Zijn er nog Herms-brouwers? Of is dat tegenwoordig "Old School"?

Gestart door John, 23-01-2020 17:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

John

Hallo,

Ik heb al heel wat brouwsels in mijn Herms gemaakt. Sinds een tijdje heb ik een Grainfather 30 en heb ik vooral dat apparaat gebruikt. Ik ben van plan om snel weer iets lekkers in mijn Herms te gaan maken.
Tijdens het brouwen met de Herms vraag ik me telkens weer af wat andere Hermsbrouwers doen. Je stuurt de temperatuur van het beslag met de temperratuur van de heetwaterketel en doorstroomsnelheid van het wort (hoe lager de stroomsnelheid, hoe langer het wort tijd heeft om warmte op te nemen).

Als ik de HTL flink opstook, zal de temperatuur van het beslag bij een maischstap snel op de gewenste temperatuur zijn. Echter als de HTL te warm is zullen de enzymen in de retourleiding kapot gaan, terwijl het beslag nog niet de juiste temperatuur heeft. Daarbij heb ik, hoewel dat niet veel is ook nog te maken met het verlies van temperatuur in de leiding.

Vraag: welk temperatuurverschil houden jullie aan tussen de gewenste maischtemperatuur en de HTL?

Dank voor input...

Hannes

Ik hou het verschil in temperatuur minimaal, anders schiet je maisch temperatuur te hoog door.

En de stroomsnelheid moet helemaal niet langzaam zijn: 2 voorwaarden.
1. De temperatuur van het wort moet bij verlaten van de HLT gelijk zijn aan de temp van de HLT. Is dit niet voldoende opgewarmd, dan langzamer laten stromen. Maar warmer kan het ook niet worden, dus onnodig langzaam heeft geen zin. Sterker nog, je hebt minder wort dat dan op temperatuur komt. Dus eigenlijk zo snel mogelijk. Maarrrr...
2. Als je te snel circuleert slaat je filterbed misschien dicht.

Maar om heel reëel te zijn, mijn pomp draait maar op 1 snelheid. Ik kan de bypass open en dicht zetten. Hierbij let ik niet op de temp, maar op het dicht slippen.

John

@Hannes:
ondanks dat ik goed geïsoleerde ketels heb, loopt als de temperatuur van de HTL nagenoeg hetzelfde is als het beslag zou moeten zijn, de temperatuur in de filterkuip enkele graden (2-3) terug. Vandaar dat ik geneigd ben de temp. van het uitstromend wort 2-3 graden hoger te zetten waardoor zich het probleem voordoet als in eerste post...

En ja; ik weet dat het maischen minder belangrijk is dan eerder werd aangenomen.

Misschien moet ik niet op een graadje kijken...

Andert

Ik stuur op de uitstroomtemperatuur van de warmtewisselaar met een pid regelaar. Deze regelaar stuurt een elektrisch verwarmingselement in de hlt aan. Daarbij loopt de temperatuur in de mlt, tijdens opwarmen, ongeveer 1,5-2 graden achter op de uitstroomtemperatuur van de warmtewisselaar. Als het setpoint is bereikt neemt het verschil in 5 minuten af naar 1 graad en dan zet ik het setpoint 0,5 - 1 graad hoger.

Het idee is dat je met het limiteren van de uitstroomtemperatuur van de warmtewisselaar de temperatuur van je wort nooit te hoog wordt.

Ik heb ongeisoleerde weckketels als mlt en hlt, een 12 mm koperen warmtewisselaar van 10 m en een aliexpress 12 V solar pompje.

Andert


Hannes

@John

Bij mij is dat ook zo'n 2-3 graden verschil, maar echt precies let/stuur ik daar niet op. Enaangezien je dus eigenlijk alleen kan sturen met de temp van de HLT, is het wel voorzichtig zijn. Ook al zet je de vlam uit, de temp daalt erg langzaam van de HLT en dan is je maisch ook snel te warm. Daarom doe ik het nu veel voorzichtiger, beter langzaam dan te snel. Nu ik deksels heb gefabriceerd en niet meer buiten brouw is eea ook veel beter aan te sturen.

Albertus

CiteerAls ik de HTL flink opstook, zal de temperatuur van het beslag bij een maischstap snel op de gewenste temperatuur zijn. Echter als de HTL te warm is zullen de enzymen in de retourleiding kapot gaan, terwijl het beslag nog niet de juiste temperatuur heeft. Daarbij heb ik, hoewel dat niet veel is ook nog te maken met het verlies van temperatuur in de leiding.

Mee eens. Je moet de HTL niet te heet instellen.
Zelf regel ik de temperatuur van de HTL met een PID waarbij de HLT 0,3  ºC warmer is.

Bert 

John


Opaslof

Goede vraag, goede feedback. Ik was hier eigenlijk ook over aan het nadenken. Ik heb met een brouwmaatje ook een HERMS gebouwd en ga binnenkort allerlei temperatuur sensoren plaatsen. Net een heel circus gedaan om de DS18B20 voelers te kalibreren of in elk geval om ze onderling gelijk te krijgen.
De paar brouwtjes die we tot nu toe hebben gedaan was het met de Ikea kookthermometer boven in de MLT hangen tot ongeveer de goeie temp.
Het stoken Van de HLT doen we op gas maar tot nu toe ongeregeld t.o.v. de gewenste temp. Dat willen we nu dus veranderen.
Verschillende Brouwers geven aan een PID regelaar te gebruiken. Welke?
Ik heb aan de sensoren nu een raspberry pi (Zero) hangen en moet nog gaan kijken hoe we de boel gaan aansturen. Vandaar de vraag.
Groetjes, Niels

Andert

Ik gebruik de REX C100 in combinatie met Pt100 elementen. Bevalt erg goed maar het kan ook met een arduino of pi.

De regeling is zeer direct en niet moeilijk goed in te stellen, dat kan ook zonder autotune. Doordat de regeling zo direct is hoef je eigenlijk alleen maar met de P waarde te spelen om een goede regeling te krijgen (+-0,2 graad).

Jaap W

Tijdens het maischen pomp ik het maischwater continue door mijn HLT. Ook het water in mijn HLT pomp ik constant rond zodat het water overal even heet is.
Als ik een maischtemperatuur van 68 wil hebben, stook ik het water in mijn HLT op tot 69. Tijdens het maischen roer ik ook regelmatig mijn beslag door, dat om te voorkomen dat de zaak "dicht" slaat. Wil ik de temperatuur verhogen naar bv 72 dan verwarm ik het water in mijn HLT dus naar 73. enz..
Na het maischen pomp ik het "wort" in mijn kookketel tot het beslag bijna droogstaat. Dan pomp ik het hete water uit de HLT bovenop het bijna drooggevallen beslag, zodat er nog zoveel mogelijk suikers uitgespoeld worden.
Dus ik heb maar 1 gr temperatuur verschil tussen mijn HLT en mijn maischketel en dat is tot nu toe nog geen probleem geweest. :biersmile: :proost: :nut:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.