Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Out of the box saison  (gelezen 1555 keer)

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Out of the box saison
« Reactie #25 Gepost op: 25-03-2020 22:13 u »
Leuke foto trouwens.  ;)

Ik dacht al dat je dat ging appreciŽren hehe, topboek ;-)!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 25-03-2020 22:15 u »
Ik dacht al dat je dat ging appreciŽren hehe, topboek ;-)!

Dank je voor het compliment.

Offline Kristof.Anthonis

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 25-03-2020 22:28 u »
In BrouwHulp is voor elke gist een schijnbare vergistingsgraad (SVG) geregistreerd. Op basis van het begin SG en de geregistreerde SVG rekent BrouwHulp uit hoe hoog het eind SG zou moeten worden.

(Bijvoorbeeld begin SG is 1050, ingevoerde SVG is 80%, eind SG is dan 1050 - (0.8*50) = 1010)

Die SVG is echter maar wat iemand in vult. Stel de fabrikant van de gist geeft een SVG op van 70 a 80%, en je vult in BrouwHulp 75% in. De werkelijke SVG kan dan 70% of 80% zijn. De werkelijke SVG hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld verhouding vergistbare / onvergistbare suikers, temperatuur, hoeveelheid gist geŽnt, etc etc.

Wij denken vaak dat we alles in de brouwerij exact kunnen uitrekenen, bepalen en voorspellen. Maar vergisting is een complex biochemisch proces dat zich maar in beperkte mate laat voorspellen. De meeste van die berekeningen en voorspellingen zijn slechts benaderingen en ramingen. Uiteindelijk doet de gist waar hij  zelf zin in heeft.  :biersmile:

Dus van die eind SG kan je maar beter nooit vanuit gaan als ik het goed begrijp ;-).

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #28 Gepost op: 25-03-2020 23:06 u »
Dus van die eind SG kan je maar beter nooit vanuit gaan als ik het goed begrijp ;-).

Je kunt er wel vanuit gaan, maar realiseer je dat het een berekening met een onzekerheidsfactor is.

Online Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #29 Gepost op: 26-03-2020 07:47 u »
Alle berekende waardes zijn voorspellingen en geen harde waardes.

Tags: