Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen  (gelezen 6024 keer)

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
Re: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen
« Reactie #25 Gepost op: 25-01-2020 00:29 u »
Ja, ik snap er helemaal niets waarom. Waarom denkt Jacques dat toch?

Reinheitsgebot en toevoegingen zijn toch heel verschillende dingen. Maar ja, wanneer je het verschil niet begrijpt, dan is dat natuurlijk moeilijk en verval je in posts zoals die je hebt gedaan.
Ook jammer dat je al die andere posts die ik heb gedaan niet hebt gequote. Maar voor pils blijf ik erbij, ga maar proeven in Duitsland.
Je lijkt wel een journalist, papparazzi.
Harry en Megan zijn zo ook verdwenen.
Posts van ruim 10 jaar geleden nog wel. Petje af. Goed bezig Wouter!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #26 Gepost op: 25-01-2020 11:00 u »
Reinheitsgebot en toevoegingen zijn toch heel verschillende dingen. Maar ja, wanneer je het verschil niet begrijpt, dan is dat natuurlijk moeilijk en verval je in posts zoals die je hebt gedaan.
Ook jammer dat je al die andere posts die ik heb gedaan niet hebt gequote. Maar voor pils blijf ik erbij, ga maar proeven in Duitsland.

Deze is wel vermakelijk, dank je :).

Online tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 25-01-2020 12:19 u »
Los van het Reinheitsgebot; dit zijn commerciŽle partijen die een product op de markt zetten, voor problemen die er eigenlijk niet zijn.

Gisteravond veel filmpjes gekeken over traditionele Duitse brouwerijen: Daar lapt men alle regels qua zuurstofinslag aan de laars, maar ik heb in al die jaren nog geen geoxideerd bier geproefd in Duitsland. Wellicht is de omloopsnelheid hoger (niet meer bier brouwen dan je kunt verkopen), misschien valt het allemaal wel mee.

Dit zijn voor mij ook geen grondstoffen, maar hulpstoffen. Je hebt het niet nodig om goed of zelfs perfect bier te brouwen, het kan echter wel zaken verdoezelen. Ook Iers mos of gelatine heb je niet nodig, al kan het wel helpen.

Ik zie het als een beetje maizena wanneer je saus niet wil binden, prima redmiddel maar terug naar je werkwijze en je recept.

(NB: Biologisch houdt niet in dat je geen hulpstoffen mag gebruiken).

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #28 Gepost op: 25-01-2020 12:50 u »
Afgezien van de definitie van craft/ Reinheitsgebot/ambachtelijk enzovoort, in principe is er niets mis mee om natuurlijke additieven te gebruiken welke tot een beter product zouden kunnen leiden maar er is een maar. Is het echt nodig? Ik denk niet. Als je brouwproces beheerst dan is je bier na X-tijd glashelder. Geen colloÔdale producten nodig. Marketing is troef anders  komen er geen Ä binnen.

Offline Koen S

• Super lid
  • This member is no longer active
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #29 Gepost op: 25-01-2020 13:02 u »
Afgezien van de definitie van craft/ Reinheitsgebot/ambachtelijk enzovoort, in principe is er niets mis mee om natuurlijke additieven te gebruiken welke tot een beter product zouden kunnen leiden maar er is een maar. Is het echt nodig? Ik denk niet. Als je brouwproces beheerst dan is je bier na X-tijd glashelder. Geen colloÔdale producten nodig. Marketing is troef anders  komen er geen Ä binnen.
Het ene bier moet glashelder zijn, het andere liefst troebel want dat oogt ambachtelijk. En dan voegen ze zetmeel toe eind koken, ook een natuurlijk additief. Of hoe marketing inspeelt op onwetendheid en vooroordelen. Reinheitsgebot is nog zo'n flauwe kul. Mensen geloven wat ze voorgekauwd wordt.

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #30 Gepost op: 25-01-2020 13:19 u »
Helaas is een ingredienten specificatie op bier niet verplicht. Je mag er als brouwerij opzetten wat je wilt. Sommigen zetten er niks op, anderen enkel wat ze willen. Je mag gewoon weglaten wat je niet bekend wil zijn.

Naar aanleiding van deze post nog eens wat in het rond gegoogeld. Inderdaad: voor bier met meer dan 1.2% ABV is het vermelden van ingrediŽnten niet verplicht. Heel vreemd.

Ik zou er voor willen pleiten dit wel te verplichten. Dan kan iedere consument zelf bepalen wat hij wel en niet acceptabel vindt!
Nu weet je dus gewoon niet wat je koopt en drinkt.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #31 Gepost op: 25-01-2020 13:28 u »
"Reinheitsgebot is nog zo'n flauwe kul."
Neen, Reinheitsgebot bestaat gewoon.

"Mensen geloven wat ze voorgekauwd wordt."
Jazeker, geldt ook voor de toevoegers.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 25-01-2020 13:51 u »
"Reinheitsgebot is nog zo'n flauwe kul."
Neen, Reinheitsgebot bestaat gewoon.

"Mensen geloven wat ze voorgekauwd wordt."
Jazeker, geldt ook voor de toevoegers.
Het Reinheitsgebot is gewoon economisch geÔnspireerd plat protectionisme. Oorspronkelijk mocht je zelfs geen gist gebruiken want dat kenden ze nog niet. Ook suiker, tarwe, fruit, kruiden en zoveel andere natuurlijke ingrediŽnten zijn niet toegelaten. Flauwe kul dus, een overblijfsel uit de prehistorie.
Wie zich zo laat beperken, drinkt alleen maar eenheidsworst: pils, kŲlsch, alt en nog van die bieren die allemaal hetzelfde smaken.
De rijke Belgische en Engelse biercultuur zou er niet geweest zijn indien het Reinheitsgebot een Europese wet was.
En wat betreft toevoegingen: beslis zelf maar hoe ver je wil gaan, maar denk niet dat je helemaal zonder kan,  ook leidingwater is bewerkt.

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #33 Gepost op: 25-01-2020 14:02 u »
Wat ik bedoel is dat het niet allemaal zo zwart wit is.

Het gebod bestaat en dat is een feit.
Of je je er aan houdt is niet van belang.
Voor uw informatie, ik hou me er niet aan.

Toevoegen of niet is niet van belang bij het geloven wat men roept/voorkauwt.
Voor uw informatie, ik voeg weinig toe maar heb er niets op tegen als men het wel doet.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 25-01-2020 14:22 u »
Wat ik bedoel is dat het niet allemaal zo zwart wit is.

Of je je er aan houdt is niet van belang.
Voor uw informatie, ik hou me er niet aan.

Toevoegen of niet is niet van belang bij het geloven wat men roept/voorkauwt.
Voor uw informatie, ik voeg weinig toe maar heb er niets op tegen als men het wel doet.
Ik doe enkel aan waterbehandeling en gebruik gistvoeding, soms ascorbinezuur en schuimstop. Geen andere zaken, ook geen Iers mos. Maar ik ben er niet principieel tegen en ga net als jij zeker niet staan preken wat anderen moeten doen en laten.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 25-01-2020 15:49 u »
We dwalen af ...

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #36 Gepost op: 25-01-2020 16:10 u »

Neen. Het bestaat niet en heeft nooit als zodanig bestaan. Er is een eeuwen oud wetje van een of ander dorp dat zo genoemd werd. Gelijksoortige wetjes waren er voordien en nadien om een hele reeks redenen. Gelijksoortige wetjes bestaan nog steeds. Specifiek in Duitsland bestaan er een aantal regels en belastingwetgeving die bepalen wat er wel en niet in welk bier mag (Verkehrsordnung en biersteuergesetz oid), die bestaan er ook voor leverworst en kaas en .... In Nederland bestaat ook zo'n wet met een iets ander inhoud.

De naam Reinheitsgebot is van veel latere tijd dan het betreffende wetje en een soortgelijk wetje was een eis voor de toetreding van Bayern tot Duitsland, waarmee ze een heel groot deel van de bovengistende Duitse brouwcultuur om zeep hebben geholpen.

In wat nu nog door velen het reinheitsgebot genoemd wordt mag veel meer dan over het algemeen geciteerd wordt, daarnaast mag iedere bundesstaat er ook nog zijn eigen draai aan geven, in Bayern ben je dus het haasje en kan bijna niets, ook niet als het bovengistend bier betreft (en over dat laatste lopen nu heel aardige discussies, want wat is onder- en bovengistend nu het duidelijk wordt dat alles een beetje een zooitje is na diverse genetische analyses).

Maar goed, de vraag van EBC is m.i. een terechte, als je goed bier kunt maken zonder dergelijke toevoegingen, tannines, ascorbinezuur, siliconenschuimstopper etc. waarom zou je die spullen dan gebruiken?

Met het toenemen van de gelatineringstemperatuur van de zetmelen in de mout neemt ook de kans op troebel bier toe. Klaringsmiddelen worden daardoor voor mij relevanter, de rest niet.

Ingo

Offline seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #38 Gepost op: 25-01-2020 17:56 u »
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot

De eerste alinea van de Duitse versie is heel wat genuanceerder, de rest van het artikel ook.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 25-01-2020 20:52 u »

Je maakt voor mij een onbegrijpelijk onderscheid in toevoegingen. Sommige mogen wel en andere om redenen dat je zo zuiver mogelijk bier wilt brouwen weer niet. Dat laatste is het uitgangspunt van het Reinheitsgebot. Je hanteert in feite een soort van Reinheitsgbot+ regel...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 25-01-2020 20:57 u »
Brewtan B is al een tijdje op de markt en beschikbaar voor ons hobbybrouwers.
Zijn er helemaal geen leden die dit middel gebruiken? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Deel je ervaring. Trek je niet zo veel aan van de negatieve reacties in dit topic. Toen de eerste stoomtrein ging rijden werd de melk van de koeien langs de spoorlijn ook niet spontaan zuur zoals sommigen beweerden. De tijd van paard en wagen is echt voorbij...  :)

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #41 Gepost op: 26-01-2020 00:34 u »
Je maakt voor mij een onbegrijpelijk onderscheid in toevoegingen. Sommige mogen wel en andere om redenen dat je zo zuiver mogelijk bier wilt brouwen weer niet. Dat laatste is het uitgangspunt van het Reinheitsgebot. Je hanteert in feite een soort van Reinheitsgbot+ regel...

Jij gaat er steeds vanuit dat ik Reinheitsgebot aanhanger ben. En dat ben ik niet. Ik vind wel dat Duitse pils veel beter smaakt, en dan vooral in vergelijking met producten als Jupiler, maar dat is mijn smaak.

Ik vind dat we zouden moeten proberen te brouwen met enkel de pure grondstoffen. Dat betekent voor mij de grondstof zelf, en dat mogen ook suikers, tarwe en kruiden of fruit zijn. Maar wel in de originele vorm.
Niet met allerlei derivaten die zogezegd van natuurlijke oorsprong zijn.

Al die toevoegingen zijn enkel van nut voor commerciele brouwerijen die stabiliteit van hun product moeten garanderen. En dat omdat ze zelf geen controle meer hebben over het product, het heeft immers de brouwerijpoort verlaten en is overgelaten aan transporteurs, winkeliers en zo meer.

Voor de hobbyist en kleine lokale brouwer bestaat die stabiliteitsproblematiek niet, en zijn die toevoegingen totaal onnodig. Daarbij maak je er geen beter bier mee. En dat beetje schuim voorkomen, dat is luiigheid.

Kwaliteit is een begrip dat je verschillend kan uitleggen.

Tja en zo zijn er hobbyisten die denken dat hun bier beter wordt met hulpstoffen. Prima. Ik hoop dat ze hun drinkers op het familiefeestje durven vertellen wat er in zit, en ben dan benieuwd wat die ervan vinden wanneer ze horen dat er antioxidanten, siliconenkorrels, en chinese kokosnoot in zit. Ik drink op zo'n feestje liever water. Proost!

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 26-01-2020 10:26 u »
Jij gaat er steeds vanuit dat ik Reinheitsgebot aanhanger ben. En dat ben ik niet. Ik vind wel dat Duitse pils veel beter smaakt, en dan vooral in vergelijking met producten als Jupiler, maar dat is mijn smaak.
Jupiler is een correct gebrouwen bier maar het is inderdaad geen geweldige pils. Dit komt echter niet door wat ze toevoegen, maar door wat ze weglaten. Besparing op ingrediŽnten zorgt wereldwijd voor middelmatig, flets bier. Zo had een pils in 1966 nog 34 IBU, in 1992 was dit 28 en nu zitten we gemiddeld op 21. En Duits bier is echt niet beter, zelfs het Tsjechische origineel (Pilsner Urquell) is een schaduw van wat het was.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #43 Gepost op: 26-01-2020 11:23 u »
En dat allemaal op aangeven van de gemiddelde consument, "als er maar zo min mogelijk smaak aan zit is het wel goed"  :brouwen:

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #44 Gepost op: 26-01-2020 11:25 u »
Ik heb best wel toevoegingen gebruikt maar ik heb er nog geen een ontdekt die echt iets verbeterd aan mijn bier. :weetniet: Ben er dus ook weer mee gestopt.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 26-01-2020 12:31 u »

Ik vind dat we zouden moeten proberen te brouwen met enkel de pure grondstoffen. Dat betekent voor mij de grondstof zelf, en dat mogen ook suikers, tarwe en kruiden of fruit zijn. Maar wel in de originele vorm.
 ze horen dat er antioxidanten, siliconenkorrels, en chinese kokosnoot in zit. Ik drink op zo'n feestje liever water. Proost!
Begrijp ik het goed dat je probeert te zeggen dat dit soort toevoegingen (ik neen aan dat zaken als iers mos, klaringmiddelen schuimremmers etc hier ook onder vallen) feitelijk niet nodig zijn als je goed kunt brouwen en je het daarom beter niet kunt gebruiken omdat het een zwaktebod zou zijn?

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #46 Gepost op: 26-01-2020 15:16 u »
Begrijp ik het goed dat je probeert te zeggen dat dit soort toevoegingen (ik neen aan dat zaken als iers mos, klaringmiddelen schuimremmers etc hier ook onder vallen) feitelijk niet nodig zijn als je goed kunt brouwen en je het daarom beter niet kunt gebruiken omdat het een zwaktebod zou zijn?

Of hij bedoelt gewoon dat ze niet nodig zijn om een goed bier te brouwen.
Want wat is de volgende stap dat we ons bier gaan filteren en dan nog pasteuriseren.
En vervolgens gaan we ons productieproces zo economisch mogelijk maken en gaan we middels een enquete proberen te achterhalen wat de gemiddelde bierdrinker voor een smaak van ons verwacht.
En daar gaan we ons proces ook weer op aanpassen om met zo min mogelijk natuurlijke middelen zo veel mogelijk eenheidsworst te maken.
Maar wacht is dat bestaat toch al hei...... :weetniet: :huilen:

Offline Ansius

• Super lid
  • Domme vragen bestaan.
« Reactie #47 Gepost op: 26-01-2020 16:09 u »
Er is nog al wat wat brouwers kunnen gebruiken.
Een kleine greep uit de collectie.
Supermoss HB113, Brew Body, karamel, Stabilizer, Tanal A, Schuimkraagpoeder, ...

Dit middel, Brewtan B, lijkt mij overbodig voor het brouwen van een mooi bier.

Maar Jaques, die dit middel wel gaat testen verwacht ik, zal heus wel posten of het wat is.

Serge kan ook wel wat zinnigs melden omtrent dit middel vermoed ik.

Ik lees het graag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 26-01-2020 16:56 u »

Lees eens goed wat je schrijft. Het is Reinheitsgebot+...

Verder schrijf je "enkel pure grondstoffen"... Suiker is niet puur maar gezuiverd. In feit een derivaat van suikerbiet of suikerriet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 26-01-2020 16:59 u »
Er is nog al wat wat brouwers kunnen gebruiken.
Een kleine greep uit de collectie.
Supermoss HB113, Brew Body, karamel, Stabilizer, Tanal A, Schuimkraagpoeder, ...

Dit middel, Brewtan B, lijkt mij overbodig voor het brouwen van een mooi bier.

Maar Jaques, die dit middel wel gaat testen verwacht ik, zal heus wel posten of het wat is.

Serge kan ook wel wat zinnigs melden omtrent dit middel vermoed ik.

Ik lees het graag.

Ik wil het wel inderdaad over een tijd uittesten. Maar nog steeds denk ik dat er leden zijn die er al ervaring mee hebben.

Tanal A is namelijk de oude naam voor Brewtan B...

Tags: