Hopoogst 2020

Gestart door Fractus, 11-01-2020 13:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fractus

Aan mij de eer om het nieuwe topic te openen, misschien wel de vroegste ooit. En met een reden:

Ik liep vandaag toevallig even langs mijn hopplanten en tot mijn grote verbazing komen er al jonge scheuten naar boven! Ik denk dat de hop in de war is door de, tot nu toe, warme winter. Iemand anders die dit ook ziet? Bij mij staan de hopplanten in grote potten op het balkon, op het zuiden.

Martijn0172

Ik hoorde gisteren dat de natuur 1,5-2 maanden voor loopt, dus de hop waarschijnlijk ook.


middelaersch

Citaat van: Fractus op 11-01-2020  13:11 uIk liep vandaag toevallig even langs mijn hopplanten en tot mijn grote verbazing komen er al jonge scheuten naar boven!

Hier ook! Ik hoop dat dat geen vervelende gevolgen krijgt mocht het nog flink gaan vriezen.
De winter is pas net begonnen...

brouwerwaldonk

Zelfs als die uitlopers zuiden afvriezen, dan niet wanhopen op een wortel zitten meer dan genoeg schuiten die later uitkomen. Zelfs zoveel dat je 90% moet wegdoen die je niet mag laten doorgroeien. 

Wolter

De meesten van jullie kennen dit beestje (die je hopelijk vaak op de hop ziet lopen) wel. De larven van lieveheersbeestjes. Ik heb er een paar foto's van gemaakt waarin je ze in verschillende stadia ziet. Voor de mensen die ze niet kennen... Laat ze zitten want ze ruimen veel luizen voor je uit de weg..









tdp

Dankjewel Wolter, dat zijn inderdaad beestjes die ik graag zie wandelen over de bladeren ;)

Zipper

Ik kweek dit jaar voor het eerst hop omdat ik nu plek heb in mijn tuin. Hopelijk kan ik hier mijn vraag dan ook stellen omtrent het kweken. Ik heb de planten tegen mijn garage aan geplaatst weke zo'n 3,5m hoog is. Op dit moment is er één van mijn uitlopers al tot bovenaan het dak gegroeid. Wat kan ik nu het beste hiermee doen?




Wolter

Citaat van: Zipper op 17-06-2020  22:23 uIk kweek dit jaar voor het eerst hop omdat ik nu plek heb in mijn tuin. Hopelijk kan ik hier mijn vraag dan ook stellen omtrent het kweken. Ik heb de planten tegen mijn garage aan geplaatst weke zo'n 3,5m hoog is. Op dit moment is er één van mijn uitlopers al tot bovenaan het dak gegroeid. Wat kan ik nu het beste hiermee doen?





Ik heb aan mijn aanbouw en bamboe stok bevestigd zodat ik in totaal ruim 5 meter hoog kan. Daar zit mijn fuggle nu aan de top.
Je kan ook een touw zigzaggend omhoog leiden zodat de hop meer ruimte krijgt.

Albring

Ik zit erover te denken om na mijn aanstaande verhuizing ook hop in de tuin te planten. Na de hoosbui van vannacht ben ik ook benieuwd wat voor impact dit soort buien hebben op de groei van de plant, kan één van jullie hier meer over vertellen? En wat is het beste moment zijn om de plant te planten?

Bennemans

Hier wat foto's van mijn woestenij. Vorig jaar een plant gekregen van mijn broer (en dat voor een eurootje). Blijkt een Nordbrau te zijn. En een 1-jarig Cascade hopje.











Biertje1985

Ik heb dit jaar wel een grotere opbrengst dan vorig jaar met de twee Cascade planten, echter is de hop dit jaar wel laat.
Vorig jaar was ik nu al aan het plukken. Het gaat in ieder geval weer een behoorlijk arbeidsintensief werkje worden dat oogsten, want het aantal kleine bellen
die nu aan de planten zitten is echt ongelofelijk.

Ik hoop om wat hop te ruilen dit jaar. Dus als iemand wat leuks heeft groeien, en intresse hebt in heerlijke aromatische Cascade hop uit eigen tuin dan hoor ik dat graag.

tdp

Citaat van: Biertje1985 op 14-08-2020  11:48 uIk heb dit jaar wel een grotere opbrengst dan vorig jaar met de twee Cascade planten, echter is de hop dit jaar wel laat.
Vorig jaar was ik nu al aan het plukken. Het gaat in ieder geval weer een behoorlijk arbeidsintensief werkje worden dat oogsten, want het aantal kleine bellen
die nu aan de planten zitten is echt ongelofelijk.

Ik hoop om wat hop te ruilen dit jaar. Dus als iemand wat leuks heeft groeien, en intresse hebt in heerlijke aromatische Cascade hop uit eigen tuin dan hoor ik dat graag.

Heb hier ook het idee dat de hop later is dan normaal. Veel kleine belletjes nog, maar wel heel veel inderdaad :).

hansHalberstadt

Vorig jaar was natuurlijk zeker niet normaal qua warmte. Dit jaar later begonnen en nu minder volume van de plant. Wel veel bellen maar denk toch minder dan vorig jaar. Dat was voor mij een record jaar qua opbrengst.

middelaersch

Styrian goldings:



Target:




Van beide verwacht ik eigenlijk wel een goede oogst, de bellen beginnen aardig op formaat te komen.
Ik heb ze met dit droge weer wel regelmatig water gegeven.

De Saaz doet het nog kalm aan, maar die staat nu het eerste jaar dus daar mag ik nog niet te veel van verwachten. Daar zitten wel wat bellen aan, maar dat zal gedroogd niet meer zijn dan een gram of tien denk ik.

Adbrouwt

De Challenger nog in bloei. Deze is altijd laat. Meestal oogst oktober. Wel heel veel bloemen. De saphir heeft al mooie bellen. Oogst een maand eerder.

Marco Aal







Hallo,

Hier in t Noord Grunn Groeit t ook rustig door

Gr Marco

rfrins

Heel mooi allemaal!
Ik ga me er volgend jaar ook in verdiepen!

Planten jullie vanuit zaadjes of kopen jullie stekjes?

Jeroen76

Hop vermeerder je door te stekken van de plant, vaak de jonge scheuten in het voorjaar of de wortelstokken (rhizomen).

Je wilt immers de vrouwelijke beldragende hop en niet de mannelijke die ook uit de zaadjes kunnen komen. Vanuit zaad is het ook zeer lastig om raszuivere planten te kweken.

Kortom hier op het forum maar eens kijken in het voorjaar wat er kan worden geruild gekregen of gekocht.

Succes!

Gr. Jeroen


rfrins

Helder! Ik hou het in de gaten!

Adbrouwt

Citaat van: rfrins op 16-08-2020  18:14 uHelder! Ik hou het in de gaten!
Ik heb in mei wel wat stekjes van Cascade Challenger en saphir gratis af te halen.  Ik zou het niet kopen het groeit als onkruid en voor mij is het snoei afval

Natlip

Ziet er leuk uit allemaal dat hopgeweld. Vraagje, vreet hij zichzelf ook vast in de muur?

middelaersch

Citaat van: Natlip op 16-08-2020  20:31 uZiet er leuk uit allemaal dat hopgeweld. Vraagje, vreet hij zichzelf ook vast in de muur?

Je bedoelt net als klim-op? Voor zover ik weet niet.
Hop draait zich om draden en takken. Bij mij groeit hij bv tegen een pergola op, en langs een dikke ijzerdraad over het schuine dak van een schuurtje.

Ik denk als je hem tegen een muur wilt zetten dat je draden moet spannen, of een raamwerkje met latten of zo moet maken.

Adbrouwt

Citaat van: Natlip op 16-08-2020  20:31 uZiet er leuk uit allemaal dat hopgeweld. Vraagje, vreet hij zichzelf ook vast in de muur?
Nee. Hij grijpt zich vast aan touw maar is goed los te maken. Groeit wel door kieren heen

Natlip

Ok, dan ga ik eens een paar stekjes zetten volgend seizoen, lijkt me leuk.

rfrins

Citaat van: Adbrouwt op 16-08-2020  19:42 uIk heb in mei wel wat stekjes van Cascade Challenger en saphir gratis af te halen.  Ik zou het niet kopen het groeit als onkruid en voor mij is het snoei afval
Waar is dit af te halen precies?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.