Hopoogst 2020

Gestart door Fractus, 11-01-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 08-09-2020  20:55 uJe kunt ook brouwen met hop zo van de plant. Al een paar jaar heb ik dat gedaan met hop die mijn buurman teelt.
Natuurlijk hoef je niet tot de volgende dag te wachten met brouwen.
Ik stel dat maar, omdat plukken best gebeurt nadat de ochtend dauw is opgegedroogd, om te kunnen wegen zonder water aan de hopbellen. Niemand houd u tegen om in de namiddag of 's avonds te beginnen met brouwen, he Jacques.

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 08-09-2020  22:23 uInderdaad. Ik snap ook niet zo goed de reden om half te drogen. Je verliest wat vocht, maar het is nog niet droog genoeg om buiten de vriezer te kunnen bewaren en het verwijderen van een beetje vocht zie ik geen voordeel van. Maar misschien kan brouwerwaldonk dat eens uitleggen?
Bij half drogen neem je het nat gewicht in je berekening. Dus minstens maal 4 of 5.
Volgens mijn ervaring heb je dan nog (zij het) gedeeltelijk de smaken en fruitigheid van niet gedroogde hop, die je totaal mist bij volledig gedroogde hopbellen.
Wel nadien invriezen, want die blijft niet goed buiten de vriezer.
Bij half gedroogd (50 à 55%) kan je al persen wat met verse hop niet kan. 

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 09-09-2020  11:03 uIk stel dat maar, omdat plukken best gebeurt nadat de ochtend dauw is opgegedroogd, om te kunnen wegen zonder water aan de hopbellen. Niemand houd u tegen om in de namiddag of 's avonds te beginnen met brouwen, he Jacques.

De hop kan ook in de ochtendzon staan...  :)
Een een beetje vocht aan de bellen is ook niet zo'n probleem. Wat het alfazuurgehalte is van de hop weet je sowieso niet. Het is altijd afwachten hoe het uitpakt. In de loop der jaren heb ik geleerd niet te zuinig te zijn met verse hop. Verse hop is veel zwaar dan gedroogde hop en bevat in verhouding veel minder alfazuren.

Simco

Zo leuk deze draad! Dit heeft mij geïnspireerd om dit weekend een proefbrouwsel te maken met verse hop van de plant. De rest gaat in de voedseldroger en naar de vriezer.
Nu nog een recept vinden die met beperkte ingrediënten en Kent Goldings iets lekkers geeft.

middelaersch

Wij zijn niet de enigen die hop lekker vinden:



Dit zag ik vanmiddag toen ik in de uiterwaarden ging kijken of de hop daar bijna oogstrijp is  :stokpaard:
Gelukkig staat er genoeg waar ze niet bij kunnen.

Overigens is me opgevallen dat er ook van wilde hop vele varianten zijn. Sommige lijken al goed te zijn, sommige ruiken nog naar gras als je ze fijn knijpt en sommige ruiken net als rijpe gekweekte hop. Sommigen hebben hele kleine bellen, sommige behoorlijk grote.

Dus de ene wilde hop is de andere niet. Ik wil toch eens gaan proberen om er mee te brouwen.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 09-09-2020  22:48 uDit zag ik vanmiddag toen ik in de uiterwaarden ging kijken of de hop daar bijna oogstrijp is
is dat in de buurt van het pontje van Cuijk. Daar heb ik ook wel eens hop geplukt, maar die had wel een lage bitterheid en ook geen uitgesproken aroma.

waldpiek

Wie heeft er een stekje van de Saaz hop over

Jacques

Citaat van: middelaersch op 09-09-2020  22:48 uOverigens is me opgevallen dat er ook van wilde hop vele varianten zijn. Sommige lijken al goed te zijn, sommige ruiken nog naar gras als je ze fijn knijpt en sommige ruiken net als rijpe gekweekte hop. Sommigen hebben hele kleine bellen, sommige behoorlijk grote.

Dus de ene wilde hop is de andere niet. Ik wil toch eens gaan proberen om er mee te brouwen.

Klopt; veel wilde hop is verwilderde hop uit oude hoptuinen.

middelaersch

Citaat van: waldpiek op 10-09-2020  10:28 uWie heeft er een stekje van de Saaz hop over

Die vraag kun je denk ik beter begin mei nog eens stellen. Ik betwijffel of het nu nog lukt om te stekken.
En dan is het handig ook even aan te geven in welke regio je zit.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 09-09-2020  23:28 uis dat in de buurt van het pontje van Cuijk. Daar heb ik ook wel eens hop geplukt, maar die had wel een lage bitterheid en ook geen uitgesproken aroma.

Iets zuidelijker, waar vroeger het voetveer Zeldenrust tussen Middelaar en Sint Agatha vaarde.
Maar tussen Mook en Gennep is overal hop te vinden in de uiterwaarden van de Maas, en aan de Brabantse kant tussen Cuijk en Boxmeer ook.

Wat betreft aroma en bitterheid: is er een verband tussen de geur en het aroma en bitterheid? Ik vermoed eigenlijk van wel.
Zoals ik eerder al schreef: de reuk en vorm van de bellen verschilt enorm van plant tot plant. Dus ik denk aroma en bitterheid ook.
Dat sluit dan weer aan bij wat Jacques zegt, dat veel 'wilde' hop wellicht verwilderde kweekhop is.

Ik ben overigens van plan de wilde hop alleen als aromahop te gebruiken, en niet als bitterhop zodat het resultaat qua bitterheid toch enigszins voorspelbaar blijft.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 10-09-2020  22:49 uWat betreft aroma en bitterheid: is er een verband tussen de geur en het aroma en bitterheid? Ik vermoed eigenlijk van wel.

Nee. Er zijn hopsoorten met veel bitterheid en weinig aroma en andersom...

Jacques

Citaat van: middelaersch op 10-09-2020  22:49 uIets zuidelijker, waar vroeger het voetveer Zeldenrust tussen Middelaar en Sint Agatha vaarde.
Maar tussen Mook en Gennep is overal hop te vinden in de uiterwaarden van de Maas, en aan de Brabantse kant tussen Cuijk en Boxmeer ook.

Wat betreft aroma en bitterheid: is er een verband tussen de geur en het aroma en bitterheid? Ik vermoed eigenlijk van wel.
Zoals ik eerder al schreef: de reuk en vorm van de bellen verschilt enorm van plant tot plant. Dus ik denk aroma en bitterheid ook.
Dat sluit dan weer aan bij wat Jacques zegt, dat veel 'wilde' hop wellicht verwilderde kweekhop is.

Ik ben overigens van plan de wilde hop alleen als aromahop te gebruiken, en niet als bitterhop zodat het resultaat qua bitterheid toch enigszins voorspelbaar blijft.

In het verleden waren er in Brabant meerder hoptuinen. Bijvoorbeeld in Heusden en Schijndel.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 10-09-2020  22:55 uIn het verleden waren er in Brabant meerder hoptuinen. Bijvoorbeeld in Heusden en Schijndel.

N.a.v. jouw post eens even gaan googlen, en wat vind ik?

'Bier wordt in Brabant sinds mensheugenis gebrouwen door kloosterlingen en in de omgeving van Land van Cuijk al sinds 1371 door de kruisheren in Sint Agatha.' (http://www.toebesbier.nl/dnurste/de-brouwerij/)

Van kloosters is bekend dat ze grotendeels zelfvoorzienend waren, dus dan vermoed ik dat die kruisheren 'van den andere kant' ook hop hebben verbouwd. Dat klooster is vogelvlucht ongeveer een kilometer van hier. Dus dan zou de Middelaarse wilde hop wellicht daar van afkomstig kunnen zijn.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 10-09-2020  22:53 uNee. Er zijn hopsoorten met veel bitterheid en weinig aroma en andersom...

Ik bedoel eigenlijk vooral het verband met de geur. Ik was van plan de planten waarvan ik ga plukken te kiezen op basis van geur.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 10-09-2020  23:42 uIk bedoel eigenlijk vooral het verband met de geur. Ik was van plan de planten waarvan ik ga plukken te kiezen op basis van geur.

Dat kan wel een eerste selectie zijn. Wat je ook kunt doen denk ik is een thermoskan met kokend water meenemen en ter plekke een kopje hopthee maken en proeven of je karakteristieke smaken kan onderscheiden.

Simco

Citaat van: Jacques op 10-09-2020  22:55 uIn het verleden waren er in Brabant meerder hoptuinen. Bijvoorbeeld in Heusden en Schijndel.

In de buurt van Schijndel is er in ieder geval nog / weer 1.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 10-09-2020  23:42 uIk bedoel eigenlijk vooral het verband met de geur. Ik was van plan de planten waarvan ik ga plukken te kiezen op basis van geur.

Kiezen op basis van geur is een goed idee. Alleen zegt de geur niets over de bitterheid van het bier.

BB-Moods

Toch een beetje feest. Mijn hop oogst is vandaag begonnen.

Afgelopen weken de elektronica even wat verbeterd en de achterliggende software om het droog proces automatisch en op afstand precies in de gaten te houden. De opstelling is als volgt:
•   Voedseldroger
•   Loadcell uit digitale weegunit gehaald en onder de voedseldroger geplakt. Op de gram nauwkeurig.
•   Alles gekoppeld aan een Esp8266/Arduino via Wifi.
•   Door vanuit de esp een mqtt bericht naar de cloud (Raspberry) te sturen met het actuele gewicht tijdens het drogen kan ik het gewicht continue op mijn mobiel zien en dus precies zien wanneer de hop klaar is.

Gemak dient de mens; en zeker een bierbrouwer





middelaersch

Citaat van: Jacques op 11-09-2020  20:45 uKiezen op basis van geur is een goed idee. Alleen zegt de geur niets over de bitterheid van het bier.

Daarom ben ik ook van plan de wilde hop alleen als aromahop te gebruiken.
Door een kweekhop als bitterhop te gebruiken blijft de bitterheid van het bier dan (denk ik) toch enigszins voorspelbaar.

RuudB

Citaat van: BB-Moods op 11-09-2020  22:53 uToch een beetje feest. Mijn hop oogst is vandaag begonnen.

Afgelopen weken de elektronica even wat verbeterd en de achterliggende software om het droog proces automatisch en op afstand precies in de gaten te houden. De opstelling is als volgt:
•   Voedseldroger
•   Loadcell uit digitale weegunit gehaald en onder de voedseldroger geplakt. Op de gram nauwkeurig.
•   Alles gekoppeld aan een Esp8266/Arduino via Wifi.
•   Door vanuit de esp een mqtt bericht naar de cloud (Raspberry) te sturen met het actuele gewicht tijdens het drogen kan ik het gewicht continue op mijn mobiel zien en dus precies zien wanneer de hop klaar is.

Gemak dient de mens; en zeker een bierbrouwer


Wissel je die bakjes wel tijdens het drogen? Anders wordt de hop onderin droger dan bovenin. Volledig automatiseren is daarom (zonder omkeersysteem) volgens mij niet mogelijk.

Ik ben zelf van het gebruik van de bakjes afgestapt:



Op deze manier past er veel meer hop in. Met 1 thermometer onderin en 1 bovenin zie je dat:
1) De temperatuur onderin de 1e tijd een stuk lager is dan de ingestelde temperatuur, dus ik zet 'm op vol vermogen totdat de temperatuur onderin te heet wordt. Blijft het een stuk koeler.
2) Het temperatuurverschil onderin en bovenin tijdens het drogen langzamerhand kleiner wordt.

Elk uur gooi ik de droogkoker leeg, mix de bellen en gooi ze weer terug.

BB-Moods

Citaat van: RuudB op 12-09-2020  16:55 uWissel je die bakjes wel tijdens het drogen? Anders wordt de hop onderin droger dan bovenin. Volledig automatiseren is daarom (zonder omkeersysteem) volgens mij niet mogelijk.

Ik ben zelf van het gebruik van de bakjes afgestapt:

Op deze manier past er veel meer hop in. Met 1 thermometer onderin en 1 bovenin zie je dat:
1) De temperatuur onderin de 1e tijd een stuk lager is dan de ingestelde temperatuur, dus ik zet 'm op vol vermogen totdat de temperatuur onderin te heet wordt. Blijft het een stuk koeler.
2) Het temperatuurverschil onderin en bovenin tijdens het drogen langzamerhand kleiner wordt.

Elk uur gooi ik de droogkoker leeg, mix de bellen en gooi ze weer terug.

Handig gevonden zo met die droogkoker (karton?).

Je hebt dan waarschijnlijk geen ventilatie systeem ( met zij- en opwaardste luchtstroom kanaal) meer op verschillende hoogtes
Ik heb wel het idee dat zonder de mandjes te wisselen er niet verschil is met de onderste en bovenste droogbak (op mijn gevoel af). Ik ga dat deze week eens meten; ik zal de droging van de onderste bak en bovenste bak eens meten.
Mijn geautomatiseerde systeem is wel heel makkelijk hoor. Ik zet het om 22:00 aan en ochtends 10:00 kan ik de droge hop er uit halen op precies de ingestelde drogingsgraad (8.5% Vochtigheidsgraad).

Hieronder voor de fun een grafiek van mijn systeem met de drogingscurve die bijgehouden wordt.









YOz

Citaat van: BB-Moods op 13-09-2020  22:58 u...
Mijn geautomatiseerde systeem is wel heel makkelijk hoor. Ik zet het om 22:00 aan en ochtends 10:00 kan ik de droge hop er uit halen op precies de ingestelde drogingsgraad (8.5% Vochtigheidsgraad).
...

Wat houd de 8.5% in is dat het gewicht dat overblijft tov van start gewicht of echt vochtgehalte in de hopbellen?
(Wel leuk dat je dat zo geautomatiseerd hebt, zelf ben ik wel eens bezig met Arduino maar komt het vaak niet veel verder dan lampljes aan of uit laten gaan.)

BB-Moods

Citaat van: YOz op 14-09-2020  08:39 uWat houd de 8.5% in is dat het gewicht dat overblijft tov van start gewicht of echt vochtgehalte in de hopbellen?
(Wel leuk dat je dat zo geautomatiseerd hebt, zelf ben ik wel eens bezig met Arduino maar komt het vaak niet veel verder dan lampljes aan of uit laten gaan.)

Ik ben begonnen met een sample van mijn geoogste hop de droge stofgehalte(%) te bepalen.
Nat gewicht meten en na drogen in de magnetron weer wegen en getallen op elkaar delen geeft de DS%. In mijn geval was dat 24,5% DS. Oftewel 75,5% vocht.

Doel van het drogen is om ca 8,5% vocht te krijgen. Het is dus echt omgerekend het vochtgehalte in de hopbellen. Dit is dus niet 8,5% van het gewicht! (er zat geen 100% vocht in mijn sample).
Voorbeeld hieronder:


YOz

Ohja ik snap hem, op die manier kan je inderdaad dan 'live' de drooggraad goed schatten.

BB-Moods

Hi

Sinds een week zijn mijn hopbellen (COMET) bruin aan het worden. De bellen zijn nog niet rijp om te oogsten, maar veel ervan zijn al wel aan het bruin verkleuren. Ik denk dat er een ziekte of plaag in de hopbellen is gekomen. Op het blad zie ik geen verkleuring of aantasting. Wie kan mij aangeven met welke ziekte of plaag ik te maken heb?

Hieronder wat foto's.

-   Welke ziekte of plaag?
-   Wat kan ik nog doen?
-   Kan ik het voor gebruik nog oogsten?

Alvast dank.  :groots:













Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.