Out of the box saison

Gestart door Kristof.Anthonis, 25-01-2020 19:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kristof.Anthonis

Hoi allemaal,

Het uiteindelijke doel voor dit biertje is een saison-achtig bier (hoeft niet 100% aan de voorwaarden te voldoen wat mij betreft). Niet te hoog in alcohol, goed door te drinken met toch een zoetig en fruitig smaakje.
De cara 20 zorgt hier voor een lichte karamelsmaak en de hoppen geven dan weer de fruitige touch aan het bier.
Ik moet er wel bijvertellen dat de Challenger in de realiteit vervangen zal worden door de Ariana hop. Die heeft een gelijkaardig alfazuur gehalte zodat de IBU waarde zou kloppen. Dit in acht genomen, zouden jullie iets veranderen hier aan? Graag jullie mening! Brouwdag is pas over 2 weken dus het recept kan zeker nog aangepast worden.

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk008
Naam receptZonde Saison
Brouwdatum25-01-2020
BierstijlSaison
Volume35,0 l
Begin SG1,049 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Rager)29 IBU
Brouwzaalrendement64,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
35,00 lLeidingwater Bossestraat
11,75 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
63 mg/l7 mg/l14 mg/l2 mg/l38 mg/l57 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC88,9 %
1,00 kgCara 20Dingemans20 EBC11,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 165,0 °C1 min.60 min.3,9 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
10,0 gAmarillobellen8,9%60 min.7,6 IBU
10,0 gChallengerpellets10,1%60 min.9,5 IBU
25,0 gAmarillobellen8,9%15 min.5,1 IBU
25,0 gChallengerpellets10,1%15 min.6,3 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,5 l + 0,5 l getrapte starterFrench Saison (3711)bovengist


wernerthefox

Hi Kristoff,
Volgens mij is de saison stijl vrij ruim gedefinieerd. Dus als je dan ook nog out-of-the-box gaat dan mag ongeveer alles :). Enige wat ik me afvraag is of je niet teveel bitterheid krijgt.. saison gist geeft droog bier dus weinig mout/zoetheid als tegenhanger van de hopbitterheid. Als je daar voor gaat dan prima. Anders zou je lagere AA hops kunnen overwegen. Ter inspiratie een linkje naar de oer-saison van DuPont https://growlermag.com/homebrew-recipe-saison-classic/ (hier gebruiken ze ekg en styrian).
Werner

beun

Caramout zou ik niet in een saison gebruiken, dan liever een beetje vienna of munchenermout in de stort. Ik zou ook een beetje, bijv. 5-10%, spelt mout toevoegen, dit geeft een mooie smaak die goed in het type past.

Koen S

Citaat van: beun op 26-01-2020  17:30 uCaramout zou ik niet in een saison gebruiken, dan liever een beetje vienna of munchenermout in de stort. Ik zou ook een beetje, bijv. 5-10%, spelt mout toevoegen, dit geeft een mooie smaak die goed in het type  past.
Helemaal mee eens. 10% biscuit doet het ook goed in een Saison.

Kristof.Anthonis

Citaat van: beun op 26-01-2020  17:30 uCaramout zou ik niet in een saison gebruiken, dan liever een beetje vienna of munchenermout in de stort. ik zou ook een beetje, bijv. 5-10%, spelt mout toevoegen, dit geeft een mooie smaak die goed in het type  past.

Zeg je dat omdat je denkt dat de cara 20 die ik voorzien had niet lekker zou zijn? Die lichte karamelsmaak sprak mij hierin wel aan :-)..

EBC

Eigenlijk zou het ook een outside the box moeten zijn, buiten de doos denken.
Out of the box betekent juist standaard, zonder wijzigingen zoals het uit de doos komt.

Maar je bent vergeven want bijna iedereen gebruikt de uitdrukking verkeerd  ;D

Dan is er ook nog een out of the closet, maar hoe dat met Saison werkt weet ik niet.

Michiel8012

En qua hop in een Saison ben ik enorm fan van de Nelson sauvin. Geeft wat mij betreft echt dat fruitige en droge wat een Saison een Saison maakt. Verder inderdaad wat Vienna en je bent er.

Kristof.Anthonis

Nog een extra vraagje:
Omdat de mogelijkheid bestaat dat de brouwdag verplaatst moet worden (ik brouw namelijk samen met een aantal vrienden) wil ik de gedroogde belle saison gist gebruiken ipv een giststarter te maken met de French Saison. Deze hebben hetzelfde gistprofiel. Nu vind ik het moeilijk in te schatten hoeveel ik nu precies nodig heb. Denken jullie dat ik er kom met 2 zakjes van 11 g? Of zal het meer moeten zijn?

Michiel8012

Citaat van: Kristof.Anthonis op 31-01-2020  10:11 uNog een extra vraagje:
Omdat de mogelijkheid bestaat dat de brouwdag verplaatst moet worden (ik brouw namelijk samen met een aantal vrienden) wil ik de gedroogde belle saison gist gebruiken ipv een giststarter te maken met de French Saison. Deze hebben hetzelfde gistprofiel. Nu vind ik het moeilijk in te schatten hoeveel ik nu precies nodig heb. Denken jullie dat ik er kom met 2 zakjes van 11 g? Of zal het meer moeten zijn?

Volgens Mr Malty moet je het precies redden met 22 gram als je 35 liter met een start SG van 1.049 ent.

Takkie83

Hoe is het afgelopen met deze saison?

Kristof.Anthonis

Ik heb de caramout eruit gehaald en vervangen door vienna ;-).
Hij zit nu een weekje in het vergistingsvat, alles goed voorlopig...

Takkie83

Ben benieuwd naar je smaakimpressies alstie zover is. Ben ook benieuwd naar je eind SG  :D

Takkie83

Citaat van: Kristof.Anthonis op 16-02-2020  11:45 uIk heb de cara mout eruit gehaald en vervangen door vienna ;-)

Overigens gebruikt Adrie voor het saisonrecept in zijn boek ook een klein deel carapils en dat is een verdomd lekker receptje  :proost:

Kristof.Anthonis

Ondertussen is hij net op fles gegaan. Eind SG was op de kop 1000 :-)...
Zo komt hij wat hoger uit in alcohol dan voorzien maar ik ben benieuwd... Voorlopig alles goed! :-)

ElmerVDM

Een eind SG van 1,000. Heb je dan 100% vergisting?

Jacques

Citaat van: ElmerVDM op 15-03-2020  22:49 uEen eind SG van 1,000. Heb je dan 100% vergisting?

Ja. Dat wil zeggen dat je dan 100% schijnbare vergistingsgraad hebt. De werkelijke vergistingsgraad ligt hoger lager. Het verschil tussen de schijnbare vergistingsgraad en werkelijke vergistingsgraad wordt veroorzaakt door de gevormde alcohol. Alcohol heeft een lagere dichtheid (80%) dan water.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 15-03-2020  23:12 uDe werkelijke vergistingsgraad ligt hoger.

Ik neem aan dat je lager bedoelt?

Een werkelijke vergistingsgraad van meer dan honderd procent kan niet.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 16-03-2020  00:00 uIk neem aan dat je lager bedoelt?

Een werkelijke vergistingsgraad van meer dan honderd procent kan niet.

Klopt helemaal. Ik bedoelde inderdaad dat de werkelijke vergistingsgraad altijd lager is dan de schijnbare. De schijnbare vergistingsgraad kan trouwens wel boven de 100% liggen.

Kristof.Anthonis

Na 10 dagen op fles kon ik het toch niet laten om eentje te testen ;-)...



Met enige trots presenteer ik onze eerste poging tot een Saison...
Een knappe blonde heldere kleur, geur die doet watertanden en een smaak die naar meer doet grijpen.

Bijkomend vraagje: Volgens BrouwHulp zou de eind SG op 1005 uitkomen, hij vergistte echter verder naar 1000. Het alcoholpercentage is dus ook wat hoger dan op voorhand verwacht. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?

Wat vinden jullie (op basis van de foto weliswaar :P) ?

Takkie83

Mooie kleur maar zo te zien te weinig schuim/koolzuur? Heb je genoeg bottelsuiker gebruikt?

Kristof.Anthonis

Op deze foto stond hij al een paar minuten, bij het inschenken kwam er meer schuim.
Er werd 6,5 g/l bottelsuiker toegevoegd ;-)... Gezien de vorige fonteinen die we al veroorzaakt hebben vonden we dit al genoeg ;-).

Takkie83

Citaat van: Kristof.Anthonis op 25-03-2020  21:00 uOp deze foto stond hij al een paar minuten, bij het inschenken kwam er meer schuim.
Er werd 6,5g/l bottelsuiker toegevoegd ;-)... Gezien de vorige fonteinen die we al veroorzaakt hebben vonden we dit al genoeg ;-).

Lijkt me ook voldoende. Saisongisten willen inderdaad nog wel eens verder gaan dan 1,005. De pro's hier op het forum kunnen je daar meer over vertellen. Komt erop neer dat je gist toch ook langzaam aan nog wat 'onvergistbare' suikers begint te knagen

middelaersch

Citaat van: Kristof.Anthonis op 25-03-2020  20:34 uBijkomend vraagje: Volgens BrouwHulp zou de eind SG op 1005 uitkomen, hij vergistte echter verder naar 1000. Het alcoholpercentage is dus ook wat hoger dan op voorhand verwacht. Wat zou hier de reden voor kunnen zijn?

In BrouwHulp is voor elke gist een schijnbare vergistingsgraad (SVG) geregistreerd. Op basis van het begin SG en de geregistreerde SVG rekent BrouwHulp uit hoe hoog het eind SG zou moeten worden.

(Bijvoorbeeld begin SG is 1050, ingevoerde SVG is 80%, eind SG is dan 1050 - (0.8*50) = 1010)

Die SVG is echter maar wat iemand in vult. Stel de fabrikant van de gist geeft een SVG op van 70 a 80%, en je vult in BrouwHulp 75% in. De werkelijke SVG kan dan 70% of 80% zijn. De werkelijke SVG hangt van veel factoren af, bijvoorbeeld verhouding vergistbare / onvergistbare suikers, temperatuur, hoeveelheid gist geënt, etc etc.

Wij denken vaak dat we alles in de brouwerij exact kunnen uitrekenen, bepalen en voorspellen. Maar vergisting is een complex biochemisch proces dat zich maar in beperkte mate laat voorspellen. De meeste van die berekeningen en voorspellingen zijn slechts benaderingen en ramingen. Uiteindelijk doet de gist waar hij  zelf zin in heeft.  :biersmile:

Jacques

Citaat van: Kristof.Anthonis op 25-03-2020  20:34 u

Leuke foto trouwens.  ;)

Takkie83

Citaat van: Jacques op 25-03-2020  21:55 uLeuke foto trouwens.  ;)

Whahaha  ;D

Je hebt punten gescoord bij de moderator Kristof  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.