Mijn Ispindel is gezonken

Gestart door @, 16-01-2020 21:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@

Tijdens de laatste vergsting was ik na enige tijd de logging van mijn Ispindel kwijt.
Ik dacht dat de batterij leeg was, dus ik heb er verder weinig aandacht aan besteed. Maar afgelopen week, tijdens het bottelen kwam ik hem tegen. Onder in het vat, helemaal vol bier. Dat was dus de reden dat hij uit de logging was verdwenen. :huilen:

Dit was de eerste keer dat ik langere tijd onder druk heb gelagerd. Ik heb dan ook het idee dat dat de oorzaak van het zinken van de Ispindel is geweest.
Ik heb het vergistingsvat onder druk gezet. De Ispindel heeft daardoor een onderdruk t.o.v. de druk in het vat. Ik gok dat daardoor op den duur bier de spindel in is gesijpeld. Klinkt dat logisch? Heeft iemand anders al eens langere tijd onder druk gelagerd met een spindel in het vat en een betere ervaring daar mee dan ik?

Grtz,
@.

Scorpionrose

Als je uitgaat van IP67 dan is het 30 minuten op max 1 meter diepte oftewel 0,1 bar

middelaersch

Citaat van: @ op 16-01-2020  21:08 uIk heb het vergistingsvat onder druk gezet. De Ispindel heeft daardoor een onderdruk t.o.v. de druk in het vat. Ik gok dat daardoor op den duur bier de spindel in is gesijpeld. Klinkt dat logisch?

Dat klinkt wel logisch ja. Ik weet niet wat de druk was? Als je weet wat de IP code van de iSpindel is, dan kun je hier opzoeken waar hij wel en niet tegen zou moeten kunnen:

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

Op die pagina hebben ze het steeds over diepte, jij zult waarschijnlijk in bar werken. 10 meter diepte komt overeen met ongeveer één bar.

Jacques

Het niet volledig afsluiten van een iSpindel, of in mijn geval een BrewBrain Float, is een risico.
Net als het niet goed schoonmaken van een dergelijk apparaat...

Naar mijn idee zou er een andere wijze van afsluiten dan alleen met een schroefdeksel voor de hand liggen. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld een goed afsluitende kap.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 16-01-2020  23:29 uHet niet volledig afsluiten van een iSpindel, of in mijn geval een BrewBrain Float, is een risico.
Net als het niet goed schoonmaken van een dergelijk apparaat...

Naar mijn idee zou er een andere wijze van afsluiten dan alleen met een schroefdeksel voor de hand liggen. Ik denk daarbij aan bijvoorbeeld een goed afsluitende kap.
Een dopje van een frisdrankfles sluit ook volledig af tot 3 BAR of meer. Staat er in de handleiding dat het ding niet tegen vergisten onder druk kan? Zo niet, gewoon aanspraak maken op de garantie, immers vergisten onder druk is algemeen toegepast. 

Jacques

Het dopje van een frisdrankfles wordt normaal gesproken één keer gebruikt.

Het grootste risico is dat de dop niet voldoende aangedraaid wordt.

GekkeGwuido

Heb geen zelfde ervaring onder druk, maar wel in een gewoon gistvat waar de iSindel door waarschijnlijk onvolledig afgesloten dop wat bier naar binnen had gekregen.
Nu effe te drogen gelegd en hij doet het wel nog, maar de PCBs zien er minder nieuw uit dan toen ik ze aankocht...

beermenke

Als je nog geen naam hebt voor je bier. T.t.nic?  😏😏

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 17-01-2020  11:55 uHet grootste risico is dat de dop niet voldoende aangedraaid wordt.
Er zit er een rubberen ring in die goed afsluit neem ik aan?

Pieter1954

Citaat van: GekkeGwuido op 17-01-2020  12:25 uHeb geen zelfde ervaring onder druk, maar wel in een gewoon gistvat waar de iSindel door waarschijnlijk onvolledig afgesloten dop wat bier naar binnen had gekregen.
Nu effe te drogen gelegd en hij doet het wel nog, maar de PCBs zien er minder nieuw uit dan toen ik ze aankocht...

Zo heb ik ook een iSpindel vernield. Drogen hielp niet meer. Blijkbaar moet je de dop van de petling keihard aandraaien om de boel dicht te houden. Er zit namelijk geen rubberen afdichtring in de dop (althans niet in de mijne).

GekkeGwuido

Citaat van: Pieter1954 op 17-01-2020  12:34 uZo heb ik ook een iSpindel vernield. Drogen hielp niet meer. Blijkbaar moet je de dop van de petling keihard aandraaien om de boel dicht te houden. Er zit namelijk geen rubberen afdichtring in de dop (althans niet in de mijne).
Had dat ook geprobeerd, maar dan draait de stop door
Ik heb er nu (en ja er zullen er misschien een aantal steigeren) teflon rond zitten om wel goed af te sluiten...

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 17-01-2020  12:34 uEr zit er een rubberen ring in die goed afsluit neem ik aan?

Die mis ik in mijn BrewBrain Float...

Scorpionrose

Citaat van: hansHalberstadt op 17-01-2020  12:34 uEr zit er een rubberen ring in die goed afsluit neem ik aan?
Nee er zit geen rubber ring in.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 17-01-2020  12:42 uNee er zit geen rubber ring in.

Waarom eigenlijk niet?

Scorpionrose

Citaat van: Jacques op 17-01-2020  13:28 uWaarom eigenlijk niet?

Als je de dop van de binnenkant bekijkt zie je dat er een binnenring inzit.
Als je de dop er dus GOED op draait sluit deze de binnenkant van de petling af.
De rand van de petling komt dus klem te zitten tussen deze ring en de binnenkant van de dop.

Wanneer gaat het fout.
Als je de dop er op draait en je kijkt dan over de dop heen en ziet hem op 1 plek iets hoger zitten.
Hij heeft dan de draad niet overal goed gepakt.
Dit is duidelijk te zien. Oftewel dop eraf en opnieuw proberen.

Jacques

Citaat van: Scorpionrose op 17-01-2020  13:38 uAls je de dop van de binnenkant bekijkt zie je dat er een binnenring inzit.
Als je de dop er dus GOED op draait sluit deze de binnenkant van de petling af.
De rand van de petling komt dus klem te zitten tussen deze ring en de binnenkant van de dop.

Wanneer gaat het fout.
Als je de dop er op draait en je kijkt dan over de dop heen en ziet hem op 1 plek iets hoger zitten.
Hij heeft dan de draad niet overal goed gepakt.
Dit is duidelijk te zien. Oftewel dop eraf en opnieuw proberen.

Die binnenring is zeer minimaal. Zou een grotere ring niet zorgen voor een betere afsluiting?

@

De Spindel is eigenbouw, dus van de garantie ben ik ook zelf  ;)
Er zit inderdaad geen rubber ring in de dop, maar wel een binnenring die een beetje klemt en de petling waterdicht zou moeten maken. De druk in het vat was ongeveer 1,5 bar. (De meter op het vat was het niet eens met de meter op de CO2 fles. Vandaar het "ongeveer"

Ik heb de boel afgespoeld en de batterij weggegooid. Die is wel stuk lijkt me. Een Lithium accu kan niet zo best tegen kortsluiting.
Dit weekend zal ik eens kijken wat er nog wel en wat er niet meer werkt van de electronica. Gelukkig heb ik er nog 2. Maar de volgende keer gaat hij er gewoon uit als ik ga carboniseren. Dit was een leermomentje denk ik dan maar weer.

Grtz,
@

EBC

En het bier is nog goed?

ExPeteriment

Och, mijn loadcellen zinken ook wel denk ik, nog niet geprobeerd. Wat je bij onder druk vergisten wel ziet, is dat gewicht minder afneemt. Je houdt nou eenmaal eea opgesloten.

ExPeteriment

Citaat van: EBC op 17-01-2020  20:59 uEn het bier is nog goed?
Voor wie het durft te proberen, misschien zijn batterijen wel voedselveilig en lekker.

middelaersch

Citaat van: ExPeteriment op 17-01-2020  21:29 uVoor wie het durft te proberen, misschien zijn batterijen wel voedselveilig en lekker.

Vooral die nikkel-cadmium dingen schijnen heerlijk te zijn.  :biersmile:

McMelloW

Petlings zijn natuurlijk niet ontworpen en gemaakt om als behuizing voor iSpindels te dienen. Ook niet om heel vaak open en dicht te draaien.

Op deze link staan wat foto's en de 3D tekeningen voor een #d-Print van een dop met O-ring. Misschien is dit een oplossing.


Scorpionrose

Citaat van: McMelloW op 17-01-2020  22:33 uPetlings zijn natuurlijk niet ontworpen en gemaakt om als behuizing voor iSpindels te dienen. Ook niet om heel vaak open en dicht te draaien.

Op deze link staan wat foto's en de 3D tekeningen voor een #d-Print van een dop met O-ring. Misschien is dit een oplossing.

Heb jij al een een 3d print uit PLA getest of het waterdicht is? Als je je ispindel op de bodem wilt hebben zou ik zeggen ga je gang

@

Citaat van: ExPeteriment op 17-01-2020  21:29 uVoor wie het durft te proberen, misschien zijn batterijen wel voedselveilig en lekker.

Het bier geeft een lichte elektrische tinteling en heeft een beetje een metalige smaak.  >:D

Nee, zonder gekheid, aan het bier mankeert niks. De spindel zat ook maar voor 80% vol met bier. Vandaar ook mijn conclusie dat het er door de overdruk in gesijpeld is en er geen verontreingt bier uit is gelopen.

Appiehappie

Ik gebruik al vanaf het moment dat ik de Ispindel gebruik een siliconen O-ring in de dop die ik kocht bij Aliexpress.

https://www.aliexpress.com/item/32826557954.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.1ec64c4d5PCrnN

Ik heb ook onder druk vergist en gelagerd en dat ging prima. De siliconenring smeer ik ook nog in met voedselveilig siliconenvet. Tot nu toe geen problemen gehad. ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.