Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen  (gelezen 7438 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen
« Reactie #100 Gepost op: 11-08-2020 18:04 u »
Is Brewtan B eigenlijk toegestaan bij wedstrijden? Ik zie bij het ONK-reglement dat allerlei toevoegingen niet zijn toegestaan, maar aangezien dit 100% natuurlijk is, mag het misschien wel?

artikel 22: Het gebruik van schuimkraag bevorderende middelen, bodyverhogende middelen, houdbaarheidsmiddelen, bierpreventieven en enzymen, anders dan welke van nature aanwezig zijn in het graan, is verboden.

Brewtan-B, Tanal-A, amylases, glucanases, schuimstop, (gistvoeding), antioxidanten, tetra-hop, brouwsuiker, lactose, ... ;D

Een aantal forummers zal zich moeten onthouden van inzending. Maar ik denk niet dat de keuring de bieren hierop kan onderscheiden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Land: nl
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #101 Gepost op: 11-08-2020 18:39 u »
Gistvoeding? :o Plus hoe wil je een brut iPa inzenden? Enzymen worden daar veel gebruikt.

Ik zou graag zien dat de ingrediŽnten vermeld moeten worden. Maar wel gebruikt mogen worden, dan zijn we in ieder geval verder dan de commerciŽlen op dit gebied en hoeft niemand zijn mond te houden die Antioxin of Brewtan of Amylase enzymen toevoegen. Zoals bijna alle "craft" brouwerijen doen. Hoe kunnen die hoppige bieren anders zo lang goed blijven, er word gestrooid met CO2 hop extracten, incognito hops en allerlei antioxidanten. Lijkt me duidelijk, echter lijkt er een taboe op te rusten want iedereen wilt hip, vegan en natuurlijk zijn lijkt het wel. Een prima streven maar als men niet transparant is dan wordt je bedonderd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #102 Gepost op: 14-08-2020 21:57 u »
artikel 22: Het gebruik van schuimkraag bevorderende middelen, bodyverhogende middelen, houdbaarheidsmiddelen, bierpreventieven en enzymen, anders dan welke van nature aanwezig zijn in het graan, is verboden.

Brewtan-B, Tanal-A, amylases, glucanases, schuimstop, (gistvoeding), antioxidanten, tetra-hop, brouwsuiker, lactose, ... ;D

Tsja, het betreffende artikel doet een beetje denken aan het Reinheitsgebot. We weten met zijn allen dat door de Duitse hoogste rechter deze wet onverbindend verklaard heeft...

Brewtan B bevat tannines. Hop en mout doen dat ook...
Het is niet nodig om roomser te zijn dan de paus.

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #103 Gepost op: 14-08-2020 22:37 u »
Plus hoe wil je een brut iPa inzenden? Enzymen worden daar veel gebruikt.

Zelf een zgn "enzym booster" aka "Kaltauszug" maken en op het juiste moment inzetten en dat dan gecombineerd met de juiste gist(en). Kan zelfs volledig passend binnen het door Jacques zo geliefde "Reinheitsgebot" (dat overigens niet bestaat). Maar als je suikers wilt gebruiken, denk dan eens aan een oude versie van Tally Ho of de moderne versie, beter bekend als... Duvel.

Niet "bijna alle craft" brouwerijen doen het.

Je hebt helemaal niets van dat al aan hulpstoffen en lapmiddelen nodig als je gewoon heel netjes brouwt en zuurstof buiten de deur houdt. Je moet natuurlijk wel snappen welke technieken wat opleveren en waarom of waarom niet.

Ingo

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #104 Gepost op: 15-08-2020 00:13 u »
Gedeeltelijk ben ik het met je eens heel interessant artikel overigens in je link. Echter de producten die tegenwoordig verkocht worden zijn echt niet meer weg te denken, veel brouwerijen maken er gebruik van dat is een feit, ik zie het als innovatie, of je het wilt gebruiken dat is persoonlijk natuurlijk. Of het bier beter maakt is denk ik helemaal afhankelijk van wat je wilt bereiken en het biertype.

Tags: