Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen  (gelezen 3763 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Brewtan B - een middel met meerdere voordelen
« Gepost op: 23-01-2020 23:33 u »
Tijdens de Dutch Craft Beer Conference 2020 die dit jaar op 21 januari 2020 gehouden is in Den Haag heb ik een aantal lezingen bijgewoond.

Voor een algemeen verslag van de conferentie zie
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,40482

De eerste lezing die ik bijwoonde werd gegeven door Pieter Bonte van de Belgische firma Ajinomoto OmniChem. Zijn verhaal ging over het gebruik van Brewtan B. Dit product was in het verleden bekend onder de naam Tanal.
Het is een product dat je gebruikt ter verhoging van de smaakstabiliteit en colloÔdale stabiliteit. Concreet betekent het dat je minder snel last hebt van verouderingsmaakjes en ook dat je minder last hebt van troebelheid als het bier wat ouder wordt.
Brewtan bestaat uit gallotannine of looizuur. Op Wikipedia kun je het volgende lezen over looizuur:
ďLooizuur of gallotannine is een hydrolyseerbare tannine en komt onder andere voor in de bast van Sequoia's en eiken, in de peul van Caesalpinia spinosa en in galappels. Het beschermt de boom tegen insectenvraat en aantasting door bacteriŽn. Ook beschermt het de boom bij een bosbrand. Vroeger werd de gedroogde eik (eek) vermalen op een eekmolen en vervolgens tussen de te looien huiden gestrooid.
Looizuur is dus niet hetzelfde als wat onder de verzamelnaam tannine verstaan wordt, waarschijnlijk komt dit met de verwarring van tannic acid → looizuur en tannins → tanninen. Zwarte thee bevat bijvoorbeeld geen looizuur (tannic acid), maar wel andere tanninen. Groene thee echter bevat wel looizuur (gallotannine).
De molecuulformule wordt meestal weergegeven als C76H52O46, maar in feite bestaat het uit een mengsel van verwante stoffen. Het is een polymeer van moleculen van galluszuur en glucose met meestal 8 moleculen galluszuur. Het is een geel tot lichtbruin poeder dat zeer goed in water oplosbaar is; 1 gram looizuur lost op in 0,35 ml water.
ď

Er zijn meerdere planten met gallotannine. Brewtan wordt gemaakt van Chinese galnoten. De looizuren van deze plant zorgt uiteindelijk voor een helderder bier. Pieter Bonte vertelde dat er ook gallotanninen afkomstig van andere planten die zorgen voor een troebelheid die permanent is. Deze zouden gebruikt worden bij witbieren om te zorgen dat het bier troebel blijft.

Je hebt verschillende versies van Brewtan te weten Brewtan B, C en F. Brewtan C en F zijn bedoeld als toevoegingen tijdens de vergisting dan wel vlak voor het afvullen. Door de toevoeging van dit middel wordt een troebeling gevormd bestaande uit samengeklonterde polyfenolen. Bij Brewtan F gebeurt dit in een paar seconden. Na toevoeging wordt het bier gefilterd om de troebelheid te verwijderen. Omdat wij als hobbybrouwers niet beschikken over filtersystemen met hele kleine poriŽn voor het verwijderen van de troebeling zijn zowel Brewtan C en F niet geschikt voor ons hobbybrouwers en ook niet voor veel kleine commerciŽle craftbrouwers.

Brewtan B daarentegen is wel geschikt voor ons. Het heeft volgens Pieter Bonte diverse voordelen:
-   inhibitie LOX-enzymen (minder oxidatiesmaak)
-   binden metaalionen waardoor anti-oxidanten uit de mout beter hun werk kunnen doen
-   minder vorming filtergel waardoor je sneller kunt filteren
-   compactere whirlpoolkegel
-   beter behoud hopbitterheid van het bier

Brewtan B zou geen invloed hebben op de schuimhoudbaarheid.

Het middel voeg je toe aan het water voor het inmaischen. Je lost het op warm water. Maak een 10%-oplossing. Trek ongeveer 30 minuten uit voor het oplossen.
Je hebt 0,15 tot 0,4 g per 10 liter nodig voor een bier met een begin SG van 1050. Bij een zwaarder bier naar verhouding meer Brewtan B gebruiken.
Een aardig weetje is dat Pieter vertelde dat een hoger alcoholgehalte van een bier zorgt voor een mindere oplosbaarheid van polyfenolen.

Zijn er leden die al ervaringen hebben opgedaan met Brewtan B? Het is onder andere te koop bij Van der Kooy/Unibrew.
https://www.unibrew-Nederland.nl/Wyeast-brewtan-b-50-gram.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
Re: Brewtan B - een middel met meerdere voordelen
« Reactie #1 Gepost op: 24-01-2020 15:15 u »
Ik niet en ik vraag mij af of het nodig is. Mooie reportage.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #2 Gepost op: 24-01-2020 21:24 u »
Wanneer craft brouwers zich bewust met dit soort toevoegingen gaan bezighouden, dan zouden ze de term craft beter achterwege laten. Ze misleiden dan hun klanten. Helaas is het al jaren aan de gang, en is dit slechts ťťn van de tientallen toevoegingen die gebruikt worden.

Tijd dat we wakker worden en de ware craft proberen te vinden en te koesteren, want ja, ze bestaan, gelukkig!

A craft is an activity that involves making things skilfully by hand, in a traditional way.

En daarbij voeg ik dan het gebruik van lokale producten, besteed de euros in de eigen regio, laat de lokale economie profiteren van je craft bier! Wanneer je dat niet doet als brouwer, dan verdien je het predikaat craft niet.

Ajinomoto OmniChem is toch geen Belgisch bedrijf, of?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 24-01-2020 22:19 u »
Craftbrouwen sluit het gebruik van hulpmiddelen niet uit. Het gaat hier om een product dat bereid is uit natuurlijke grondstoffen. Vergelijk het met Iers mos of gelatine.

Ajinomoto OmniChem heeft een fabriek in BelgiŽ.

Offline hobbybob

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2020 22:27 u »
Ik ben voor EBC, met name het gebruik van middelen uit de regio.

Hoe minder onnatuurlijke (dus middelen die zijn samengesteld en niet als dusdanig in de natuur voorkomen) hoe beter, en zoveel meer "craft" .

Ik weet dat 100% me niet zal lukken maar dichter bij de 100% hoe meer craft.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2020 22:38 u »
Ik ben ook voor EBC.
Een van de redenen om te gaan brouwen was voor mij om op een eerlijke manier bier te gaan brouwen.
En niet op de manier zoals de grote jongens dat doen alles is geoorloofd alleen maar om meer en meer omzet en winst.
En als je je als hobbybrouwer met zo'n middelen gaat bezighouden ben je in mijn ogen de weg kwijt.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2020 22:38 u »
Craftbrouwen sluit het gebruik van hulpmiddelen niet uit. Het gaat hier om een product dat bereid is uit natuurlijke grondstoffen. Vergelijk het met Iers mos of gelatine.

Ajinomoto OmniChem heeft een fabriek in BelgiŽ.

Craft is verworden tot de speeltuin van de grote brouwerijen.

Een stof die je toevoegt is een stof die je toevoegt. Of die nu uit natuurlijke grondstoffen komt of chemisch is samengesteld, het is identiek dezelfde stof die je toevoegt.
Je voegt iets toe. Daar gaat het om. Zodra je dat doet, verlies je in mijn ogen het kwaliteitslabel Craft.

Want zo was het opgezet en wordt het op de markt gebracht. Craft is de kwaliteit die de grote commerciŽle brouwerijen niet kunnen bieden. Helaas is craft verworden tot de lichtgewichten van dezelfde orde.

Enkel al de noodzaak voor een conferentie ... echte craft heeft dat niet nodig.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2020 22:41 u »
Een stof die je toevoegt is een stof die je toevoegt. Of die nu uit natuurlijke grondstoffen komt of chemisch is samengesteld, het is identiek dezelfde stof die je toevoegt.
Je voegt iets toe. Daar gaat het om. Zodra je dat doet, verlies je in mijn ogen het kwaliteitslabel Craft.

Dat jij een grote liefhebber van het Reinheitsgebot is bekend. Ja ik weet het je maakt uitzonderingen voor "natuurlijke grondstoffen", maar ook die bestaan uit chemische verbindingen... Alles om ons heen bestaat uit chemische verbindingen.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2020 22:53 u »
Dat jij een grote liefhebber van het Reinheitsgebot is bekend. Ja ik weet het je maakt uitzonderingen voor "natuurlijke grondstoffen", maar ook die bestaan uit chemische verbindingen... Alles om ons heen bestaat uit chemische verbindingen.

Nee nee nee, het Reinheitsgebot heeft hier niets mee te maken.
En ik ben er ook geen groot liefhebber van. Stop toch met elke keer die insinuatie te maken  :echtboos: :weetniet:
Er zijn Duitse brouwerijen die gigantisch groot zijn. Niks met craft van doen.

Ik hou van bier zonder toevoegingen. Kruiden, suiker, andere granen dan gerst, voor mij allemaal prima. Maar zodra we gaan proberen het proces te corrigeren met allerlei middelen, dan zeg ik stop, nu ben je niet meer craft, niet meer ambachtelijk, nu ben je net als de grote commercielen, enkel gericht op stabiliteit, houdbaarheid, exportmogelijkheden en winstmaximalisatie. Vooral ook je etiket in minstens 10 talen plakken.

Hoewel de Duitsers met hun Reinheitsgebot er zeer goed in slagen perfecte bieren te brouwen zonder toevoegingen. Hetgeen je doet nadenken waarom andere brouwerijen die wel zo nodig moeten toevoegen. De enige redenen kunnen dan financieel zijn, want hun bieren zijn zeker niet beter, integendeel. Al die niet-reinheitsgebot pilsbrouwers kunnen toch niet tippen aan een echte Duitse pils. Is er dan toch iets van waar?

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2020 22:56 u »

Tussen het rheinheitsgebot en het toepassen van dit soort middelen bevindt zich een groot grijs gebied. Ik bedoel: het is niet zwart-wit.

Een van de charmes van het zelf bier brouwen is dat je weet wat je drinkt: een eerlijk natuurlijk zelf gemaakt product.
Daar past voor mij het gebruik van allerlei 'tovermiddeltjes' niet bij. Ergens houdt ambachtelijk brouwen op en begint het goochelen te worden.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2020 22:58 u »
Tussen het rheinheitsgebot en het toepassen van dit soort middelen bevindt zich een groot grijs gebied. Ik bedoel: het is niet zwart-wit.

Een van de charmes van het zelf bier brouwen is dat je weet wat je drinkt: een eerlijk natuurlijk zelf gemaakt product.
Daar past voor mij het gebruik van allerlei 'tovermiddeltjes' niet bij. Ergens houdt ambachtelijk brouwen op en begint het goochelen te worden.

Dat bedoel ik!

Pas maar op met het proeven van je collega hobbybrouwers, want er zitten heel wat alchemisten tussen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2020 23:04 u »
Ik hou van bier zonder toevoegingen. Kruiden, suiker, andere granen dan gerst, voor mij allemaal prima. Maar zodra we gaan proberen het proces te corrigeren met allerlei middelen, dan zeg ik stop, nu ben je niet meer craft, niet meer ambachtelijk, nu ben je net als de grote commercielen, enkel gericht op stabiliteit, houdbaarheid, exportmogelijkheden en winstmaximalisatie.

Reinheitsgebot met wat uitzonderingen zoals ik al schreef dus...  >:D

Waar de grens ligt van toevoegingen is voor iedereen verschillend.
Wat is er mis met toevoegingen die niet schadelijk zijn voor de gezondheid maar wel zorgen voor een kwalitatief beter bier?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2020 23:10 u »

Toen ik in 2010 bij de Leckere begon te werken gebruikten zij dit al. Of ze het nog gebruiken weet ik niet...

En feitelijk is alles in de wereld bereid uit natuurlijke grondstoffen. Dus zelf de meest vreselijke chemicaliŽn zijn bereid uit natuurlijk grondstoffen. Plastic ook (olie is een natuurproduct) .... dus dat is een zeer niets zeggende zin... ;)

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2020 23:17 u »
Reinheitsgebot met wat uitzonderingen zoals ik al schreef dus...  >:D

Waar de grens ligt van toevoegingen is voor iedereen verschillend.
Wat is er mis met toevoegingen die niet schadelijk zijn voor de gezondheid maar wel zorgen voor een kwalitatief beter bier?

Iedereen moet als hobbyist vooral doen wat hij / zij zelf leuk vindt.

Maar als je als professional ergens het label 'craft' op plakt, dan suggereer je iets. En als je dan dit soort middelen toepast, dan ben je voor mijn gevoel de consument een beetje voor de gek aan het houden. Als ik bier koop dat ik nog niet ken kijk ik altijd even naar de ingrediŽnten... wat deze boer niet kent dat drinkt hij niet  :proost:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2020 23:17 u »
Toen ik in 2010 bij de Leckere begon te werken gebruikten zij dit al. Of ze het nog gebruiken weet ik niet...

En feitelijk is alles in de wereld bereid uit natuurlijke grondstoffen. Dus zelf de meest vreselijke chemicaliŽn zijn bereid uit natuurlijk grondstoffen. Plastic ook (olie is een natuurproduct) .... dus dat is een zeer niets zeggende zin... ;)

De Leckere brouwt toch biologische bieren...  :)

Je hebt gelijk dat alles bestaat uit chemische stoffen. Ik noem het zo omdat de polyfenol waaruit Brewtan bestaat in de natuur voor komt en gewonnen wordt uit galnoten.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2020 23:19 u »
Maar als je als professional ergens het label 'craft' op plakt, dan suggereer je iets. En als je dan dit soort middelen toepast, dan ben je voor mijn gevoel de consument een beetje voor de gek aan het houden. Als ik bier koop dat ik nog niet ken kijk ik altijd even naar de ingrediŽnten...

De meest craftbrouwers zetten niet op hun etiket dat ze een craftbrouwer zijn. Het is de branchevereniging die deze naam hanteert.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2020 23:22 u »

Jupiler is kwalitatief een superbier. Niets op aan te merken. Commercieel ťťn van de beste in de huidige markt. Maar verre van lekker. Er bestaat bijna geen slechtere pils. Nou ja, wanneer je ervaren genoeg bent om te proeven wat er voor stoffen in gebruikt worden, en je ze kan herkennen.
Als je dat kan ... dan is het einde Jupiler.

(Kom bij mij op cursus in Maasmechelen, dan leer ik je alles hierover, je gaat versteld staan.)

Het lijkt erop dat het forum gesponsord wordt en Jacques niet objectief mag zijn.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2020 23:24 u »
Iedereen moet als hobbyist vooral doen wat hij / zij zelf leuk vindt.

Maar als je als professional ergens het label 'craft' op plakt, dan suggereer je iets. En als je dan dit soort middelen toepast, dan ben je voor mijn gevoel de consument een beetje voor de gek aan het houden. Als ik bier koop dat ik nog niet ken kijk ik altijd even naar de ingrediŽnten... wat deze boer niet kent dat drinkt hij niet  :proost:

Helaas is een ingredienten specificatie op bier niet verplicht. Je mag er als brouwerij opzetten wat je wilt. Sommigen zetten er niks op, anderen enkel wat ze willen. Je mag gewoon weglaten wat je niet bekend wil zijn.

Offline hans100w

• Vol lid
  • Brouwerij Hengeloo
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2020 23:26 u »
Brewtan wordt gemaakt van Chinese galnoten.

Oei!

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 24-01-2020 23:27 u »
De meest craftbrouwers zetten niet op hun etiket dat ze een craftbrouwer zijn. Het is de branchevereniging die deze naam hanteert.

Ik bedoel dat 'label er op plakken'  figuurlijk. Door hun manier van marketing en presentatie suggereren ze iets, wat sommigen wel en sommigen helemaal niet waarmaken.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #20 Gepost op: 24-01-2020 23:31 u »

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 24-01-2020 23:41 u »
Helaas is een ingredienten specificatie op bier niet verplicht. Je mag er als brouwerij opzetten wat je wilt. Sommigen zetten er niks op, anderen enkel wat ze willen. Je mag gewoon weglaten wat je niet bekend wil zijn.

Ajj, dat wist ik niet. Kwalijke zaak en vreemd. Voor veel andere producten moet dat wel.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #22 Gepost op: 24-01-2020 23:46 u »
Ajj, dat wist ik niet. Kwalijke zaak en vreemd. Voor veel andere producten moet dat wel.
Zoek maar eens op een Duvel of Westmalle, ha en Westvleteren weet alle verplichte nummers op een kroonkurk te zetten.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #23 Gepost op: 24-01-2020 23:49 u »
Nee nee nee, het Reinheitsgebot heeft hier niets mee te maken.
En ik ben er ook geen groot liefhebber van. Stop toch met elke keer die insinuatie te maken  :echtboos: :weetniet:

Ja, ik snap er helemaal niets waarom. Waarom denkt Jacques dat toch?

Wat pils betreft geldt voor mij maar ťťn norm. Reinheitsgebot. Deze kwaliteitsnorm is niet te onderschatten. Smaken verschillen gelukkig.

Simpel, gebruik 3-4 % in je blonde bieren als vervanging van pilsmout, en je hoeft geen pH correctie meer te doen.

Je werkt zonder toevoegingen, je hebt pH onder controle, je hoeft geen dure pH meter te kopen, het geeft je een goed gevoel  :biersmile:.

Reinheitsgebot rules.

Lange leve het Reinheitsgebot! (voor pils)  :groots:

Gisteren heb ik weer wat Belgische pilsen gedronken. Dan weet je weer dat het Reinheitsgebot goed is voor pils. Wat een marginaal drankje is het geworden, zonder de verplichting mout en echte hop te gebruiken.

Dat zou inderdaad kunnen Jacques...

Toch is de enige wet in bierland die de consument een waarborg geeft over ingredienten. Zo'n wet hebben we hard nodig.
Lange leve het Reinheitsgebot!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 24-01-2020 23:54 u »
Het lijkt erop dat het forum gesponsord wordt en Jacques niet objectief mag zijn.

We hebben een andere mening over toevoegingen. Het is zeker niet dat elke toevoeging een negatief effect heeft.

Met Brewtan heb ik nog nooit gebrouwen, maar ik wil het wel uitproberen. Ik test graag en sluit uit principe geen grondstoffen uit.

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #25 Gepost op: 25-01-2020 00:29 u »
Ja, ik snap er helemaal niets waarom. Waarom denkt Jacques dat toch?

Reinheitsgebot en toevoegingen zijn toch heel verschillende dingen. Maar ja, wanneer je het verschil niet begrijpt, dan is dat natuurlijk moeilijk en verval je in posts zoals die je hebt gedaan.
Ook jammer dat je al die andere posts die ik heb gedaan niet hebt gequote. Maar voor pils blijf ik erbij, ga maar proeven in Duitsland.
Je lijkt wel een journalist, papparazzi.
Harry en Megan zijn zo ook verdwenen.
Posts van ruim 10 jaar geleden nog wel. Petje af. Goed bezig Wouter!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #26 Gepost op: 25-01-2020 11:00 u »
Reinheitsgebot en toevoegingen zijn toch heel verschillende dingen. Maar ja, wanneer je het verschil niet begrijpt, dan is dat natuurlijk moeilijk en verval je in posts zoals die je hebt gedaan.
Ook jammer dat je al die andere posts die ik heb gedaan niet hebt gequote. Maar voor pils blijf ik erbij, ga maar proeven in Duitsland.

Deze is wel vermakelijk, dank je :).

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #27 Gepost op: 25-01-2020 12:19 u »
Los van het Reinheitsgebot; dit zijn commerciŽle partijen die een product op de markt zetten, voor problemen die er eigenlijk niet zijn.

Gisteravond veel filmpjes gekeken over traditionele Duitse brouwerijen: Daar lapt men alle regels qua zuurstofinslag aan de laars, maar ik heb in al die jaren nog geen geoxideerd bier geproefd in Duitsland. Wellicht is de omloopsnelheid hoger (niet meer bier brouwen dan je kunt verkopen), misschien valt het allemaal wel mee.

Dit zijn voor mij ook geen grondstoffen, maar hulpstoffen. Je hebt het niet nodig om goed of zelfs perfect bier te brouwen, het kan echter wel zaken verdoezelen. Ook Iers mos of gelatine heb je niet nodig, al kan het wel helpen.

Ik zie het als een beetje maizena wanneer je saus niet wil binden, prima redmiddel maar terug naar je werkwijze en je recept.

(NB: Biologisch houdt niet in dat je geen hulpstoffen mag gebruiken).

Offline pincopallino

• Super lid
  • drink gezond
« Reactie #28 Gepost op: 25-01-2020 12:50 u »
Afgezien van de definitie van craft/ Reinheitsgebot/ambachtelijk enzovoort, in principe is er niets mis mee om natuurlijke additieven te gebruiken welke tot een beter product zouden kunnen leiden maar er is een maar. Is het echt nodig? Ik denk niet. Als je brouwproces beheerst dan is je bier na X-tijd glashelder. Geen colloÔdale producten nodig. Marketing is troef anders  komen er geen Ä binnen.

Offline Koen S

• Super lid
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #29 Gepost op: 25-01-2020 13:02 u »
Afgezien van de definitie van craft/ Reinheitsgebot/ambachtelijk enzovoort, in principe is er niets mis mee om natuurlijke additieven te gebruiken welke tot een beter product zouden kunnen leiden maar er is een maar. Is het echt nodig? Ik denk niet. Als je brouwproces beheerst dan is je bier na X-tijd glashelder. Geen colloÔdale producten nodig. Marketing is troef anders  komen er geen Ä binnen.
Het ene bier moet glashelder zijn, het andere liefst troebel want dat oogt ambachtelijk. En dan voegen ze zetmeel toe eind koken, ook een natuurlijk additief. Of hoe marketing inspeelt op onwetendheid en vooroordelen. Reinheitsgebot is nog zo'n flauwe kul. Mensen geloven wat ze voorgekauwd wordt.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 25-01-2020 13:19 u »

Naar aanleiding van deze post nog eens wat in het rond gegoogeld. Inderdaad: voor bier met meer dan 1.2% ABV is het vermelden van ingrediŽnten niet verplicht. Heel vreemd.

Ik zou er voor willen pleiten dit wel te verplichten. Dan kan iedere consument zelf bepalen wat hij wel en niet acceptabel vindt!
Nu weet je dus gewoon niet wat je koopt en drinkt.

Offline Ansius

• Super lid
  • Zefs met correcte statistiek is niets te bewijzen!
« Reactie #31 Gepost op: 25-01-2020 13:28 u »
"Reinheitsgebot is nog zo'n flauwe kul."
Neen, Reinheitsgebot bestaat gewoon.

"Mensen geloven wat ze voorgekauwd wordt."
Jazeker, geldt ook voor de toevoegers.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 25-01-2020 13:51 u »
"Reinheitsgebot is nog zo'n flauwe kul."
Neen, Reinheitsgebot bestaat gewoon.

"Mensen geloven wat ze voorgekauwd wordt."
Jazeker, geldt ook voor de toevoegers.
Het Reinheitsgebot is gewoon economisch geÔnspireerd plat protectionisme. Oorspronkelijk mocht je zelfs geen gist gebruiken want dat kenden ze nog niet. Ook suiker, tarwe, fruit, kruiden en zoveel andere natuurlijke ingrediŽnten zijn niet toegelaten. Flauwe kul dus, een overblijfsel uit de prehistorie.
Wie zich zo laat beperken, drinkt alleen maar eenheidsworst: pils, kŲlsch, alt en nog van die bieren die allemaal hetzelfde smaken.
De rijke Belgische en Engelse biercultuur zou er niet geweest zijn indien het Reinheitsgebot een Europese wet was.
En wat betreft toevoegingen: beslis zelf maar hoe ver je wil gaan, maar denk niet dat je helemaal zonder kan,  ook leidingwater is bewerkt.

Offline Ansius

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 25-01-2020 14:02 u »
Wat ik bedoel is dat het niet allemaal zo zwart wit is.

Het gebod bestaat en dat is een feit.
Of je je er aan houdt is niet van belang.
Voor uw informatie, ik hou me er niet aan.

Toevoegen of niet is niet van belang bij het geloven wat men roept/voorkauwt.
Voor uw informatie, ik voeg weinig toe maar heb er niets op tegen als men het wel doet.

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 25-01-2020 14:22 u »
Wat ik bedoel is dat het niet allemaal zo zwart wit is.

Of je je er aan houdt is niet van belang.
Voor uw informatie, ik hou me er niet aan.

Toevoegen of niet is niet van belang bij het geloven wat men roept/voorkauwt.
Voor uw informatie, ik voeg weinig toe maar heb er niets op tegen als men het wel doet.
Ik doe enkel aan waterbehandeling en gebruik gistvoeding, soms ascorbinezuur en schuimstop. Geen andere zaken, ook geen Iers mos. Maar ik ben er niet principieel tegen en ga net als jij zeker niet staan preken wat anderen moeten doen en laten.

Offline Neetje

• Super lid
  • De elektrische brouwer
« Reactie #35 Gepost op: 25-01-2020 15:49 u »
We dwalen af ...

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #36 Gepost op: 25-01-2020 16:10 u »

Neen. Het bestaat niet en heeft nooit als zodanig bestaan. Er is een eeuwen oud wetje van een of ander dorp dat zo genoemd werd. Gelijksoortige wetjes waren er voordien en nadien om een hele reeks redenen. Gelijksoortige wetjes bestaan nog steeds. Specifiek in Duitsland bestaan er een aantal regels en belastingwetgeving die bepalen wat er wel en niet in welk bier mag (Verkehrsordnung en biersteuergesetz oid), die bestaan er ook voor leverworst en kaas en .... In Nederland bestaat ook zo'n wet met een iets ander inhoud.

De naam Reinheitsgebot is van veel latere tijd dan het betreffende wetje en een soortgelijk wetje was een eis voor de toetreding van Bayern tot Duitsland, waarmee ze een heel groot deel van de bovengistende Duitse brouwcultuur om zeep hebben geholpen.

In wat nu nog door velen het reinheitsgebot genoemd wordt mag veel meer dan over het algemeen geciteerd wordt, daarnaast mag iedere bundesstaat er ook nog zijn eigen draai aan geven, in Bayern ben je dus het haasje en kan bijna niets, ook niet als het bovengistend bier betreft (en over dat laatste lopen nu heel aardige discussies, want wat is onder- en bovengistend nu het duidelijk wordt dat alles een beetje een zooitje is na diverse genetische analyses).

Maar goed, de vraag van EBC is m.i. een terechte, als je goed bier kunt maken zonder dergelijke toevoegingen, tannines, ascorbinezuur, siliconenschuimstopper etc. waarom zou je die spullen dan gebruiken?

Met het toenemen van de gelatineringstemperatuur van de zetmelen in de mout neemt ook de kans op troebel bier toe. Klaringsmiddelen worden daardoor voor mij relevanter, de rest niet.

Ingo

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #38 Gepost op: 25-01-2020 17:56 u »
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Reinheitsgebot

De eerste alinea van de Duitse versie is heel wat genuanceerder, de rest van het artikel ook.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #39 Gepost op: 25-01-2020 20:52 u »

Je maakt voor mij een onbegrijpelijk onderscheid in toevoegingen. Sommige mogen wel en andere om redenen dat je zo zuiver mogelijk bier wilt brouwen weer niet. Dat laatste is het uitgangspunt van het Reinheitsgebot. Je hanteert in feite een soort van Reinheitsgbot+ regel...

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #40 Gepost op: 25-01-2020 20:57 u »
Brewtan B is al een tijdje op de markt en beschikbaar voor ons hobbybrouwers.
Zijn er helemaal geen leden die dit middel gebruiken? Ik kan het mij haast niet voorstellen.

Deel je ervaring. Trek je niet zo veel aan van de negatieve reacties in dit topic. Toen de eerste stoomtrein ging rijden werd de melk van de koeien langs de spoorlijn ook niet spontaan zuur zoals sommigen beweerden. De tijd van paard en wagen is echt voorbij...  :)

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #41 Gepost op: 26-01-2020 00:34 u »
Je maakt voor mij een onbegrijpelijk onderscheid in toevoegingen. Sommige mogen wel en andere om redenen dat je zo zuiver mogelijk bier wilt brouwen weer niet. Dat laatste is het uitgangspunt van het Reinheitsgebot. Je hanteert in feite een soort van Reinheitsgbot+ regel...

Jij gaat er steeds vanuit dat ik Reinheitsgebot aanhanger ben. En dat ben ik niet. Ik vind wel dat Duitse pils veel beter smaakt, en dan vooral in vergelijking met producten als Jupiler, maar dat is mijn smaak.

Ik vind dat we zouden moeten proberen te brouwen met enkel de pure grondstoffen. Dat betekent voor mij de grondstof zelf, en dat mogen ook suikers, tarwe en kruiden of fruit zijn. Maar wel in de originele vorm.
Niet met allerlei derivaten die zogezegd van natuurlijke oorsprong zijn.

Al die toevoegingen zijn enkel van nut voor commerciele brouwerijen die stabiliteit van hun product moeten garanderen. En dat omdat ze zelf geen controle meer hebben over het product, het heeft immers de brouwerijpoort verlaten en is overgelaten aan transporteurs, winkeliers en zo meer.

Voor de hobbyist en kleine lokale brouwer bestaat die stabiliteitsproblematiek niet, en zijn die toevoegingen totaal onnodig. Daarbij maak je er geen beter bier mee. En dat beetje schuim voorkomen, dat is luiigheid.

Kwaliteit is een begrip dat je verschillend kan uitleggen.

Tja en zo zijn er hobbyisten die denken dat hun bier beter wordt met hulpstoffen. Prima. Ik hoop dat ze hun drinkers op het familiefeestje durven vertellen wat er in zit, en ben dan benieuwd wat die ervan vinden wanneer ze horen dat er antioxidanten, siliconenkorrels, en chinese kokosnoot in zit. Ik drink op zo'n feestje liever water. Proost!

Offline Koen S

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 26-01-2020 10:26 u »
Jij gaat er steeds vanuit dat ik Reinheitsgebot aanhanger ben. En dat ben ik niet. Ik vind wel dat Duitse pils veel beter smaakt, en dan vooral in vergelijking met producten als Jupiler, maar dat is mijn smaak.
Jupiler is een correct gebrouwen bier maar het is inderdaad geen geweldige pils. Dit komt echter niet door wat ze toevoegen, maar door wat ze weglaten. Besparing op ingrediŽnten zorgt wereldwijd voor middelmatig, flets bier. Zo had een pils in 1966 nog 34 IBU, in 1992 was dit 28 en nu zitten we gemiddeld op 21. En Duits bier is echt niet beter, zelfs het Tsjechische origineel (Pilsner Urquell) is een schaduw van wat het was.

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #43 Gepost op: 26-01-2020 11:23 u »
En dat allemaal op aangeven van de gemiddelde consument, "als er maar zo min mogelijk smaak aan zit is het wel goed"  :brouwen:

Offline Pimmels

• Senior lid
  • kijk ook op www.facebook.com/PimmelsBier
    • Pimmels bier
« Reactie #44 Gepost op: 26-01-2020 11:25 u »
Ik heb best wel toevoegingen gebruikt maar ik heb er nog geen een ontdekt die echt iets verbeterd aan mijn bier. :weetniet: Ben er dus ook weer mee gestopt.

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #45 Gepost op: 26-01-2020 12:31 u »

Ik vind dat we zouden moeten proberen te brouwen met enkel de pure grondstoffen. Dat betekent voor mij de grondstof zelf, en dat mogen ook suikers, tarwe en kruiden of fruit zijn. Maar wel in de originele vorm.
 ze horen dat er antioxidanten, siliconenkorrels, en chinese kokosnoot in zit. Ik drink op zo'n feestje liever water. Proost!
Begrijp ik het goed dat je probeert te zeggen dat dit soort toevoegingen (ik neen aan dat zaken als iers mos, klaringmiddelen schuimremmers etc hier ook onder vallen) feitelijk niet nodig zijn als je goed kunt brouwen en je het daarom beter niet kunt gebruiken omdat het een zwaktebod zou zijn?

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 26-01-2020 15:16 u »
Begrijp ik het goed dat je probeert te zeggen dat dit soort toevoegingen (ik neen aan dat zaken als iers mos, klaringmiddelen schuimremmers etc hier ook onder vallen) feitelijk niet nodig zijn als je goed kunt brouwen en je het daarom beter niet kunt gebruiken omdat het een zwaktebod zou zijn?

Of hij bedoelt gewoon dat ze niet nodig zijn om een goed bier te brouwen.
Want wat is de volgende stap dat we ons bier gaan filteren en dan nog pasteuriseren.
En vervolgens gaan we ons productieproces zo economisch mogelijk maken en gaan we middels een enquete proberen te achterhalen wat de gemiddelde bierdrinker voor een smaak van ons verwacht.
En daar gaan we ons proces ook weer op aanpassen om met zo min mogelijk natuurlijke middelen zo veel mogelijk eenheidsworst te maken.
Maar wacht is dat bestaat toch al hei...... :weetniet: :huilen:

Offline Ansius

• Super lid
« Reactie #47 Gepost op: 26-01-2020 16:09 u »
Er is nog al wat wat brouwers kunnen gebruiken.
Een kleine greep uit de collectie.
Supermoss HB113, Brew Body, karamel, Stabilizer, Tanal A, Schuimkraagpoeder, ...

Dit middel, Brewtan B, lijkt mij overbodig voor het brouwen van een mooi bier.

Maar Jaques, die dit middel wel gaat testen verwacht ik, zal heus wel posten of het wat is.

Serge kan ook wel wat zinnigs melden omtrent dit middel vermoed ik.

Ik lees het graag.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 26-01-2020 16:56 u »

Lees eens goed wat je schrijft. Het is Reinheitsgebot+...

Verder schrijf je "enkel pure grondstoffen"... Suiker is niet puur maar gezuiverd. In feit een derivaat van suikerbiet of suikerriet.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #49 Gepost op: 26-01-2020 16:59 u »
Er is nog al wat wat brouwers kunnen gebruiken.
Een kleine greep uit de collectie.
Supermoss HB113, Brew Body, karamel, Stabilizer, Tanal A, Schuimkraagpoeder, ...

Dit middel, Brewtan B, lijkt mij overbodig voor het brouwen van een mooi bier.

Maar Jaques, die dit middel wel gaat testen verwacht ik, zal heus wel posten of het wat is.

Serge kan ook wel wat zinnigs melden omtrent dit middel vermoed ik.

Ik lees het graag.

Ik wil het wel inderdaad over een tijd uittesten. Maar nog steeds denk ik dat er leden zijn die er al ervaring mee hebben.

Tanal A is namelijk de oude naam voor Brewtan B...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #50 Gepost op: 26-01-2020 17:04 u »

Zwaktebod? Nee, ik denk niet in sterk of zwak.

Deze middelen worden veelal gebruikt om stabiliteit te verlengen. Zodra een bier de poort van de brouwerij verlaten heeft, heeft de brouwer geen invloed meer op hoe er met zijn product wordt omgegaan. Daarom wil hij proberen alles te doen om de beloofde smaak en houdbaarheidstermijn te garanderen. Daar ligt een belangrijke reden voor al die hulpstoffen.
Daar heeft een hobbybrouwer als het goed is niks mee.

En fabrikanten van dit soort middelen proberen te verkopen en beloven van alles. Kijk maar eens wat een mooie presentaties Jacques meebrengt van al die conferenties. En bij de argeloze hobbyisten gaat het binnen als gods woord in een ouderling. Brouwen wordt zo haast toveren. Als je maar die hulpstoffen gebruikt, krijg je vanzelf goed bier.

Zo wordt antischuim gebruikt om meer rendement uit tanks te halen. Schuim kan je immers niet verkopen, een brouwer heeft liever een volle tank bier. Maar weet dat bij gebruik het verplicht is te filteren, omdat er anders residu in het bier achterblijft. Hobbyisten filteren niet. Wanneer je dat niet erg vindt, en je je vrienden graag trakteert op een portie siliconen, is er natuurlijk niks aan de hand.

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 26-01-2020 17:09 u »

Verder schrijf je "enkel pure grondstoffen"... Suiker is niet puur maar gezuiverd. In feit een derivaat van suikerbiet of suikerriet.

Dat is wel een goeie. In principe niet erg anders dan notenolie.

In beginsel ben ik het overigens wel eens met de stelling Ďeerst naar de basisí. Liever indien mogelijk structureel oplossen in plaats van gelijk grijpen naar lapmiddeltjes...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #52 Gepost op: 26-01-2020 17:10 u »

Je hebt gelijk, suiker is een derivaat.

Alles is Reinheitsgebot+.

Je kan een contract letterlijk lezen. Maar je kan ook handelen naar de geest ervan. Indien je mij niet begrijpt, ook goed.  :biersmile:

Offline Ansius

• Super lid
« Reactie #53 Gepost op: 26-01-2020 17:35 u »
Brewtan B daarentegen is wel geschikt voor ons. Het heeft volgens Pieter Bonte diverse voordelen:
-   inhibitie LOX-enzymen (minder oxidatiesmaak)
-   binden metaalionen waardoor anti-oxidanten uit de mout beter hun werk kunnen doen
-   minder vorming filtergel waardoor je sneller kunt filteren
-   compactere whirlpoolkegel
-   beter behoud hopbitterheid van het bier

Zonder de heer Bonte te kort te willen doen.
Voor mij lijkt het een beetje op een bewering van Urbain Servranckx, te weten: "goei poeier".

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #54 Gepost op: 26-01-2020 17:55 u »
-   inhibitie LOX-enzymen (minder oxidatiesmaak)
-   binden metaalionen waardoor anti-oxidanten uit de mout beter hun werk kunnen doen
-   minder vorming filtergel waardoor je sneller kunt filteren
-   compactere whirlpoolkegel
-   beter behoud hopbitterheid van het bier

Zonder de heer Bonte te kort te willen doen.
Voor mij lijkt het een beetje op een bewering van Urbain Servranckx, te weten: "goei poeier".

Minder, meer, beter ... maar hoeveel dan, en heb je dat nodig?

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 26-01-2020 18:16 u »
Wie zich zo laat beperken, drinkt alleen maar eenheidsworst: pils, kŲlsch, alt en nog van die bieren die allemaal hetzelfde smaken.

Zoals ijsbok, donkere rookbok, weizen en IPAís? In Bayern wordt wel meer dan Ďgewooní bier en pils gebrouwen hoor... Ook binnen het gebod is er behoorlijk wat speelruimte.

Citaat
De rijke Belgische en Engelse biercultuur zou er niet geweest zijn indien het Reinheitsgebot een Europese wet was. En wat betreft toevoegingen: beslis zelf maar hoe ver je wil gaan...

Eens!

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #56 Gepost op: 26-01-2020 18:37 u »
Pff, kunnen we het inhoudelijk over het product gaan hebben? De mensen die er niks mee hebben lekker in een ander draadje laten discussiŽren over het Reinheitsgebot en de door bierdrinkers (lees hipsters) zelfverzonnen term craft. Wat overigens een verschrikkelijk goed topic is hoor.

Jacques, kan je hier wat mee?

Iedere brouwer heeft zijn eigen stijl en daar wil ik het wat dat betreft bij laten.  Tijd om Brewtan B aka Tanal A te evalueren. Ik zie het wel zitten er een experiment mee te doen.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #57 Gepost op: 26-01-2020 20:15 u »
Alles om ons heen bestaat uit chemische verbindingen.
Juist Chemie is overal.
Dat weet elke chemicus.

Offline chthon

• Vol lid
« Reactie #58 Gepost op: 26-01-2020 21:04 u »
Wat betreft de Engelse biercultuur, voor de http://barclayperkins.blogspot.com/2009/11/free-mash-tun-act.html was het ook niet toegestaan om andere fermenteerbare stoffen dan granen in het bier te gebruiken.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #59 Gepost op: 26-01-2020 21:53 u »
Iedere brouwer heeft zijn eigen stijl en daar wil ik het wat dat betreft bij laten.  Tijd om Brewtan B aka Tanal A te evalueren. Ik zie het wel zitten er een experiment mee te doen.

Mooi dat je dit wilt doen.

Zoals ik al eerder schreef zijn er hobbybrouwers die er al ervaring mee hebben. Deze zijn denk ik afgeschrikt door de negatieve reacties in de zin van "een goede brouwer kan zonder"...
Toch herhaal ik mijn oproep om in dit topic opgedane ervaringen te delen. Zijn de vele genoemde voordelen merkbaar?

Serge VL

• Gast
« Reactie #60 Gepost op: 27-01-2020 11:46 u »
Mooi dat je dit wilt doen.

Deze zijn denk ik afgeschrikt door de negatieve reacties in de zin van "een goede brouwer kan zonder"...

Wees daar maar zeker van!

Je krijgt onmiddellijk de verwijten naar je hoofd dat je een prutser bent.

Offline tdp

• Beheerder
  • Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #61 Gepost op: 27-01-2020 12:15 u »
Heb je het ooit gebruikt Serge? Ik weet dat jij zeker open staat voor dergelijke middelen.

Offline Ansius

• Super lid
« Reactie #62 Gepost op: 27-01-2020 16:25 u »

Dat laatste zal ik niet zeggen.

Offline Robert1968

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 27-01-2020 17:14 u »

Serge VL

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 27-01-2020 18:06 u »
Heb je het ooit gebruikt Serge? Ik weet dat jij zeker open staat voor dergelijke middelen.
Neen, maar in Antioxin SBT zitten ook galotaninnes  (dus eigenlijk wel)

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #65 Gepost op: 27-01-2020 20:23 u »

Tja, zij die het meeste roepen gebruiken het misschien ook, maar dan zonder er gewag van te maken, als je geen toevoegingen wil in voedingswaren/dranken, dan moet je al zeker stoppen met brood (bromiden om het zacht te houden), broodbeleg allerhande, patť en andere vleeswaren te eten, die bevatten nl. nog steeds sulfiet en andere dingen, dus stoppen met eten, drinken en vooral te ademen is mijn advies dan...  ::) >:D

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #66 Gepost op: 27-01-2020 23:57 u »
Zal best maar dat was de vraag niet, de vraag was gebruik je het bij brouwen.
En dat moet iedereen zelf weten en als iemand het gebruikt kan ik me niet voorstellen dat diegene nu geen antwoord meer durft te geven.

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 28-01-2020 00:38 u »
Zal best maar dat was de vraag niet, de vraag was gebruik je het bij brouwen.
En dat moet iedereen zelf weten en als iemand het gebruikt kan ik me niet voorstellen dat diegene nu geen antwoord meer durft te geven.
Ik gebruik ook Antioxin SBT, schuimstop en af en toe Tetrahop tijdens de brouw en/of vergisting, nog geen Brewtan B gebruikt, maar ik sta er niet weigerachtig tegenover, dus ik zal ook wel een prutser zijn...  :)

Offline BrouwMout.nl

• Vol lid
  • Voor al je bieringrediŽnten
    • BrouwMout.nl
« Reactie #68 Gepost op: 28-01-2020 09:09 u »
Citaat
voor bier met meer dan 1.2% ABV is het vermelden van ingrediŽnten niet verplicht. Heel vreemd. Ik zou er voor willen pleiten dit wel te verplichten.

Als de etiketering gereguleerd gaat worden moet ook de calorische informatie op het label, daar zijn de grote producenten nogal huiverig voor, vandaar de zeer sterke lobby om bier en ook wijnetiketten vrij te laten van regulering.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Uit iedere brouw, komen weer nieuwe recepten.
« Reactie #69 Gepost op: 28-01-2020 13:53 u »

Ik zal binnenkort eens een 50 gram zakje brewtan B meebestellen, om het uit te proberen.

(ik ga niet beweren dat ik craft brouw, ik probeer een bier te brouwen wat naar mijn smaak of de smaak van de mensen waar ik graag een biertje mee drink, wat ik erin gooi dat bepaal ik lekker zelf.)

Het valt mij op dat er van allerhande middeltjes te koop zijn bij de brouwwinkels, dat zou betekenen dat er dus handel in zit. Wellicht rust hier een taboe op bij sommige brouwers. In ieder geval schaam ik me er niet voor dat ik aan waterbehandeling doe en dat ik Antioxin SBT en Wirlfloc/Iers mos gebruik.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 29-01-2020 16:51 u »
Ik gebruik ook Antioxin SBT, schuimstop en af en toe Tetrahop tijdens de brouw en/of vergisting, nog geen Brewtan B gebruikt, maar ik sta er niet weigerachtig tegenover, dus ik zal ook wel een prutser zijn...  :)

Dat moet/mag jij helemaal zelf weten wat je gebruikt net zo goed dat degene die het niet wil gebruiken dat zelf moet weten.
Waarom zou je dan een prutser zijn? :weetniet: Dat woord is toch nog helemaal niet gevallen!

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #71 Gepost op: 29-01-2020 17:17 u »
Waarom zou je dan een prutser zijn? :weetniet: Dat woord is toch nog helemaal niet gevallen!

Inderdaad, niemand heeft deze vingerwijzing gemaakt, maar wie hulpstoffen gebruikt plakt het zichzelf kennelijk op.

Het is dan ook een mooi voorbeeld van een 'selffulfilling prophecy'. In mooi Nederlands de zelfvervullende voorspelling  ;D ;D ;D

Serge VL

• Gast
« Reactie #72 Gepost op: 29-01-2020 17:35 u »
Inderdaad, niemand heeft deze vingerwijzing gemaakt,

Deze opmerking is vroeger al wel degelijk gemaakt in een ander topic waar het ging over additieven door U en Hay  :weetniet:  :proost:

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #73 Gepost op: 29-01-2020 17:48 u »
Deze opmerking is vroeger al wel degelijk gemaakt in een ander topic waar het ging over additieven door U en Hay  :weetniet:  :proost:

Oude bacteriŽn uit het gistvat halen, dat is het.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #74 Gepost op: 29-01-2020 18:07 u »

Ho Ho dit klopt niet dat was een citaat wat ik aanhaalde  van ebc en ik schrijf eronder dat ebc het zo niet gezegd had.
Hij stelde dat je dan aan het prutsen was maar mijn originele post staat er niet meer.
Maar hieronder het hele verhaal .

"Antioxidanten toevoegen is een optie, maar dan speel je voor kleine prof, en heb je kennelijk andere belangen. Een hobbyist wil toch natuurbier maken? Zoek je heil in dit soort toevoegingen, dan zou je beter je brouwproces op orde krijgen, zo niet, dan ben je toch nog aan het prutsen."

Nergens schrijft EBC dat je een prutser bent als je antioxidanten toevoegt.
Hij schrijft dat je beter je brouwproces op orde moet zien te krijgen en als dat niet zo is dan ben je aan het prutsen.En dat is ook zo.
En verder heb ik alleen gezegd dat ik het er mee eens ben dat je als hobbybrouwer niet moet proberen om perfecte bieren te krijgen zoals de grote jongens.
En heb ik gereageerd op reacties daarop.

Dus voor alle duidelijkheid dat tussen aanhalingstekens is de reactie van EBC die ik aangehaald heb.
En daaronder dat had ik geschreven.

Serge VL

• Gast
« Reactie #75 Gepost op: 29-01-2020 18:15 u »
Oude bacteriŽn uit het gistvat halen, dat is het.
Een goede brett rijpt lang  ;)

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #76 Gepost op: 29-01-2020 19:23 u »
Die "prutsers" van Brulosphy hebben dit product natuurlijk al lang en breed getest ;D, en zowaar een significant verschil vastgesteld bij 1 van de 2 testen:

http://brulosophy.com/2018/02/12/the-brewtan-b-effect-pt-1-immediate-impact-on-various-beer-characteristics-exbeeriment-results/
http://brulosophy.com/2018/08/06/the-brewtan-b-effect-pt-2-impact-on-various-beer-characteristics-after-aging-exbeeriment-results/

Citaat: "Given the significant results of the original xBmt, I fully expected the differences between these beers to become even more pronounced over time. However, tasters could not reliably distinguish the beer made with BrewTan B from the one made without it, a finding that suggests both were impacted equally by time in such a way that any initial differences were erased. Interesting for a product intended to improve shelf-stability."

Mag ik dit interpreteren als "Het doet niet datgene waar het voor bedoeld is"?  :weetniet:

Niet dat ik enorm onder de indruk ben van de onderzoeksmethoden van deze club, maar een eerste indicatie is het natuurlijk wel.

Offline HermanH

• Senior lid
« Reactie #77 Gepost op: 29-01-2020 21:04 u »
Dat moet/mag jij helemaal zelf weten wat je gebruikt net zo goed dat degene die het niet wil gebruiken dat zelf moet weten.
Inderdaad, niemand heeft deze vingerwijzing gemaakt, maar wie hulpstoffen gebruikt plakt het zichzelf kennelijk op.
Het is dan ook een mooi voorbeeld van een 'selffulfilling prophecy'. In mooi Nederlands de zelfvervullende voorspelling  ;D ;D ;D
Nee mannen, ik voel me zeker geen prutser, integendeel, heb meer aan materiaal genoeg om een betere hobbybrouwer te zijn, al zeg ik het zelf. Maar inderdaad, je kan nog zo'n goede kok zijn, eens je bvb te veel zout in je gerecht hebt gekieperd is het naar de vaantjes, ben je daarmee een slechte kok...? Eten zonder zout is ook niet te pruimen, dus de grens ligt voor iedereen anders. Da's met brouwen ook zo, een bling bling keuken is niet de garantie dat er lekker eten op het bord komt. Als commerciŽle brouwerij zou ik toch wel op mijn tellen passen voor wat er na de brouwpoorten met mijn bier gebeurd, de klant is niet altijd bewust van "mishandeling" van het aangekochte product, ze laten bvb een bak bier maanden in de zon staan onder een afdak, maar zeggen achteraf dat bier "X" echt op niks trekt, ook al beseffen ze niet dat hun eigen handeling aan de oorzaak ligt, dus zou je graag Tetrahop en Antioxin gebruiken om dat te voorkomen vind ik. Doch men moet stoppen met heiliger te willen zijn dan de paus vind ik. Als je tegen additieven bent in bier, dan moet je ook de lijn door trekken naar alles wat men gaat maken, eten en/of drinken. Verschil is dat bvb ik wťl geduld heb tov sommige anderen, ik kan een blond bier meer dan een jaar opzij zetten als ik dat wil, sommige hobbybrouwers knallen de ganse batch op een paar weken na het bottelen al door hun keel, natuurlijk hebben ze lekker bier en denken ze dat ze goed bezig zijn, da's een groot verschil, laat zulke kerels hun bieren ook eens meer dan een jaar weg zetten en er dan eens eentje proeven, we zullen dan eens praten hoe het op de tong aanvoelt, oxidatie en andere smaakjes troef, ook al denk je dat je goed bezig bent. Zure en heel zware donkere bieren niet meegeteld natuurlijk. Ik vergist soms onder druk (+1 Bar, voor sommige 2 Bar, de atmosferische druk meegeteld en afhankelijk van de hoogte boven zeeniveau...  ::) ) en vul achteraf onder tegendruk af via keg of met gedeeltelijk bottelsuiker/bottelgist. Wel, zulke (blonde) bieren daar proef je na een jaar nog niks fout aan, dus tja, wie het lef heeft mag altijd eens proberen, ik kom ze graag proeven... Natuurlijk, ieder zijn eigen keuze en streefdoelen, daar kan of wil ik als gewone sterveling niks aan doen, ieder zijn vaarwater, proost...! :biersmile: :brouwen:

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 29-01-2020 21:58 u »
Citaat: "Given the significant results of the original xBmt, I fully expected the differences between these beers to become even more pronounced over time. However, tasters could not reliably distinguish the beer made with BrewTan B from the one made without it, a finding that suggests both were impacted equally by time in such a way that any initial differences were erased. Interesting for a product intended to improve shelf-stability."

Mag ik dit interpreteren als "Het doet niet datgene waar het voor bedoeld is"?  :weetniet:

Nee. Brewtan B heeft meerdere voordelen. Zie het eerste bericht in het topic.

Tijdens de presentatie werd ook stilgestaan bij het voorkomen van filtergel dat op je bostel kan komen tijdens het filteren. Deze gel bemoeilijkt het filteren en uitspoelen.
Inmiddels heb ik van een deelnemer aan de conferentie (een commerciŽle brouwer) buiten het forum vernomen dat hij het middel deze week heeft uitgeprobeerd en dat het filteren inderdaad veel beter verliep.
Niet voor niets heeft dit topic als titel "Brewtan B, een middel met meerdere voordelen"...

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #79 Gepost op: 29-01-2020 22:06 u »
Je schrijft:

Nee. Brewtan B heeft meerdere voordelen. Zie het eerste bericht in het topic.

Correcter zou zijn: de verkoper/fabrikant pretendeert dat het middel meerdere voordelen heeft.

Niet voor niets vraag je nadrukkelijk of er brouwers zijn die er al ervaring mee hebben. Ik ben daar ook benieuwd naar.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #80 Gepost op: 29-01-2020 22:07 u »
... Maar inderdaad, je kan nog zo'n goede kok zijn, eens je bvb te veel zout in je gerecht hebt gekieperd is het naar de vaantjes, ben je daarmee een slechte kok...? Eten zonder zout is ook niet te pruimen, dus de grens ligt voor iedereen anders. Da's met brouwen ook zo, een bling bling keuken is niet de garantie dat er lekker eten op het bord komt. Als commerciŽle brouwerij zou ik toch wel op mijn tellen passen voor wat er na de brouwpoorten met mijn bier gebeurd, de klant is niet altijd bewust van "mishandeling" van het aangekochte product, ze laten bvb een bak bier maanden in de zon staan onder een afdak, maar zeggen achteraf dat bier "X" echt op niks trekt, ook al beseffen ze niet dat hun eigen handeling aan de oorzaak ligt, dus zou je graag Tetrahop en Antioxin gebruiken om dat te voorkomen vind ik. Doch men moet stoppen met heiliger te willen zijn dan de paus vind ik.
...
Natuurlijk, ieder zijn eigen keuze en streefdoelen, daar kan of wil ik als gewone sterveling niks aan doen, ieder zijn vaarwater, proost...! :biersmile: :brouwen:

Helemaal mee eens.

Er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden. Ieder maakt zijn eigen keuzes als het gaat om toevoegingen. Dat maakt je geen betere of slechtere brouwer.

En verder wil ik vragen om respect te hebben voor de keuze die iemand maakt. Respect voor elkaar is sowieso een basisregel op dit forum.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #81 Gepost op: 29-01-2020 22:13 u »
Je schrijft:

Correcter zou zijn: de verkoper/fabrikant pretendeert dat het middel meerdere voordelen heeft.

Niet voor niets vraag je nadrukkelijk of er brouwers zijn die er al ervaring mee hebben.

Mijn vraag is vooral gesteld omdat er ongetwijfeld ervaring is met het middel. Het is al langer op de markt. Het is altijd goed een bevestiging te horen van gebruikers van het middel.

Offline Ansius

• Super lid
« Reactie #82 Gepost op: 29-01-2020 22:50 u »
Er zijn meerdere wegen die bewandeld kunnen worden. Ieder maakt zijn eigen keuzes als het gaat om toevoegingen. Dat maakt je geen betere of slechtere brouwer.

Onwetendheid met toevoegingen maakt geen betere brouwer,
Daar ben ik wel zeker van.
Het eindresultaat is dan ook niet beter.

Met verstand toevoegen kan zeker een positief effect hebben op het eindresultaat.
Ooit het resultaat mogen beleven van een brouwer die toevoegd  met kennis van zaken.
De verschillen tussen wel en niet toevoegen waren veel groter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Dan ga je thuis aan de gang.
Het bevalt mij niet.
Zelfs aanzuren van spoelwater brengt niet wat ik verwacht/gehoopt  had.

pH tijdens brouwen is vaak niet ideaal.
SVG altijd lager dan wat ik lees/hoor/zie bij andere brouwers.

Tja, wie heeft gelijk?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 29-01-2020 23:01 u »
Onwetendheid met toevoegingen maakt geen betere brouwer,
Daar ben ik wel zeker van.
Het eindresultaat is dan ook niet beter.

Met verstand toevoegen kan zeker een positief effect hebben op het eindresultaat.
Ooit het resultaat mogen beleven van een brouwer die toevoegt  met kennis van zaken.
De verschillen tussen wel en niet toevoegen waren veel groter dan ik ooit voor mogelijk had gehouden.

Dan ga je thuis aan de gang.
Het bevalt mij niet.
Zelfs aanzuren van spoelwater brengt niet wat ik verwacht/gehoopt  had.

pH tijdens brouwen is vaak niet ideaal.
SVG altijd lager dan wat ik lees/hoor/zie bij andere brouwers.

Tja, wie heeft gelijk?

Wat ik bedoel is dat je een andere hobbybrouwers niet hoeft te veroordelen omdat deze toevoegingen gebruikt.

Wat de waarde is van toevoegingen zal ieder voor zich moeten bepalen. Je kunt heel principieel zijn en geen elke toevoeging gebruiken. Dat is een keuze. Maar vergeet niet dat het een keuze is...

Als je kiest voor toevoegingen dan moet je daar ervaring mee opdoen, dat is ook zo met mout en hop.
Zo heb ik tetrahop gebruikt in mijn bieren. Daar moet je niet te veel van gebruiken maar dat moet je nooit doen met toevoegingen...

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #84 Gepost op: 29-01-2020 23:55 u »
Wat ik bedoel is dat je een andere hobbybrouwers niet hoeft te veroordelen omdat deze toevoegingen gebruikt.

Niemand wordt veroordeeld. Er worden slechts meningen gegeven. Sommigen zijn voor, anderen zijn tegen. Ik denk dat de boel juist kritisch wordt bekeken en daarmee ieder voor zichzelf een nog betere keuze kan maken.

Offline nico.derks

• Junior lid
  • **
« Reactie #85 Gepost op: 30-01-2020 01:32 u »
Hallo Allen,

Als eerste wil ik een diepe buiging maken naar Jacques toe, die de CRAFT Conferentie heeft bijgewoond, hier diep voor in zijn buidel heeft getast en vervolgens jullie daar een uitgebreid verslag van doet!
Chapeau Jacques!

Het is totaal niet ter zake doende of dit binnen het Reinheitsgebot valt of niet.
Daar is deze topic ook niet voor bedoeld!!!
Een verslag met het gebruik van Brewtan is dan ook voor iedereen een aanvulling van kennis en gebruiksmogelijkheden binnen het bierbrouwen.
Het afbranden van een product die je niet kent, maar om principes van jou manier van brouwen is dan ook totaal niet relevant omdat dit een natuurlijk product is die natuurlijk toegepast kan worden.
Het is een verbetering van het brouwproces, zoals het ook gebruik van een rollator als je minder kan lopen.

Het zijn geen aspirines , ibuprofin of overige chemische addons, puur het gebruik van de toepassingen die de natuur ons geeft.
Het mogelijke gebruik en interesse in dit product is dus zeker wel gewenst, aangezien dit een verbetering kan opleveren in de kwaliteit.
Zoals een rolstoel, een rollator ook een verbetering kan geven toch?
Ook is het nog eens een verbreding van je kennis.
En daar laat ik het even bij.

Ok,
2 weken geleden was ik in Michican USA en heb daar diverse Craft brouwers bezocht.
Exelente bieren geproefd met zeer gepassioneerde brouwers.
Opvallend was wel dat daar de installaties, vloeren en hygiŽne niet op de level zitten als hier in Nederland, maar echt wel lager.
En wij maar klagen over Chinese brouwinstallaties, die echt wel beter zijn  :P

Anyway...

Bij ťťn brouwerij viel het mij op dat ze idioot snel aan het filtreren waren, ze bleven maar spoelen.
Daar kwam dan ook mijn vraag: Waarom spoelen jullie zo veel
Het antwoord was simpel: Omdat wij snel filtreren met een hulpmiddel
Let wel!
Als ik filtreer dan duurt dat bij 10 hl (afhankelijk van het type bier) c.a 3 uur!
Ik brouw 2 batches per dag, dus filtratie kan 6 uur per dag duren.
Hier hebben wij het over tarwebier met 65% tarwe.

Ik vroeg hoe doe je dat?
En hij liet me dit zien:

Dit scheelt 40% qua tijd in de filtratie
En dat wil ik ook wel uiteraard.
Dus dit idee nam ik mee naar Nederland.

Tijdens de CRAFT conferentie zat ik naast Jacques over de lezing van Brewtan-B een vergelijkbaar product, natuurlijk gewonnen looizuur dat de maisch dunner maakt en inderdaad theoretisch het filtratie met 40% kan reduceren.
Daarnaast ook je whirlpool helderder maakt doordat de trub-kegel compacter is.

