Hoeveel moet/mag je roeren tijdens het maischen?

Gestart door Kiekeboe, 22-01-2020 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kiekeboe

Voor de antecedenten bij deze vraag zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,39652.msg611444/topicseen.html#msg611444

Citaat van: Kiekeboe op 22-01-2020  20:32 uIk neem de suggestie van Ansius dat een verschillend begin SG wordt bekomen afhankelijk is van de intensiteit van het roeren tijdens het maischen heel ernstig.

Tot dusver dacht ik dat er zo weinig mogelijk moest geroerd worden om zuurstof inslag tijdens het brouwen zoveel mogelijk te vermijden, anderzijds is roeren noodzakelijk om aanbranden van het beslag op de boden van de maischketel te voorkomen.

Dat je met roeren ook je brouwrendement verhoogt is mogelijks een nieuw inzicht voor mij.

Ik zie ook dat een aantal hobbybrouwers niet met een lepel maar met een heus roermechanisme werken tijdens maischen.

Heeft iemand hier een mening over ?

hobbybob

Je moet/mag helemaal niets!

Het is een feit dat roeren tijdens het maischen je rendement verhoogt ( zeker in de eerste 30 min) maar als je tevreden bent met je rendement waarom anders.

Ik brouw tegenwoordig in een Easybrew 50 zonder roeren na het inmiaschen zit ik gemiddeld op een rendement van 71%.
Als ik na 10 en 20 min nog een keer roer ga ik omhoog naar gemiddeld 77% dat is een verschil van 6% op 20 ltr is dat 1,2 ltr.
Op 80 sg punten is dat 4,8 zeg maar 5 sg punten.
5 x 0,136 = 0,68% alcohol

Dus als hobbybrouwers waar hebben we het in godsnaam over?

hansHalberstadt

Roeren is vooral belangrijk als je een opwarmstap doet. Zonder roeren is je temperatuur zeer ongelijk verdeeld en kan het zijn dat het plaatselijk te warm of te koud is waardoor je enzymen niet goed werken of kapot gaan.

hobbybob

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2020  21:18 uRoeren is vooral belangrijk als je een opwarmstap doet. Zonder roeren is je temperatuur zeer ongelijk verdeeld en kan het zijn dat het plaatselijk te warm of te koud is waardoor je enzymen niet goed werken of kapot gaan.
Oeps ja inderdaad vergeten in een pannenopstelling is het inderdaad belangrijker voor betere warmteverdeling en tegen aanbranden.

Ben al zo gewend aan mijn " automaat" dat ik dat helemaal "vergeten" was.

hansHalberstadt

Citaat van: hobbybob op 22-01-2020  21:25 uOeps ja inderdaad vergeten in een pannenopstelling is het inderdaad belangrijker voor betere warmteverdeling en tegen aanbranden.

Ben al zo gewend aan mijn " automaat" dat ik dat helemaal "vergeten" was.
Pompen of roeren zie ik even als hetzelfde. Ik heb een roerwerk in de ketel met instelbaar toerental. Dat is wel superhandig moet ik zeggen. De beste investering na temperatuurgecontroleerd vergisten. altijd mooi je warmte verdeeld en temperatuurstap zoals bedoeld. 

middelaersch

Citaat van: hobbybob op 22-01-2020  20:52 uJe moet/mag helemaal niets!

Het is een feit dat roeren tijdens het maischen je rendement verhoogd ( zeker in de eerste 30 min) maar als je tevreden bent met je rendement waarom anders.

Ik brouw tegenwoordig in een EB50 zobder roeren na het inmiaschen zit ik gemiddeld op een rendement van 71%.
Als ik na 10 en 20 min nog een keer roer ga ik omhoog naar gemiddeld 77% dat is een verschil van 6% op 20 ltr is dat 1,2 ltr.
Op 80 sg punten is dat 4,8 zeg maar 5 sg punten.
5 x 0,136 = 0,68% alcohol

Dus als hobbybrouwers waar hebben we het in godsnaam over?

Ja maar er is een verschil. Jij brouwt, net als ik, in een automaat waar het wort continue wordt rondgepompt tijdens het maischen. Dus het water is continue in beweging. Als wij roeren dan is dat 'extra' beweging, en om eventuele kanaalvorming te verstoren.

Kiekeboe brouwt, als ik het goed heb, in elektrische weckketels. En dan doe je er goed aan om min of meer permanent te roeren als je een redelijk rendement wilt halen. Dat deed ik in ieder geval wel toen ik nog met biab in een ketel  brouwde.

En tijdens het opwarmen/stoken moet je al helemaal zeker roeren in een ouderwetse ketel, anders brandt de boel aan.

hansHalberstadt

Ik vraag me af hoeveel je rendement verhoogt door roeren. Zal eens een proefje doen met maischen in een thermosfles. 1x met geregeld schudden en 1x stil laten staan. 

Alexander_H

Sinds ik een roerwerk gebruik in mijn 35 liter ketel is mijn rendement met 6% gestegen ( 69% --> 75% )

middelaersch

Citaat van: Alexander_H op 23-01-2020  08:55 uSinds ik een roerwerk gebruik in mijn 35 liter ketel is mijn rendement met 6% gestegen ( 69% --> 75% )

Maar wat deed je voordat je dat roerwerk had. Helemaal niet roeren? Dan zou je ook problemen moeten hebben met aanbranden lijkt me.

Kiekeboe

Ik vraag me ook af of te weinig roeren ook niet kan gecompenseerd worden door langer te maischen. Uiteindelijk is de bedoeling van beiden (roeren en maischen) om zetmeel om te zetten naar vergistbare suikers.

Biertje1985

Citaat van: hansHalberstadt op 22-01-2020  21:18 uRoeren is vooral belangrijk als je een opwarmstap doet. Zonder roeren is je temperatuur zeer ongelijk verdeeld en kan het zijn dat het plaatselijk te warm of te koud is waardoor je enzymen niet goed werken of kapot gaan.
Inderdaad, zeker met een infusie of decoctie maisch is goed roeren nodig om de temperatuur te verdelen, heb ik gemerkt sinds ik infusie nu vaker toepas (naar volle tevredenheid overigens) in een dubbelwandig gamel. Met een goed rendement van eigenlijk altijd 75%. Met de automaat roer ik alleen bij inmaischen omdat het ook rondpompt is het rendement prima, sterker nog meestal gaat het spoelen erg traag als ik geroerd heb in de binnenpan.

Kiekeboe



Op brouw tv 10 is er een verf- (mortel-, lijm-) roerder op een boormachine te zien. Is dat een goede optie of kan je toch maar beter gewoon met een grote lepel roeren?

Biertje1985

Citaat van: Kiekeboe op 23-01-2020  13:58 u

Op brouw tv 10 is er een verf- (mortel-, lijm-) roerder op een boormachine te zien. Is dat een goede optie of kan je toch maar beter gewoon met een grote lepel roeren?
Ik moet hier eigenlijk wel een beetje om lachen, ik had alleen nog maar gezien dat mensen dergelijk spul gebruiken om te wirlpoolen.

Ik geef de voorkeur aan een RVS brouwlepel, oxidatie is ook nog een dingetje om rekening mee te houden, en een brouwelepel kan je lekker makkelijk schoon maken.
Maar ik denk dat het voor het rendement weinig zal uitmaken. tenzij je een constante mixer in de pan hebt zoals veel (grote) commerciele brouwerijen, die gaan veel verder om het maximale uit de mout te halen. 1% rendement is immers een flink bedrag aan mout op jaarbasis.

middelaersch

Gewoon rustig roeren met een brouwlepel is voldoende. :brouwen:

seed7



Als het bij de rest van je proces past.

Ingo

EBC

Om de 10 minuten eens voorzichtig doorroeren is voldoende.

Continu roeren lijkt heel goed om de enzymen in contact te brengen met de zetmelen, maar het is weer minder goed voor je filterbed.

Niet te ingewikkeld doen over dat maischen.

middelaersch

Citaat van: seed7 op 23-01-2020  19:16 u

Als het bij de rest van je proces past.

Ingo

Zo zag een hobbybrouw forum er dus uit voordat Internet bestond...
Prachtig!

Rob Q


PP

Zonder in herhaling te willen vallen:

Maischen is niets anders dan een (bio)chemische reactie uitvoeren waarbij je ook nog warmte in het reactiemengsel brengt.
Dit betekent continue rustig roeren (ca. 0,5-1,5 omwenteling/ sec), kijk maar eens naar de roerwerken van grote brouwerijen:

1. mout bevochtigt veel gemakkelijker; zeker bij hogere stortingen.

1. je verdeelt de warmte beter en sneller om de temperatuur op een gewenst niveau houden.
Op de plek waar de warmte wordt toegevoegd zal plaatselijk de temperatuur veel hoger zijn dan de gewenste gemiddelde temperatuur. Deze warmte moet zo snel mogelijk afgevoerd worden.

2. je geef enzymen, eiwit- en zetmeelbrokstukken, zouten, zuur- en neerslagreacties via water de kans om beter met elkaar in contact te komen en hun werk naar behoren uit te voeren.

PS: het continue mechanisch roeren en temperatuur meten maakt voor mij het volgen van een gewenst maischschema mogelijk.

 
Groet, Paul

Ansius

Aanbranden met een elektrische ketel zoals Kiekeboe heeft valt wel mee.
Ik heb wel eens vergeten na een maischstap de ketel uit te zetten.
De schade viel reuze mee.

Maischdikte speelt ook wel een rol denk ik.
Hoe dikker, hoe slechter je rendement bij weinig of slecht roeren.

En roeren, niet klutsen.

En goed spoelen.
Heb wel eens gezien dat spoelwater hoofdzakelijk langs de rand naar beneden loopt.


hansHalberstadt

Citaat van: Ansius op 23-01-2020  22:32 uMaischdikte speelt ook wel een rol denk ik.
Hoe dikker, hoe slechter je rendement bij weinig of slecht roeren.

En roeren, niet klutsen.

En goed spoelen.
Heb wel eens gezien dat spoelwater hoofdzakelijk langs de rand naar beneden loopt.


Ik zal 2 x exact hetzelfde beslag maken van 1 deel mout op 2.5 deel water in thermosfles. 1 met flink bewegen en mengen en de andere rust. De brix waarde van het beslag geeft direct het rendement nog voor het spoelen.   

Ansius

Ik ken een brouwer die altijd maischt op een temperatuur in een ton zonder verwarming.
Vaak een dik beslag.
Roeren is lastig.
Maischtijden zijn lang.

Altijd een slecht rendement.

Daarnaast is het sg niet voorspelbaar.

Zijn bier is niet slecht, dat dan weer wel.

CJK

Ik heb alweer een paar jaar geleden een roerder gemaakt met drie cups, concentrice lasverlopen. Een ruitenwissermotor met Chinese regelaar maken het geheel traploos regelbaar en compleet.
Mooie hiervan is de circulatie die de roerder laat ontstaan.

Ik ben erg blij met het resultaat.

Alexander_H

Citaat van: middelaersch op 23-01-2020  09:55 uMaar wat deed je voordat je dat roerwerk had. Helemaal niet roeren? Dan zou je ook problemen moeten hebben met aanbranden lijkt me.

Met de spatel roeren, maar wel veel minder natuurlijk. aanbranden niet echt een probleem met de filterbodem in de ketel.
Als ik meer / langer met de hand had geroerd was ik waarschijnlijk wel tot hetzelfde rendement gekomen, maar gemakt dient de mens.

hansHalberstadt

Citaat van: CJK op 23-01-2020  23:18 uIk heb alweer een paar jaar geleden een roerder gemaakt met drie cups, concentrice lasverlopen. Een ruitenwissermotor met Chinese regelaar maken het geheel traploos regelbaar en compleet.
Mooie hiervan is de circulatie die de roerder laat ontstaan.

Ik ben erg blij met het resultaat.
Dat lijkt me een prima oplossing. Dan hoef je je ook niet druk te maken over of roeren invloed heeft op je rendement.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.