Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Spoelen  (gelezen 1335 keer)

Offline Brouwerij Hulzebos

• Senior lid
  • Land: nl
  • Veldrijder en dwarse brouwer.
Re: Spoelen
« Reactie #25 Gepost op: 16-01-2020 21:17 u »
je hoeveelheid gewenste wort voor vergisten+je kookverlies.. ;)
en een beetje extra voor je stookwijnvat!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #26 Gepost op: 16-01-2020 21:25 u »
Dat zou je wel denken dan ja. Maar als je nu een aantal keer hebt gebrouwen weet je toch wat je verliezen zijn, en kun je deze toch invoeren in de brouwsoftware? Als je rendement lager is dan moet je dus meer mout toevoegen om op hetzelfde sg uit te komen.

Dit dus en wat Oscar zegt spoelen tot je gewenst volume voor koken en als later alles goed ingevuld is zegt je brouwprogamma precies hoeveel water je nodig hebt.
En ja ook gewoon spoelen.
Als je dan niet je sg haalt dan vul je dit in bij je brouwprogamma en dat zegt dan wat je rendement is.
Waarschijnlijk klopt dat niet dus dat verander je even en dan zou het de volgende keer wel moeten kloppen.
Maar dan wel je recepten veranderen tav het nieuwe rendement.
Verder wil ik nog even kwijt dat wekelijks vele tientallen misschien wel honderden mensen heel succesvol brouwen met een automaat.
Maar die zorgen er dan wel voor dat ze alles goed invullen en alle handelingen goed en doordacht doen.
Dus elke keer weer die reacties van mensen die een hekel hebben aan zo'n automaat daar schiet de ts ook niks mee op en zit niemand op te wachten.

Offline JasperB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2020 22:42 u »
Bedankt voor de reacties en het meedenken!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #28 Gepost op: 16-01-2020 23:35 u »
later alles goed ingevuld is zegt je brouwprogamma precies hoeveel water je nodig hebt.
En ja ook gewoon spoelen.
Als je dan niet je sg haalt dan vul je dit in bij je brouwprogamma en dat zegt dan wat je rendement is.
Waarschijnlijk klopt dat niet
Met Bierpro (http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/Bierpro) kun je (als enige software denk ik) het rendementsverlies uitrekenen tgv geen spoelwater gebruiken of het effect van de beslagdikte en uitspoelen tot gewenst volume.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #29 Gepost op: 17-01-2020 00:29 u »
Als je geen spoelwater gebruikt kun je het rendementsverlies wat daardoor ontstaat ook met de hand uitrekenen:
In je beslag zit ongeveer 0.9 liter vloeistof per kg mout wat achter blijft tussen de moutdeeltjes na filteren. Als je spoelt dan wordt die 0.9 liter vervangen door water.
stel je hebt 5 kg mout en 15 liter maischwater. uit die 5 kg mout krijg je 5 x 0.8=4 kg suikers. en dat is 4/1.62=2.47 liter suiker. totaal dus 17.47 liter vloeistof met 4kg suiker (SG=1087) Als je niet spoelt blijft van die 17.47 liter dus  0.9 x5=4.5 liter suikerwater achter in je bostel, dus ben je 4.5/17.47=25.7% van je suikers kwijt tov optimaal spoelen. dus is je rendement in dit geval   (1-0.257)=0.74 x zo groot als maximaal haalbaar bij goed spoelen. Dus stel dat je 75% brouwzaal rendement haalt bij goed spoelen, dan haal je nu 0.74 x 0.75=56%.

Hoe meer mout je gebruikt bij een bepaalde hoeveelheid maischwater, hoe meer suiker er dus achterblijft, dus hoe meer je rendement terugloopt hierdoor als je niet spoelt.
Ik zal dat wel een keer in excel stoppen.

Offline Sander00

• Junior lid
  • **
  • Het lekkerste bier brouw je zelf
« Reactie #30 Gepost op: 17-01-2020 08:44 u »
Op basis van mijn ervaring met de Easybrew 30 hieronder wat extra informatie aangezien ik ook bij de laatste brouwsels het rendement onder de loep heb genomen. Zelf heb ik ook nog moeite met het rendement van een dergelijke automaat en met name ook het spoelen met een dergelijke korf.
Het water stroomt er m.i te snel doorheen dan wel door "voorgevormde" kanalen.

Jasper gebruikt een brouwautomaat ...

Ik denk dat hij beter helemaal niet spoelt. Het levert enkel oxidatie en nauwelijks rendementswinst. Tenzij hij aan de takels gaat en een heel klein beetje kan regelen.

Dit is inderdaad een betere oplossing, hier kan ik me bij aansluiten. Een bevriende hobbybrouwer doet het op deze manier en het rendement gaat zeer zeker omhoog (% even onbekend)

Niet spoelen met een brouwautomaat, heeft daar iemand ervaring mee?

