Brix meten na het brouwen en na de vergisting kan dat?

Gestart door Hai, 14-01-2020 10:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hai

Beste brouwers,

Even een vraagje waar ik mee worstel.
Ik heb onlangs een digitale meter gekocht.
Ik heb altijd  SG gemeten met een hydrometer.
Deze digitale meter meet BRIX.   Mijn vraag is: kan ik hier ook na de vergisting mee meten, of moet ik iets omrekenen?




*opmerking: top apparaatje, wel duur maar voor mij dubbel en dwars waard.

brouwerwaldonk

Vóór de gisting kan je met dit toestel perfect meten. Na de gisting zit er alcohol in het staal en meet die niet meer correct. Dan moet je omreken met een tool die hier zeker op het forum te vinden is. 

Hai

Als ik het goed begrijp kan ik dus de https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/  gebruiken.

Met name deel twee (Part II: FG Brix WRI Alcohol Present):  orginele Brix (na brouwen) invullen en dan vergisting (FG - (Brix WRI).   Wort Correction Factor, staat
op 1---------------------> is dat goed?

Dan op update en ik krijg de waarde

hobbybob

Of een app, Brewking.

Ik doe al jaren niets anders.

Correctie op 1.04

Hai

Citaat van: hobbybob op 14-01-2020  10:54 uOf een app, Brewking.

Ik doe al jaren niets anders.

Correctie op 1.04

Ik heb helaas een iphone :'(

Roelof


GekkeGwuido

Of via de Brewfather app, onder de tools Refractometer / Brix
Of via de talloze andere omrekentools, maar het kan dus wel...

middelaersch

Citaat van: Hai op 14-01-2020  11:03 uik heb helaas een iphone :'(

Deze app is ook beschikbaar voor Android hoor.
Handig appje.

**EDIT** ik had je melding verkeerd gelezen, ik las 'ik heb helaas geen iphone'.......

hansHalberstadt

Citaat van: Hai op 14-01-2020  11:03 uik heb helaas een iphone :'(
Klink net alsof dat een minderwaardig apparaat is als je het zo zegt. Maar inderdaad: het wordt tijd dat alle apps gewoon op alle telefoons draaien. Als de consument maar kieskeurig genoeg is dwing je vanzelf de fabrikanten in die richting, al kan het nog wel 10 jaar duren. Voor de Mac zijn ze al lang over om er ook Windows software op te kunnen draaien.   

Jacques

Citaat van: Hai op 14-01-2020  10:05 uDeze digitale meter meet BRIX.   Mijn vraag is: kan ik hier ook na de vergisting mee meten, of moet ik iets omrekenen?

Inderdaad een prima apparaat. Al vele jaren bij mij in gebruik in combinatie met de tool van Hans Halberstadt. (Tot mijn verbazing is deze tool nog niet genoemd in dit topic.)

Net als bij een analoge refractometer moet je wel zorgen dat het bier helder is.
Hans doet dat met een watje en een injectiespuit.
Bij deze meter heb je echter een wat groter monster nodig ongeveer 0,5 tot 1 ml. Wat ik doe is 5 ml bier vermengen met wat bentoniet en dat te filteren met papieren koffiefilter waarvan ik een rondje knip. Je kunt zo het bier kraakhelder filteren, zeker als je het eerste bodempje teruggiet op het filter.

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,36577.msg553156.html voor foto's.

Oscar

Citaat van: Hai op 14-01-2020  10:05 uMijn vraag is: kan ik hier ook na de vergisting mee meten, of moet ik iets omrekenen?

Ja & Ja  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.