Hobbybrouwen > Grondstoffen

Roggemout in stort, hoeveel rijsthulzen toevoegen?

<< < (4/4)

basvo:

--- Citaat van: EBC op 22-01-2020  16:27 u ---Dan wordt met die 20 % rogge de verhouding water/mout niet erg efficient voor de enzymen.

Neem 1:3,5-4

--- Einde van citaat ---

Is dit ook het geval met maischen überhaupt? Heb dacht ik gelezen in de sectie over maischen, op de site van hobbybrouwen, dat te dun maischen ook negatieve invloed kan hebben op de werking van de enzymen.

basvo:

--- Citaat van: Nick H. op 22-01-2020  12:39 u ---Ik gebruik altijd 5% van de totale massa mout aan rijsthulzen en ben daar heel content mee. Spoelen gaat fijn en het rendement blijft zeer goed. Het kan in ieder geval nooit kwaad. En het algemeen advies is 5%.

--- Einde van citaat ---

Top, ga ik ook aanhouden.  8)

Jacques:

--- Citaat van: basvo op 22-01-2020  22:19 u ---
--- Citaat van: EBC op 22-01-2020  16:27 u ---Dan wordt met die 20 % rogge de verhouding water/mout niet erg efficient voor de enzymen.

Neem 1:3,5-4

--- Einde van citaat ---
Is dit ook het geval met maischen überhaupt? Heb dacht ik gelezen in de sectie over maischen, op de site van hobbybrouwen, dat te dun maischen ook negatieve invloed kan hebben op de werking van de enzymen.

--- Einde van citaat ---

Daar krijg je pas last van bij een verhouding die hoger ligt dan 1 : 5,5

Zie ook http://braukaiser.com/wiki/index.php/Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing#Mash_thickness

basvo:

--- Citaat van: Jacques op 24-01-2020  16:36 u ---
--- Citaat ---Is dit ook het geval met maischen überhaupt? Heb dacht ik gelezen in de sectie over maischen, op de site van hobbybrouwen, dat te dun maischen ook negatieve invloed kan hebben op de werking van de enzymen.
--- Einde van citaat ---

Daar krijg je pas last van bij een verhouding die hoger ligt dan 1 : 5,5

Zie ook http://braukaiser.com/wiki/index.php/Effects_of_mash_parameters_on_fermentability_and_efficiency_in_single_infusion_mashing#Mash_thickness

--- Einde van citaat ---

Sorry voor de late reactie, ben namelijk wat minder actief vanwege vakantie. Heel interessante link, zal het eens even lekker rustig doorlezen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie