Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Gisting of schimmel?  (gelezen 1458 keer)

Offline Voldaan

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gisting of schimmel?
« Gepost op: 15-01-2020 22:10 u »
Beste mensen hier,

Ik ben zondag 5 januari begonnen met een bierbrouwpakket van de Hema. Zo’n MYO beer IPA pakket.
Ik heb netjes de aanwijzingen gevolgd. En nu wil ik bottelen en ziet mijn bier er zo uit:
https://photos.app.goo.gl/oWd9EX6npvGcrQ32A
Dit is niet oke toch??
5 januari in een emmer gedaan, met deksel niet volledig erop (volgens het boekje van MYO).
Na een week hop toegevoegd en vandaag wilde ik bottelen. Krijg je dit!
Is dit oke? Het ruikt prima, nog niet geproefd, maar ruikt sterk hoppig.

En kan ik dit eventueel bottelen? Of dit filteren of zo?
Volgende keer sowieso niet gistemmertje bestellen die ik kan afsluiten haha

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rob.Erto

• Vol lid
  • Al doende leert men - Niet mauwen, lekker brouwen
Re: Gisting of schimmel?
« Reactie #1 Gepost op: 15-01-2020 22:21 u »
Voordat je gaat bottelen zou ik in ieder geval met een hevel helder jongbier naar een schoon vat brengen en daar de bottelsuiker in mengen.
Los daarvan, waarom wil je nu al gaan bottelen (na 10 dagen). Is dat omdat de handleiding dat zegt of omdat het bier is uitvergist? Je moet zeker weten dat je bier is uitvergist, dus daarom meet je nu je sg met een hydrometer en na een dag of 5 nogmaals. Bij stabiel sg, bottelen maar. En oh ja, altijd het deksel er goed op, anders loop je het risico op infecties ed (misschien heb je dat nu ook wel).

Offline Dund

• Super lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
    • Udentse Fisturz Brouwerij
« Reactie #2 Gepost op: 15-01-2020 22:22 u »
Tja het ziet er wel vreemd uit en dan met name die brokken die erop drijven. Zo te zien heb je een goede vergisting gehad. Ik kan zo niet zien of die brokjes gist zijn of inderdaad schimmel.

Offline Alexander_H

• Vol lid
  • Brouwen is leren
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2020 08:37 u »
5 januari in een emmer gedaan, met deksel niet volledig erop
lijkt mij vragen om infecties of wilde gisten?

Offline Rob.Erto

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2020 08:47 u »
5 januari in een emmer gedaan, met deksel niet volledig erop
lijkt mij vragen om infecties of wilde gisten ?

Zoals zo vaak, zijn de bijgeleverde handleidingen onduidelijk, onvolledig en/of onjuist.

Offline Voldaan

• *
« Reactie #5 Gepost op: 16-01-2020 08:51 u »
Jaa, is ook maar een simpel pakketje.
Ik dacht: laat ik het eens een keer proberen, om te kijken of het wat is. Vooral om mee te 'starten'
Maar ga toch maar wat andere spullen aanschaffen en het opnieuw proberen haha :D

Offline Rob.Erto

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 16-01-2020 09:01 u »
Jaa, is ook maar een simpel pakketje.
Ik dacht: laat ik het eens een keer proberen, om te kijken of het wat is. Vooral om mee te 'starten'
Maar ga toch maar wat andere spullen aanschaffen en het opnieuw proberen haha :D

Ook met zo'n simpel pakket kun je een prima biertje brouwen, zeker voor een eerste keer. Een fatsoenlijke handleiding ontbreekt vaak. Zou zonde zijn als je daardoor niet verder gaat met brouwen.

Offline Walsingham

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Elke dag is brouwdag.
« Reactie #7 Gepost op: 16-01-2020 10:13 u »
Op de foto zie ik enkel gist en hoppartikels. Geen schimmel. Lijkt me dus prima om te bottelen

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #8 Gepost op: 16-01-2020 12:45 u »
Zoals al gezegd lijkt me dat gewoon gist en hopdeeltjes. Zo ziet mijn bier er ook uit wanneer ik gedryhopped heb met pellets zonder zakje, of als ik pellets heb gebruikt tijdens het koken en er veel rommel meegekomen is de vergistingsemmer in. Die grote witte vlekken zijn samengeklonterde gist en proteine.

Wat je kan doen is de emmer een paar dagen koud zetten (koelkast zou genoeg moeten zijn), dan zakt er nog wel wat uit naar de bodem en kan je wat "schoner" bier in je flesjes doen. Voornamelijk die hopdeeltjes kunnen nog wel problemen opleveren (spuiters) als je er teveel van meebottelt.

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #9 Gepost op: 16-01-2020 14:35 u »
Dit is niet oke toch??

't Is okč

Offline PiWi

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #10 Gepost op: 16-01-2020 16:34 u »
Laat het verder uitgisten en als het niet vreemd / zuur ruikt gewoon bottelen. Weggooien kan altijd nog maar ik denk niet dat dat nodig is. Proost!

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #11 Gepost op: 16-01-2020 17:01 u »
Idem. De bruinige vlokken zien eruit als gistvlokken en de groene drap is de hop ( leken korrels) dat zijn fijne partikels dus daar zal zich de CO2 van de vergisting rond verzamelen. Wel beter in een netje gedaan filteren zal je moeten doen. Proeven en je weet meer

Offline Voldaan

• *
« Reactie #12 Gepost op: 16-01-2020 18:03 u »
Top! Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb nu de deksel er helemaal op zitten. Net heel even gelift en komt inderdaad nog steeds druk vanaf, dus de vergisting is waarschijnlijk nog niet klaar!
Daarna zet ik hem koel en dan eventueel overhevelen en bottelen!
Gaat goed komen 💪🏼🍺

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 16-01-2020 23:03 u »
Zoals zo vaak, zijn de bijgeleverde handleidingen onduidelijk, onvolledig en/of onjuist.

Die handleidingen zijn inderdaad vaak niet juist.

In het boek Bierbrouwen voor dummies is uitgebreid door mij beschreven hoe je eerste brouwsel een succes kan worden. Daarnaast bevat het veel achtergrondinformatie en tips om een beter smakelijk bier te brouwen. (Wij van WC-eend bevelen WC-eens aan...  ;) )

Offline jaapz

• Senior lid
  • Brouwerij Vlugge Japie
« Reactie #14 Gepost op: 17-01-2020 11:02 u »
Top! Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik heb nu de deksel er helemaal op zitten. Net heel even gelift en komt inderdaad nog steeds druk vanaf, dus de vergisting is waarschijnlijk nog niet klaar!
Daarna zet ik hem koel en dan eventueel overhevelen en bottelen!
Gaat goed komen 💪🏼🍺

Succes! Als het naar meer smaakt raad ik je aan een boek te kopen over het hele brouwproces (bijv. "Verander water in bier" van ons medeforumlid Adrie Otte). Dan hoef je ook niet uit te gaan van die vage instructies die bij die kitjes zitten.

Tags: