Hobbybrouwen > Grondstoffen

Roggemout in stort, hoeveel rijsthulzen toevoegen?

<< < (3/4) > >>

basvo:

--- Citaat van: EBC op 22-01-2020  09:47 u ---Ik zou na de glucanaserust de rest van het brouwwater toevoegen en dit verwarmen tot ongeveer 65 C. Daarna pas de rest van de mout erbij.

--- Einde van citaat ---
Is er een specifieke reden voor om niet meteen al het brouwwater te gebruiken?

Nick H.:
Ik gebruik altijd 5% van de totale massa mout aan rijsthulzen en ben daar heel content mee. Spoelen gaat fijn en het rendement blijft zeer goed. Het kan in ieder geval nooit kwaad. En het algemeen advies is 5%.

jaapz:
Ik heb zelf tot nu toe alleen nog maar de gemoute rogge van Fawcetts gebruikt dus kan niet over andere mouterijen spreken, maar in mijn ervaring heeft roggemout zelf al een dusdanig stevige huls dat het toevoegen van rijsthulzen niet veel nut heeft.

Als je rogge of havervlokken gaat gebruiken is het een ander verhaal.

EBC:

--- Citaat van: basvo op 22-01-2020  10:35 u ---Is er een specifieke reden voor om niet meteen al het brouw water te gebruiken?

--- Einde van citaat ---

Dan wordt met die 20 % rogge de verhouding water/mout niet erg efficient voor de enzymen.

Neem 1:3,5-4

Juindorper:

--- Citaat van: basvo op 21-01-2020  22:14 u ---Jammer om te horen. Had je de rogge wel eerst 15 minuten op 40 graden gedaan?

--- Einde van citaat ---
Nee, gewoon begonnen op 62 graden. Ik had wel een lager rendement dan normaal maar durf niet met zekerheid te zeggen of dat door de rogge kwam.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie