Tegendrukvuller tips

Gestart door BrouwMark, 23-01-2020 11:51 u

Vorige topic - Volgende topic

BrouwMark

Hallo brouwerts!

Ik wil een handmatige tegendrukvuller gaan gebruiken om (grote) flessen direct vanuit een cct onder druk af te vullen. Op deze cct staat 1,5 bar druk om het bier te transporteren.

Wie heeft er tips om dit goed te laten werken? Hoeveel bar druk zet ik van tevoren op het flesje? Als ik daar ook 1,5 bar op zet is de kans natuurlijk aanwezig dat ik koolzuurgas in de tank laat bubbelen en dan dwarrelen de gistresten op.

Andere tips nog, met betrekking tot leidingen en koppelingen bijvoorbeeld? Alvast bedankt!

HermanH

Ik vul regelmatig met tegendruk. Zo doe ik het:

- Het te bottelen bier de morgen van het bottelen een paar graden koeler zetten.
- Je hebt een CO2-ontspanner nodig met 2 uitgangen, 1 darm komt op uw drukvat en 1 op uw vuller.
- Nét vóór het bottelen de druk van je drukvat een 3 à 400 gram hoger zetten, zo krijg je geen schuimvorming boven je bier als je het lekkrantje gaat openzetten. De druk is dan boven het bier nog de druk van het carboniseren.
- Dus eerst de fles op druk zetten en een beetje ontluchten met de zijkraan om de zuurstof uit het flesje te spoelen, daarna zijkraan dicht.
- Kraan richting bierkant verplaatsen, en dan stilletjes de ontluchtingskraan opzij openen.
- Als het niveau tot aan de overloop komt bierkraantje dicht en nog beetje laten ontluchten, dan pas flesje wegnemen, als er nog druk op zit heb je gegarandeerd 'nattigheid' over je heen.
- Niet te snel willen vullen, zorgt ook voor schuimvorming.
- Na uitnemen vuller, vuldarmpje tegendrukvuller 1 cm in flesje laten zitten en dan bierkraantje voorzichtig openen, zo krijg je de kopruimte vol schuim eer je de kroonkurk erop plaatst, dus geen of zéér weinig zuurstof in het gebottelde flesje achteraf, minder kans op oxidatie dus.
- Zeker zien dat de bierkant dicht staat eer je de tegendrukvuller eruit trekt, in het begin heb ik het een paar keer voor gehad, je wil soms wel een beetje snel zijn en dan gebeuren er wel eens van die dingen.
- Flesjes indien mogelijk ook koelen, krijg je minder schuimvorming.

Eens je de handelingen automatisch doet is het een plezier om te bottelen, wetende dat je een flesje kan uitschenken zonder bodemtrub...
Heb mij een houten steun gemaakt (verstelbaar voor 33 en 75 cl. en lange trekveer) met led-verlichting achter het flesje, handig als je in een donkere ruimte moet vullen, zie foto:

BrouwMark

Bedankt! Het bier staat inderdaad al op 2 graden. Wat bedoel je met 3 à 400 gram? 0,3 tot 0,4 bar minder?

HermanH

Citaat van: BrouwMark op 23-01-2020  16:04 uBedankt! Het bier staat inderdaad al op 2 graden. Wat bedoel je met 3 à 400 gram? 0,3 tot 0,4 bar minder?
Nee, de druk boven je te bottelen bier moet (tijdelijk en dus nét voor het bottelen) 0,3 à 0,4 Bar hoger zijn dan waar het daarvoor op stond, dit omdat er een drukval is boven het bier dat aan het vullen is door uw ontluchtingskraantje, anders zou het ook niet beginnen lopen/vullen, daar beide kanten (op druk staand bier en CO2-kant van de tegendrukvuller) op gelijke druk staan.
PS: ik carboniseer tegenwoordig tussen de 6 à  7,5°C en tussen de 1,5 à 1,75 Bar. De reden is dat uw frigo waar je de flesjes in koelt om ze daarna te drinken ook deze temperatuur hebben, als je uw CO2-verzadiging op deze temperatuur uitrekent heb je altijd de juiste carbonisatie voor die temperatuur. Als je bottelt (een paar uur daarvoor dan) mag het een paar graden minder staan zo is er minder kans op schuimen in je flesjes bij vullen.

BrouwMark

Juist, dan bedoelen we het zelfde... Als er dus 1,5 bar druk op de tank staat, adviseer je een tegendruk van 1,1-1,3 bar dus. Ik ga er mee aan de slag!

HermanH

Citaat van: BrouwMark op 23-01-2020  18:40 uJuist, dan bedoelen we het zelfde... Als er dus 1,5 bar druk op de tank staat, adviseer je een tegendruk van 1,1-1,3 bar dus. Ik ga er mee aan de slag!
Nee, eigenlijk niet, als je CCT of keg bvb op 1,5 Bar stond, dan zet je de druk op de ontspanner op bvb 1,8 Bar (net voor het bottelen...). Dus de begindruk in het flesje moet 1,8 Bar zijn, als je gaat ontluchten zakt die automatisch naar bvb 1,5 Bar zodat er daardoor geen CO2 vrij komt uit je bier dat je bottelt....

BrouwMark

Citaat van: HermanH op 23-01-2020  18:46 uNee, eigenlijk niet, als je CCT of keg bvb op 1,5 Bar stond, dan zet je de druk op de ontspanner op bvb 1,8 Bar (net voor het bottelen...). Dus de begindruk in het flesje moet 1,8 Bar zijn, als je gaat ontluchten zakt die automatisch naar bvb 1,5 Bar zodat er daardoor geen CO2 vrij komt uit je bier dat je bottelt....

Blaas je dan geen CO2 terug naar je cct?

HermanH

Citaat van: BrouwMark op 24-01-2020  13:35 uBlaas je dan geen CO2 terug naar je cct?
De ene darm van mijn CO2-ontspanner gaat naar de CCT (of keg), de andere aan de gas-kant van de tegendrukvuller, dus CCT/keg en flesje staan op dezelfde druk als je het kraantje richting "gas" open zet, met de vuller op het flesje uiteraard, enkel door een "lek" te maken met het ontluchtingskraantje opzij van de vuller begint het bier te lopen door de drukval in het flesje. Dus als je de druk net voor het bottelen 0,3 Bar hoger zet staat die op beide leidingen ook 0,3 Bar hoger...

BrouwMark

Ok. Mijn cct staat al onder 1,5 bar druk en mijn fles zet ik apart onder druk, dus niet met een splitter. Het zijn 2 aparte koolzuurbronnen (en grote tanks).

hans100w

Citaat van: BrouwMark op 24-01-2020  22:03 uOk. Mijn cct staat al onder 1,5 bar druk en mijn fles zet ik apart onder druk, dus niet met een splitter. Het zijn 2 aparte koolzuurbronnen (en grote tanks).

Dat gaat met een tegendrukvuller niet werken, daarbij moet de druk op het flesje en CCT/keg exact gelijk zijn.

HermanH

Citaat van: BrouwMark op 24-01-2020  22:03 uOk. Mijn cct staat al onder 1,5 bar druk en mijn fles zet ik apart onder druk, dus niet met een splitter. Het zijn 2 aparte koolzuurbronnen (en grote tanks).
Op een tegendrukvuller zit bovenaan toch maar 1 drieweg-kraantje, midden dicht, links bvb kant bier, rechts dan CO2 (of omgekeerd, zoals je zelf wil), te zien wat je links of rechts aansluit, je kan maar 1 weg kiezen met het hendeltje, in mijn geval (op de bovenstaande foto uit eerdere post, links bier, midden dicht en rechts CO2, daaronder rechts het ontluchtingskraantje, dat is het dus, en je vat (CCT of keg) staat op precies dezelfde druk als de CO2-kant van je vuller door de 2-weg ontspanner op uw CO2-fles, die moet je op beiden aansluiten... Het bier begint alleen te stromen als je een lek maakt met de ontluchtingskraan, uiteraard als je flesje eerst ook op de werkdruk staat, natuurlijk loopt het bier als je enkel de kraan van de bierkant open zet mocht je geen druk gezet hebben op je flesje... ::)

BrouwMark

Citaat van: hans100w op 24-01-2020  22:58 uDat gaat met een tegendrukvuller niet werken, daarbij moet de druk op het flesje en CCT/keg exact gelijk zijn.

Bedankt, daar zal ik iets op moeten gaan verzinnen dan.

HermanH

Citaat van: BrouwMark op 25-01-2020  11:59 uBedankt, daar zal ik iets op moeten gaan verzinnen dan.
Het enige wat je eigenlijk nodig hebt is een Y na de ontspanner die verbonden is met uw CO2-druktank/gasfles, anders kom je er met een tegendrukvuller niet...

hans100w

Ik heb een korte demo gemaakt van een tegendrukvuller in een standaard.

Brouwerij De Stichting

Zo heb je toch nog steeds zuurstofinslag na het vullen en voordat je de kroonkurk er op drukt?

Spyro

Citaat van: Brouwerij De Stichting op 21-09-2022  12:04 uZo heb je toch nog steeds zuurstofinslag na het vullen en voordat je de kroonkurk er op drukt?
Ik geef in de kopruimte na het vullen nog een "spuitje" schuim tot ze gevuld is en dan pas kroonkurkje erop. Zo heb je geen last van zuurstof in de kopruimte en zeker als je met O2-absorberende kurkjes gebruikt zit je zeker goed...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.