Karamelsmaak

Gestart door Kokkebil, 23-01-2020 14:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kokkebil

Ik wil een tripel brouwen met een duidelijke karamelsmaak.
Dus niet eentje waar je alleen nog maar karamel proef of waar de karamelsmaak helemaal op de achtergrond nog is waar te nemen.
Ik heb zelf karamel gemaakt, dus puur gekaramelliseerde  suiker.
Hier was mijn vrouw niet zo blij mee trouwens. Wat een plaktroep in de keuken!  ;D ;D ;D

Hoeveel karamel per10 liter wort adviseren jullie?

Neetje

Heb zelf ook meerdere malen gekarameliseerd en voeg dan de hoeveelheid toe die ik als suiker zou gebruiken.
Als je de temperatuur te hoog hebt gehad, dan wordt het meer choco/koffie tot gebrande smaak.

Waarom denk je dat teveel een karamel-bommetje wordt?
Misschien kun je de karamel vergisten en op smaak toevoegen aan een zwaar blond ter indicatie. (heb dit zelf niet geprobeerd)

EBC

Kan je een commercieel bier noemen waar jouw plan op lijkt?

Tripel met karamel kan ik me niks bij voorstellen. Tripel smaakt fris en naar fruitige banaan. Moet het ook blond blijven? Of mag het een donker bier worden?

Jacques

Citaat van: EBC op 24-01-2020  21:46 uKan je een commercieel bier noemen waar jouw plan op lijkt?

Tripel met karamel kan ik me niks bij voorstellen. Tripel smaakt fris en naar fruitige banaan. Moet het ook blond blijven? Of mag het een donker bier worden?

Mee eens. Een duidelijk karamelsmaak past niet bij de bierstijl tripel.
Maar dat neemt niet weg dat je een bier kunt brouwen met een duidelijke karamelsmaak. Het is alleen geen tripel.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 25-01-2020  00:07 uMee eens. Een duidelijk karamelsmaak past niet bij de bierstijl tripel.
Maar dat neemt niet weg dat je een bier kunt brouwen met een duidelijke karamelsmaak. Het is alleen geen tripel.

Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd, hier.
Ik ben niet iemand van " de hokjes" (ook buiten het bierbrouwen trouwens) en vind het totaal onbelangrijk hoe een bier genoemd wordt. Voor mij dat maar een ding; Vind ik en mijn biervrinden het lekker! ;D ;D

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 25-01-2020  09:18 uIk heb het volgens mij al eens eerder gezegd, hier.
Ik ben niet iemand van " de hokjes" (ook buiten het bierbrouwen trouwens) en vind het totaal onbelangrijk hoe een bier genoemd wordt. Voor mij dat maar een ding; Vind ik en mijn biervrinden het lekker! ;D ;D

Zeg dan niet dat je een tripel wilt brouwen... Beter is te spreken over een zwaar bier. Tripel is een specifieke bierstijl en je hebt niet de intentie een dergelijk bier te brouwen.

Een pilsje is bier, maar niet elk bier is een pilsje.

Koen S

Bedoel je niet kandijsmaak ipv karamel? Westmalle Tripel gebruikt witte kandij en die proef je er los door.

beermenke

Citaat van: Kokkebil op 25-01-2020  09:18 uIk ben niet iemand van " de hokjes" (ook buiten het bierbrouwen trouwens) en vind het totaal onbelangrijk hoe een bier genoemd wordt. Voor mij dat maar een ding; Vind ik en mijn biervrinden het lekker! ;D ;D
Helemaal mee eens!

Jacques

Citaat van: beermenke op 25-01-2020  17:29 uHelemaal mee eens!

Buiten de hokjes brouwen is prima. Dat doe ik ook zeer regelmatig. Maar dan moet je het bier niet een naam van een bepaald hokje geven...
Noem het dan een karamelbier.

middelaersch

Citaat van: Koen S op 25-01-2020  16:45 uBedoel je niet kandijsmaak ipv karamel? Westmalle Tripel gebruikt witte kandij en die proef je er los door.

Is dat zo, hoe weet je dat?
Dat er suiker in zit is algemeen bekend, maar kandij?

Koen S

Citaat van: middelaersch op 25-01-2020  17:47 uIs dat zo, hoe weet je dat?
Dat er suiker in zit is algemeen bekend, maar kandij?
Dat is een publiek geheim, maar als je een betrouwbare bron wil: Michael Jackson.

Kokkebil

Citaat van: Jacques op 25-01-2020  17:38 uBuiten de hokjes brouwen is prima. Dat doe ik ook zeer regelmatig. Maar dan moet je het bier niet een naam van een bepaald hokje geven...
Noem het dan een karamelbier.

Je hebt gelijk Jacques, we moeten het wel zuiver houden!
 ;D ;D ;D

Jacques

Citaat van: Koen S op 25-01-2020  18:45 uDat is een publiek geheim, maar als je een betrouwbare bron wil: Michael Jackson.

Er is nog een betrouwbare bron...  :)
Ik heb de brouwerij een paar keer mogen bezoeken. Er staan in de brouwerij tanks met opgeloste kandijsuiker.

springerke

Vrienden van mij hebben een zoon die nog bij https://www.belgosuc.be/  chauffeur geweest is en hij zegt dat hij daar regelmatig langs kwam met de tankwagen

EBC

Citaat van: Koen S op 25-01-2020  16:45 uBedoel je niet kandijsmaak ipv karamel? Westmalle Tripel gebruikt witte kandij en die proef je er los door.


Witte kandij is identiek witte suiker, enkel de kristallen zijn groter. En wanneer het vloeibare kandij is, dan is het restantwater van de gewone suikerproductie. Totaal smaakloos. Enkel de gist zal er aroma's van maken. Een wittekandijsmaak bestaat niet.

Koen S

Citaat van: EBC op 26-01-2020  00:18 uWitte kandij is identiek witte suiker, enkel de kristallen zijn groter. En wanneer het vloeibare kandij is, dan is het restantwater van de gewone suikerproductie. Totaal smaakloos. Enkel de gist zal er aroma's van maken. Een wittekandijsmaak bestaat niet.
Ik heb vorig jaar een tripel gebrouwen met 80% pilsmout en 20% witte kandij. Ik kan je verzekeren dat je de kandij kon proeven, te veel zelfs naar mijn zin.
Als er geen verschil is tussen kristalsuiker en witte kandij, waarom zouden ze bij Westmalle dan opteren voor de duurdere kandij?

Drents Hopbier

Citaat van: Koen S op 26-01-2020  09:54 uIk heb vorig jaar een Tripel gebrouwen met 80% pilsmout en 20% witte kandij. Ik kan je verzekeren dat je de kandij kon proeven, te veel zelfs naar mijn zin.
Als er geen verschil is tussen kristalsuiker en witte kandij, waarom zouden ze bij Westmalle dan opteren voor de duurdere kandij?

Kandij
Kandij wordt gemaakt door in een sterk geconcentreerde suikeroplossing suikerkristallen zeer langzaam te laten groeien (gedurende enkele weken). Door de toevoeging van karamel kunnen verschillende kleuren bruin verkregen worden. Zelfs bijna zwarte kandij is mogelijk. De Nederlandse arts Boerhaave schreef in de 17e eeuw zwarte kandij voor als middel tegen keelpijn en verkoudheid.
Suikerstichting Nederland, Antwoordnummer 18, 3740 WB Baarn, info@suikerstichting.nl

Hopbier

BrouwMark

Wat overblijft na het kandij kweken, waar geen kristallen meer uit willen groeien, is de kandijsiroop zoals Westmalle die gebruikt. En die is voor hen echt niet duurder dan suiker (en bekt beter)  :)

Feitelijk zit in de kandijbrokken géén of nauwelijks verontreiniging, maar in de siroop juist meer. Misschien geeft dat de smaak die mensen in blanke kandijsiroop proeven, ik proef het niet.

Koen S

Het rare is dat ik geen verschil smaakte tussen kristalsuiker vs witte kandijbrokken opgelost in water, dat vergelijkend proefje heb ik gedaan. Maar in de tripel proefde ik de kandij overduidelijk. Zou er tijdens het brouwproces dan iets veranderen, maillardproducten? Ik voegde de kandij namelijk toe einde kook.

Drents Hopbier

Citaat van: Koen S op 26-01-2020  13:44 uHet rare is dat ik geen verschil smaakte tussen kristalsuiker vs witte kandijbrokken opgelost in water, dat vergelijkend proefje heb ik gedaan. Maar in de Tripel proefde ik de kandij overduidelijk. Zou er tijdens het brouwproces dan iets veranderen, maillardproducten? Ik voegde de kandij namelijk toe einde kook.

Gemalen witte kandij is hetzelfde als kristalsuiker. En als dat opgelost is in water smaakt het hetzelfde (op de tong smaakt een kandijkristal wel anders dan kristalsuiker, maar dat schijnt met de kristalgrootte te maken te hebben). Als er (zoals hierboven vermeld) verontreinigingen in zitten, wordt de smaak natuurlijk anders.

Hopbier

Jacques

Citaat van: Koen S op 26-01-2020  09:54 uAls er geen verschil is tussen kristalsuiker en witte kandij, waarom zouden ze bij Westmalle dan opteren voor de duurdere kandij?

De kandij die Westmalle gebruikt is niet duur. Het gaat om suikerwater dat overblijft van de kandijsuikerbereiding. Het wordt in tanks opgeslagen.

PDGRRR

(Even tussen de discussie over het daadwerkelijke recept door)

Als je hem gebrouwen hebt, ga je het bier dan Tripel Karameliet noemen?

Kokkebil

Citaat van: PDGRRR op 26-01-2020  21:54 u(Even tussen de discussie over het daadwerkelijke recept door)

Als je hem gebrouwen hebt, ga je het bier dan Tripel Karameliet noemen?

Och ik weet überhaupt niet of ik er een naam aan zal geven.
Niet zo belangrijk n.m.m.
Deze week een nieuw experimentje
Ik heb een soort van karmeliet-kloon gebrouwen en deze ga ik bottelen met karamelsiroop i.p.v. suiker!

seed7

Citaat van: Kokkebil op 23-01-2020  14:19 uIk wil een tripel brouwen met een duidelijke karamelsmaak.

Hoeveel karamel per10 liter wort adviseren jullie?

Neem vlak voor het einde van de hoofdgisting een stevig monster en maak een paar blends met karamel en proef.

Of

Gebruik 30 EBC caramout , b.v:
70 % pilsmout
10% caramout
20% kristalsuiker

Ingo

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.