Hopoogst 2020

Gestart door Fractus, 11-01-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Citaat van: rfrins op 17-08-2020  08:20 uWaar is dit af te halen precies?
Je kunt dit het beste in het vroege voorjaar vragen middels een bericht op dit forum, er zijn in het hele land brouwers die wel een stek af willen staan. Ook bij jou in de buurt.

Kijk maar eens in deze lijst: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,14816.msg201612.html#msg201612

rfrins

super, precies wat ik zocht.

Zal mijn mede-Limburgers tzt een bericht sturen om te zien of ze tegen die tijd wat stekkies af willen staan

tdp

Citaat van: rfrins op 17-08-2020  08:36 usuper, precies wat ik zocht.

Zal mijn mede-Limburgers tzt een bericht sturen om te zien of ze tegen die tijd wat stekkies af willen staan

Wellicht kun je hopstekjes krijgen bij Gulpener? Ook daar zullen ze uitlopers wegsnoeien, en dat is voor hun ook gewoon tuinafval.

orangeloo

Citaat van: tdp op 15-08-2020  09:03 uHeb hier ook het idee dat de hop later is dan normaal. Veel kleine belletjes nog, maar wel heel veel inderdaad :).

Het is deze week wel erg hard gegaan. Vorige week nog nauwelijks bloemen, nu hangt het hier vol.



Jeroen76

Ik heb vorig jaar met succes diverse gewortelde stekken (lees planten) verstuurd via pakketpost. Zijn prima aangekomen. Dus mocht je bepaalde soorten zoeken dan kun je ze ook zo aankomen via de forumleden. Ikzelf ben helaas gestopt met mijn hopveld.



Gr. Jeroen


Adbrouwt

Citaat van: Jeroen76 op 17-08-2020  13:49 uIk heb vorig jaar met succes diverse gewortelde stekken (lees planten) verstuurd via pakketpost. Zijn prima aangekomen. Dus mocht je bepaalde soorten zoeken dan kun je ze ook zo aankomen via de forumleden. Ikzelf ben helaas gestopt met mijn hopveld.



Gr. Jeroen
Wat kost dat?
Ik heb ook altijd gewortelde stekken gratis af te halen voor de liefhebbers. Pas weer in Mei.

Jeroen76

Citaat van: Adbrouwt op 17-08-2020  13:51 uWat kost dat?
Ik heb ook altijd gewortelde stekken gratis af te halen voor de liefhebbers. Pas weer in Mei.
Tsja wat kost een pakket verzenden momenteel  €7,25? Kun je heel wat planten mee verzenden.

Mocht je niet in de buurt wonen bij een forumlid...



Gr. Jeroen

Simco

Citaat van: Jeroen76 op 17-08-2020  23:32 uTsja wat kost een pakket verzenden momenteel  €7,25? Kun je heel wat planten mee verzenden.

Mocht je niet in de buurt wonen bij een forumlid...



Gr. Jeroen

Diverse opties mogelijk. Ik heb ook via brievenbuspakket gewortelde stekken ontvangen. Ging ook best goed, €4 met PostNL. Van DHL pickup point naar pickup point is € 4.50 voor normaal pakket. PostNL is € 6.95 als je thuis je label besteld en betaald. Bij balie is het duurder, ik denk die €7.25. Goed labelen is wel noodzakelijk.

Mijn eigen hoppen (7 soorten) die van het voorjaar zijn aangeplant groeien best aardig. Ik verwacht dit jaar nog niet zo veel resultaat. Hopelijk kan ik, als er vraag is, enkele scheuten opkweken tot nieuwe planten en verdelen. Ikzelf ben nog opzoek naar Saaz, Hallertauer Tradition en Perle.

rfrins

Vraag is er zeker naar in het voorjaar [emoji6]

Derp

Een super gaaf topic dit! In het voorjaar meld ik me zeker.

goom

Ik ben al enige jaren geleden gestopt met het verzenden van planten.
Het ging te vaak mis en vaak kwamen de planten  in slechte condities aan.
Hoe ik het nu doe? Overdragen van verkoper (ik dus) aan de aankoper.
Ik biedt planten  aan die goed zijn aan en de aankoper kan zelf beslissen of de planten goed genoeg zijn voor de aankoop.
 

Adbrouwt

Citaat van: goom op 18-08-2020  12:06 uIk ben al enige jaren geleden gestopt met het verzenden van planten.
Het ging te vaak mis en vaak kwamen de planten  in slechte condities aan.
Hoe ik het nu doe? Overdragen van verkoper (ik dus) aan de aankoper.
Ik biedt planten  aan die goed zijn aan en de aankoper kan zelf beslissen of de planten goed genoeg zijn voor de aankoop.
Veel hobbybrouwers bieden ze ook gratis aan zoals ik. Vraag in mei 2021 gerust op het forum en vele zullen gratis stekjes hebben.

Fractus

Ik had goede hoop dit jaar, maar al mijn hopplanten zijn helemaal verteerd door luis. Heb een aantal keer ingespoten met anti-luismiddel, maar het kwam steeds terug en de laatste keer zat het zo hoog dat ik niet meer kon spuiten. Helaas :(

Wolter

Citaat van: Fractus op 18-08-2020  13:37 uIk had goede hoop dit jaar, maar al mijn hopplanten zijn helemaal verteerd door luis. Heb een aantal keer ingespoten met anti-luismiddel, maar het kwam steeds terug en de laatste keer zat het zo hoog dat ik niet meer kon spuiten. Helaas :(
Zonde.. het is handig planten in de buurt te hebben waar is lieveheersbeestjes op af komen. Daarmee kan je de luizenplaag wat intomen volgend jaar.

Derp

Citaat van: Adbrouwt op 18-08-2020  12:19 uVeel hobbybrouwers bieden ze ook gratis aan zoals ik. Vraag in mei 2021 gerust op het forum en vele zullen gratis stekjes hebben.

Zou helemaal top zijn! Ik stuur rond die tijd  graag een berichtje.

Zit al uit te plannen hoe ik het ga doen. Van vriendin mag ik het niet in volle grond doen omdat hop zich erg snel verspreidt, dus zit al te kijken naar speciekuipen en palen. :P

Adbrouwt

Citaat van: Derp op 18-08-2020  16:07 uZou helemaal top zijn! Ik stuur rond die tijd  graag een berichtje.

Zit al uit te plannen hoe ik het ga doen. Van vriendin mag ik het niet in volle grond doen omdat hop zich erg snel verspreidt, dus zit al te kijken naar speciekuipen en palen. [emoji14]
Ik heb ze in grote potten staan. Ik oogst van één plant wel enkele kilo's gedroogde hop van

Takkie83

Citaat van: Orangeloo op 17-08-2020  09:25 ujaloersmakende foto's

Wat een feest!

Mijn Tettnanger die ik dit jaar heb gekocht bij een forumlid wil helaas nog niet vlotten. Hij heeft het zwaar gehad op mijn balkon op het zuiden en vervolgens wilde er ook nog eens een duif een nestje OP bouwen  :echtboos:

Hop verkast naar de tuin van m'n ouders waar hij in een grote pot langs de schuur kan groeien en inmiddels al zo'n 3-4 meter lang is. De onderste bladeren zijn aangevroten maar het ding groeit gestaag verder.

Nu alleen die bellen nog...  :weetniet:

Eric v B

Citaat van: Takkie83 op 18-08-2020  22:53 uWat een feest!

Mijn Tettnanger die ik dit jaar heb gekocht bij een forumlid wil helaas nog niet vlotten. Hij heeft het zwaar gehad op mijn balkon op het zuiden en vervolgens wilde er ook nog eens een duif een nestje OP bouwen  :echtboos:

Hop verkast naar de tuin van m'n ouders waar hij in een grote pot langs de schuur kan groeien en inmiddels al zo'n 3-4 meter lang is. De onderste bladeren zijn aangevroten maar het ding groeit gestaag verder.

Nu alleen die bellen nog...  :weetniet:

Tettnanger is bij mij al jaren een probleem. Ik heb 8 soorten hop en Tettnanger en First Gold lijken niet echt geschikt voor de locatie waar ze nu staan. Cascade daarentegen geeft vanaf het begin ieder jaar een mega-oogst, de rest doet het redelijk goed.

Jeroen76

Citaat van: goom op 18-08-2020  12:06 uIk ben al enige jaren geleden gestopt met het verzenden van planten.
Het ging te vaak mis en vaak kwamen de planten  in slechte condities aan.
Hoe ik het nu doe? Overdragen van verkoper (ik dus) aan de aankoper.
Ik biedt planten  aan die goed zijn aan en de aankoper kan zelf beslissen of de planten goed genoeg zijn voor de aankoop.
Het vereist natuurlijk wel een goede verpakking maar dat is prima te doen. Grond goed vastzetten, eerst flink nat maken. Potjes goed dichtmaken met een boterhamzakje dan kan daar niks meer mee gebeuren. Daarna de planten inpakken/rollen in een krant, eventueel wat nat maken. Daarna alles goed in een passende doos en eventueel de potten vast zetten in de doos. Opvullen met kranten en de boel dicht tapen.

Zette ook altijd op de doos wat de bovenkant was hoewel pakketbezorgers zich daar denk ik niet zo druk over maken.  ;)

Op deze wijze kon ik probleemloos versturen. Natuurlijk wel pas wegbrengen net voordat de pakketten worden opgehaald (17:00) dan zitten ze nooit meer dan zo'n 24 uur ingepakt.

Het geluk dat er net om de hoek iemand een plant had heb ik nooit gehad. En om kilometers te gaan rijden voor een plantje is mij wat te veel van het goede.

Gr. Jeroen

Takkie83

Citaat van: Eric v B op 19-08-2020  09:39 uTettnanger is bij mij al jaren een probleem. Ik heb 8 soorten hop en Tettnanger en First Gold lijken niet echt geschikt voor de locatie waar ze nu staan. Cascade daarentegen geeft vanaf het begin ieder jaar een mega-oogst, de rest doet het redelijk goed.

Hmm. Het is natuurlijk ook wel het eerste jaar van deze stek dus ik wil hem niet gelijk afserveren, maar ik hou die Cascade in gedachten  :)

Wolter

Citaat van: Takkie83 op 19-08-2020  10:19 uHmm. Het is natuurlijk ook wel het eerste jaar van deze stek dus ik wil hem niet gelijk afserveren, maar ik hou die Cascade in gedachten  :)

Een hopplant is vaak het derde jaar pas top..

tdp

De Smaragd in al zijn schoonheid:  8)



Simco

Wow! Die staat er mooi bij! Zo ver zijn mijn (eerste jaars) planten nog niet. Ho(o)p doet leven.

Takkie83

Citaat van: Wolter op 19-08-2020  10:41 uEen hopplant is vaak het derde jaar pas top..

Goed om te weten  :biersmile:

goom

Citaat van: Adbrouwt op 18-08-2020  12:19 uVeel hobbybrouwers bieden ze ook gratis aan zoals ik. Vraag in mei 2021 gerust op het forum en vele zullen gratis stekjes hebben.

Daar had ik het niet over. En dat je daar een sneer over moet maken, over kan ik ook hebben.
Maar als je geen idee hebt wat er komt kijken met hophandel, dan kan je daar niet goed over oordelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.