Hopoogst 2020

Gestart door Fractus, 11-01-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

goom

Citaat van: Jeroen76 op 19-08-2020  10:11 uHet vereist natuurlijk wel een goede verpakking maar dat is prima te doen. Grond goed vastzetten, eerst flink nat maken. Potjes goed dichtmaken met een boterhamzakje dan kan daar niks meer mee gebeuren. Daarna de planten inpakken/rollen in een krant, eventueel wat nat maken. Daarna alles goed in een passende doos en eventueel de potten vast zetten in de doos. Opvullen met kranten en de boel dicht tapen.

Zette ook altijd op de doos wat de bovenkant was hoewel pakketbezorgers zich daar denk ik niet zo druk over maken.  ;)

Op deze wijze kon ik probleemloos versturen. Natuurlijk wel pas wegbrengen net voordat de pakketten worden opgehaald (17:00) dan zitten ze nooit meer dan zo'n 24 uur ingepakt.

Het geluk dat er net om de hoek iemand een plant had heb ik nooit gehad. En om kilometers te gaan rijden voor een plantje is mij wat te veel van het goede.

Gr. Jeroen

Je omschrijft het heel goed, de problemen lagen vaak bij de bezorging.
En omdat ik dat gezeik niet wil heb ik zelf gekozen voor een andere manier.
En daar voel ik mij goed mij.

Jeroen76

Citaat van: goom op 19-08-2020  13:58 uJe omschrijft het heel goed, de problemen lagen vaak bij de bezorging.
En omdat ik dat gezeik niet wil heb ik zelf gekozen voor een andere manier.
En daar voel ik mij goed mij.
Snap ik en je moet doen wat je zelf het prettigste vindt. Ik was op zoek naar, en verkocht diverse soorten die niet iedereen heeft en dan ontkom je er niet aan dat je soms wat moet verzenden.

Als je blij bent met hop, ongeacht de soort dan kan het prima op jou manier

Gr. Jeroen


Adbrouwt

Citaat van: goom op 19-08-2020  13:57 uDaar had ik het niet over. En dat je daar een sneer over moet maken, over kan ik ook hebben.
Maar als je geen idee hebt wat er komt kijken met hophandel, dan kan je daar niet goed over oordelen.
Het is hier geen winkel Goom. Ik geef alleen aan dat veel hobbybrouwers het gratis aanbieden. Heb al heel veel mensen aan planten geholpen en hoef daar niets aan te verdienen. Dat jij daar anders in staat mag natuurlijk

goom

Citaat van: Jeroen76 op 19-08-2020  14:39 uSnap ik en je moet doen wat je zelf het prettigste vindt. Ik was op zoek naar, en verkocht diverse soorten die niet iedereen heeft en dan ontkom je er niet aan dat je soms wat moet verzenden.

Als je blij bent met hop, ongeacht de soort dan kan het prima op jou manier

Gr. Jeroen



Mee eens, het is een keuze die je zelf moet maken.

goom

Citaat van: Adbrouwt op 19-08-2020  22:48 uHet is hier geen winkel Goom. Ik geef alleen aan dat veel hobbybrouwers het gratis aanbieden. Heb al heel veel mensen aan planten geholpen en hoef daar niets aan te verdienen. Dat jij daar anders in staat mag natuurlijk

Ik heb hier ook niks te koop aangeboden.
En ik heb ook rassen die moeilijker verkrijgbaar zijn als andere.
Daarnaast ben ik bezig met een aantal Nieuw Zeelandse rassen te verkrijgen, maar dat is bijzonder moeilijk.

Adbrouwt

Citaat van: goom op 20-08-2020  07:40 uIk heb hier ook niks te koop aangeboden.
En ik heb ook rassen die moeilijker verkrijgbaar zijn als andere.
Daarnaast ben ik bezig met een aantal Nieuw Zeelandse rassen te verkrijgen, maar dat is bijzonder moeilijk.
Waarom heb je het dan over al die moeilijk verkrijgbare rassen. Je wil mensen lokken om jou een berichtje te sturen. Dat zullen ongetwijfeld mensen doen. Maar voor mij is het een hobby en help graag mede hobbybrouwers door de planten gratis aan te bieden.
Vaak ruilen we dan ook wat bieren en wat kletsen over de mooie hobby die ons allemaal verbind op dit forum

Jeroen76

Zo en daar gaat het volgende topic... ;)

Ben wel licht verbaasd dat het schijnbaar een raar idee is als je wat geld vraagt voor je hopstekjes. Ik zie hier van alles op het prikbord waar niemand opkijkt van een vraagprijs.

Een hopplantje opkweken en om deze netjes in een pot af te leveren bij de liefhebber vraagt wel het een en ander, ook aanschaf van materiaal en moederplant. Toch prima als je daar iets voor vraagt/krijgt? Ik kocht van de opbrengst weer nieuwe soorten.

Gr. Jeroen

trebvuister

En weer on-topic: hoe is het eigenlijk met de hopoogst van Fractus?

Adbrouwt

Citaat van: Jeroen76 op 20-08-2020  08:50 uZo en daar gaat het volgende topic... ;)

Ben wel licht verbaasd dat het schijnbaar een raar idee is als je wat geld vraagt voor je hopstekjes. Ik zie hier van alles op het prikbord waar niemand opkijkt van een vraagprijs.

Een hopplantje opkweken en om deze netjes in een pot af te leveren bij de liefhebber vraagt wel het een en ander, ook aanschaf van materiaal en moederplant. Toch prima als je daar iets voor vraagt/krijgt? Ik kocht van de opbrengst weer nieuwe soorten.

Gr. Jeroen
Nee hoor niet raar dat mensen er geld voor vragen en dat is prima. Niks mis met dit topic je hebt nu zelf al diverse malen aangegeven dat je ze verzend. Het is alleen goed te weten dat er ook hobbybrouwers zijn die het gratis aanbieden en daar is ook niks mis mee. Hobbybrouwers maken hun eigen keus hierin.

Jeroen76

Klopt en heb overigens aan forumleden de planten altijd gratis meegegeven. Op Marktplats verkocht ik ze wel.

Gr. Jeroen


goom

Citaat van: Jeroen76 op 20-08-2020  08:50 uZo en daar gaat het volgende topic... ;)

Ben wel licht verbaasd dat het schijnbaar een raar idee is als je wat geld vraagt voor je hopstekjes. Ik zie hier van alles op het prikbord waar niemand opkijkt van een vraagprijs.

Een hopplantje opkweken en om deze netjes in een pot af te leveren bij de liefhebber vraagt wel het een en ander, ook aanschaf van materiaal en moederplant. Toch prima als je daar iets voor vraagt/krijgt? Ik kocht van de opbrengst weer nieuwe soorten.

Gr. Jeroen

Klopt wat je zegt.
Ik maak ook een hoop kosten om voor elkaar te krijgen dat de planten goed zijn en blijven.
Kan je wel vertellen dat er veel meer achter zit als je denkt.
Maar ik heb geen zin om mij hier verder over te verantwoorden.
Iedereeen mag doen en denken wat hij zelf wil hierover.

Adbrouwt

Citaat van: goom op 20-08-2020  12:40 uKlopt wat je zegt.
Ik maak ook een hoop kosten om voor elkaar te krijgen dat de planten goed zijn en blijven.
Mijn procedure, knip dan in water tot wortel en dan in beetje potgrond regelmatig water geven en groeien maar. Kosten beetje potgrond, klein bakje en water. Dus ben erg benieuwd waar jou kosten zitten bij het goed zijn en blijven.
Citaat van: goom op 20-08-2020  12:40 uKan je wel vertellen dat er veel meer achter zit als je denkt.
Als je dat kan vertellen heel graag. Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden? Oja als de plant groter groeit maar dan is het geen stek meer geef ik 3 maal per jaar stikstof mest. Verder heel veel water want het is een dorstige plant. Je kunt eigenlijk geen dag overslag met water geven. Verder veel zon.
Citaat van: goom op 20-08-2020  12:40 uMaar ik heb geen zin om mij hier verder over te verantwoorden.
Jammer. Maar ik begrijp het wel.
Citaat van: goom op 20-08-2020  12:40 uIedereen mag doen en denken wat hij zelf wil hierover.
Gelukkig. Ik heb mijn doen en denken hier alvast neergezet en inderdaad iedereen mag zelf zijn afweging maken.

Het is trouwens wel mooi om al die plaatjes van de hop langs de verschillende gevels in Nederland te zien langskomen. Het lijkt wel alsof je bier lekkerder smaakt met eigen geteelde hop.

Biertje1985

Wat is de beste manier van oogsten? ik vind dat zo,een tijdrovend monnikenwerk.
Vorig jaar koste mij dit in totaal 3 dagen, en dan moet ik ook nog eens alles drogen.

Adbrouwt

Citaat van: Biertje1985 op 20-08-2020  14:48 uWat is de beste manier van oogsten? ik vind dat zo,een tijdrovend monnikenwerk.
Vorig jaar koste mij dit in totaal 3 dagen, en dan moet ik ook nog eens alles drogen.
Drie methoden. Eerste. Bellen plukken die rijp zijn rest laten hangen. Is een tijd rovende klus. Je moet zelf langs de planten en jezelf in bochten wringen. Voordeel meerdere malen oogsten en altijd rijpe bellen.
Tweede. Op 10 cm afknippen en alles loshalen. Lekker aan een tafel oogsten met een biertje erbij. Nadeel je moet alles in een keer oogsten. Wat verschil in rijpheid van de bellen.
Derde. Uitbesteden aan derden. Voordeel je wordt niet moe nadeel geen kwaliteit controle.

EBC

Citaat van: Adbrouwt op 20-08-2020  16:06 uDrie methoden. Eerste. Bellen plukken die rijp zijn rest laten hangen. Is een tijd rovende klus. Je moet zelf langs de planten en jezelf in bochten wringen. Voordeel meerdere malen oogsten en altijd rijpe bellen.
Tweede. Op 10 cm afknippen en alles loshalen. Lekker aan een tafel oogsten met een biertje erbij. Nadeel je moet alles in een keer oogsten. Wat verschil in rijpheid van de bellen.
Derde. Uitbesteden aan derden. Voordeel je wordt niet moe nadeel geen kwaliteit controle.

Optie vier: lekker laten hangen en hop kopen.


Jeroen76



Citaat van: Adbrouwt op 20-08-2020  13:40 uMijn procedure, knip dan in water tot wortel en dan in beetje potgrond regelmatig water geven en groeien maar. Kosten beetje potgrond, klein bakje en water. Dus ben erg benieuwd waar jou kosten zitten bij het goed zijn en blijven.

Ik had mijn eigen grondmengsel, stokjes, touw, bespoot ze altijd voor versturen 2x met een veilig biologisch middel tegen luizen. Bovenlaag afgedekt met vochtvasthoudend substraat, plantenstekertje met naamstickertje, etcetera. En ja voor het inpakken en de moeite houd je dan nog geen drol over maar goed, dit dus...



Gr. Jeroen


Jeroen76

Overigens een leuke tip met dat water maar het kan beter/makkelijker.

Zet de stekken rechtsreeks met wat stekpoeder! In een potje. Zet dit potje in een dichte bak met zo'n 3 á 4 cm water zodat de grond in het potje altijd nat blijft. Zorg dat er altijd water in de bak blijft staan dus.

Nadeel, je ziet de worteltjes dus niet groeien maar in het water maken ze waterwortels aan en die zullen eerst allemaal afsterven als je ze uiteindelijk in de potgrond zet. Scheelt ook weer werk zo.

Gr. Jeroen


middelaersch

Citaat van: Derp op 18-08-2020  16:07 uVan vriendin mag ik het niet in volle grond doen omdat hop zich erg snel verspreidt, dus zit al te kijken naar speciekuipen en palen. :P

Hop is inderdaad een plant die graag woekert. Ik heb al eens eerder wat 'geroepen' over hoe je dat in de hand kunt houden:

Citaat van: middelaersch op 15-04-2020  20:56 uIk heb kuipen kuipen in de grond in gegraven, waar ik de bodem uit heb gehaald. Ze woekeren namelijk door wortelscheuten  (rhizomen geheten) vlak onder de grond te maken. Dus de wortels kunnen gewoon 'de diepte' in om water en voedingsstoffen op te nemen, maar niet opzij uit om te woekeren. Een soort 'best of both worlds' oplossing dus.

Zoals brouwerwaldonk eigenlijk ook zegt: in dichte kuipen is het moeilijk om de vochtigheidsgraad en hoeveelheid meststoffen op het juiste peil te houden. Wordt snel te nat of te droog, te weinig of te veel meststoffen etc.
Vergis je niet: je hebt het over planten die tot zeven meter hoog kunnen worden, die hebben nogal wat water en voedingsstoffen nodig. Tegelijkertijd verstikken de wortels als de grond langere tijd te nat is.

Simco

Bovenverwachting worden de eerste bellen zichtbaar! Ik ben benieuwd wat de oogst gaat worden. En ja, hij groeit door mijn vlinderstruik heen.



Adbrouwt

Citaat van: middelaersch op 20-08-2020  22:20 uHop is inderdaad een plant die graag woekert. Ik heb al eens eerder wat 'geroepen' over hoe je dat in de hand kunt houden:
Mijn  Challenger staat al jaren in een grote kunststof bak met gaten onder aan op een stenen terras. Daardoor kan het overtollige water weg en krijg je geen dood water in je bak. De opbrengst is enorm zo ongeveer één tot twee kilo gedroogde hop per jaar. Het is dus heel goed mogelijk in een ruime buiten bak. Ik laat hem langs een tuin afscheiding groeien. Die gaat zeven meter links en zeven meter rechts op. Voordeel,  een mooie groeine tuin ieder jaar.

Derp

Citaat van: middelaersch op 20-08-2020  22:20 uHop is inderdaad een plant die graag woekert. Ik heb al eens eerder wat 'geroepen' over hoe je dat in de hand kunt houden:
Kijk, dat gaat hem dan worden volgend jaar.

Lijkt me een heel kleine kans, maar heeft iemand ervaring met schapen bij de hopplanten? Lusten die de hopplanten? Ik heb plek op een stukje land waar ook schapen staan.

L.win

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/9faed5c0d8f882110f56b3617fba6365.jpg

Mijn eerste jaars planten.  8 totaal(5 verschillende rassen)
Ze staan in volle,  zeer vruchtbare grond. Zelf aantal wezen halen bij een forumlid en een aantal uit het hoge noorden via de post laten bezorgen.  Niet normaal hoeveel bellen er zijn en dat voor het eerste jaar.
Cascade, Kent Golding en Chinook gaan als een malle.  Tettnanger en Centennial blijven iets achter maar gaan ook genoeg geven.
Heb ze niet eens veel water, maar wel heel veel liefde gegeven :-)

Lange1985

Citaat van: L.win op 22-08-2020  23:40 uhttps://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/9faed5c0d8f882110f56b3617fba6365.jpg

Mijn eerste jaars planten.  8 totaal(5 verschillende rassen)
Ze staan in volle,  zeer vruchtbare grond. Zelf aantal wezen halen bij een forumlid en een aantal uit het hoge noorden via de post laten bezorgen.  Niet normaal hoeveel bellen er zijn en dat voor het eerste jaar.
Cascade, Kent Golding en Chinook gaan als een malle.  Tettnanger en Centennial blijven iets achter maar gaan ook genoeg geven.
Heb ze niet eens veel water, maar wel heel veel liefde gegeven :-)

Zoiets wil ik ook maken in de achtertuin op de plek waar nu nog mijn composthoop ligt. Hier heb ik dikke vette rivierklei en laag grondwater dus de planten doen het bizar slecht waar ze nu staan, alleen de Cascade in de voortuin gaat als een malle.

Hoe voorkom je dat ze door elkaar gaan groeirn? Kwestie van goed leiden? 

L.win

Citaat van: Lange1985 op 23-08-2020  12:01 uZoiets wil ik ook maken in de achtertuin op de plek waar nu nog mijn composthoop ligt. Hier heb ik dikke vette rivierklei en laag grondwater dus de planten doen het bizar slecht waar ze nu staan, alleen de Cascade in de voortuin gaat als een malle.

Hoe voorkom je dat ze door elkaar gaan groeirn? Kwestie van goed leiden?

Ik heb een groot gaasrek bovenop de palen vastgemaakt.  Dagelijks met veel liefde de uiteinden geleiden.  Let er op dat het horizontale gedeelte naar het zuiden gaat groeien. 

RuudB

Citaat van: Derp op 21-08-2020  11:29 uLijkt me een heel kleine kans, maar heeft iemand ervaring met schapen bij de hopplanten? Lusten die de hopplanten? Ik heb plek op een stukje land waar ook schapen staan.

Uit The hopgrowers handbook van Laura ten Eyck:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.