Roggemout in stort, hoeveel rijsthulzen toevoegen?

Gestart door basvo, 21-01-2020 20:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basvo

Hallo allemaal,
Wil na de wintersport graag een Rogge IPA gaan maken volgens onderstaand recept. Bij Unibrew hebben ze me aangeraden om rijsthulzen toe te voegen tijdens het maischen aangezien ik richting de 20% ging, en dit filterproblemen zou opleveren. Heb dus 1 kg mee genomen, ben alleen jammer genoeg vergeten te vragen wat het percentage was wat ik toe moest voegen, heeft iemand hier ervaring mee? Kan het namelijk zo gauw niet vinden.

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,01 kgPale Ale moutDingemans7 EBC78,0 %
0,46 kgRoggemoutWeyermann10 EBC18,0 %
0,10 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Ik hoor graag suggesties wat betreft hoeveelheid rijsthulzen, alvast bedankt! ;D ;D


Juindorper

Handige verkoper. Met rogge duurt het filteren wel wat langer maar het gaat ook wel zonder die rijsthulzen.
Zo heb eens een Saison gebrouwen met 35% rogge in de stort.

basvo

Citaat van: Juindorper op 21-01-2020  20:56 uHandige verkoper. Met rogge duurt het filteren wel wat langer maar het gaat ook wel zonder die rijsthulzen.
Zo heb eens een Saison gebrouwen met 35% rogge in de stort.

Jammer om te horen. Had je de Rogge wel eerst 15 minuten op 40 graden gedaan?

EBC

Neem vooral meer water, want rogge houdt veel water vast. Je zult merken dat de bostel veel natter is.

Ik zou het rendement waarmee je rekent ook wat lager nemen. En dus meer mout gebruiken. Het is achteraf altijd makkelijker om met water te verdunnen.  :brouwen:

basvo

Citaat van: EBC op 21-01-2020  23:44 uNeem vooral meer water, want rogge houdt veel water vast. Je zult merken dat de bostel veel natter is.

Ik zou het rendement waarmee je rekent ook wat lager nemen. En dus meer mout gebruiken. Het is achteraf altijd makkelijker om met water te verdunnen.  :brouwen:

Zit er aan te denken om deze batch niet te spoelen, al het water als maischwater gebruiken dus. Helemaal geen rijsthulzen gebruiken dan? Heb ze nu toch in huis, kan het kwaad om 5% er in te kieperen?

EBC

Citaat van: basvo op 22-01-2020  07:54 uZit er aan te denken om deze batch niet te spoelen, al het water als maischwater gebruiken dus. Helemaal geen rijsthulzen gebruiken dan? Heb ze nu toch in huis, kan het kwaad om 5% er in te kieperen?

Die hulzen zijn voor het filterbed en dus niet enkel voor het spoelen. Gewoon gebruiken zou ik zeggen.

basvo

Citaat van: EBC op 22-01-2020  07:56 uDie hulzen zijn voor het filterbed en dus niet enkel voor het spoelen. Gewoon gebruiken zou ik zeggen.

Top, dankjewel! :biersmile:

RoyB

Citaat van: basvo op 22-01-2020  07:57 uTop, dankjewel! :biersmile:

Las wel een glucanase rust in, dit gaat aanzienlijk schelen in de plakkerigheid van die rogge, en haalt tevens je rendement nog ietsjes op.
Als een glucanase rust aangehouden wordt, heb je pas rijsthulzen nodig bij 30% of meer, maar is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van je brouwmethode.

Als je gewoon brouwt in een pan is het allemaal wat minder belangrijk... In een Grainfather / Brew Monk etc. gaat het bij het maischen helemaal vastlopen

basvo

Citaat van: RoyB op 22-01-2020  08:38 uLas wel een glucanase rust in, dit gaat aanzienlijk schelen in de plakkerigheid van die rogge, en haalt tevens je rendement nog ietsjes op.
Als een glucanase rust aangehouden wordt, heb je pas rijsthulzen nodig bij 30% of meer, maar is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van je brouwmethode.

Als je gewoon brouwt in een pan is het allemaal wat minder belangrijk... In een Grainfather / Brew Monk etc. gaat het bij het maischen helemaal vastlopen

De 40 graden rust was ik wel van plan ja. Ik brouw in een Brew Monk, dus wat dat betreft inderdaad misschien iets meer kans. Zal eerst de rogge schroten en die 15 minuten op 40 graden doen. Daarna de rest van het mout er doorheen roeren en de rest van de stappen doorlopen.

EBC

Citaat van: basvo op 22-01-2020  09:04 uDe 40 graden rust was ik wel van plan ja. Ik brouw in een Brew Monk, dus wat dat betreft inderdaad misschien iets meer kans. Zal eerst de rogge schroten en die 15 minuten op 40 graden doen. Daarna de rest van het mout er doorheen roeren en de rest van de stappen doorlopen.

Ik zou na de glucanaserust de rest van het brouwwater toevoegen en dit verwarmen tot ongeveer 65 °C. Daarna pas de rest van de mout erbij.

basvo

Citaat van: EBC op 22-01-2020  09:47 uIk zou na de glucanaserust de rest van het brouwwater toevoegen en dit verwarmen tot ongeveer 65 °C. Daarna pas de rest van de mout erbij.
Is er een specifieke reden voor om niet meteen al het brouwwater te gebruiken?

Nick H.

Ik gebruik altijd 5% van de totale massa mout aan rijsthulzen en ben daar heel content mee. Spoelen gaat fijn en het rendement blijft zeer goed. Het kan in ieder geval nooit kwaad. En het algemeen advies is 5%.

jaapz

Ik heb zelf tot nu toe alleen nog maar de gemoute rogge van Fawcetts gebruikt dus kan niet over andere mouterijen spreken, maar in mijn ervaring heeft roggemout zelf al een dusdanig stevige huls dat het toevoegen van rijsthulzen niet veel nut heeft.

Als je rogge of havervlokken gaat gebruiken is het een ander verhaal.

EBC

Citaat van: basvo op 22-01-2020  10:35 uIs er een specifieke reden voor om niet meteen al het brouw water te gebruiken?

Dan wordt met die 20 % rogge de verhouding water/mout niet erg efficient voor de enzymen.

Neem 1:3,5-4

Juindorper

Citaat van: basvo op 21-01-2020  22:14 uJammer om te horen. Had je de rogge wel eerst 15 minuten op 40 graden gedaan?
Nee, gewoon begonnen op 62 graden. Ik had wel een lager rendement dan normaal maar durf niet met zekerheid te zeggen of dat door de rogge kwam.

basvo

Citaat van: EBC op 22-01-2020  16:27 uDan wordt met die 20 % rogge de verhouding water/mout niet erg efficient voor de enzymen.

Neem 1:3,5-4

Is dit ook het geval met maischen überhaupt? Heb dacht ik gelezen in de sectie over maischen, op de site van hobbybrouwen, dat te dun maischen ook negatieve invloed kan hebben op de werking van de enzymen.

basvo

Citaat van: Nick H. op 22-01-2020  12:39 uIk gebruik altijd 5% van de totale massa mout aan rijsthulzen en ben daar heel content mee. Spoelen gaat fijn en het rendement blijft zeer goed. Het kan in ieder geval nooit kwaad. En het algemeen advies is 5%.

Top, ga ik ook aanhouden.  8)

Jacques

Citaat van: basvo op 22-01-2020  22:19 u
Citaat van: EBC op 22-01-2020  16:27 uDan wordt met die 20 % rogge de verhouding water/mout niet erg efficient voor de enzymen.

Neem 1:3,5-4
Is dit ook het geval met maischen überhaupt? Heb dacht ik gelezen in de sectie over maischen, op de site van hobbybrouwen, dat te dun maischen ook negatieve invloed kan hebben op de werking van de enzymen.

Daar krijg je pas last van bij een verhouding die hoger ligt dan 1 : 5,5

Zie ook http://braukaiser.com/wiki/index.php/Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing#Mash_thickness

basvo

Citaat van: Jacques op 24-01-2020  16:36 u
CiteerIs dit ook het geval met maischen überhaupt? Heb dacht ik gelezen in de sectie over maischen, op de site van hobbybrouwen, dat te dun maischen ook negatieve invloed kan hebben op de werking van de enzymen.


Daar krijg je pas last van bij een verhouding die hoger ligt dan 1 : 5,5

Zie ook http://braukaiser.com/wiki/index.php/Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing#Mash_thickness

Sorry voor de late reactie, ben namelijk wat minder actief vanwege vakantie. Heel interessante link, zal het eens even lekker rustig doorlezen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.