Dat wil ik proberen, en bestelde via Van der Kooy 2 potje Brewtan-B

Zo gezegd en zo gedaan:
Ik heb tijdens het inmaichen bij het brouwwater het eerste potje Brewtan-B toegevoegd.
Het maichewater werd iets wat grijzig van kleur.
Toen gestort, en verder aan het maischen geweest.
Bij het overpompen van de maisch naar de klaringkuip zag ik direct dat de maisch zeer dun was van viscositeit.
Zeker vele malen dunner als dat ik gewend was.

Dus nu filtreren...
Het gaat zeker sneller maar niet de 40% zoals ze vertelden.
Dat is vreemd, en irritant, totdat ik er achter kwam dat ik te weinig Brewtan-B gebruikte.
Althans minder als voorgeschreven.
Maar goed het gaat echt wel sneller als ooit voorheen, dus dat is al iets

Koken,
Ja hier merkte ik iets bijzonders..
Ik kan feller koken zonder dat het extra ging schuimen, en dat is echt heel lekker als je een installatie hebt met een condensor op de ketel.
Die wil je immers niet vol schuim hebben.
En door het minder schuimen blijft het hop in het wort zitten ipv een gedeelte aan de rand van de bovenkant van de ketel.
(Bovenstaand is overigens een veel voorkomend probleem tijdens het koken. Je moet met een waterspuit weer het hop van de bovenrand spuiten)

Whirlpool
Ja, wat ze beweren klopt zeer zeker..
Er komt een mooiere "cone" van trub
En dan pomp je toch zeker 50 liter meer wort naar de fermenter toe.
En die 50 liter zijn meer als kostendekkend voor de prijs van Brewtan-B!

Resumť
Desondanks dat ik te weinig heb gebruikt wat is voorgeschreven, ben ik zeker positief over het gebruik er van.

Ga ik het vaker gebruiken?
Ja absoluut zonder twijfel.
Het kan mij in een brouwdag een paar uur schelen.
Betere kook-prestaties, minder DMS
Hogere rendement (ook in hop)

Is het nog wel Craft?
Absoluut is het dat.
Het is een verbetering van je brouwproces en uiteindelijk je kwaliteit.
Zoals ook het gebruik van melkzuur voor je pH en het gebruik van Iers mos.
Want dat zijn ook toegepaste natuurlijke addons.

Of het voor de hobbybrouwer interessant is betwijfel ik echter wel.
Maar hoe leuk is het om het te proberen?
Echter zijn vele hobbybrouwers ooit commercieel geworden, en doe er dan je voordeel mee ;)

Groetjes,
Nico

PS: Het zal me een eer zijn als Jacques met me gaat brouwen op Texel ;)

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwschuur de Vissenkom
« Reactie #86 Gepost op: 30-01-2020 07:25 u »
Mooi verslag! Ik ben wel erg benieuwd wat nu daadwerkelijk verschil is met Antioxin SBT gezien daar ook galotaninnes in zitten maar ook andere anti-oxidanten. Iemand die dat kan uitleggen? Via de websites van de fabrikanten krijg ik het niet echt duidelijk.

Offline Ansius

• Super lid
« Reactie #87 Gepost op: 30-01-2020 17:40 u »
Mooi verhaal en uiteenzetting van een en ander.

Op het jerrycannetje Bioglucanase GB staat nog wat GHS etikettering.

Een betekent gezondheidsgevaar.
De ander gevaar/schadelijk/irriterend.

Beetje oppassen daarmee zou ik denken.

Offline middelaersch

• Super lid
« Reactie #88 Gepost op: 30-01-2020 17:51 u »
Nico, niet alleen een diepe buiging voor Jacques, maar ook voor jou.
Dit zijn posts waar we wat aan hebben!  :groots:

Online hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #89 Gepost op: 30-01-2020 18:57 u »

Het zijn geen aspirines , ibuprofin of overige chemische addons, puur het gebruik van de toepassingen die de natuur ons geeft.

Mooi verslag op basis van zelf uitgeprobeerd. Daar houd ik wel van. Overigens, de aspirine alvast in je bier doen staan sommigen denk ik ook niet negatief tegenover. Gewoon het probleem bij de bron aanpakken, zullen we maar zeggen. ;) :proost: 

Offline EBC

• Super lid
    • Perron Bieren
« Reactie #90 Gepost op: 30-01-2020 22:17 u »
Supermooi Nico. Mooi verslag.

Jouw uurwinst snap ik en lijkt een prima reden voor Brewtan.

Maar toch vind ik 3 uur filteren wel lang. Ligt hier niet een ander 'fysiek' probleem aan ten grondslag? Brewtan helpt, dat blijkt, maar kan het anders ook opgelost worden, want 3 uur filteren is niet de normale tijd voor de meeste andere brouwerijen.

Ga ik het vaker gebruiken?
Ja absoluut zonder twijfel.
Het kan mij in een brouwdag een paar uur schelen.
Betere kook-prestaties, minder DMS
Hogere rendement (ook in hop)

Beter kookprestaties. Minder DMS. Hoezo beter koken? Hoezo minder DMS, hoe meet je dat?
Hoger rendement in hop. Hoe meet je dat?

Nou ja, ik begrijp dat je filteren en spoelen veel beter verliep, en je uren hebt verdiend, maar je doet het nu af als het wondermiddel. Ik denk dat je ook nog eens zou moeten nadenken over je filtermethode, want daar valt wel wat te halen zonder brewtan.

De vergelijk met de rollator, die trekt natuurlijk op niks, maar je bent vergeven.  :brouwen: :biersmile:

Online seed7

• Beheerder
  • Super lid
    • Moaneschien
« Reactie #91 Gepost op: 30-01-2020 22:37 u »
Sorry, maar ik snap het niet. Wat heeft die bioglucanase met brewtan te maken? Een looizuur is geen enzym, waarom verwacht je daar de zelfde werking van en in de zelfde mate?
Het gebruik van wat extra beta-glucanase enzymen om makkelijker te spoelen is een klassieker, maakt inderdaad het wort mooi dun. Met name in de UK wordt het veel gebruikt.

Ingo

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #92 Gepost op: 30-01-2020 23:07 u »
Hallo Allen,

Als eerste wil ik een diepe buiging maken naar Jacques toe, die de CRAFT Conferentie heeft bijgewoond, hier diep voor in zijn buidel heeft getast en vervolgens jullie daar een uitgebreid verslag van doet!
Chapeau Jacques!

...

PS: Het zal me een eer zijn als Jacques met me gaat brouwen op Texel ;)

Bedankt voor je uitgebreide reactie en verslag van jouw eerste ervaringen met Brewtan B.

Natuurlijk ook bedankt voor jouw compliment en jouw uitnodiging om een dag te komen mee brouwen neem ik graag aan.

Offline ORKA

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #93 Gepost op: 04-02-2020 10:50 u »
Mooi verhaal en uiteenzetting van een en ander.

Op het jerrycannetje Bioglucanase GB staat nog wat GHS etikettering.

Een betekent gezondheidsgevaar.
De ander gevaar/schadelijk/irriterend.

Beetje oppassen daarmee zou ik denken.

Sterker nog, ťťn van de etiketten (torso poppetje) betekent carcinogeen, kankerverwekkend dus.
Ik probeer, in welke omstandigheid ook, deze middelen te weren.

Offline Robbert

• Junior lid
  • **
« Reactie #94 Gepost op: 04-02-2020 12:52 u »
GHS08 betekent niet carcinogeen, het betekent dat de stof in de verpakte concentratie gevaarlijk is voor de menselijke gezondheid op de lange termijn. Hieronder vallen naast carinogene stoffen ook stoffen met andere effecten.

Mocht je werkelijk alle stoffen met GHS08 willen weren uit je bier ben ik wel benieuwd naar jouw brouwproces, gezien ethanol ook GHS08 als label nodig heeft in geconcentreerde vorm.
Kortom, concentratie is een belangrijke maatstaf voor de "gevaarlijkheid" van een stof, en gezien de kleine verpakking van de stof kan ik me niet voorstellen dat deze stoffen niet sterk verdund worden.
Daarnaast gezien de geclaimde werking van kook-rest-materiaal versteviger kan ik mij voorstellen dat er ook nog een groot deel van de stoffen een verbinding aangaan met het restmateriaal, en dus niet voorkomen in het eindproduct, wellicht staat er ergens in de handleiding wel iets over dat bepaalde concentraties niet overschreden mogen worden, om te voorkomen dat er reactant overblijft?

Ook ik ben bereid om het middel eens een keer te proberen, niet omdat ik ontevreden ben over het bier wat we brouwen, maar omdat ik benieuwd ben wat er toe te voegen valt, we voegen immers ook allerlei geraffineerde stoffen toe d.m.v. mout, hop, zouten  :proost: :brouwen: :degroeten:

Tags: