Zuurstof door waterslot

Gestart door Sjoerd, 13-01-2020 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerd

Vraagje, ik heb net wat wort getapt uit het gistvat. Ik hoorde lucht aangezogen worden door het waterslot. Nu schudde mijn vat iets en hij is al uitgegist. Ga ik hierdoor last krijgen van oxidatie of zal dat wel los lopen?

hansHalberstadt

Op het moment zelf niet, want er zit nog een complete koolzuurdeken boven je bier. Maar de aangezogen zuurstof gaat in de komende uren wel helemaal mengen. Als er nog een klein beetje gisting is wordt die weer verdreven van onder naar boven je waterslot uit. Ik zou me niet te druk maken. Gewoon niet te lang wachten met bottelen als de gisting nu echt is gestopt.   

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 13-01-2020  20:05 uVraagje, ik heb net wat wort getapt uit het gistvat. Ik hoorde lucht aangezogen worden door het waterslot. Nu schudde mijn vat iets en hij is al uitgegist. Ga ik hierdoor last krijgen van oxidatie of zal dat wel los lopen?

Een klein blupje dat aangezogen wordt is niet zo'n probleem. Iets anders is het als je gistvat niet goed afsluit. Een klein lekje is al voldoende voor een stevige smaakafwijking.

Sjoerd

Hij heeft die bellen er gelukkig zelf weer uitgedrukt zoals Hans als mogelijkheid suggereerde.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 15-01-2020  20:44 uHij heeft die bellen er gelukkig zelf weer uitgedrukt zoals Hans als mogelijkheid suggereerde.

Heb je goed opgelet dat het dezelfde gasmoleculen waren die uit het waterslot kwamen...   >:D

De zuurstof die door het waterslot komt vermengt zich met de andere gasmoleculen. Het feit dat koolzuur zwaarder is dan zuurstof houdt dit niet tegen. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Brownse_beweging_(natuurkunde)

Het gaat om een beperkte hoeveelheid zuurstof vandaar dat je er niet al te druk hoeft te maken over de paar belletjes zuurstof door het waterslot.
Zoals ik schreef is een lekkend gistvat veel vervelender. Het koolzuur dat op het bier ligt voorkomt niet dat je dan een stevige smaakafwijking krijgt.




hansHalberstadt

Wat ik bedoelde was dat zolang het gist er veel meer koolzuur wordt gevormd dan de kopruimte dus als je een paar keer de kopruimte aan koolzuur maakt dan is de zuurstof die erin zit wel weg. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 16-01-2020  00:20 uWat ik bedoelde was dat zolang het gist er veel meer koolzuur wordt gevormd dan de kopruimte dus als je een paar keer de kopruimte aan koolzuur maakt dan is de zuurstof die erin zit wel weg.

De zuurstof zal als er nog volop koolzuur gevormd wordt voor het grootste deel meegevoerd worden met de gasstroom naar buiten. Neemt niet weg dat een klein gedeelte een chemische verbinding aan kan gaan met het bier. Dit is echter zo weinig dat dit weinig effect heeft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.