Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Snelle vergisting - al bottelen?  (gelezen 1140 keer)

Offline RickNieters

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
    • Mieters! Bier
Snelle vergisting - al bottelen?
« Gepost op: 17-01-2020 20:33 u »
Beste forumgenoten, ik heb al een aantal topics gelezen over een snelle vergisting en het wel of niet overgaan tot bottelen. Toch nog een vraag hierover.

Afgelopen zondag gebrouwen en uitgekomen op een begin SG van 1,055. Nu, 5 dagen na brouwen, zit ik al op het verwachte eind SG, zelfs 1 puntje lager: 1,010. Gemeten met refractometer en in BrouwHulp omgerekend naar het juiste SG tijdens gisting. Ik wil nog een aantal dagen koudhoppen, maar is het slim om dat nu al te doen?

Stel, ik hevel het bier nu over naar een kleiner vat, voeg de hop toe en wacht tot dinsdag om te bottelen (dan heb ik een vrije avond), dan zou dat slechts 9 dagen na brouwdag zijn. Ik las dat dat wellicht te kort is omdat de gist nog bezig is met het wegwerken van bepaalde stofjes. Het voordeel is wel dat ik nu het bier meteen op/bij de hop kan doen.

Ik kan ook wachten met de koudhop, maar dan zal ik het vat later een extra keer moeten openen met mogelijke (extra) oxidatie van het bier. Wat weegt in jullie ogen zwaarder?

Koudhop er bij en dinsdag bottelen of langer wachten?

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Snelbier

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Snelle vergisting - al bottelen?
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2020 20:40 u »
Wachten met bottelen tot je SG meerdere dagen stabiel is.
Koudhop ook pas doen als je zeker weet dat je binnen enkele dagen UITVERGIST bier kunt bottelen.
Koudhop kan nog wat extra vergisting geven (hopcreep) waardoor je zeker spijt krijgt van te vroeg bottelen.
Zuurstof-inslag van later drooghoppen zal meevallen, weegt niet op tegen mogelijke bierbommen..
Desnoods een klein beetje suiker erbij om wat extra CO2-deken te maken.

Offline RickNieters

• Boven 10 berichten
  • *
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
    • Mieters! Bier
Re: Snelle vergisting - al bottelen?
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2020 20:47 u »
Wachten met bottelen tot je SG meerdere dagen stabiel is.
Koudhop ook pas doen als je zeker weet dat je binnen enkele dagen UITVERGIST bier kunt bottelen.
Koudhop kan nog wat extra vergisting geven (hopcreep) waardoor je zeker spijt krijgt van te vroeg bottelen.
Zuurstof-inslag van later drooghoppen zal meevallen, weegt niet op tegen mogelijke bierbommen..
Desnoods een klein beetje suiker erbij om wat extra CO2-deken te maken.

Gezien je naam had ik een ander advies verwacht  ;) Geintje, bedankt voor de nuttige tips! Beetje suiker erbij had ik niet aan gedacht. Ik zal het bier overhevelen naar een kleinere mandfles en nog even wachten met de koudhop :duimop:

Tags: hop creep