Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen  (gelezen 3764 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen
« Reactie #50 Gepost op: 26-01-2020 17:04 u »
Begrijp ik het goed dat je probeert te zeggen dat dit soort toevoegingen (ik neen aan dat zaken als iers mos, klaringmiddelen schuimremmers etc hier ook onder vallen) feitelijk niet nodig zijn als je goed kunt brouwen en je het daarom beter niet kunt gebruiken omdat het een zwaktebod zou zijn?

Zwaktebod? Nee, ik denk niet in sterk of zwak.

Deze middelen worden veelal gebruikt om stabiliteit te verlengen. Zodra een bier de poort van de brouwerij verlaten heeft, heeft de brouwer geen invloed meer op hoe er met zijn product wordt omgegaan. Daarom wil hij proberen alles te doen om de beloofde smaak en houdbaarheidstermijn te garanderen. Daar ligt een belangrijke reden voor al die hulpstoffen.
Daar heeft een hobbybrouwer als het goed is niks mee.

En fabrikanten van dit soort middelen proberen te verkopen en beloven van alles. Kijk maar eens wat een mooie presentaties Jacques meebrengt van al die conferenties. En bij de argeloze hobbyisten gaat het binnen als gods woord in een ouderling. Brouwen wordt zo haast toveren. Als je maar die hulpstoffen gebruikt, krijg je vanzelf goed bier.

Zo wordt antischuim gebruikt om meer rendement uit tanks te halen. Schuim kan je immers niet verkopen, een brouwer heeft liever een volle tank bier. Maar weet dat bij gebruik het verplicht is te filteren, omdat er anders residu in het bier achterblijft. Hobbyisten filteren niet. Wanneer je dat niet erg vindt, en je je vrienden graag trakteert op een portie siliconen, is er natuurlijk niks aan de hand.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
« Reactie #51 Gepost op: 26-01-2020 17:09 u »
Lees eens goed wat je schrijft. Het is Reinheitsgebot+...

Verder schrijf je "enkel pure grondstoffen"... Suiker is niet puur maar gezuiverd. In feit een derivaat van suikerbiet of suikerriet.

Dat is wel een goeie. In principe niet erg anders dan notenolie.

In beginsel ben ik het overigens wel eens met de stelling ‘eerst naar de basis’. Liever indien mogelijk structureel oplossen in plaats van gelijk grijpen naar lapmiddeltjes...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #52 Gepost op: 26-01-2020 17:10 u »
Lees eens goed wat je schrijft. Het is Reinheitsgebot+...

Verder schrijf je "enkel pure grondstoffen"... Suiker is niet puur maar gezuiverd. In feit een derivaat van suikerbiet of suikerriet.

Je hebt gelijk, suiker is een derivaat.

Alles is Reinheitsgebot+.

Je kan een contract letterlijk lezen. Maar je kan ook handelen naar de geest ervan. Indien je mij niet begrijpt, ook goed.  :biersmile:

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #53 Gepost op: 26-01-2020 17:35 u »
Brewtan B daarentegen is wel geschikt voor ons. Het heeft volgens Pieter Bonte diverse voordelen:
-   inhibitie LOX-enzymen (minder oxidatiesmaak)
-   binden metaalionen waardoor anti-oxidanten uit de mout beter hun werk kunnen doen
-   minder vorming filtergel waardoor je sneller kunt filteren
-   compactere whirlpoolkegel
-   beter behoud hopbitterheid van het bier

Zonder de heer Bonte te kort te willen doen.
Voor mij lijkt het een beetje op een bewering van Urbain Servranckx, te weten: "goei poeier".

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 26-01-2020 17:55 u »
Brewtan B daarentegen is wel geschikt voor ons. Het heeft volgens Pieter Bonte diverse voordelen:
-   inhibitie LOX-enzymen (minder oxidatiesmaak)
-   binden metaalionen waardoor anti-oxidanten uit de mout beter hun werk kunnen doen
-   minder vorming filtergel waardoor je sneller kunt filteren
-   compactere whirlpoolkegel
-   beter behoud hopbitterheid van het bier

Zonder de heer Bonte te kort te willen doen.
Voor mij lijkt het een beetje op een bewering van Urbain Servranckx, te weten: "goei poeier".

Minder, meer, beter ... maar hoeveel dan, en heb je dat nodig?

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 26-01-2020 18:16 u »
Wie zich zo laat beperken, drinkt alleen maar eenheidsworst: pils, kölsch, alt en nog van die bieren die allemaal hetzelfde smaken.

Zoals ijsbok, donkere rookbok, weizen en IPA’s? In Bayern wordt wel meer dan ‘gewoon’ bier en pils gebrouwen hoor... Ook binnen het gebod is er behoorlijk wat speelruimte.

Citaat
De rijke Belgische en Engelse biercultuur zou er niet geweest zijn indien het Reinheitsgebot een Europese wet was. En wat betreft toevoegingen: beslis zelf maar hoe ver je wil gaan...

Eens!

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #56 Gepost op: 26-01-2020 18:37 u »
Pff, kunnen we het inhoudelijk over het product gaan hebben? De mensen die er niks mee hebben lekker in een ander draadje laten discussiëren over het Reinheitsgebot en de door bierdrinkers (lees hipsters) zelfverzonnen term craft. Wat overigens een verschrikkelijk goed topic is hoor.

Jacques, kan je hier wat mee?

Iedere brouwer heeft zijn eigen stijl en daar wil ik het wat dat betreft bij laten.  Tijd om Brewtan B aka Tanal A te evalueren. Ik zie het wel zitten er een experiment mee te doen.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #57 Gepost op: 26-01-2020 20:15 u »
Alles om ons heen bestaat uit chemische verbindingen.
Juist Chemie is overal.
Dat weet elke chemicus.

Offline chthon

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #58 Gepost op: 26-01-2020 21:04 u »
Wat betreft de Engelse biercultuur, voor de http://barclayperkins.blogspot.com/2009/11/free-mash-tun-act.html was het ook niet toegestaan om andere fermenteerbare stoffen dan granen in het bier te gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 26-01-2020 21:53 u »
Iedere brouwer heeft zijn eigen stijl en daar wil ik het wat dat betreft bij laten.  Tijd om Brewtan B aka Tanal A te evalueren. Ik zie het wel zitten er een experiment mee te doen.

Mooi dat je dit wilt doen.

Zoals ik al eerder schreef zijn er hobbybrouwers die er al ervaring mee hebben. Deze zijn denk ik afgeschrikt door de negatieve reacties in de zin van "een goede brouwer kan zonder"...
Toch herhaal ik mijn oproep om in dit topic opgedane ervaringen te delen. Zijn de vele genoemde voordelen merkbaar?

Serge VL

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 27-01-2020 11:46 u »
Mooi dat je dit wilt doen.

Deze zijn denk ik afgeschrikt door de negatieve reacties in de zin van "een goede brouwer kan zonder"...

Wees daar maar zeker van!

Je krijgt onmiddellijk de verwijten naar je hoofd dat je een prutser bent.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 27-01-2020 12:15 u »
Heb je het ooit gebruikt Serge? Ik weet dat jij zeker open staat voor dergelijke middelen.

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #62 Gepost op: 27-01-2020 16:25 u »

Dat laatste zal ik niet zeggen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 27-01-2020 17:14 u »

Serge VL

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 27-01-2020 18:06 u »
Heb je het ooit gebruikt Serge? Ik weet dat jij zeker open staat voor dergelijke middelen.
Neen, maar in Antioxin SBT zitten ook galotaninnes  (dus eigenlijk wel)

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #65 Gepost op: 27-01-2020 20:23 u »

Tja, zij die het meeste roepen gebruiken het misschien ook, maar dan zonder er gewag van te maken, als je geen toevoegingen wil in voedingswaren/dranken, dan moet je al zeker stoppen met brood (bromiden om het zacht te houden), broodbeleg allerhande, paté en andere vleeswaren te eten, die bevatten nl. nog steeds sulfiet en andere dingen, dus stoppen met eten, drinken en vooral te ademen is mijn advies dan...  ::) >:D

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 27-01-2020 23:57 u »
Zal best maar dat was de vraag niet, de vraag was gebruik je het bij brouwen.
En dat moet iedereen zelf weten en als iemand het gebruikt kan ik me niet voorstellen dat diegene nu geen antwoord meer durft te geven.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #67 Gepost op: 28-01-2020 00:38 u »
Zal best maar dat was de vraag niet, de vraag was gebruik je het bij brouwen.
En dat moet iedereen zelf weten en als iemand het gebruikt kan ik me niet voorstellen dat diegene nu geen antwoord meer durft te geven.
Ik gebruik ook Antioxin SBT, schuimstop en af en toe Tetrahop tijdens de brouw en/of vergisting, nog geen Brewtan B gebruikt, maar ik sta er niet weigerachtig tegenover, dus ik zal ook wel een prutser zijn...  :)

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediënten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #68 Gepost op: 28-01-2020 09:09 u »
Citaat
voor bier met meer dan 1.2% ABV is het vermelden van ingrediënten niet verplicht. Heel vreemd. Ik zou er voor willen pleiten dit wel te verplichten.

Als de etiketering gereguleerd gaat worden moet ook de calorische informatie op het label, daar zijn de grote producenten nogal huiverig voor, vandaar de zeer sterke lobby om bier en ook wijnetiketten vrij te laten van regulering.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #69 Gepost op: 28-01-2020 13:53 u »

Ik zal binnenkort eens een 50 gram zakje brewtan B meebestellen, om het uit te proberen.

(ik ga niet beweren dat ik craft brouw, ik probeer een bier te brouwen wat naar mijn smaak of de smaak van de mensen waar ik graag een biertje mee drink, wat ik erin gooi dat bepaal ik lekker zelf.)

Het valt mij op dat er van allerhande middeltjes te koop zijn bij de brouwwinkels, dat zou betekenen dat er dus handel in zit. Wellicht rust hier een taboe op bij sommige brouwers. In ieder geval schaam ik me er niet voor dat ik aan waterbehandeling doe en dat ik Antioxin SBT en Wirlfloc/Iers mos gebruik.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2020 16:51 u »
Ik gebruik ook Antioxin SBT, schuimstop en af en toe Tetrahop tijdens de brouw en/of vergisting, nog geen Brewtan B gebruikt, maar ik sta er niet weigerachtig tegenover, dus ik zal ook wel een prutser zijn...  :)

Dat moet/mag jij helemaal zelf weten wat je gebruikt net zo goed dat degene die het niet wil gebruiken dat zelf moet weten.
Waarom zou je dan een prutser zijn? :weetniet: Dat woord is toch nog helemaal niet gevallen!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #71 Gepost op: 29-01-2020 17:17 u »
Waarom zou je dan een prutser zijn? :weetniet: Dat woord is toch nog helemaal niet gevallen!

Inderdaad, niemand heeft deze vingerwijzing gemaakt, maar wie hulpstoffen gebruikt plakt het zichzelf kennelijk op.

Het is dan ook een mooi voorbeeld van een 'selffulfilling prophecy'. In mooi Nederlands de zelfvervullende voorspelling  ;D ;D ;D

Serge VL

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 29-01-2020 17:35 u »
Inderdaad, niemand heeft deze vingerwijzing gemaakt,

Deze opmerking is vroeger al wel degelijk gemaakt in een ander topic waar het ging over additieven door U en Hay  :weetniet:  :proost:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #73 Gepost op: 29-01-2020 17:48 u »
Deze opmerking is vroeger al wel degelijk gemaakt in een ander topic waar het ging over additieven door U en Hay  :weetniet:  :proost:

Oude bacteriën uit het gistvat halen, dat is het.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 29-01-2020 18:07 u »

Ho Ho dit klopt niet dat was een citaat wat ik aanhaalde  van ebc en ik schrijf eronder dat ebc het zo niet gezegd had.
Hij stelde dat je dan aan het prutsen was maar mijn originele post staat er niet meer.
Maar hieronder het hele verhaal .

"Antioxidanten toevoegen is een optie, maar dan speel je voor kleine prof, en heb je kennelijk andere belangen. Een hobbyist wil toch natuurbier maken? Zoek je heil in dit soort toevoegingen, dan zou je beter je brouwproces op orde krijgen, zo niet, dan ben je toch nog aan het prutsen."

Nergens schrijft EBC dat je een prutser bent als je antioxidanten toevoegt.
Hij schrijft dat je beter je brouwproces op orde moet zien te krijgen en als dat niet zo is dan ben je aan het prutsen.En dat is ook zo.
En verder heb ik alleen gezegd dat ik het er mee eens ben dat je als hobbybrouwer niet moet proberen om perfecte bieren te krijgen zoals de grote jongens.
En heb ik gereageerd op reacties daarop.

Dus voor alle duidelijkheid dat tussen aanhalingstekens is de reactie van EBC die ik aangehaald heb.
En daaronder dat had ik geschreven.

Tags: