb een foto van mijn opstelling een paar maanden geleden gevonden. Momenteel is het vat namelijk even niet in gebruik. Inmiddels zijn de groene slangen vervangen door doorzichtige  silicone slangen, zodat ik kan zien of er groene aanslag in zit en die tijdig kan schoonmaken met een onstmettingsmiddel of uitkoken (nog niet gedaan). Boven dit geheel, hangt op ooghoogte een inkbird (niet in beeld dus), die de temperatuur stuurt.
De koelbox is van Mobicool en heeft een regelbare koeling tot max -18 onder de omgevingstemperatuur. De blauwe band om het vat is een verwarmingsriem van 25 Watt. De stekkers van het pompje (in de koelbox, niet te zien) en de verwarmingsriem zitten in de inkbird. De Inkbird is ingesteld op 0,5 graad marge. De "overshoot" van zowel warm als koud is ongeveer 0,5 graad.


rfrins

Bedankt Griebelienus! ziet er prima uit

Sander van Dijk

Ik heb dit vat nu ook besteld naar aanleiding van een vaderdag cadeau. Brouwmaatje heeft er nog op voorraad en als het goed is komt tie één dezer dagen binnen. Ik wacht met spanning af.

Esterenbrouw

Zonder de koeldeksel en het vat gewoon in de koel/vergistingskast werkt ook prima.

Sander van Dijk

Citaat van: Esterenbrouw op 23-06-2020  13:43 uZonder de koeldeksel en het vat gewoon in de koel/vergistingskast werkt ook prima.


Zo wil ik hem ook gaan gebruiken inderdaad. Gewoon in mijn koelkast

Natlip

Volgens mij zijn die Brew Monk gistvaten overal in backorder.

Sander van Dijk

Citaat van: Natlip op 23-06-2020  17:21 uVolgens mij zijn die Brew Monk gistvaten overal in backorder.
Brouwmaatje heeft er nog enkele op voorraad.
https://www.brouwmaatje.nl/conisch-vat/1968-brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l--5420069832667.html

Ik heb het ook nog nagevraagd en hij heeft ze echt op voorraad.

Natlip

Ok, top. Ik wil er ook graag een hebben👍, ff kijken of hij er nog 1 heb.

Griebelienus

Citaat van: Sander van Dijk op 23-06-2020  17:49 uBrouwmaatje heeft er nog enkele op voorraad.
https://www.brouwmaatje.nl/conisch-vat/1968-brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l--5420069832667.html

Ik heb het ook nog nagevraagd en hij heeft ze echt op voorraad.

Daar heb ik em ook vandaan. Prima winkel, prima service.

Jaap W

https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Deze heb ik zaterdag jl besteld en vandaag geleverd gekregen. Een 50 ltr. RVS gistingsvat voor 223 euro vind ik niet overdreven duur. Voor diegenen die er een merknaam op willen hebben staan kun je hem kopen voor 399 euro.  :weetniet:
En nu hoor ik iedereen al roepen, ja maar dit en ja maar dat, zet ze naast elkaar en een knappe jongen die het verschil ziet. Ik tenminste zie het niet (maar ja ik ben ook geen knappe jongen. hahahaha).
Morgen even flink uit soppen en alles goed schoonmaken en dan kan het gistfeest beginnen.  :proost: :nut:

Sander van Dijk

Mijn vaderdag cadeau is binnen.

Ik was positief verrast door de stevig en voor mij goed uitziende kwaliteit.

De gist aflaat buis en kraan onderaan is 3/4" Behalve dat de conus natuurlijk een stuk minder steil is dan bij de echte CCT's, heb ik wel het idee dat er best nog wel wat gist uit kan komen. Wat ik vooral handig vind, is de mogelijkheid om de koude trub af te kunnen tappen.

Omdat ik koel met een platenkoeler, krijgt niet alle trub de tijd om uit te zakken. En ik kan wat zuiniger zijn, door minder wort in de kookketel achter te laten, omdat ik dat toch erna kan aftappen.

Dat er wat gist op de conus zal achterblijven vind ik geen punt, een groot deel zal ik er toch wel uit kunnen krijgen denk ik. Wat ik ook erg handig vind, vergeleken met mijn huidige kunststof gistvat, is de draaibare dip-tube.

Juindorper

Citaat van: Esterenbrouw op 23-06-2020  13:43 uZonder de koeldeksel en het vat gewoon in de koel/vergistingskast werkt ook prima.
Past dit vat in een tafelmodel koelkast?

BrewingByNumbers

Citaat van: Juindorper op 27-07-2020  22:22 uPast dit vat in een tafelmodel koelkast?

Nee. Misschien dat er een model bestaat waar het wel past, maar bij meeste zal de compressor onderin te veel ruimte in nemen. Daardoor staat het hele vat zo ver naar voren dat hij aan de bovenkant (veel) te ver uitsteekt om de deur (zelfs zonder de bakjes erin) nog dicht te kunnen kunnen.

Zelfs in deze (vrijstaande) pastte hij niet: https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/kk500/

Ik heb uiteindelijk deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/edy-edhk7001-kastmodel-koelkast-wit/9200000110156738/

Extra hoog zodat het vat niet helemaal onderin hoeft te staan. Ik heb wel een stevige plank op de onderste plaat gelegd. Met de pootjes in de laagste stand past er boven het waterslot nog een plank, maar met de pootjes uitgeschoven is het bottelen een stuk makkelijker zonder het vat te hoeven verplaatsen.

Beetje overkill en misschien dat er wel kleinere modellen te vinden zijn. Ik zou het vat meenemen naar de winkel om te passen ;)

Novice77

Citaat van: BrewingByNumbers op 28-07-2020  16:09 uZelfs in deze (vrijstaande) pastte hij niet: https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/kk500/
Dit is een smal en ondiep model; er zijn meerdere tafelmodellen van koelkasten. Tafelmodel zegt alleen iets over de hoogte.
Ik ga ervan uit dat ie in een 60cm breed en 60cm diepe koelkast wel gaat passen. Kan iemand dit bevestigen? Ik wil namelijk ook dit vat gaan aanschaffen, en zit met dezelfde vraag.

Juindorper

Citaat van: BrewingByNumbers op 28-07-2020  16:09 uNee. Misschien dat er een model bestaat waar het wel past, maar bij meeste zal de compressor onderin te veel ruimte in nemen. Daardoor staat het hele vat zo ver naar voren dat hij aan de bovenkant (veel) te ver uitsteekt om de deur (zelfs zonder de bakjes erin) nog dicht te kunnen kunnen.

Zelfs in deze (vrijstaande) pastte hij niet: https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/kk500/

Ik heb uiteindelijk deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/edy-edhk7001-kastmodel-koelkast-wit/9200000110156738/

Extra hoog zodat het vat niet helemaal onderin hoeft te staan. Ik heb wel een stevige plank op de onderste plaat gelegd. Met de pootjes in de laagste stand past er boven het waterslot nog een plank, maar met de pootjes uitgeschoven is het bottelen een stuk makkelijker zonder het vat te hoeven verplaatsen.

Beetje overkill en misschien dat er wel kleinere modellen te vinden zijn. Ik zou het vat meenemen naar de winkel om te passen ;)
Of de koelkast naar de brouwwinkel want dat vat heb ik om deze reden nooit gekocht.
Eerst maar ergens een 2e hands hoog model zien te vinden zonder vriesvak dan.
Ik had gehoopt dat het vanwege de conische bodem net wel zou gaan. Dat vervelende compressortje ook.

André de Laat

En hoe kom je uit als je het waterslot vervangt door een blowoff?

Fen

Prima moment om de koelkast even goed schoon te maken dacht ik, dus het vat er maar even in gemikt.

Bosch 60 x 60 tafelmodel. De deur werkt alleen tegen, dus die krijg ik niet dicht. Misschien dat het met een vlakke deur werkt, maar als ik het zo bekijk zou ik voor een hoger model gaan.


BrewingByNumbers

Het grootste probleem waar ik tegen aanliep was dat je nergens binnenmaten van koelkasten ziet en met de huidige isolatie verlies je nogal wat ten opzichte van de buitenmaat.

> Ik ga ervan uit dat ie in een 60 cm breed en 60 cm diepe koelkast wel gaat passen

Breedte zal geen probleem zijn, 60 cm buitenmaat zal zo'n 50 cm breed binnen zijn. Diameter van het deksel is 33 cm, van handvat tot handvat is 40 cm. Mijn 55 cm brede kast heeft 44 cm breedte binnen in. (Oh, ik zie dat de Brew Monk scharnierende handvatten heeft, mijn Hopcat heeft vaste die niet naar beneden klappen)

Diepte hangt helemaal af van hoever de compressor de koelkast in komt. Mijn huidige kast is 55 cm diep, binnenin 41. Daar gaat op de bodem nog weer 14cm af van de compressor.

Ik heb op de bodem dus zo'n 27 cm, daar passen de pootjes net. Bovenin is het vat 33c m, dus aan beide kanten loopt ie 3 cm uit maar zitten ook de profielen in de deur nog, van zo'n 3 cm. Bij elkaar kom ik 6 cm te kort met mijn '55 cm diepe' koelkast. (Precies zoals in de post hierboven)

Ik heb ook naar 2e hands zitten kijken en daar modellen gezien waar de compressor niet de hele achterwand besloeg, maar in een hoek zat. Mogelijk dat dat wat meer speelruimte geeft.

Als ik keek naar buitenmaat dieper dan 60cm vs extra hoogte zodat het vat op de groentela zou passen maakte dat qua prijs niet veel uit (mijn hoge had net een mooie aanbieding). Nu heb ik alle ruimte voor watersloten, hoge poten en een mooie hoogte voor afvullen. En alle ruimte om zonder het vat weg te moeten halen wat extra bier koud te zetten als het vat niet in gebruik is :)

Jacques

Citaat van: Fen op 28-07-2020  20:22 uPrima moment om de koelkast even goed schoon te maken dacht ik, dus het vat er maar even in gemikt.

Bosch 60 x 60 tafelmodel. De deur werkt alleen tegen, dus die krijg ik niet dicht. Misschien dat het met een vlakke deur werkt, maar als ik het zo bekijk zou ik voor een hoger model gaan.



Zaag een plaat op maat van bijvoorbeeld Trespa dat het gehele binnenoppervlak van koelkast bedekt. Leg die in de koelkast over de compressor. Bevestig twee pootjes aan de voorkant van de plaat. Deze poten moeten net zo lang zijn als de hoogte van de compressor.
Je creëert zo een tweede (hogere) vloer in je koelkast. De koelkast moet wel voldoende hoog zijn... Zo niet past het gistvat niet in de hoogte. Een blow off kan uitkomst bieden.

BrewingByNumbers

Geen pootjes, maar wel het einde van plank een extra laag gegeven zodat hij niet voor over kiept.


Novice77

Citaat van: Fen op 28-07-2020  20:22 uPrima moment om de koelkast even goed schoon te maken dacht ik, dus het vat er maar even in gemikt.

Bosch 60 x 60 tafelmodel. De deur werkt alleen tegen, dus die krijg ik niet dicht. Misschien dat het met een vlakke deur werkt, maar als ik het zo bekijk zou ik voor een hoger model gaan.


Bedankt voor het checken! Ik weet nu waar ik op moet letten. Een hogere koelkast is hier geen optie, dus ik ga kijken of ik een koelkast met platte deur op de kop kan tikken. Ik heb ze gezien, met van die verwijderbare rekjes aan de deur.

Citaat van: BrewingByNumbers op 28-07-2020  20:35 uIk heb ook naar 2e hands zitten kijken en daar modellen gezien waar de compressor niet de hele achterwand besloeg, maar in een hoek zat. Mogelijk dat dat wat meer speelruimte geeft.


Dit kan ook nog een mogelijkheid zijn; heeft iemand hier ervaring mee?

Marco Aal

Hallo,

Je kunt ook de binnen deur isolatieplaat eruit halen of snijden met dremel,
moet je even onder de deurrubber kijken misschien klik je het er zo uit heb ik ook gedaan.
even een ochtendje werk

succes Marco

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.