Wat betreft het spoelen zelf. Ik heb bij wijze van test het bostel (na de maisch) uit de korf gehaald en in en andere emmer gedaan met een zeer fijn filter (industrieel filter). Hierdoor stroomt het spoelwater er langzaam doorheen. Het SG wat ik van dit spoelwater meet is beduidend hoger dan wat ik anders heb. Ik moet het e.a. nog beter onderbouwen met data maar een voorzichtige conclusie is al wel dat het rendement met 10% omhoog gaat.
Of bovenstaande methode gewenst is met betrekking tot oxidatie is uiteraard een andere vraag.
Denk dat e.a wel de beperking van de brouwautomaten weer geeft waar met rekening mee moet houden.

Groet Sander  :degroeten:

Offline Rejoen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 17-01-2020 11:30 u »
Bij mij zit er ook een filter aan de bovenkant om het wort wat omhoog gepompt te doseren.
Heb jij die niet of haal je er die af als je roert tijdens het maischen?
Had wat problemen met de gegevens in BrouwHulp maar had me laten informeren dus ga even kijken of ik er uit kom  thnx!

Ik heb deze plaat ook maar gebruik deze alleen voor het spoelen (hij heet ook spargeplate). De plaat zorgt  er voor dat je spoelwater goed verdeeld wordt. Tijdens het maischen roer ik ongeveer om de 5 a 10 minuten dus dan zou die erg in de weg zitten.

Vwb het hebben van een automaat: ik begrijp dat er voordelen zijn aan losse ketels. Maar een erg fijn voordeel is dat de automaat minder ruimte in neemt. En inderdaad moet je er mee leren werken zodat je begrijpt welke grenzen jou installatie heeft.

Offline basvo

• Junior lid
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 17-01-2020 12:16 u »
Ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Is het een gek idee om bijvoorbeeld extra dun te maischen, zo’n 6l/kg, uiteraard dan niet meer spoelen. Maar al het water van het recept tijdens het maischen al gebruiken.

Offline JasperB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 17-01-2020 12:19 u »
Ik heb deze plaat ook maar gebruik deze alleen voor het spoelen (hij heet ook spargeplate). De plaat zorgt  er voor dat je spoelwater goed verdeeld wordt. Tijdens het maischen roer ik ongeveer om de 5 a 10 minuten dus dan zou die erg in de weg zitten.

Vwb het hebben van een automaat: ik begrijp dat er voordelen zijn aan losse ketels. Maar een erg fijn voordeel is dat de automaat minder ruimte in neemt. En inderdaad moet je er mee leren werken zodat je begrijpt welke grenzen jou installatie heeft.
Ik liet hem er altijd op zitten omdat tijdens het maischen het wort dan weer goed verdeeld wordt bovenaan.
Ik zal hem eens niet plaatsen en roeren, wellicht levert dit meer op.

Offline JasperB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 17-01-2020 12:29 u »
Op basis van mijn ervaring met de Easybrew 30 hieronder wat extra informatie aangezien ik ook bij de laatste brouwsels het rendement onder de loep heb genomen. Zelf heb ik ook nog moeite met het rendement van een dergelijke automaat en met name ook het spoelen met een dergelijke korf.
Het water stroomt er m.i te snel doorheen dan wel door "voorgevormde" kanalen.

Dit is inderdaad een betere oplossing, hier kan ik me bij aansluiten. Een bevriende hobbybrouwer doet het op deze manier en het rendement gaat zeer zeker omhoog (% even onbekend)

Wat betreft het spoelen zelf. Ik heb bij wijze van test het bostel (na de maisch) uit de korf gehaald en in en andere emmer gedaan met een zeer fijn filter (industrieel filter). Hierdoor stroomt het spoelwater er langzaam doorheen. Het SG wat ik van dit spoelwater meet is beduidend hoger dan wat ik anders heb. Ik moet het e.a. nog beter onderbouwen met data maar een voorzichtige conclusie is al wel dat het rendement met 10% omhoog gaat.
Of bovenstaande methode gewenst is met betrekking tot oxidatie is uiteraard een andere vraag.
Denk dat e.a wel de beperking van de brouwautomaten weer geeft waar met rekening mee moet houden.

Groet Sander  :degroeten:

Komende brouwdag ga ik het waarschijnlijk als volgt proberen:
Sparge filter niet plaatsen en roeren tijdens het maischen.
Sg meten direct na het maischen.
Na het maischen sparge filter plaatsen en (even afhankelijk van gemeten en gewenste begin sg) spoelen nav de kooktijd/SG. Bij mij is het ongeveer 3L/uur wat ik weg kook dus dat als spoelwater.
Even proefondervindelijk kijken waar het slechte rendement vandaan komt en hoe ik dat het beste aan kan pakken.
Kan ik het vervolgens aanpassen in de software.

Offline Rejoen

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 17-01-2020 13:24 u »
Ben benieuwd  of het daarmee beter gaat. Evt kan je het SG van je laatste uitloop van je spoelwater onderaan je moutkorf ook meten. Dit geeft ook inzicht of het spoelen ook werkt (en of je nog restsuikers wegspoelt). Ik doe dit altijd door een emmer naast mijn ketel te zetten en de moutkorf snel hierin te zetten na het spoelen. Daarna leeg ik de korf in de gft bak en meet ik het laatste wort wat ik in de emmer heb opgevangen. Voordeel is ook dat je minder lekt door je huis heen #vrouwblij ;)

Offline JasperB

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 17-01-2020 13:29 u »
Ben benieuwd  of het daarmee beter gaat. Evt kan je het SG van je laatste uitloop van je spoelwater onderaan je moutkorf ook meten. Dit geeft ook inzicht of het spoelen ook werkt (en of je nog restsuikers wegspoelt). Ik doe dit altijd door een emmer naast mijn ketel te zetten en de moutkorf snel hierin te zetten na het spoelen. Daarna leeg ik de korf in de gft bak en meet ik het laatste wort wat ik in de emmer heb opgevangen. Voordeel is ook dat je minder lekt door je huis heen #vrouwblij ;)
Zal het eens meten.
#vrouwblijiedereenblij ;-)

Offline middelaersch

• Super lid
  • En ik preuf, 't smakt, heb ik zelf gemakt!
« Reactie #37 Gepost op: 17-01-2020 21:40 u »
Dus elke keer weer die reacties van mensen die een hekel hebben aan zo'n automaat daar schiet de ts ook niks mee op en zit niemand op te wachten.

Grappig dat je dit zegt. Ik heb me onlangs ook een automaat aangeschaft, een BrewMonk 30 liter. Ik proef nu het eerste bier dat ik er mee gebrouwen heb. En dit is veruit het beste bier wat ik tot nog toe heb gebrouwen! Eerder heb ik steeds met de biab methode gebrouwen.
Hierbij moet ik wel de kanttekening maken dat dit ook meteen het eerste bier is dat ik met vloeibare gist heb vergist, opgekweekt uit een flesje La Chouffe.

Maar ik zit wel ook te kl@#/%&^ met het water. Het was de bedoeling dat dit brouwsel 20 liter met 8.5% ABV zou worden. In plaats daarvan is het ruim  25 liter met 7% geworden. En het tweede brouwsel, dat nu staat te vergisten met opkweek Westmalle gist, heb ik weer met het water zitten klooien, en ook dit is meer en lichter geworden dan de bedoeling was.

Voor het volgende brouwsel heb ik me het volgende voorgenomen:
- 22 liter maischwater (relatief veel dus)
- 6 liter spoelwater (relatief weinig)
En ik ga niet meer tussendoor meten en corrigeren en doen. Ik doe gewoon rücksichtslos wat ik in BrouwHulp heb uitgerekend, en na het brouwen  meet ik het sg en volume. Door het tussendoor sg meten, volumes meten en vervolgens corrigeren etc heb ik het alleen maar onnodig ingewikkeld gemaakt en weet ik nu ook niet meer precies wat ik gedaan heb. (Iets te weinig, beetje meer spoelen, nog een beetje erbij. Oops te veel, beetje langer koken dan maar, ...)

Met de biab methode heb ik ook steeds precies gedaan wat ik had uitgerekend, en daarmee had ik vanaf mijn eerste brouwsel cijfermatig gezien vrijwel exact wat ik vooraf in BrouwHulp had uitgerekend. Nu heb ik zitten corrigeren en doen, en heb ik het alleen maar onnodig moeilijk gemaakt.

Maar ja, als dat dan tot een heel lekker biertje leidt, ook al is het een blond met 7% in plaats van een sterke blonde die ik van plan was te maken.  :weetniet:

Kortom, ik denk dat je zo'n apparaat een beetje moet leren kennen en moet leren hoe je er mee om moet gaan. Heel wat anders als een biab zak in een grote pan.

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #38 Gepost op: 17-01-2020 23:39 u »
Zo doe je het goed.
Maar het aller belangrijkste is dat je in eerste instantie je (kook) verliezen weet en die goed invult in je brouwprogamma.
Nou dat weet je na 1 a 2 keer brouwen. En dan weet je ook je totale water wat je nodig hebt verdeeld over maisch en spoelwater.
Dan ga je gewoon brouwen en kijken wat het wordt en de uitslag dus liters en sg vul je in, in je brouwprogamma en die geeft je dan aan wat je rendement is.
En dat verander je en dan zit je goed.
Daarna ga je alle tips van hierboven toepassen en zul je zien dat je het tegenovergestelde krijgt van ts.
Dat je wel je liters haalt maar met een hoger sg en dan pas je je rendement aan naar boven aan.
Ik ben begonnen met 71% en zit nu op 75 %.
En dat zal best hoger kunnen maar ik vind het goed zo.
Kan dan ook niet begrijpen dat mensen daar zo'n moeite mee hebben.
Het is dan ook gewoon een kwestie van gewoon je boerenverstand gebruiken en ff logisch nadenken.
Kom op jullie zijn tegenwoordig van die slimme mensen die alles kunnen met een telefoon en computer.
En ik ben maar een simpele buurtsuper ondernemer die geen een school af heeft gemaakt en dagelijks ruzie heeft met zijn pc en telefoon en ik begrijp het nog.

Tags: