Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Excursie naar de Altstad... een 'studie' dag.  (gelezen 20926 keer)

Offline Johannes

• Super lid
  • Land: nl
    • De Brouwketel
Excursie naar de Altstad... een 'studie' dag.
« Gepost op: 18-03-2006 21:52 u »
Zo kennelijk ben ik de eerste biernerd die na een dagje Dusseldorf het forum weer bezoekt, het was een zeer leerzame dag; ik weet nu precies hoe Dusseldorfs Alt smaakt  ^-^

Weet iemand een webalbum waar je handig foto's kunt uploaden en organizen?

En zo ziet MO-derator er uit na een dag Alt drinken. Zoveel Alt en nog steeds dorst!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
Re: Excursie naar de Altstad... een 'studie' dag.
« Reactie #1 Gepost op: 18-03-2006 23:20 u »
Met de Nase in de Alt

Met volle moed het volgende Altbier tegemoet.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 18-03-2006 23:43 u »
Dat ziet eruit als een gezellig dagje uit...

Verder nog interessante dingen gezien? Gehoord? Geproefd?

groeten en gezondheid
Oscar

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 19-03-2006 00:37 u »
Nou, we hebben vooral alt gedanken en alt gedronken en alt gedronken....

En natuurlijk hebben we er bij gegeten.

Voor de eerste keer waren de moderators van het forum samen op pad. Alleen Eduard ontbrak. Hij kon niet aan goedkope tickets komen om even vanuit Finland Noorwegen naar Düsseldorf over te komen wippen. Terwijl wij ons te goed deden aan de alts heeft hij prima op het forum gepast.

Voor de volledige serie foto's die ik gemaakt heb, zie hier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 19-03-2006 00:47 u »
Leuke reportage!

Volgend uitje met alle actieve formumleden?

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #5 Gepost op: 19-03-2006 01:14 u »
Uit Finland overwippen was er sowieso niet bij aangezien ik in Noorwegen woon :)

Ik zie al dat jullie een gezellige en gedenkwaardige dag hebben gehad! Ben benieuwd naar de rest van de verhalen!

Groeten vanuit besneeuwd Oslo!

Eduard samenvol

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #6 Gepost op: 19-03-2006 07:57 u »
Zo kennelijk ben ik de eerste biernerd die na een dagje Dusseldorf het forum weer bezoekt,
Nee hoor, dat was ik. :) Vanuit een rokerige (niet van mij maar van de godijnen, denk ik) Düsseldorfse pensionkamer: Het was inderdaad gedenkwaardig.  Nog nooit heb ik bij daglicht zoveel bier gedronken en varkensvlees gegeten. Na de lallende troep moderatoren naar het Hauptbahnhof te hebben gebracht ben ik naar het pension gestrompeld en op bed gestort. Eén tv-kanaal met.... Komissaris Rex erop, dus dat duurde niet lang. Net wakker, straks ontbijten in Zum Uerige!

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 19-03-2006 09:28 u »

Zicht op Zum Uerige.

Aanslaan van een nieuw vat, daarna moet ie nog op de toog getild worden...Het eerste bier bleek meteen het lekkerste te zijn, hop hop hop!

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-03-2006 09:28 u »

Zum Schlüssel

Adrie kiekt de installatie bij Zum Schlüssel

Logo van Z.S.

Proost! Van l naar r Herman, Edgar, Martin, Johannes, Jacques, Edwin en Adrie.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 19-03-2006 09:29 u »

Er wordt wel werk gemaakt van de uithangborden.

Zum Wohl!

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-03-2006 09:30 u »

Het 'vosje' wordt beoordeeld.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 19-03-2006 09:30 u »

Lekker weertje, het was fijn langs de Rijn!

En toen was het tijd voor: Frankenheim

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 19-03-2006 09:31 u »
Ter afsluiting even eten bij Schumacher (Uerige had helaas geen warme kaart.....)

Gelukkig voor Edgar verkocht de ober aspirine.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #13 Gepost op: 19-03-2006 09:56 u »
volgde uitje met alle active formumleden...?

Wat mij betreft wordt dat het ONK, en daarna natuurlijk BONK/Maasland dag.

:proost:

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 19-03-2006 10:35 u »
Uit Finland overwippen was er sowieso niet bij aangezien ik in Noorwegen woon :)

Nou het is duidelijk dat ik dit schreef een paar uurjts nadat ik weer terug was. Het was weer lang geleden dat ik zo veel alcohol op één dag gedronken had. Het was geen Zweden maar ik kon er toch echt niet op komen waar Oslo weer de hoofdstad van was. Tja, ik ben nog nooit in een Skandinavisch land geweest.

Mede doordat ik toen ik thuis was meteen water ben gaan drinken ben ik verschoond gebleven van een kater. Want dat zou jammer zijn na zo'n gezellige dag op pad met de moderators van het forum.

Nu nog even wachten op Martin. Hij heeft het een en ander opgeschreven over de bieren die we geproefd hebben.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #15 Gepost op: 19-03-2006 11:53 u »
Zo mannen, ziet er gezellig uit!  :proost2: Konden jullie de laatste Alt's nog serieus proeven hahaha ;)?

Leuk om te zien dat er echt een vriendengroep is ontstaan vanuit het forum!

Offline kellermeister

• Junior lid
  • **
  • Land: us
  • alien life form
    • Paul's Brewing Page
« Reactie #16 Gepost op: 19-03-2006 14:49 u »
uitstekend fotos!

ik heb nog nooit alle altbier huizen in een dag kunnen proeven.

En nu, de proefreportage, aub!

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #17 Gepost op: 19-03-2006 16:11 u »

Als je aan het uithangbord nog niet zag waar je was, kon je het in ieder geval op de muur nog zien.

Bij Schumacher.

Bij Schumacher.

Het Vosje in optima forma. Helaas vonden we dit niet zo'n geweldige alt.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #18 Gepost op: 19-03-2006 16:30 u »
Het was inderdaad een zeer geslaagde dag, waarbij we alle 6 de café-brouwerijen van Altbieren hebben bezocht (en uiteraard het bier geproefd). Opvallende verschillen tussen de bieren, maar er was toch wel consensus over de beste bieren: Uehrige en Schumacher werden door iedereen als beste beoordeeld. Uitgebreide proefervaringen volgen nog in het verslag van MO. Mooi was dat we bij Schumacher toch nog aan Latzenbier konden komen. De ober had ons verteld dat het op was, maar men bleek toch nog literflessen met het bier te verkopen. Vandaar de eerste foto van een gelukkige MO.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #19 Gepost op: 19-03-2006 19:15 u »
Proefnotities volgen hopelijk vanavond. Ik heb vandaag keihard gewerkt in de tuin, gelukkig was het net zo mooi weer als gisteren: zonnig en zowaar redelijk warm. Helaas hebben we de tjif tjaf niet gehoord, dus volgens A3's definities is de lente nog niet begonnen. Geen kater vandaag, en dat verbaasde me toch wel, want ik heb gisteren een ENORME hoeveelheid alt gedronken. Tot halverwege de middag hield ik het netjes, maar in het laatste cafe, Schumacher voor de 2e maal, wilde ik alleen nog maar halve liters. En de droge bittere bieren wakkerden mijn lust en dorst alleen maar aan.

Mensen, mensen wat een bier.

Overigens moet ik zo ook nog de brouwdag van morgen voorbereiden (giststarter blubt heerlijk), dus ik hoop dat ik de aantekeningen afkrijg.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #20 Gepost op: 19-03-2006 20:02 u »

Getuige de eerste foto moet het wel heel erg gezellig zijn geweest (mijn hemel zeg).  ;D

Citaat
giststarter blubt heerlijk
Jij was toch altijd van de korrelgisten?
Wat ga je maken MO?

:degroeten:

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 19-03-2006 20:48 u »
Inderdaad, het was een geslaagde dag. Voor mij was Uerige de onbetwiste winnar, zowel wat betreft bier als lokaal. Vandaar dat ik daar vanmorgen nog even ben teruggekeerd om er één te drinken en een paar flessen te kopen. Jammer genoeg kon je de flessen uitsluitend per 4 per soort kopen, dus 2 weizen  + 2 alt ging niet. Nogal streng! Ik heb voor de alt gekozen, hoewel de Weizen interessant zou zijn voor de gist.

Ook ik heb een aantal foto's gemaakt (het leek af en toe wat overdreven, al die camera's!), dus zie hieronder.

De stuurse ober bij Zum Uerige. Let op hoe mooi Johannes' ogen passen bij z'n trui. Wordt door z'n vriendin gekleed, schat ik :p

Meer volgt ofwel hier ofwel bij MO.

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #22 Gepost op: 19-03-2006 21:20 u »
Citaat
De stuurse ober bij Zum Uerige. Let op hoe mooi Johannes' ogen passen bij z'n trui. Wordt door z'n vriendin gekleed, schat ik :p

Holy, moly. Volgens mij is je camera kaduuk, enneh deze trui had ik zelf uitgezocht  :P

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #23 Gepost op: 19-03-2006 21:27 u »
In volgorde van proeven:

1. Zum Uerige
25 cl, €1,50
Hop, hop en hop. Niet iedereen is overtuigd van de 50 IBU, maar dit bier is echt samentrekkend van een stevige hopgift die ook nog eens lang bij hangen. Jacques suggereert het gebruik van Saaz, anderen zijn daar niet van overtuigd. Het bier is wat donkerder dan de andere alten die we proeven. Niemand proeft enige fruitigheid. Hij komt wat romig over, diacetyl wordt gesuggereerd maar we concluderen dat de romigheid door de tapwijze zou kunnen komen. Het bier is iets gebrand.

2. Zum Schlüssel
25 cl, €1,50
Het bier wordt geschonken in eigen glazen. Het is veel lichter dan de Uerige er is duidelijk een andere hop gebruikt (Hallertau volgens de menukaart). Hij is iets metalig maar dit is niet storend. Hij is wat zoetig. Hij heeft een normale bitterheid (ca 35 IBU). Caremellig. Jacques vindt wat fruitigheid in het bier, de anderen zoeken maar vinden niet. Hij is wat frissig (iets zurig) in de afdronk. Hij is duidelijk minder strak dan de Uerige. Hij is lekker, maar een beetje saai.

3. Schumacher
25 cl €1,50; 50 cl €3,00
Het bier is echt rood van kleur, het schuim is creme van kleur. In de hoofdsmaak domineert een stevige bitterheid, hij bittert echter niet zo lang na als de Uerige. Hij is ook weer iets metalig (niet storend). Edgar en Martin ontwaren een klein banaantje in de afdronk, Jacques proeft die niet. Het bier heeft nauwelijks hopgeur. Hij is tamelijk moutig. Het bier smaakt niet gebrand maar wel stevig karamellig. Het is een zeer mooie, volle alt met een prachtige bitterheid.

4. Im Füchschen
25 cl €1,50
Dit is een uitbijter. De geur is erg zwavelig (trekt wel weg), het lijkt wel een ondergister. De geur is tevens meer hoppig dan moutig. Hij wordt erg koud geserveerd, het lijkt in het begin wel een aangekleurd pils maar gelukkig komt tijdens het opwarmen steeds meer een caramelletje naar voren. De basissmaak kent een mooie bitterheid die niet lang blijft hangen. In de nasmaak een klein zoetje (sommige vinden het wat op een kunstmatige zoetstof lijken, dat is geen compliment). We classificeren dit bier als wat onprettig met een matige balans.

5. Schlösser
20 cl, €1,30
Dit bier komt als enige uit een koolzuur getapt niet houten vat. Het wordt wel geserveerd in zijn eigen glas. Hij is vrij donker vergeleken met de anderen. Hij is zoet, echt vies zoet. Hij kent nauwelijks bitterheid. Het schuim is qua kleur niet in overeenstemming met het bier zelf, het zou dus aangekleurd kunnen zijn. Complimenten als "vrouwenalt" en "cola onder de alten" vliegen door de lucht. Wat een rare alt.

6. Frankenheim
25 cl €1,50
Geur is mooi complex (iets fruitig, hoppig, moutig). In de smaak proeven we allen iets vreemds wat we niet goed kunnen duiden. Daarnaast heb ik genoteerd: zoetig/metaal/groente/fruitig. Hij kent wat mout-bitterheid, en dat hebben de andere Alts niet. We vonden dit een wat springere Alt, maar niet heel slecht.

Ranglijst:
1. Uerige
2. Schumacher (sommige 1 en 2 omgedraaid)
3/4/5 Frankenheim/Füchschen/Schlüssel
6. Schlösser

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #24 Gepost op: 19-03-2006 23:21 u »
Nog niet genoemd is het wonderbaarlijke gegeven dat het aantal bezoekers in de verschillende lokalen duidelijk korreleerde met onze waardering van het bier. In zum Uerige (door het gezelschap harnekkig 'Oerige' genoemd) en bij Schumacher was het stampvol, bij Schlösser kon je een geweer leegschieten.

Tags: alt reisverslag