Hobbybrouwen > Grondstoffen

Roggemout in stort, hoeveel rijsthulzen toevoegen?

(1/4) > >>

basvo:
Hallo allemaal,
Wil na de wintersport graag een Rogge IPA gaan maken volgens onderstaand recept. Bij Unibrew hebben ze me aangeraden om rijsthulzen toe te voegen tijdens het maischen aangezien ik richting de 20% ging, en dit filterproblemen zou opleveren. Heb dus 1 kg mee genomen, ben alleen jammer genoeg vergeten te vragen wat het percentage was wat ik toe moest voegen, heeft iemand hier ervaring mee? Kan het namelijk zo gauw niet vinden.

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%2,01 kgPale Ale moutDingemans7 EBC78,0 %0,46 kgRoggemoutWeyermann10 EBC18,0 %0,10 kgCara 120Dingemans120 EBC4,0 %

Ik hoor graag suggesties wat betreft hoeveelheid rijsthulzen, alvast bedankt! ;D ;D

Juindorper:
Handige verkoper. Met rogge duurt het filteren wel wat langer maar het gaat ook wel zonder die rijsthulzen.
Zo heb eens een Saison gebrouwen met 35% rogge in de stort.

basvo:

--- Citaat van: Juindorper op 21-01-2020  20:56 u ---Handige verkoper. Met rogge duurt het filteren wel wat langer maar het gaat ook wel zonder die rijsthulzen.
Zo heb eens een Saison gebrouwen met 35% rogge in de stort.

--- Einde van citaat ---

Jammer om te horen. Had je de Rogge wel eerst 15 minuten op 40 graden gedaan?

EBC:
Neem vooral meer water, want rogge houdt veel water vast. Je zult merken dat de bostel veel natter is.

Ik zou het rendement waarmee je rekent ook wat lager nemen. En dus meer mout gebruiken. Het is achteraf altijd makkelijker om met water te verdunnen.  :brouwen:

basvo:

--- Citaat van: EBC op 21-01-2020  23:44 u ---Neem vooral meer water, want rogge houdt veel water vast. Je zult merken dat de bostel veel natter is.

Ik zou het rendement waarmee je rekent ook wat lager nemen. En dus meer mout gebruiken. Het is achteraf altijd makkelijker om met water te verdunnen.  :brouwen:

--- Einde van citaat ---

Zit er aan te denken om deze batch niet te spoelen, al het water als maischwater gebruiken dus. Helemaal geen rijsthulzen gebruiken dan? Heb ze nu toch in huis, kan het kwaad om 5% er in te kieperen?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie