Hobbybrouwen > Grondstoffen

Roggemout in stort, hoeveel rijsthulzen toevoegen?

<< < (2/4) > >>

EBC:

--- Citaat van: basvo op 22-01-2020  07:54 u ---Zit er aan te denken om deze batch niet te spoelen, al het water als maischwater gebruiken dus. Helemaal geen rijsthulzen gebruiken dan? Heb ze nu toch in huis, kan het kwaad om 5% er in te kieperen?

--- Einde van citaat ---

Die hulzen zijn voor het filterbed en dus niet enkel voor het spoelen. Gewoon gebruiken zou ik zeggen.

basvo:

--- Citaat van: EBC op 22-01-2020  07:56 u ---Die hulzen zijn voor het filterbed en dus niet enkel voor het spoelen. Gewoon gebruiken zou ik zeggen.

--- Einde van citaat ---

Top, dankjewel! :biersmile:

RoyB:

--- Citaat van: basvo op 22-01-2020  07:57 u ---Top, dankjewel! :biersmile:

--- Einde van citaat ---

Las wel een glucanase rust in, dit gaat aanzienlijk schelen in de plakkerigheid van die rogge, en haalt tevens je rendement nog ietsjes op.
Als een glucanase rust aangehouden wordt, heb je pas rijsthulzen nodig bij 30% of meer, maar is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van je brouwmethode.

Als je gewoon brouwt in een pan is het allemaal wat minder belangrijk... In een Grainfather / Brew Monk etc. gaat het bij het maischen helemaal vastlopen

basvo:

--- Citaat van: RoyB op 22-01-2020  08:38 u ---Las wel een glucanase rust in, dit gaat aanzienlijk schelen in de plakkerigheid van die rogge, en haalt tevens je rendement nog ietsjes op.
Als een glucanase rust aangehouden wordt, heb je pas rijsthulzen nodig bij 30% of meer, maar is natuurlijk ook heel erg afhankelijk van je brouwmethode.

Als je gewoon brouwt in een pan is het allemaal wat minder belangrijk... In een Grainfather / Brew Monk etc. gaat het bij het maischen helemaal vastlopen

--- Einde van citaat ---

De 40 graden rust was ik wel van plan ja. Ik brouw in een Brew Monk, dus wat dat betreft inderdaad misschien iets meer kans. Zal eerst de rogge schroten en die 15 minuten op 40 graden doen. Daarna de rest van het mout er doorheen roeren en de rest van de stappen doorlopen.

EBC:

--- Citaat van: basvo op 22-01-2020  09:04 u ---De 40 graden rust was ik wel van plan ja. Ik brouw in een Brew Monk, dus wat dat betreft inderdaad misschien iets meer kans. Zal eerst de rogge schroten en die 15 minuten op 40 graden doen. Daarna de rest van het mout er doorheen roeren en de rest van de stappen doorlopen.

--- Einde van citaat ---

Ik zou na de glucanaserust de rest van het brouwwater toevoegen en dit verwarmen tot ongeveer 65 C. Daarna pas de rest van de mout erbij.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie