Hopoogst 2020

Gestart door Fractus, 11-01-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

seed7

Citaat van: BB-Moods op 16-09-2020  16:24 u-   Welke ziekte of plaag?


Droogte.

Ingo

seed7

Toch maar wat mee gebrouwen. Niet heel veel aroma, wel bitter. Past net,



De lange streep bij de onderrand van de foto is het wort niveau :)


Ingo

BB-Moods

Citaat van: seed7 op 16-09-2020  16:33 uDroogte.

Ingo

Dank voor je reactie.
Week geleden, dus na de droge periode was alles nog groen. Bovendien is de top vd plant het minst aangetast. Dus droogte lijkt me niet voor de hand te liggen. Dat zou ook aan het blad te zien moeten zijn schat ik in.

Ik schat zelf in dat het valse meeldauw is, maar heb graag de inschatting van jullie.


middelaersch

Citaat van: BB-Moods op 16-09-2020  16:24 uHi

Sinds een week zijn mijn hopbellen (COMET) bruin aan het worden. De bellen zijn nog niet rijp om te oogsten, maar veel ervan zijn al wel aan het bruin verkleuren. Ik denk dat er een ziekte of plaag in de hopbellen is gekomen. Op het blad zie ik geen verkleuring of aantasting. Wie kan mij aangeven met welke ziekte of plaag ik te maken heb?

Hieronder wat foto's.

-   Welke ziekte of plaag?
-   Wat kan ik nog doen?
-   Kan ik het voor gebruik nog oogsten?

Alvast dank.  :groots:


Ik zou ze gewoon oogsten. Die echt grasgroen zijn kun je wellicht nog even laten hangen, en die dan over een weekje plukken. En die echt rottig lijken te zijn uiteraard ook niet gebruiken. Maar de meeste lijken me gewoon prima bruikbaar.
Zie ook de foto van Ingo hierboven hoe ze er ongeveer uit moeten zien.

hansHalberstadt

Bij mij ook zo'n takje. maar de rest is allemaal goed. misschien plaatselijk probleempje met de sapstroom


DieterB

Probleem met de sapstroom klinkt logisch. Mijn Cascade is met de storm een paar weken geleden tegen het tuinhuis gewaaid. Sindsdien heb ik een paar bruine takken. Die zien er ook zo uit.
Verder nog een hoop grote, groene bellen. Gelukkig.
Volgend jaar gaat de paal iets beter vastgezet worden  ;)   

Oscar

De hopoogst Brouwdag van dit jaar


Jacques

Citaat van: Oscar op 16-09-2020  21:32 uDe hopoogst Brouwdag van dit jaar



Bedankt voor het delen van dit filmpje met een inkijk in jouw brouwerij.

Takkie83

Citaat van: Oscar op 16-09-2020  21:32 uDe hopoogst Brouwdag van dit jaar

Met plezier naar gekeken!  :)

Heb vandaag ook een pilsje gebrouwen met wilde hop uit het locale bos. Vond hem grasachtig ruiken en lees hier nu dat dat zou betekenen dat 'ie te vroeg geoogst is..  :-\ Toch was 'ie al aardig aan het verkleuren..

Heb hem puur als bitterhop gebruikt dus we gaan het meemaken  :biersmile:

Herman

Mijn hop is ook weer geoogst en gedroogd en wacht vacuĆ¼m gesealed in de vriezer op het grote moment...
Ik heb in tegenstelling tot vorige jaren nog maar een hopplant in de tuin, een Annabel. Totale oogst is 750 gram (droog).

Lekkerpilzen

Dames en heren ik heb een vraagje:

Ik heb van mijn buurman 1500 g verse hop gekregen uit zijn tuin.

Soort: ????? Ik gok Nordbrau tuincentrum spul

Het zijn mooie bellen maar mij valt het volgende op:

- Geen sterke hop geur, ruikt vooral grassig
- Hopthee gezet met een paar bellen: smaakt bitter maar nog steeds heel erg grassig 
- Er zit nauwelijks geel poeder of plakspul op de hop
 
Is deze hop misschien te vroeg geoogst of iets dergelijks ? 
Ik ben zelf een beetje bang om 20 liter te verknallen met een vers gemaaid gras bom  :nut:

Jeroen76

Dat is koffiedik kijken maar qua soort zit je denk ik wel goed, deze soort wordt het meest verkocht in het tuincentrum. Zitten er toevallig zaden in de bellen? Wat dat betreft heeft een bevruchte hobbel ook weer invloed op je schuim, smaak en nog wat andere dingen. Er wordt beweert dat het ontbreken van schuim bij Engelse bieren komt doordat hop daar veelal is bevrucht, maar hier worden door sommige ook wel weer vraagtekens bij gezet. Te vroeg geoogst zou kunnen, de laatste periode is het niet al te best weer geweest.

Als smaak en geur nu al ontbreken zou ik het zelf geen meerwaarde vinden om hem te gebruiken, wellicht dat hij als bitterhop het wel goed zal doen?

Gr. Jeroen

Lekkerpilzen

Citaat van: Jeroen76 op 30-09-2020  14:14 uDat is koffiedik kijken maar qua soort zit je denk ik wel goed, deze soort wordt het meest verkocht in het tuincentrum. Zitten er toevallig zaden in de bellen? Wat dat betreft heeft een bevruchte hobbel ook weer invloed op je schuim, smaak en nog wat andere dingen. Er wordt beweert dat het ontbreken van schuim bij Engelse bieren komt doordat hop daar veelal is bevrucht, maar hier worden door sommige ook wel weer vraagtekens bij gezet. Te vroeg geoogst zou kunnen, de laatste periode is het niet al te best weer geweest.

Als smaak en geur nu al ontbreken zou ik het zelf geen meerwaarde vinden om hem te gebruiken, wellicht dat hij als bitterhop het wel goed zal doen?

Gr. Jeroen
Hey Jeroen bedankt voor je berichtje. Voor zover ik zie zit er geen zaad in de bellen.
Hoe moet verse hop normaal gesproken ruiken ? Ik ben de gedroogde hop uit de winkel gewend waar een zeer zeer penetrante (maar heerlijke kruidige / fruitige) lucht afkomt.
Deze verse hop ruikt nergens naar, alleen heel lichtjes naar vers gemaaid gras. 

tdp

Dat is per soort verschillend, geen eenduidig antwoord op te geven.  Niet eerder dan dat je er een (proef)brouwsel mee gemaakt hebt.

Jeroen76

Als ik het zo lees zou ik het wel weten, niet gebruiken. Maar goed die keus zou je zelf moeten maken. Heb wel eens hop geplukt op een erg afgelegen plek en die rook heerlijk. Het is er echter nog niet van gekomen om deze in een bier te gebruiken.

Gr. Jeroen


hansHalberstadt

Vandaag de laatste 200 g hop geplukt uit de tuin. 2 weken geleden had ik al heel veel geplukt maar ik wilde weten wat er gebeurt als je het nog 2 weken laat hangen. Hop ruikt nog prima kruidig en wat thee van gemaakt, mooi bitter en beetje kruidig. Lupuline was nog mooi geel. Er zaten ook nog wat geknikte takken bij met bruine hop Lupulin daarvan was wat meer geel/oranje. Die heb ik laten zitten, maar roken ook prima. 
Ik ga hiermee ongedroogd brouwen, alleen nu even snel invriezen tot ik aan brouwen toekom met een week of zo.



tdp

Ik heb ook op verschillende momenten geoogst, Hans. Meer uit praktische overweging, in verband met de droogcapaciteit. Op die manier kun je wel mooi de rijpe oogst plukken, en de bellen laten hangen die er nog net niet zijn.

YOz

Ik had ook de heft van de plant 2 weken langer laten hangen. Dit heb ik van het weekend geplukt. De jonge lading rook was grassig en had best veel lupine. Terwijl de 'oudere' lading minder lupine leek te hebben maar wel een sterkere geur.
Nu heeft het in de 2 weken ertussen ook flink geregend en gewaaid, misschien dat daardoor de lupine deels is uitgespoeld en gewaaid. Misschien wel leuk om eens te kijken of we een testje kunnen doen om het verschil te proeven.

hansHalberstadt

Citaat van: YOz op 05-10-2020  09:58 uMisschien wel leuk om eens te kijken of we een testje kunnen doen om het verschil te proeven.
Ik ga dat in ieder geval doen want ik heb nu gedroogde hop van 2 weken terug en niet gedroogde hop van nu. Alleen heb ik dan 2 variabelen gewijzigd: rijpingstijd en drogen. Dus niet meer eenduidig het effect van rijping te bepalen omdat door drogen er ook geur en smaak verdampt is.

tdp

Daar kan ik anders ook wel eens voor gaan zitten. Heb de administratie aardig op orde dit jaar qua oogst: Iedere keer eenzelfde hoeveelheid geplukt (+/- 250 gram nat) en dit gedroogd totdat het gewicht niet meer afnam. Dan zie je het verschil echt tussen het plukken op een droge dag na vele dagen zon, en het plukken op een dag wanneer het er de dag ervoor geregend heeft.

In uitersten: 250 gram nat, 69 gram droog vs. 250 gram nat, 89 gram droog.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.