Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen  (gelezen 3765 keer)

Serge VL

• Gast
Re: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen
« Reactie #75 Gepost op: 29-01-2020 18:15 u »
Oude bacteriŽn uit het gistvat halen, dat is het.
Een goede brett rijpt lang  ;)

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline middelaersch

• Super lid
  • Land: nl
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #76 Gepost op: 29-01-2020 19:23 u »
Die "prutsers" van Brulosphy hebben dit product natuurlijk al lang en breed getest ;D, en zowaar een significant verschil vastgesteld bij 1 van de 2 testen:

http://brulosophy.com/2018/02/12/the-brewtan-b-effect-pt-1-immediate-impact-on-various-beer-characteristics-exbeeriment-results/
http://brulosophy.com/2018/08/06/the-brewtan-b-effect-pt-2-impact-on-various-beer-characteristics-after-aging-exbeeriment-results/

Citaat: "Given the significant results of the original xBmt, I fully expected the differences between these beers to become even more pronounced over time. However, tasters could not reliably distinguish the beer made with BrewTan B from the one made without it, a finding that suggests both were impacted equally by time in such a way that any initial differences were erased. Interesting for a product intended to improve shelf-stability."

Mag ik dit interpreteren als "Het doet niet datgene waar het voor bedoeld is"?  :weetniet:

Niet dat ik enorm onder de indruk ben van de onderzoeksmethoden van deze club, maar een eerste indicatie is het natuurlijk wel.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #77 Gepost op: 29-01-2020 21:04 u »
Dat moet/mag jij helemaal zelf weten wat je gebruikt net zo goed dat degene die het niet wil gebruiken dat zelf moet weten.
Waarom zou je dan een prutser zijn? :weetniet: Dat woord is toch nog helemaal niet gevallen!
Inderdaad, niemand heeft deze vingerwijzing gemaakt, maar wie hulpstoffen gebruikt plakt het zichzelf kennelijk op.
Het is dan ook een mooi voorbeeld van een 'selffulfilling prophecy'. In mooi Nederlands de zelfvervullende voorspelling  ;D ;D ;D
Nee mannen, ik voel me zeker geen prutser, integendeel, heb meer aan materiaal genoeg om een betere hobbybrouwer te zijn, al zeg ik het zelf. Maar inderdaad, je kan nog zo'n goede kok zijn, eens je bvb te veel zout in je gerecht hebt gekieperd is het naar de vaantjes, ben je daarmee een slechte kok...? Eten zonder zout is ook niet te pruimen, dus de grens ligt voor iedereen anders. Da's met brouwen ook zo, een bling bling keuken is niet de garantie dat er lekker eten op het bord komt. Als commerciŽle brouwerij zou ik toch wel op mijn tellen passen voor wat er na de brouwpoorten met mijn bier gebeurd, de klant is niet altijd bewust van "mishandeling" van het aangekochte product, ze laten bvb een bak bier maanden in de zon staan onder een afdak, maar zeggen achteraf dat bier "X" echt op niks trekt, ook al beseffen ze niet dat hun eigen handeling aan de oorzaak ligt, dus zou je graag Tetrahop en Antioxin gebruiken om dat te voorkomen vind ik. Doch men moet stoppen met heiliger te willen zijn dan de paus vind ik. Als je tegen additieven bent in bier, dan moet je ook de lijn door trekken naar alles wat men gaat maken, eten en/of drinken. Verschil is dat bvb ik wťl geduld heb tov sommige anderen, ik kan een blond bier meer dan een jaar opzij zetten als ik dat wil, sommige hobbybrouwers knallen de ganse batch op een paar weken na het bottelen al door hun keel, natuurlijk hebben ze lekker bier en denken ze dat ze goed bezig zijn, da's een groot verschil, laat zulke kerels hun bieren ook eens meer dan een jaar weg zetten en er dan eens eentje proeven, we zullen dan eens praten hoe het op de tong aanvoelt, oxidatie en andere smaakjes troef, ook al denk je dat je goed bezig bent. Zure en heel zware donkere bieren niet meegeteld natuurlijk. Ik vergist soms onder druk (+1 Bar, voor sommige 2 Bar, de atmosferische druk meegeteld en afhankelijk van de hoogte boven zeeniveau...  ::) ) en vul achteraf onder tegendruk af via keg of met gedeeltelijk bottelsuiker/bottelgist. Wel, zulke (blonde) bieren daar proef je na een jaar nog niks fout aan, dus tja, wie het lef heeft mag altijd eens proberen, ik kom ze graag proeven... Natuurlijk, ieder zijn eigen keuze en streefdoelen, daar kan of wil ik als gewone sterveling niks aan doen, ieder zijn vaarwater, proost...! :biersmile: :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 29-01-2020 21:58 u »
Citaat: "Given the significant results of the original xBmt, I fully expected the differences between these beers to become even more pronounced over time. However, tasters could not reliably distinguish the beer made with BrewTan B from the one made without it, a finding that suggests both were impacted equally by time in such a way that any initial differences were erased. Interesting for a product intended to improve shelf-stability."

Mag ik dit interpreteren als "Het doet niet datgene waar het voor bedoeld is"?  :weetniet:

Nee. Brewtan B heeft meerdere voordelen. Zie het eerste bericht in het topic.

Tijdens de presentatie werd ook stilgestaan bij het voorkomen van filtergel dat op je bostel kan komen tijdens het filteren. Deze gel bemoeilijkt het filteren en uitspoelen.
Inmiddels heb ik van een deelnemer aan de conferentie (een commerciŽle brouwer) buiten het forum vernomen dat hij het middel deze week heeft uitgeprobeerd en dat het filteren inderdaad veel beter verliep.
Niet voor niets heeft dit topic als titel "Brewtan B, een middel met meerdere voordelen"...

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 29-01-2020 22:06 u »
Je schrijft:

Nee. Brewtan B heeft meerdere voordelen. Zie het eerste bericht in het topic.

Correcter zou zijn: de verkoper/fabrikant pretendeert dat het middel meerdere voordelen heeft.

Niet voor niets vraag je nadrukkelijk of er brouwers zijn die er al ervaring mee hebben. Ik ben daar ook benieuwd naar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 29-01-2020 22:07 u »
... Maar inderdaad, je kan nog zo'n goede kok zijn, eens je bvb te veel zout in je gerecht hebt gekieperd is het naar de vaantjes, ben je daarmee een slechte kok...? Eten zonder zout is ook niet te pruimen, dus de grens ligt voor iedereen anders. Da's met brouwen ook zo, een bling bling keuken is niet de garantie dat er lekker eten op het bord komt. Als commerciŽle brouwerij zou ik toch wel op mijn tellen passen voor wat er na de brouwpoorten met mijn bier gebeurd, de klant is niet altijd bewust van "mishandeling" van het aangekochte product, ze laten bvb een bak bier maanden in de zon staan onder een afdak, maar zeggen achteraf dat bier "X" echt op niks trekt, ook al beseffen ze niet dat hun eigen handeling aan de oorzaak ligt, dus zou je graag Tetrahop en Antioxin gebruiken om dat te voorkomen vind ik. Doch men moet stoppen met heiliger te willen zijn dan de paus vind ik.
...
Natuurlijk, ieder zijn eigen keuze en streefdoelen, daar kan of wil ik als gewone sterveling niks aan doen, ieder zijn vaarwater, proost...! :biersmile: :brouwen:

Helemaal mee eens.

Er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden. Ieder maakt zijn eigen keuzes als het gaat om toevoegingen. Dat maakt je geen betere of slechtere brouwer.

En verder wil ik vragen om respect te hebben voor de keuze die iemand maakt. Respect voor elkaar is sowieso een basisregel op dit forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 29-01-2020 22:13 u »
Je schrijft:

Correcter zou zijn: de verkoper/fabrikant pretendeert dat het middel meerdere voordelen heeft.

Niet voor niets vraag je nadrukkelijk of er brouwers zijn die er al ervaring mee hebben.

Mijn vraag is vooral gesteld omdat er ongetwijfeld ervaring is met het middel. Het is al langer op de markt. Het is altijd goed een bevestiging te horen van gebruikers van het middel.

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #82 Gepost op: 29-01-2020 22:50 u »
Er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden. Ieder maakt zijn eigen keuzes als het gaat om toevoegingen. Dat maakt je geen betere of slechtere brouwer.

Onwetendheid met toevoegingen maakt geen betere brouwer,
Daar ben ik wel zeker van.
Het eindresultaat is dan ook niet beter.

Met verstand toevoegen kan zeker een positief effect hebben op het eindresultaat.
Ooit het resultaat mogen beleven van een brouwer die toevoegd  met kennis van zaken.
De verschillen tussen wel en niet toevoegen waren veel groter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Dan ga je thuis aan de gang.
Het bevalt mij niet.
Zelfs aanzuren van spoelwater brengt niet wat ik verwacht/gehoopt  had.

pH tijdens brouwen is vaak niet ideaal.
SVG altijd lager dan wat ik lees/hoor/zie bij andere brouwers.

Tja, wie heeft gelijk?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 29-01-2020 23:01 u »
Onwetendheid met toevoegingen maakt geen betere brouwer,
Daar ben ik wel zeker van.
Het eindresultaat is dan ook niet beter.

Met verstand toevoegen kan zeker een positief effect hebben op het eindresultaat.
Ooit het resultaat mogen beleven van een brouwer die toevoegt  met kennis van zaken.
De verschillen tussen wel en niet toevoegen waren veel groter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Dan ga je thuis aan de gang.
Het bevalt mij niet.
Zelfs aanzuren van spoelwater brengt niet wat ik verwacht/gehoopt  had.

pH tijdens brouwen is vaak niet ideaal.
SVG altijd lager dan wat ik lees/hoor/zie bij andere brouwers.

Tja, wie heeft gelijk?

Wat ik bedoel is dat je een andere hobbybrouwers niet hoeft te veroordelen omdat deze toevoegingen gebruikt.

Wat de waarde is van toevoegingen zal ieder voor zich moeten bepalen. Je kunt heel principieel zijn en geen elke toevoeging gebruiken. Dat is een keuze. Maar vergeet niet dat het een keuze is...

Als je kiest voor toevoegingen dan moet je daar ervaring mee opdoen, dat is ook zo met mout en hop.
Zo heb ik tetrahop gebruikt in mijn bieren. Daar moet je niet te veel van gebruiken maar dat moet je nooit doen met toevoegingen...

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #84 Gepost op: 29-01-2020 23:55 u »
Wat ik bedoel is dat je een andere hobbybrouwers niet hoeft te veroordelen omdat deze toevoegingen gebruikt.

Niemand wordt veroordeeld. Er worden slechts meningen gegeven. Sommigen zijn voor, anderen zijn tegen. Ik denk dat de boel juist kritisch wordt bekeken en daarmee ieder voor zichzelf een nog betere keuze kan maken.

Offline nico.derks

• Junior lid
  • **
« Reactie #85 Gepost op: 30-01-2020 01:32 u »
Hallo Allen,

Als eerste wil ik een diepe buiging maken naar Jacques toe, die de CRAFT Conferentie heeft bijgewoond, hier diep voor in zijn buidel heeft getast en vervolgens jullie daar een uitgebreid verslag van doet!
Chapeau Jacques!

Het is totaal niet ter zake doende of dit binnen het Reinheitsgebot valt of niet.
Daar is deze topic ook niet voor bedoeld!!!
Een verslag met het gebruik van Brewtan is dan ook voor iedereen een aanvulling van kennis en gebruiksmogelijkheden binnen het bierbrouwen.
Het afbranden van een product die je niet kent, maar om principes van jou manier van brouwen is dan ook totaal niet relevant omdat dit een natuurlijk product is die natuurlijk toegepast kan worden.
Het is een verbetering van het brouwproces, zoals het ook gebruik van een rollator als je minder kan lopen.

Het zijn geen aspirines , ibuprofin of overige chemische addons, puur het gebruik van de toepassingen die de natuur ons geeft.
Het mogelijke gebruik en interesse in dit product is dus zeker wel gewenst, aangezien dit een verbetering kan opleveren in de kwaliteit.
Zoals een rolstoel, een rollator ook een verbetering kan geven toch?
Ook is het nog eens een verbreding van je kennis.
En daar laat ik het even bij.

Ok,
2 weken geleden was ik in Michican USA en heb daar diverse Craft brouwers bezocht.
Exelente bieren geproefd met zeer gepassioneerde brouwers.
Opvallend was wel dat daar de installaties, vloeren en hygiŽne niet op de level zitten als hier in Nederland, maar echt wel lager.
En wij maar klagen over Chinese brouwinstallaties, die echt wel beter zijn  :P

Anyway...

Bij ťťn brouwerij viel het mij op dat ze idioot snel aan het filtreren waren, ze bleven maar spoelen.
Daar kwam dan ook mijn vraag: Waarom spoelen jullie zo veel
Het antwoord was simpel: Omdat wij snel filtreren met een hulpmiddel
Let wel!
Als ik filtreer dan duurt dat bij 10 hl (afhankelijk van het type bier) c.a 3 uur!
Ik brouw 2 batches per dag, dus filtratie kan 6 uur per dag duren.
Hier hebben wij het over tarwebier met 65% tarwe.

