Brew Monk vergistingsvat

Gestart door Eddiek87, 27-01-2020 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Eddiek87

Wie heeft er ervaring met het Brew Monk vergistingsvat?

IONOX

Ik heb hem sinds een week of 3, maar moet nog brouwen om er wat meer over te kunnen vertellen. De kwaliteit van het staal is goed. Heb hem wel al schoongemaakt en alles werkt naar behoren (met water dus). Enige wat je echt zal moeten vervangen op termijn zijn de O-ringen, maar daar kun je een lange tijd mee vooruit. Mijn reden om hem te kopen was dat hij in de actie was en ik wilde gist af kunnen tappen, gezien ik het liefst in 1 vat vergist en lager (om ook maar enige vorm van oxidatie te voorkomen). Er past gewoon een PVC slang op het kraantje, dus afvullen kan ook gebeuren. Vraag me wel af hoeveel er in het vat achter zal blijven, gezien het mondstuk voor mijn gevoel nog vrij hoog zit. Alhoewel dit begrijpbaar is als je niet gist aftapt en lagert in 1 vat zoals ik het ga doen. Als hij bevalt na een paar keer brouwen, koop ik een 2e, want ze zijn stapelbaar en zo kan ik experimenten gecontroleerd uitvoeren

Jeltuh

Is gelijk aan de Klarstein, als je zoekt op dit forum vind je verschillende ervaringen. Met name het dunne aflaatpijpje heeft een work around nodig..

Rinus

Hetzelfde als de SS Brewtech, maar dan met gistdump valve en iets meer liters, ziet er goed uit zeg.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen, heb nu 2 SSB, wellicht ga ik ze dan vervangen door de Brew Monk...

Overigens de Grainfather fermentor is nog altijd mijn persoonlijke favoriet voor gecontroleerd vergisten...

joenedu

Ik zit er ook aan te denken deze aan te schaffen, een neef van mij heeft hem ook en is er erg tevreden over. Volg dit op de voet  :brouwen:

DavyDK

Citaat van: Jeltuh op 27-01-2020  20:17 uIs gelijk aan de Klarstein, als je zoekt op dit forum vind je verschillende ervaringen. Met name het dunne aflaatpijpje heeft een work around nodig..

Wat bedoel je met work around?
En wat is er mis met het dunne aflaatpijpje? De onderste bedoel je? Niet zo een goede kwaliteit of zo?

Grts

IONOX

Volgende week zaterdag ga ik brouwen en dan zal ik mijn eerste bevindingen kunnen delen. Er zit ook een dry-hop in het recept, dus ik kan wel wat mooie fotootjes gaan maken.

joenedu

Citaat van: DavyDK op 28-01-2020  21:28 uEn wat is er mis met het dunne aflaatpijpje? De onderste bedoel je? Niet zo een goede kwaliteit of zo?

Het schijnt dat als je gist af wil laten, het niet zo makkelijk door het dunne pijpje gaat. Oftewel het pijpje is zo dun dat je amper gist af kunt laten, terwijl die daar wel voor bedoeld is.

jeroenvk

Nu 2 keer gebruikt. Fantastisch gistvat! Gist aflaten geen enkel probleem, terwijl het best een dikke smurrie was.

Eddiek87

Citaat van: jeroenvk op 30-01-2020  13:49 uNu 2 keer gebruikt. Fantastisch gistvat! Gist aflaten geen enkel probleem, terwijl het best een dikke smurrie was.

Welke gisten heb je tot nu toe gebruikt?

Hay

Ik heb dan de Klarstein en gist aflaten via de onderste kraan pijpje gaat prima.
Ik heb wel 2 maal gehad dat na het aflaten van het bier er nog heel veel gist aan de conische kanten van het vat zat.
En dat was beide keren met de Nothinham gist.
Verder is een punt van aandacht de onderste kraan die is niet uit mekaar te halen en dus heel lastig schoon te maken.
Heb die kraan er nog niet afgedraaid (heeft iemand dit al gedaan?) omdat die best vastzit en ik bang was de boel kapot te draaien.
Maar die wil ik eventueel vervangen door een andere die je wel uit mekaar kan halen en schoon kunt maken.

Theo Mol

Kan de dry hop lastig zijn?
Ik heb daar geen ervaring mee dus ik weet niet of de hop drijft of zinkt. Als het zinkt heb je flink meer prut denk ik.

John

Volgens mij is de hoek van de conus niet goed. Conus moet veel dieper zijn om het voordeel te hebben van een cct.

Hay

Citaat van: Theo Mol op 01-02-2020  10:13 uKan de dry hop lastig zijn?
Ik heb daar geen ervaring mee dus ik weet niet of de hop drijft of zinkt. Als het zinkt heb je flink meer prut denk ik.

Weet ik niet ik doe niet aan dry hoppen.

John

Citaat van: John op 02-02-2020  13:39 uVolgens mij is de hoek van de conus niet goed. Conus moet veel dieper zijn om het voordeel te hebben van een cct.
Toch?

Stakker33

Citaat van: Hay op 31-01-2020  18:35 uHeb die kraan er nog niet afgedraaid (heeft iemand dit al gedaan?) omdat die best vastzit en ik bang was de boel kapot te draaien.
Maar die wil ik eventueel vervangen door een andere die je wel uit mekaar kan halen en schoon kunt maken.

Jawel hoor is prima uit elkaar te halen! Aan het stuk RVS met het grote inbus gat zit gewoon een schroefdraad dus die kun je eruit draaien.
Dus de onderste bolkraan is volledig te demonteren. Zelfs de kogel kun je eruit halen. Kwam hier bij achter toeval omdat er in de kraan was rammelde.

Verder hebben wij er sinds december 2 in gebruik en zeer tevreden mee! Gist aflaten doe ik in stapjes elke 10 min ongeveer en dan 3x dan is het meeste er wel uit. Heerlijk om de overhevel naar mandfles stap over te kunnen slaan, scheelt weer een hoop tijd.

Ben aan het kijken of ik een thermowell (of Jacques zakbuis :D) kan monteren op de plaats van de analoge thermometer en dan daar de sensor van de STC1000 in kan doen. Het gat is 8 mm maar dan zou ik een sensor voor de STC1000 moeten vinden van 3,5mm maar nog niet gevonden.
https://www.aliexpress.com/item/32951219389.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2525122eA5IDh3&algo_pvid=ae4baabc-0bab-4b18-93c0-73dc1701de7b&algo_expid=ae4baabc-0bab-4b18-93c0-73dc1701de7b-1&btsid=9927bddd-1ae6-43e5-854a-cb32de5c2cd8&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_9,searchweb201603_55

John

Citaat van: John op 07-02-2020  08:36 uToch?

Er staan best wel lovende recensies van leden hier op het forum... Is dat alleen vanwege de mooie prijs? Ik heb al geopperd dat de conus niet stijl genoeg is (kan me sterk vergissen). Ik zie ook de Brewtech Brewbucket met dezelfde hoek en zonder onderste kraantje. Volgens mij is dan alleen het materiaal (RVS) een voordeel tov een plastic vat...

tdp

Citaat van: John op 17-02-2020  16:06 uEr staan best wel lovende recensies van leden hier op het forum... Is dat alleen vanwege de mooie prijs? Ik heb al geopperd dat de conus niet stijl genoeg is (kan me sterk vergissen). Ik zie ook de Brewtech Brewbucket met dezelfde hoek en zonder onderste kraantje. Volgens mij is dan alleen het materiaal (RVS) een voordeel tov een plastic vat...

Het is een tussen'oplossing' tussen een gistvat met een vlakke bodem en een CCT. Denk inderdaad dat de conus niet stijl genoeg is. RVS is een van de voordelen inderdaad. Zit er zelf ook nog over te dubben, vergist nu gewoon in een plastic gistvat.

André de Laat

Ik heb er ook naar gekeken, maar tóch voor de Brewbucket gekozen. Uiteraard hebben die mannen bij Ss Brewtech ook gedacht aan een gist aflaat in de Brewbucket, maar om een goede reden niet daarvoor gekozen.

https://ssbrewtech.zendesk.com/hc/en-us/articles/202956715-Are-you-going-to-add-a-dump-valve-to-the-Brew-Bucket

Guppie

Ik ben zelf ook een brewbucket gebruiker, voor die paar tientjes minder ga ik geen goedkope kopen, dan liever doorsparen, persoonlijk vind ik de brewbucket er veel solider uitzien, heb ze kunnen vergelijken in de winkel, vooral het deksel leek me van mindere kwaliteit, een dunne seal. De puntlassen zijn binnen in de goedkopere goed zichtbaar en de inhoud maat is er ingeslagen, dus weg glad oppervlak.

rfrins

Ook ik ben geintresseerd in dit vat en ik zie dat je er fijn een koeler bij kunt kopen.

Alleen zie ik nog niet helemaal hoe ik deze koeler kan combineren met een STC-1000.

Ik snap dat ik een verwarmingselement kan laten aanspringen, dat heb ik nu ook, maar heeft iemand enig idee hoe ik de koeling automatisch kan sturen?

Nu gebruik ik een plastic gistvat dit in een koelkast staat, maar deze past er niet in.

middelaersch

Citaat van: Guppie op 29-02-2020  22:06 uIk ben zelf ook een brewbucket gebruiker, voor die paar tientjes minder ga ik geen goedkope kopen, dan liever doorsparen, persoonlijk vind ik de brewbucket er veel solider uitzien, heb ze kunnen vergelijken in de winkel, vooral het deksel leek me van mindere kwaliteit, een dunne seal. De puntlassen zijn binnen in de goedkopere goed zichtbaar en de inhoud maat is er ingeslagen, dus weg glad oppervlak.

Ik heb om dezelfde redenen ook voor de brew bucket gekozen.
Ook las ik op het Duits forum een behoorlijk aantal minder positieve ervaringen met de Klarstein, wat als ik het goed begrijp hetzelfde vat is als de brew monk. En zo groot is het prijsverschil niet.

André de Laat

Je moet ze écht naast elkaar zien, voelen. Ben er extra voor naar Limburg gereden. De Ss Brewtech is toch zeker wel van betere kwaliteit. Die gist aflaat klinkt leuk, maar is bewezen dat die ook niet naar wens functioneert. Maar ik lees ook positieve geluiden over de Brew Monk. Uitzonderingen bevestigen de regel. Het prijsverschil zou ik op de koop toe nemen in ieder geval. Een ander groot voordeel van Ss Brewtech is dat alle onderdelen los verkrijgbaar zijn. Met een Brew Monk ben ik daar niet zo zeker van. Zo´n thermometer ziet er gaaf uit, zekers, maar een thermowell (ik las ergens dat de Nederlandse benaming ¨zakbuis¨ is ;)) geeft je ook de mogelijkheid dat je daar de temperatuur sonde van je temperatuurregelaar in kwijt kunt. Ik heb inmiddels nog een Brewbucket besteld. De Brewmaster edition, dus mét een zakbuis :) Dan ben ik helemaal over op RVS vergistingsvaten!

Griebelienus

Citaat van: rfrins op 02-04-2020  20:28 uOok ik ben geintresseerd in dit vat en ik zie dat je er fijn een koeler bij kunt kopen.

Alleen zie ik nog niet helemaal hoe ik deze koeler kan combineren met een STC-1000.

Ik snap dat ik een verwarmingselement kan laten aanspringen, dat heb ik nu ook, maar heeft iemand enig idee hoe ik de koeling automatisch kan sturen?

Nu gebruik ik een plastic gistvat dit in een koelkast staat, maar deze past er niet in.

Beste brouwvrienden,
Ook ik heb de Brewmonk CCT een paar maanden in huis. En ik heb ook de koel-deksel er bij. (maar die is van Klarstein, want niet leverbaar via Brouwland, Klarstein vat is identiek). Ondanks alle negatieve geluiden even mijn ervaringen hier:

Gist laat zich prima aftappen. Kraan is 3/4 inch, dus lekker dikke siliconen slang er op en in een pannetje aftappen. Standaard-koppelingen. Helling van de conus is prima. Na 2 weken en aftappen van gist zijn de wanden bijna gistvrij. (maar alleen nog maar een Chouffe-opkweek en Britse gisten gebruikt tot nu toe, volgende week een Belg (Achel-opkweek) of een Wy 1084  proberen, maar dat komt vast goed).

De koeldeksel is super! Daar zit ook een zakpijp van 35 cm in, waar ik mijn inkbird-sonde in kan laten zakken. De inkbird regelt dan de koeling. Gecheckt met thermometer: meet op die manier echt heel nauwkeurig de temperatuur. Ik laat koelwater met een aquariumpompje vanuit een elektrische koelbox door de koelspiraal lopen. Werkt prima. Ik warm op met een warmteriem aan de buitenkant. Grootste voordeel van deze set-up: het past allemaal in mijn meterkast!

Hevelen via aparte kraantje gaat uitstekend. De opmerkingen hierboven snap ik niet. Gist aftappen gaat via de kraan onderin.

Zijn er ook nadelen? jazeker:
De ingestanste maten (in liters) zijn heel onduidelijk af te lezen. Dus ik gebruik een pijlstokje om het volume te bepalen voor mijn Plaato waterslot.
Ook kan ik voelen (maar niet zien) dat de pijp onderaan de conus een lasnaad heeft. Dus ik gebruik Enzybrew + Starsan om zeker te zijn dat daar geen besmettingsbon ontstaat.
En verder maak ik me inderdaad een beetje zorgen over de siliconen ring. Maar nu sluit ie echt heel goed af. (gecontroleerd met zuigproef). Maar gelukkig heb ik 2 ringen, omdat ik ook de orginele deksel nog heb. Zodra die ringen extra te bestellen zijn, doe ik dat.

Kortom: Prima aankoop (so far so good), maar vast niet hetzelfde niveau van een brewtech CCT mét gistaflaat. Maar het prijsverschil van een paar honderd euro en de stapelbaarheid lijken me grote voordelen te hebben. De tijd zal leren of de aankoop echt een duurzame investering was. Daar is het nu nog te vroeg voor.

DavyDK

Fijne review. Daar weet je wat mee.

André de Laat

Citaat van: Griebelienus op 03-04-2020  11:52 uKraan is 3/4 inch, dus lekker dikke siliconen slang er op en in een pannetje aftappen.
De kraan is 3/4 inch, dat kan best, maar het gat aan de binnenkant niet. Dus heeft een 3/4 inch kraantje toch geen toegevoegde waarde?

rfrins

Bedankt  Griebelienus, hier kan ik inderdaad wat mee.

Zou je wellicht een paar foto's willen plaatsen van jou opstelling (als het niet teveel gevraagd is uiteraard)?

Ik ben benieuw hoe jij alles aangesloten hebt.

Bedankt.

Griebelienus

Citaat van: André de Laat op 03-04-2020  12:39 uDe kraan is 3/4 inch, dat kan best, maar het gat aan de binnenkant niet. Dus heeft een 3/4 inch kraantje toch geen toegevoegde waarde?
Volgens mij is het gebogen stuk pijp wel iets van 3/4 inch. mijn duim past er in. Maar in elk geval geen probleem voor gistaflaat.
(Bij Engelse gist, zoals de S04, steeds een beetje dikke drab, die ik om de 10 min of zo aflaat. Maar een Belgische Triple-gist (Chouffe-kloon) is best vloeibaar en loopt er zo uit. )

Griebelienus

Citaat van: rfrins op 03-04-2020  13:04 uBedankt  Griebelienus, hier kan ik inderdaad wat mee.

Zou je wellicht een paar foto's willen plaatsen van jou opstelling (als het niet teveel gevraagd is uiteraard)?

Ik ben benieuw hoe jij alles aangesloten hebt.

Bedankt.

Het was even zoeken, maar ik heb een foto van mijn opstelling een paar maanden geleden gevonden. Momenteel is het vat namelijk even niet in gebruik. Inmiddels zijn de groene slangen vervangen door doorzichtige  silicone slangen, zodat ik kan zien of er groene aanslag in zit en die tijdig kan schoonmaken met een onstmettingsmiddel of uitkoken (nog niet gedaan). Boven dit geheel, hangt op ooghoogte een inkbird (niet in beeld dus), die de temperatuur stuurt.
De koelbox is van Mobicool en heeft een regelbare koeling tot max -18 onder de omgevingstemperatuur. De blauwe band om het vat is een verwarmingsriem van 25 Watt. De stekkers van het pompje (in de koelbox, niet te zien) en de verwarmingsriem zitten in de inkbird. De Inkbird is ingesteld op 0,5 graad marge. De "overshoot" van zowel warm als koud is ongeveer 0,5 graad.


rfrins

Bedankt Griebelienus! ziet er prima uit

Sander van Dijk

Ik heb dit vat nu ook besteld naar aanleiding van een vaderdag cadeau. Brouwmaatje heeft er nog op voorraad en als het goed is komt tie één dezer dagen binnen. Ik wacht met spanning af.

Esterenbrouw

Zonder de koeldeksel en het vat gewoon in de koel/vergistingskast werkt ook prima.

Sander van Dijk

Citaat van: Esterenbrouw op 23-06-2020  13:43 uZonder de koeldeksel en het vat gewoon in de koel/vergistingskast werkt ook prima.


Zo wil ik hem ook gaan gebruiken inderdaad. Gewoon in mijn koelkast

Natlip

Volgens mij zijn die Brew Monk gistvaten overal in backorder.

Sander van Dijk

Citaat van: Natlip op 23-06-2020  17:21 uVolgens mij zijn die Brew Monk gistvaten overal in backorder.
Brouwmaatje heeft er nog enkele op voorraad.
https://www.brouwmaatje.nl/conisch-vat/1968-brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l--5420069832667.html

Ik heb het ook nog nagevraagd en hij heeft ze echt op voorraad.

Natlip

Ok, top. Ik wil er ook graag een hebben👍, ff kijken of hij er nog 1 heb.

Griebelienus

Citaat van: Sander van Dijk op 23-06-2020  17:49 uBrouwmaatje heeft er nog enkele op voorraad.
https://www.brouwmaatje.nl/conisch-vat/1968-brew-monk-rvs-vergistingsvat-30-l--5420069832667.html

Ik heb het ook nog nagevraagd en hij heeft ze echt op voorraad.

Daar heb ik em ook vandaan. Prima winkel, prima service.

Jaap W

https://www.amazon.nl/KITGARN-Fermenter-Brewing-conische-Equipment/dp/B07RX4V8C3?th=1

Deze heb ik zaterdag jl besteld en vandaag geleverd gekregen. Een 50 ltr. RVS gistingsvat voor 223 euro vind ik niet overdreven duur. Voor diegenen die er een merknaam op willen hebben staan kun je hem kopen voor 399 euro.  :weetniet:
En nu hoor ik iedereen al roepen, ja maar dit en ja maar dat, zet ze naast elkaar en een knappe jongen die het verschil ziet. Ik tenminste zie het niet (maar ja ik ben ook geen knappe jongen. hahahaha).
Morgen even flink uit soppen en alles goed schoonmaken en dan kan het gistfeest beginnen.  :proost: :nut:

Sander van Dijk

Mijn vaderdag cadeau is binnen.

Ik was positief verrast door de stevig en voor mij goed uitziende kwaliteit.

De gist aflaat buis en kraan onderaan is 3/4" Behalve dat de conus natuurlijk een stuk minder steil is dan bij de echte CCT's, heb ik wel het idee dat er best nog wel wat gist uit kan komen. Wat ik vooral handig vind, is de mogelijkheid om de koude trub af te kunnen tappen.

Omdat ik koel met een platenkoeler, krijgt niet alle trub de tijd om uit te zakken. En ik kan wat zuiniger zijn, door minder wort in de kookketel achter te laten, omdat ik dat toch erna kan aftappen.

Dat er wat gist op de conus zal achterblijven vind ik geen punt, een groot deel zal ik er toch wel uit kunnen krijgen denk ik. Wat ik ook erg handig vind, vergeleken met mijn huidige kunststof gistvat, is de draaibare dip-tube.

Juindorper

Citaat van: Esterenbrouw op 23-06-2020  13:43 uZonder de koeldeksel en het vat gewoon in de koel/vergistingskast werkt ook prima.
Past dit vat in een tafelmodel koelkast?

BrewingByNumbers

Citaat van: Juindorper op 27-07-2020  22:22 uPast dit vat in een tafelmodel koelkast?

Nee. Misschien dat er een model bestaat waar het wel past, maar bij meeste zal de compressor onderin te veel ruimte in nemen. Daardoor staat het hele vat zo ver naar voren dat hij aan de bovenkant (veel) te ver uitsteekt om de deur (zelfs zonder de bakjes erin) nog dicht te kunnen kunnen.

Zelfs in deze (vrijstaande) pastte hij niet: https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/kk500/

Ik heb uiteindelijk deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/edy-edhk7001-kastmodel-koelkast-wit/9200000110156738/

Extra hoog zodat het vat niet helemaal onderin hoeft te staan. Ik heb wel een stevige plank op de onderste plaat gelegd. Met de pootjes in de laagste stand past er boven het waterslot nog een plank, maar met de pootjes uitgeschoven is het bottelen een stuk makkelijker zonder het vat te hoeven verplaatsen.

Beetje overkill en misschien dat er wel kleinere modellen te vinden zijn. Ik zou het vat meenemen naar de winkel om te passen ;)

Novice77

Citaat van: BrewingByNumbers op 28-07-2020  16:09 uZelfs in deze (vrijstaande) pastte hij niet: https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/kk500/
Dit is een smal en ondiep model; er zijn meerdere tafelmodellen van koelkasten. Tafelmodel zegt alleen iets over de hoogte.
Ik ga ervan uit dat ie in een 60cm breed en 60cm diepe koelkast wel gaat passen. Kan iemand dit bevestigen? Ik wil namelijk ook dit vat gaan aanschaffen, en zit met dezelfde vraag.

Juindorper

Citaat van: BrewingByNumbers op 28-07-2020  16:09 uNee. Misschien dat er een model bestaat waar het wel past, maar bij meeste zal de compressor onderin te veel ruimte in nemen. Daardoor staat het hele vat zo ver naar voren dat hij aan de bovenkant (veel) te ver uitsteekt om de deur (zelfs zonder de bakjes erin) nog dicht te kunnen kunnen.

Zelfs in deze (vrijstaande) pastte hij niet: https://www.inventum.eu/vrijstaand-witgoed/koelen-en-vriezen/kk500/

Ik heb uiteindelijk deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/edy-edhk7001-kastmodel-koelkast-wit/9200000110156738/

Extra hoog zodat het vat niet helemaal onderin hoeft te staan. Ik heb wel een stevige plank op de onderste plaat gelegd. Met de pootjes in de laagste stand past er boven het waterslot nog een plank, maar met de pootjes uitgeschoven is het bottelen een stuk makkelijker zonder het vat te hoeven verplaatsen.

Beetje overkill en misschien dat er wel kleinere modellen te vinden zijn. Ik zou het vat meenemen naar de winkel om te passen ;)
Of de koelkast naar de brouwwinkel want dat vat heb ik om deze reden nooit gekocht.
Eerst maar ergens een 2e hands hoog model zien te vinden zonder vriesvak dan.
Ik had gehoopt dat het vanwege de conische bodem net wel zou gaan. Dat vervelende compressortje ook.

André de Laat

En hoe kom je uit als je het waterslot vervangt door een blowoff?

Fen

Prima moment om de koelkast even goed schoon te maken dacht ik, dus het vat er maar even in gemikt.

Bosch 60 x 60 tafelmodel. De deur werkt alleen tegen, dus die krijg ik niet dicht. Misschien dat het met een vlakke deur werkt, maar als ik het zo bekijk zou ik voor een hoger model gaan.


BrewingByNumbers

Het grootste probleem waar ik tegen aanliep was dat je nergens binnenmaten van koelkasten ziet en met de huidige isolatie verlies je nogal wat ten opzichte van de buitenmaat.

> Ik ga ervan uit dat ie in een 60 cm breed en 60 cm diepe koelkast wel gaat passen

Breedte zal geen probleem zijn, 60 cm buitenmaat zal zo'n 50 cm breed binnen zijn. Diameter van het deksel is 33 cm, van handvat tot handvat is 40 cm. Mijn 55 cm brede kast heeft 44 cm breedte binnen in. (Oh, ik zie dat de Brew Monk scharnierende handvatten heeft, mijn Hopcat heeft vaste die niet naar beneden klappen)

Diepte hangt helemaal af van hoever de compressor de koelkast in komt. Mijn huidige kast is 55 cm diep, binnenin 41. Daar gaat op de bodem nog weer 14cm af van de compressor.

Ik heb op de bodem dus zo'n 27 cm, daar passen de pootjes net. Bovenin is het vat 33c m, dus aan beide kanten loopt ie 3 cm uit maar zitten ook de profielen in de deur nog, van zo'n 3 cm. Bij elkaar kom ik 6 cm te kort met mijn '55 cm diepe' koelkast. (Precies zoals in de post hierboven)

Ik heb ook naar 2e hands zitten kijken en daar modellen gezien waar de compressor niet de hele achterwand besloeg, maar in een hoek zat. Mogelijk dat dat wat meer speelruimte geeft.

Als ik keek naar buitenmaat dieper dan 60cm vs extra hoogte zodat het vat op de groentela zou passen maakte dat qua prijs niet veel uit (mijn hoge had net een mooie aanbieding). Nu heb ik alle ruimte voor watersloten, hoge poten en een mooie hoogte voor afvullen. En alle ruimte om zonder het vat weg te moeten halen wat extra bier koud te zetten als het vat niet in gebruik is :)

Jacques

Citaat van: Fen op 28-07-2020  20:22 uPrima moment om de koelkast even goed schoon te maken dacht ik, dus het vat er maar even in gemikt.

Bosch 60 x 60 tafelmodel. De deur werkt alleen tegen, dus die krijg ik niet dicht. Misschien dat het met een vlakke deur werkt, maar als ik het zo bekijk zou ik voor een hoger model gaan.



Zaag een plaat op maat van bijvoorbeeld Trespa dat het gehele binnenoppervlak van koelkast bedekt. Leg die in de koelkast over de compressor. Bevestig twee pootjes aan de voorkant van de plaat. Deze poten moeten net zo lang zijn als de hoogte van de compressor.
Je creëert zo een tweede (hogere) vloer in je koelkast. De koelkast moet wel voldoende hoog zijn... Zo niet past het gistvat niet in de hoogte. Een blow off kan uitkomst bieden.

BrewingByNumbers

Geen pootjes, maar wel het einde van plank een extra laag gegeven zodat hij niet voor over kiept.


Novice77

Citaat van: Fen op 28-07-2020  20:22 uPrima moment om de koelkast even goed schoon te maken dacht ik, dus het vat er maar even in gemikt.

Bosch 60 x 60 tafelmodel. De deur werkt alleen tegen, dus die krijg ik niet dicht. Misschien dat het met een vlakke deur werkt, maar als ik het zo bekijk zou ik voor een hoger model gaan.


Bedankt voor het checken! Ik weet nu waar ik op moet letten. Een hogere koelkast is hier geen optie, dus ik ga kijken of ik een koelkast met platte deur op de kop kan tikken. Ik heb ze gezien, met van die verwijderbare rekjes aan de deur.

Citaat van: BrewingByNumbers op 28-07-2020  20:35 uIk heb ook naar 2e hands zitten kijken en daar modellen gezien waar de compressor niet de hele achterwand besloeg, maar in een hoek zat. Mogelijk dat dat wat meer speelruimte geeft.


Dit kan ook nog een mogelijkheid zijn; heeft iemand hier ervaring mee?

Marco Aal

Hallo,

Je kunt ook de binnen deur isolatieplaat eruit halen of snijden met dremel,
moet je even onder de deurrubber kijken misschien klik je het er zo uit heb ik ook gedaan.
even een ochtendje werk

succes Marco

volleybaltrainer

Wat ook een  mogelijkheid is, is de koelkast dieper maken. Ergens is er een draadje waarbij iemand uitlegt hoe hij de koelkast dieper heeft gemaakt door de deur er vanaf te halen en er  wanden van geïsoleerd materiaal aan te klussen, deur er weer voor en voila een grotere koelkast.

Of je gebruikt de achterwand van de koelkast om een grotere kast te koelen, ook daar heb ik eens een draadje van gezien.

Groeten Marco

Jacques

Citaat van: Marco Aal op 29-07-2020  12:14 uHallo,

Je kunt ook de binnen deur isolatieplaat eruit halen of snijden met dremel,
moet je even onder de deurrubber kijken misschien klik je het er zo uit heb ik ook gedaan.
even een ochtendje werk

succes Marco

De energierekening wordt dan wel wat hoger...

middelaersch

Bij mij ging de deur van de koelkast ook net niet dicht. Dat heb ik opgelost door onder de voorste pootjes een latje te leggen. Nu staat het vat ietsjes achterover en gaat de deur wel dicht.

André de Laat

Citaat van: Griebelienus op 03-04-2020  11:52 uBeste brouwvrienden,
Ook ik heb de Brewmonk CCT een paar maanden in huis. En ik heb ook de koel-deksel er bij. (maar die is van Klarstein, want niet leverbaar via Brouwland, Klarstein vat is identiek). Ondanks alle negatieve geluiden even mijn ervaringen hier:

Gist laat zich prima aftappen. Kraan is 3/4 inch, dus lekker dikke siliconen slang er op en in een pannetje aftappen. Standaard-koppelingen. Helling van de conus is prima. Na 2 weken en aftappen van gist zijn de wanden bijna gistvrij. (maar alleen nog maar een Chouffe-opkweek en Britse gisten gebruikt tot nu toe, volgende week een Belg (Achel-opkweek) of een Wy 1084  proberen, maar dat komt vast goed).

De koeldeksel is super! Daar zit ook een zakpijp van 35 cm in, waar ik mijn inkbird-sonde in kan laten zakken. De inkbird regelt dan de koeling. Gecheckt met thermometer: meet op die manier echt heel nauwkeurig de temperatuur. Ik laat koelwater met een aquariumpompje vanuit een elektrische koelbox door de koelspiraal lopen. Werkt prima. Ik warm op met een warmteriem aan de buitenkant. Grootste voordeel van deze set-up: het past allemaal in mijn meterkast!

Hevelen via aparte kraantje gaat uitstekend. De opmerkingen hierboven snap ik niet. Gist aftappen gaat via de kraan onderin.

Zijn er ook nadelen? jazeker:
De ingestanste maten (in liters) zijn heel onduidelijk af te lezen. Dus ik gebruik een pijlstokje om het volume te bepalen voor mijn Plaato waterslot.
Ook kan ik voelen (maar niet zien) dat de pijp onderaan de conus een lasnaad heeft. Dus ik gebruik Enzybrew + Starsan om zeker te zijn dat daar geen besmettingsbon ontstaat.
En verder maak ik me inderdaad een beetje zorgen over de siliconen ring. Maar nu sluit ie echt heel goed af. (gecontroleerd met zuigproef). Maar gelukkig heb ik 2 ringen, omdat ik ook de orginele deksel nog heb. Zodra die ringen extra te bestellen zijn, doe ik dat.

Kortom: Prima aankoop (so far so good), maar vast niet hetzelfde niveau van een brewtech CCT mét gistaflaat. Maar het prijsverschil van een paar honderd euro en de stapelbaarheid lijken me grote voordelen te hebben. De tijd zal leren of de aankoop echt een duurzame investering was. Daar is het nu nog te vroeg voor.

Die siliconen afsluitringen in het deksel? Ja, daar moet je even handig in worden. Goed vastdrukken onder het randje. Controleren of ie goed zit doe door de ring te draaien in het deksel. Door de richel in het deksel in te spuiten met wat Star San maakt het geheel wat makkelijker. Ik verwijder de siliconen pakking na gebruik en plaats hem pas terug als ik weer ga vergisten.

André.

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 01-08-2020  20:45 uBij mij ging de deur van de koelkast ook net niet dicht. Dat heb ik opgelost door onder de voorste pootjes een latje te leggen. Nu staat het vat ietsjes achterover en gaat de deur wel dicht.

Inderdaad. Dan staat ie nét iets hoger.

Novice77

Ik heb inmiddels de Brew Monk in een koelkast kunnen krijgen; een Bosch Easystore. Die heb ik tweedehands op de kop kunnen tikken, ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Dit is een koelkast met platte deur en met lades die helemaal te verwijderen zijn. Past prima!

susantigoon

Citaat van: Hay op 31-01-2020  18:35 uIk heb dan de Klarstein en gist aflaten via de onderste kraan pijpje gaat prima.
Ik heb wel 2 maal gehad dat na het aflaten van het bier er nog heel veel gist aan de conische kanten van het vat zat.
En dat was beide keren met de Nothinham gist.
Verder is een punt van aandacht de onderste kraan die is niet uit mekaar te halen en dus heel lastig schoon te maken.
Heb die kraan er nog niet afgedraaid (heeft iemand dit al gedaan?) omdat die best vastzit en ik bang was de boel kapot te draaien.
Maar die wil ik eventueel vervangen door een andere die je wel uit mekaar kan halen en schoon kunt maken.

Ik haal de onderste kraan er na elk gebruik af en kook hem na het schoonmaken enkele minuten uit. Je kunt hem er daarna niet opnieuw aandraaien zonder te lekken. Ik draai telkens eerst 5 à 6 teflontapjes om de schroefdraad en draai daarna de kraan er weer op. Even voor de zekerheid water er in zetten om op lekken te controleren. Dit doe ik altijd een dag van te voren, gaat altijd goed.

Waar ik nu wel last van heb is dat wanneer de heftigheid van de vergisting over is het koolzuur niet meer ontsnapt door het waterslot. Deze staat helemaal stil en heeft ook geen druk meer. Het beetje koolzuur verdwijnt via de rand van de deksel en heb het idee dat die siliconen rand aan de binnenkant van de deksel niet meer 100% afsluit. Hoe is jouw ervaring hier mee?

Haddock

Citaat van: Novice77 op 26-09-2020  23:19 uIk heb inmiddels de Brew Monk in een koelkast kunnen krijgen; een Bosch Easystore. Die heb ik tweedehands op de kop kunnen tikken, ze worden regelmatig op Marktplaats aangeboden. Dit is een koelkast met platte deur en met lades die helemaal te verwijderen zijn. Past prima!
Ik heb hetzelfde idee. Twee vraagjes: haal je de pootjes van het Brew Monk gistvat af en past er dan nog een waterslot op? Bij de Brewbucket kun je een blow-out ventiel kopen, ik ben benieuwd of die hier  ook op past. Alvast bedankt. :proost:

André de Laat

Citaat van: susantigoon op 30-09-2020  15:39 uIk haal de onderste kraan er na elk gebruik af en kook hem na het schoonmaken enkele minuten uit. Je kunt hem er daarna niet opnieuw aandraaien zonder te lekken. Ik draai telkens eerst 5 à 6 teflontapjes om de schroefdraad en draai daarna de kraan er weer op. Even voor de zekerheid water er in zetten om op lekken te controleren. Dit doe ik altijd een dag van te voren, gaat altijd goed.

Waar ik nu wel last van heb is dat wanneer de heftigheid van de vergisting over is het koolzuur niet meer ontsnapt door het waterslot. Deze staat helemaal stil en heeft ook geen druk meer. Het beetje koolzuur verdwijnt via de rand van de deksel en heb het idee dat die siliconen rand aan de binnenkant van de deksel niet meer 100% afsluit. Hoe is jouw ervaring hier mee?

Met mijn Brewbuckets allemaal geen last van. Ietsje duurder maar geen sores verder  :weetniet: :weetniet:

Novice77

Citaat van: Haddock op 20-10-2020  20:46 uTwee vraagjes: haal je de pootjes van het Brewmonk gistvat af en past er dan nog een waterslot op?
Pootjes zitten er nog op, en het meegeleverde waterslot past dan ook nog. Er is met waterslot nog een paar centimeter vrij tot aan de bovenkant.  :biersmile:

middelaersch

Citaat van: André de Laat op 20-10-2020  21:00 uMet mijn Brewbuckets allemaal geen last van. Ietsje duurder maar geen sores verder  :weetniet: :weetniet:

Ja, ik ben ook een beetje verbaasd als ik dit allemaal lees.

Toen ik mijn BrewBucket kocht heb ik ook even naar de Brew Monk gekeken. Maar ik had de indruk dat bij de Bucket alles toch net een tikkeltje degelijk uitgevoerd en beter afgewerkt was. En dat blijkt nu dus ook. Totaal geen problemen met dat ding.
Blij dat ik die paar tientjes extra daarvoor heb uitgegeven.

Dus als je nog voor de keuze staat...

Novice77

Citaat van: susantigoon op 30-09-2020  15:39 uWaar ik nu wel last van heb is dat wanneer de heftigheid van de vergisting over is het koolzuur niet meer ontsnapt door het waterslot. Deze staat helemaal stil en heeft ook geen druk meer. Het beetje koolzuur verdwijnt via de rand van de deksel en heb het idee dat die siliconen rand aan de binnenkant van de deksel niet meer 100% afsluit. Hoe is jouw ervaring hier mee?
Ik zal hier bij mijn volgende brouwsel goed op letten. Zat je waterslot wel voldoende vol? Bij het bijgeleverde waterslot zit geen vulstreepje, en als er te weinig water in zit, krijg je misschien dat wat jij beschrijft.

André de Laat

Citaat van: middelaersch op 20-10-2020  21:50 uJa, ik ben ook een beetje verbaasd als ik dit allemaal lees.

Toen ik mijn BrewBucket kocht heb ik ook even naar de Brew Monk gekeken. Maar ik had de indruk dat bij de Bucket alles toch net een tikkeltje degelijk uitgevoerd en beter afgewerkt was. En dat blijkt nu dus ook. Totaal geen problemen met dat ding.
Blij dat ik die paar tientjes extra daarvoor heb uitgegeven.

Dus als je nog voor de keuze staat...

Ik ben er extra voor naar Limburg gereden om ze beiden naast elkaar te bewonderen. Nou, de keuze was snel gemaakt. Ik denk zelf de juiste keuze. Ik heb nu 3 Brewbuckets, mét thermowells. Zou niks anders meer willen... Tja, tóch wel. CCT´s met vlinderkranen van Brewtech. Maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan helaas. Wie weet ooit  :weetniet: :weetniet:

Heyudude

Citaat van: André de Laat op 21-10-2020  07:34 u...
Ik heb nu 3 Brewbuckets, mét thermowells. Zou niks anders meer willen... Tja, tóch wel. CCT´s met vlinderkranen van Brewtech. Maar daar hangt weer een ander prijskaartje aan helaas. Wie weet ooit  :weetniet: :weetniet:

Dus de bucket is de versie die voor 199 in de shops staat? Met enkel een aftapkraan?
Lukt het dan wel om de gist af te tappen kraantje lijkt me erg dun vandaar de vraag. Of hevel je over?

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  13:25 uDus de bucket is de versie die voor 199 in de shops staat? Met enkel een aftapkraan?
Lukt het dan wel om de gist af te tappen kraantje lijkt me erg dun vandaar de vraag. of hevel je over?
Nee, André bedoelt de Brewmaster versie (met zakbuis). Die heb ik zelf ook; ook erg tevreden over en blij mee.

Bij de Brewbucket tap je de gist niet af; het is ook geen CCT. Aan de binnenkant van de kraan zit wel een 'racking arm', die helpt je om je bier boven de gist af te tappen. Je hoeft dus niet meer over te hevelen.
Ik bottel direct vanuit de Brewbucket met een slang en bottelpijpje aan het kraantje en dat gaat altijd goed.
24 uur van tevoren breng ik de bucket over naar de plek waar ik ga bottelen. 's Ochtends (± 12 uur van tevoren) til ik 'm voorzichtig op hoogte. Dan kan de inhoud weer goed tot rust komen en wat opgedwarreld is weer bezinken. Gaat, zoals gezegd, tot nog toe altijd goed.

Heyudude

Klopt die bedoelde ik ook, de versie zonder display is 199.
Duidelijke uitleg en het overwegen waard in de toekomst.

Jan de Graaff

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  15:58 uKlopt die bedoelde ik ook, de versie zonder display is 199.
Duidelijke uitleg en het overwegen waard in de toekomst.
Nou ja, het is niet echt een display; het gaat om de zakbuis (a.k.a. Thermowell) die bijgeleverd wordt.
Wat je ziet op de foto's is een goedkoop thermometertje (zulke ik heb eerder bij Ali voor 55 cent/stuk gekocht) die er standaard opgeleverd wordt, maar je kunt de zakbuis ook erg goed voor de thermometer-sonde van een Inkbird gebruiken. Die heb ik en in combinatie met zo'n verwarmingsriem van 30W kan ik de bucket prima op temperatuur houden als hij op een kouwe plek staat.

Ik heb met deze combinatie afgelopen keer zelfs een bier met Voss kveik heel stabiel op 35ºC vergist. Ik heb geen klimaatkast, dus is de zakbuis een uitkomst voor mij.

Heyudude

Ok dan gaat de versie met de zakbuis op de wishlist.
Lijkt me superhandig voor die paar tientjes meer.

André de Laat

Citaat van: Heyudude op 21-10-2020  16:09 uOk dan gaat de versie met de zakbuis op de wishlist.
Lijkt me superhandig voor die paar tientjes meer.

Vooral niet bezuinigen op een gistvat. Het meest essentieel in het brouwproces. Over de Brew Monk lees ik vaak negatieve reviews. Van de Brewbucket heb ik eigenlijk nog nooit iets negatiefs gelezen. Ik heb er al tig brouwsels in vergist. Perfect gewoon. En dat gist aftappen? Ik blijf erbij dat dat met zo´n smal openingetje niet goed zal gaan. Hoezeer men ook beweert dat dit prima gaat.

Sander van Dijk

Citaat van: André de Laat op 21-10-2020  17:48 uVooral niet bezuinigen op een gistvat. Het meest essentieel in het brouwproces. Over de Brew Monk lees ik vaak negatieve reviews. Van de Brewbucket heb ik eigenlijk nog nooit iets negatiefs gelezen. Ik heb er al tig brouwsels in vergist. Perfect gewoon. En dat gist aftappen? Ik blijf erbij dat dat met zo´n smal openingetje niet goed zal gaan. Hoezeer men ook beweert dat dit prima gaat.


Ik heb zelf het Brew Monk vergistingsvat en ben er zeer tevreden over. Ik heb er zelf niet heel veel echte negatieve reviews over gelezen, behalve van mensen die dachten een vat te hebben aangeschaft die 1-op-1 te vergelijken was met een véél duurdere echte CCT.


De hellingshoek van de conus is kleiner dan die van een echte CCT, dus er zal vanzelf meer gist aan de wand blijven plakken. Toch komt komt er bij mij een behoorlijke hoeveelheid gist uit als ik die aflaat. Als de heftige vergisting voorbij is, laat ik er om de dag wat gist uitlopen en bij mij blijft er uiteindelijk maar verrassend weinig gist achter als ik het jongbier eruit heb geheveld. Maar ik geloof direct dat je met sommige (Engelse) gisten wat meer last zal hebben.


Voor mijzelf vind ik het grootste voordeel van het aftappunt aan de onderkant, dat het schoonmaken veel makkelijker wordt, doordat je het vat via de onderkant weer leeg kunt laten lopen. Leeg kiepen kan natuurlijk ook prima, maar ik vind het wel heel handig.

Brouwerij KOR

Beste Brouwers,

Hier ook even mijn ervaring met de Brewmonk.
Ik heb er pas een brouwsel in vergist, het gistaftappen gaat erg goed, geen last van verstoppingen (JAcks Mangrove M20 gist) er kwam een aardig dikke gistslurrie uit de eerste keer aftappen, dat is wat mij betreft geen rede om deze ketel niet aan te schaffen.
Wat ik wel jammer vind aan deze ketel is dat het allemaal net iets minder degelijk is dan een Brewtech. Het is volgens mij dunner metaal, de liters zijn erin geslagen (dus geen glad oppervlak!) en de bijgeleverde thermometer vind ik een goedkope constructie.
Prima ketel maar mijn volgende ketel wordt toch een SS brewtech.

Groet Ruud


Brouwerij KOR

Beste brouwers, nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik heb een vergistingskast gebouwd (zie foto). De Brew Monk blijkt wel heel erg ideaal te zijn met de thermometer van de inkbird thermostaat. Deze past precies door het rubber van de Brew Monk thermometer waardoor je de temperatuur in het vat kunt meten! D
 

tdp

Zou wel oppassen met die glazen plaat, wellicht vevangen door een stuk Trespa of Betonplex?

En zelf ben ik niet van stopcontacten onder een gistvat, maar da's persoonlijk! Ziet er verder netjes uit!

Heyudude

Citaat van: Rootsman op 28-10-2020  07:30 uBeste brouwers, nog even een aanvulling op mijn vorige bericht.
Ik heb een vergistingskast gebouwd (zie foto). De brewmonk blijkt wel heel erg ideaal te zijn met de thermometer van de inkbird thermostaat. Deze past precies door het rubber van de brewmonk thermometer waardoor je de temperatuur in het vat kunt meten!

Welke verwarmingskabel is dat? En waar te krijgen?

En inderdaad een glazen plaat is tricky

Jan de Graaff

Het is in dit forum al een paar keer besproken (onder andere hier, en er zijn nog meer draadjes). Ook elders is hier info over te vinden.

In een klimaatkast is het aan te bevelen om de temperatuur van het wort niet via een zakbuis/thermowell te meten, maar door middel van de temperatuursensor van de Inkbird met een sponsje aan de buitenzijde van het gistvat te bevestigen.
Dit heeft te maken met het feit dat, door de temperatuur in het wort te meten, het temperatuurverloop veel grotere uitschieters naar boven en naar beneden kent, dan wanneer de temperatuur aan de buitenzijde van het vat gemeten wordt en derhalve de omgevingstemperatuur aan de binnenzijde van de klimaatkast betrokken wordt in de meting.

Dat is de theoretische verhandeling. Waar het op neerkomt is dat, wanneer je in het wort meet, het langer duurt voordat een afkoeling wordt waargenomen. Het duurt dus langer voordat de Inkbird de boel gaat verwarmen; terwijl het buiten het vergistingsvat al veel kouder is. Daarna duurt het langer voordat in het wort de hogere temperatuur bereikt is, dus blijft de Inkbird veel te lang verwarmen. Buiten het vergistingsvat is het dan veel te warm.

Door te meten aan de buitenzijde van het vergistingsvat (sensor met sponsje vastgeplakt), worden deze over- en undershoots in de temperatuur voorkomen, is de temperatuur gelijkmatiger en dus ook de vergisting.
Wanneer de buitenzijde van het vergistingsvat en het wort de juiste temperatuur heeft, is het aannemelijk dat dit ook in het midden van het wort het geval is. De buitenzijde heeft immers een vele male groter volume dan slechts het middelpunt.

Wanneer je géén klimaatkast hebt en, bijvoorbeeld, werkt met een warmteriem, dan verdient het wel de aanbeveling om de temperatuur via de zakbuis/thermowell te meten en bij te verwarmen als de temperatuur in het midden te laag wordt. Door convectie wordt de warmte verder verdeelt door het wort.
Dit geeft, overigens, een minder gelijkmatig temperatuurverloop in het wort, maar nog altijd beter dan niet verwarmen – vooropgesteld dat verwarmen nodig is, natuurlijk.

Ik hoop dat dit helpt!!

Brouwerij KOR

Citaat van: Heyudude op 28-10-2020  09:16 uWelke verwarmingskabel is dat? En waar te krijgen?

En inderdaad een glazen plaat is tricky
https://www.bol.com/nl/p/euromac-warmtelint-4mtr/9200000066368120/

Deze gebruik ik, wordt niet erg warm. Werkt perfect!

joenedu

Citaat van: Heyudude op 28-10-2020  09:16 uWelke verwarmingskabel is dat? En waar te krijgen?

Ik heb deze, bevalt ook prima!

Heyudude

Dank

De huidige die ik heb verwarmt namelijk goed maar wordt te heet max 70 graden.
En constructies met metalen rekjes in een plastic omgeving die kan omvallen of anderszins lijkt me niet handig

Jacques

Citaat van: Rootsman op 28-10-2020  07:30 uDe Brew Monk blijkt wel heel erg ideaal te zijn met de thermometer van de inkbird thermostaat. Deze past precies door het rubber van de Brew Monk thermometer waardoor je de temperatuur in het vat kunt meten!

Ik dacht ook dat een goede afsluiting van de voeler ideaal was. Dit bleek echter niet het geval toen ik een BrewBrain Float aanschafte. De temperatuur van het bier schommelde flink. Nu steek ik de voeler maar net in de opening van de zakbuis. Het gevolg is dat de temperatuur van het bier veel constanter is.

Brouwerij KOR

Ok waardevolle tip! Ga het meteen aanpassen. Bedankt

Splinter

Wat een fijn topic dit!

Ik wil komend jaar een conisch rvs vergistingsvat kopen, en dit beantwoord heel veel vragen.
Voor de kwaliteit zou ik voor SS Brewtech gaan, maar daar zitten voor mij twee nadelen aan:

1. Ik brouw meestal 23-25 liter, en dan lijkt 27 liter me wat krap. Het hangt natuurlijk deels af van hoe enthousiast je gist is, maar wat zijn jullie ervaringen met de hoeveelheden die je hierin kan vergisten?
2. Ik woon klein en heb geen ruimte om een gistkast neer te zetten. Van de Brew Monk spreekt me dus aan er een koeldeksel beschikbaar is, de set-up van Griebelienus is voor mij een heel goede optie. Is iets vergelijkbaars te maken voor de SS Brewtech, zonder dat je meteen een glycol koeler moet aanschaffen?

Sander van Dijk

Citaat van: Splinter op 21-11-2021  18:31 uWat een fijn topic dit!

Ik wil komend jaar een conisch rvs vergistingsvat kopen, en dit beantwoord heel veel vragen.
Voor de kwaliteit zou ik voor SS Brewtech gaan, maar daar zitten voor mij twee nadelen aan:

1. Ik brouw meestal 23-25 liter, en dan lijkt 27 liter me wat krap. Het hangt natuurlijk deels af van hoe enthousiast je gist is, maar wat zijn jullie ervaringen met de hoeveelheden die je hierin kan vergisten?
2. Ik woon klein en heb geen ruimte om een gistkast neer te zetten. Van de Brew Monk spreekt me dus aan er een koeldeksel beschikbaar is, de set-up van Griebelienus is voor mij een heel goede optie. Is iets vergelijkbaars te maken voor de SS Brewtech, zonder dat je meteen een glycol koeler moet aanschaffen?

Beetje een late reactie, maar ik kwam dit topic toevallig weer tegen. Waarschijnlijk wordt dit mosterd na de maaltijd :)


25 liter in een 27 liter vat is erg krap, maar in een 30 liter vat is dit ook nog krap :) Het hangt er ook vanaf welke gist je gebruikt. Gisten zoals de US-05 schuimen, bij een niet te hoge temperatuur, niet zo erg naar mijn ervaring. Daarentegen, sommige Belgische gisten zoals de Westmalle, schuimen juist weer veel en heftig. Je kunt altijd een blow-off gebruiken, maar het nadeel is wel dat je daardoor actieve gist verliest.

Je kunt eventueel ook een schuimstop middel gebruiken, hoeveel de meningen daarover erg verdeeld zijn.

Qua koeling zonder koelkast. Je kunt ipv een Glycol koeler ook een peltier koelboxje met water icm met wat bevroren flessen gebruiken.

hb-lot

De afgelopen weken voor de eerste keer dit vat gebruikt.
Heb de gist voor het bottelen niet afgetapt, maar de kraan onderaan was wel handig bij het schoonmaken. De gist kwam er niet vanzelf gelijk uit (verstopping?), maar wat waterdruk van bovenop deed wonderen om het er doorheen te "duwen".

Uiteindelijk heb ik via het kraantje 30.5 flesje, gevuld voordat deze stopte met aanzuigen. (Het bochtje in de ketel was naar beneden gericht).
Toen ik op dat moment in de ketel keek, lag er misschien nog net een half flesje helder wort  bovenop de gistkoek/slurrie. De hele conus was hier dus mee gevuld. Dit verbaasde mij wel, zal dus volgende keer bij een grotere batch even moeten nadenken over hoe dat pijpje precies te richten, en eventueel wel moeten aftappen.

Brauram

Hoi,

Dit topic lijkt mij de meest geschikte plek voor mijn vraag. Ik ben al wat brouwsels gemaakt en deze vergist in de bekende plastic emmers. Nu zie ik een leuke aanbieding bij Brauwmarkt voor een rvs vat van 30 liter.

Kun je in z'n 30 liter rvs vat ook bijvoorbeeld 10 liter vergisten? Of geeft dat oxidatie issues?

Alvast dank voor de tips!!

Broewerke

Citaat van: Brauram op 29-10-2022  13:04 uHoi,

Dit topic lijkt mij de meest geschikte plek voor mijn vraag. Ik ben al wat brouwsels gemaakt en deze vergist in de bekende plastic emmers. Nu zie ik een leuke aanbieding bij Brauwmarkt voor een rvs vat van 30 liter.

Kun je in z'n 30 liter rvs vat ook bijvoorbeeld 10 liter vergisten? Of geeft dat oxidatie issues?

Alvast dank voor de tips!!
Ja hoor, rvs vaten zijn fijn. Oxidatie, nee hoor,
Heel veel kopruimte niet optimaal maar toch goed te gebruiken en rvs heeft veel meer voordelen dan je plastic emmer. Ik zeg niet dat plastic niet goed is maar zodra je rvs gebruikt zeg je steeds waarom heb ik die niet eerder gekocht🤣

Jacques

Citaat van: Brauram op 29-10-2022  13:04 uKun je in z'n 30 liter rvs vat ook bijvoorbeeld 10 liter vergisten? Of geeft dat oxidatie issues?

Zolang je gistvat goed sluit, je een waterslot gebruikt en je gistvat niet tussentijds opent, is oxidatie geen item bij gebruik van rvs.
Dit is anders dan bij plastic emmers. Deze sluiten vaak niet goed af en plastic laat een klein beetje zuurstof door. RVS laat geen zuurstof door.
 

Brauram

Bedankt voor het advies heren, denk dat die rvs emmer snel mijn kant op komt.

Zijn er Brouwers die mij iets kunnen vertellen hoe de dry-hop lid functie werkt op de Easybrew 30 liter? Hieronder een linkje naar het vergistingsvat waar ik mijn oog op heb laten vallen, kan hier geen documentatie over vinden op het www

https://braumarkt.com/nl/Easybrew-Fermenting-Bucket-30L-met-Dry-Hop-Lid?utm_source=Beter%20brouwen%20met%20voordeel%20-%20bekijk%20onze%20promoties&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrieven

Groet

alstro

Zo te zien kan je dit open maken om hop toe te voegen (zuurstof) wellicht zou je er een soort hop bong achtig iets op kunnen monteren net als bij de Fermzilla.  Maar heb daar ook niks over kunnen vinden.


alstro

Citaat van: Antony op 30-10-2022  08:05 uZoiets ongeveer

https://m.nl.aliexpress.com/item/1005004216190787.html?gatewayAdapt=gloPc2nldMsite
Heeft alleen zin als je onder druk vergist toch?

guest15461

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het vult met je dryhop en je spoelt het even met CO2 voor je het in je vat laat vallen lijkt het mij toch gering qua oxidatie.

Brauram

De Hop-bong, had er nog niet eerder van gehoord. Ik heb de winkel inmiddels ook een berichtje gestuurd met de vraag welke accessoires zij hiervoor leveren want op hop bong zie ik geen resultaten in hun webshop. Inmiddels ook wel ontdekt dat je makkelijk kunt drooghouden met magneetjes



Benieuwd naar jullie ervaringen.

alstro

Citaat van: Antony op 30-10-2022  15:01 uIk heb er zelf geen ervaring mee, maar als je het vult met je dryhop en je spoelt het even met CO2 voor je het in je vat laat vallen lijkt het mij toch gering qua oxidatie.

Zeker, maar wat voor nut heeft die aansluiting. Je kan ook gewoon Ff deksel optillen lijkt me.

guest15461

Dan breng je het jongbier voor een korte tijd in contact met zuurstof. Gebruik je de dryhop functie met CO2 dan niet.

Jacques

Citaat van: Antony op 31-10-2022  07:51 uDan breng je het jongbier voor een korte tijd in contact met zuurstof.

Het effect daarvan is beperkt, er zit immers ook koolzuurgas in je vat. Diffusie gaat niet zo heel snel. Hoe sneller je vat weer gesloten is des te beter dat is voor het beperken van oxidatie.
Veel funester voor je bier is een hele kleine gaslek in je gistvat. Er is dan een veel langere contacttijd waardoor de koolzuur in je gistvat weinig bescherming biedt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.