Ik vroeg hoe doe je dat?
En hij liet me dit zien:

Dit scheelt 40% qua tijd in de filtratie
En dat wil ik ook wel uiteraard.
Dus dit idee nam ik mee naar Nederland.

Tijdens de CRAFT conferentie zat ik naast Jacques over de lezing van Brewtan-B een vergelijkbaar product, natuurlijk gewonnen looizuur dat de maisch dunner maakt en inderdaad theoretisch het filtratie met 40% kan reduceren.
Daarnaast ook je whirlpool helderder maakt doordat de trub-kegel compacter is.

Dat wil ik proberen, en bestelde via Van der Kooy 2 potje Brewtan-B

Zo gezegd en zo gedaan:
Ik heb tijdens het inmaichen bij het brouwwater het eerste potje Brewtan-B toegevoegd.
Het maichewater werd iets wat grijzig van kleur.
Toen gestort, en verder aan het maischen geweest.
Bij het overpompen van de maisch naar de klaringkuip zag ik direct dat de maisch zeer dun was van viscositeit.
Zeker vele malen dunner als dat ik gewend was.

Dus nu filtreren...
Het gaat zeker sneller maar niet de 40% zoals ze vertelden.
Dat is vreemd, en irritant, totdat ik er achter kwam dat ik te weinig Brewtan-B gebruikte.
Althans minder als voorgeschreven.
Maar goed het gaat echt wel sneller als ooit voorheen, dus dat is al iets

Koken,
Ja hier merkte ik iets bijzonders..
Ik kan feller koken zonder dat het extra ging schuimen, en dat is echt heel lekker als je een installatie hebt met een condensor op de ketel.
Die wil je immers niet vol schuim hebben.
En door het minder schuimen blijft het hop in het wort zitten ipv een gedeelte aan de rand van de bovenkant van de ketel.
(Bovenstaand is overigens een veel voorkomend probleem tijdens het koken. Je moet met een waterspuit weer het hop van de bovenrand spuiten)

Whirlpool
Ja, wat ze beweren klopt zeer zeker..
Er komt een mooiere "cone" van trub
En dan pomp je toch zeker 50 liter meer wort naar de fermenter toe.
En die 50 liter zijn meer als kostendekkend voor de prijs van Brewtan-B!

Resumť
Desondanks dat ik te weinig heb gebruikt wat is voorgeschreven, ben ik zeker positief over het gebruik er van.

Ga ik het vaker gebruiken?
Ja absoluut zonder twijfel.
Het kan mij in een brouwdag een paar uur schelen.
Betere kook-prestaties, minder DMS
Hogere rendement (ook in hop)

Is het nog wel Craft?
Absoluut is het dat.
Het is een verbetering van je brouwproces en uiteindelijk je kwaliteit.
Zoals ook het gebruik van melkzuur voor je pH en het gebruik van Iers mos.
Want dat zijn ook toegepaste natuurlijke addons.

Of het voor de hobbybrouwer interessant is betwijfel ik echter wel.
Maar hoe leuk is het om het te proberen?
Echter zijn vele hobbybrouwers ooit commercieel geworden, en doe er dan je voordeel mee ;)

Groetjes,
Nico

PS: Het zal me een eer zijn als Jacques met me gaat brouwen op Texel ;)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #86 Gepost op: 30-01-2020 07:25 u »
Mooi verslag! Ik ben wel erg benieuwd wat nu daadwerkelijk verschil is met Antioxin SBT gezien daar ook galotaninnes in zitten maar ook andere anti-oxidanten. Iemand die dat kan uitleggen? Via de websites van de fabrikanten krijg ik het niet echt duidelijk.

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #87 Gepost op: 30-01-2020 17:40 u »
Mooi verhaal en uiteenzetting van een en ander.

Op het jerrycannetje Bioglucanase GB staat nog wat GHS etikettering.

Een betekent gezondheidsgevaar.
De ander gevaar/schadelijk/irriterend.

Beetje oppassen daarmee zou ik denken.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 30-01-2020 17:51 u »
Nico, niet alleen een diepe buiging voor Jacques, maar ook voor jou.
Dit zijn posts waar we wat aan hebben!  :groots:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #89 Gepost op: 30-01-2020 18:57 u »

Het zijn geen aspirines , ibuprofin of overige chemische addons, puur het gebruik van de toepassingen die de natuur ons geeft.

Mooi verslag op basis van zelf uitgeprobeerd. Daar houd ik wel van. Overigens, de aspirine alvast in je bier doen staan sommigen denk ik ook niet negatief tegenover. Gewoon het probleem bij de bron aanpakken, zullen we maar zeggen. ;) :proost: 

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #90 Gepost op: 30-01-2020 22:17 u »
Supermooi Nico. Mooi verslag.

Jouw uurwinst snap ik en lijkt een prima reden voor Brewtan.

Maar toch vind ik 3 uur filteren wel lang. Ligt hier niet een ander 'fysiek' probleem aan ten grondslag? Brewtan helpt, dat blijkt, maar kan het anders ook opgelost worden, want 3 uur filteren is niet de normale tijd voor de meeste andere brouwerijen.

Ga ik het vaker gebruiken?
Ja absoluut zonder twijfel.
Het kan mij in een brouwdag een paar uur schelen.
Betere kook-prestaties, minder DMS
Hogere rendement (ook in hop)

Beter kookprestaties. Minder DMS. Hoezo beter koken? Hoezo minder DMS, hoe meet je dat?
Hoger rendement in hop. Hoe meet je dat?

Nou ja, ik begrijp dat je filteren en spoelen veel beter verliep, en je uren hebt verdiend, maar je doet het nu af als het wondermiddel. Ik denk dat je ook nog eens zou moeten nadenken over je filtermethode, want daar valt wel wat te halen zonder brewtan.

De vergelijk met de rollator, die trekt natuurlijk op niks, maar je bent vergeven.  :brouwen: :biersmile:

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #91 Gepost op: 30-01-2020 22:37 u »
Sorry, maar ik snap het niet. Wat heeft die bioglucanase met brewtan te maken? Een looizuur is geen enzym, waarom verwacht je daar de zelfde werking van en in de zelfde mate?
Het gebruik van wat extra beta-glucanase enzymen om makkelijker te spoelen is een klassieker, maakt inderdaad het wort mooi dun. Met name in de UK wordt het veel gebruikt.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #92 Gepost op: 30-01-2020 23:07 u »
Hallo Allen,

Als eerste wil ik een diepe buiging maken naar Jacques toe, die de CRAFT Conferentie heeft bijgewoond, hier diep voor in zijn buidel heeft getast en vervolgens jullie daar een uitgebreid verslag van doet!
Chapeau Jacques!

...

PS: Het zal me een eer zijn als Jacques met me gaat brouwen op Texel ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie en verslag van jouw eerste ervaringen met Brewtan B.

Natuurlijk ook bedankt voor jouw compliment en jouw uitnodiging om een dag te komen mee brouwen neem ik graag aan.

Offline ORKA

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 04-02-2020 10:50 u »
Mooi verhaal en uiteenzetting van een en ander.

Op het jerrycannetje Bioglucanase GB staat nog wat GHS etikettering.

Een betekent gezondheidsgevaar.
De ander gevaar/schadelijk/irriterend.

Beetje oppassen daarmee zou ik denken.

Sterker nog, ťťn van de etiketten (torso poppetje) betekent carcinogeen, kankerverwekkend dus.
Ik probeer, in welke omstandigheid ook, deze middelen te weren.

Offline Robbert

• Junior lid
  • **
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #94 Gepost op: 04-02-2020 12:52 u »
GHS08 betekent niet carcinogeen, het betekent dat de stof in de verpakte concentratie gevaarlijk is voor de menselijke gezondheid op de lange termijn. Hieronder vallen naast carinogene stoffen ook stoffen met andere effecten.

Mocht je werkelijk alle stoffen met GHS08 willen weren uit je bier ben ik wel benieuwd naar jouw brouwproces, gezien ethanol ook GHS08 als label nodig heeft in geconcentreerde vorm.
Kortom, concentratie is een belangrijke maatstaf voor de "gevaarlijkheid" van een stof, en gezien de kleine verpakking van de stof kan ik me niet voorstellen dat deze stoffen niet sterk verdund worden.
Daarnaast gezien de geclaimde werking van kook-rest-materiaal versteviger kan ik mij voorstellen dat er ook nog een groot deel van de stoffen een verbinding aangaan met het restmateriaal, en dus niet voorkomen in het eindproduct, wellicht staat er ergens in de handleiding wel iets over dat bepaalde concentraties niet overschreden mogen worden, om te voorkomen dat er reactant overblijft?

Ook ik ben bereid om het middel eens een keer te proberen, niet omdat ik ontevreden ben over het bier wat we brouwen, maar omdat ik benieuwd ben wat er toe te voegen valt, we voegen immers ook allerlei geraffineerde stoffen toe d.m.v. mout, hop, zouten  :proost: :brouwen: :degroeten:

Tags: