Hobbybrouwen > Brouwproces

Speedy Wyeast

<< < (5/5)

Herman:
Je kunt de hevel natuurlijk al activeren terwijl het wort nog heet is, dan heb je geen problemen. Voeg het gehevelde wort gewoon weer toe aan de ketel en voila!

Ik gebruik zelf kaasdoek van zo'n 50/60-50/60 cm. Deze bindt ik af met een klein strookje kaasdoek. Gewoon katoen of linnen werkt ook neem ik aan.

Herman

Jacques:

--- Citaat ---
ga je daarbij uit van hete wort wat door het doek gaat? Als je het al in de ketel koelt moet de doek steriel zijn lijkt me

--- Einde van citaat ---

Uiteraard ga ik daarbij uit van hete wort. Als je koelt in de ketel zul je bij de door mij gehanteerde werkwijze de hevelfilter in het hete wort moeten laten zakken en pas daarna gaan koelen. De doeken en hevelfilter zijn dan enige tijd in contaat met het hete wort hetgeen voldoende is.

--- Citaat ---ik denk dat ik wel een hele grote doek nodig heb om de bodem van de hevelfilter in te pakken, hoe maak je hem vast?

--- Einde van citaat ---

Bij het maken van mijn hevelfilter heb ik daar rekening mee gehouden. Ik heb geen ronde hevelfilter maar een filter met in het midden een kruisstuk.

|
                              |
                              |
                      ---------------======  uitloop
                              |
                              |
                              |

Rond de uiteinde wikkel ik de doeken, die ik vast zet met een katoenen draad. Deze draad is na afloop makkkelijk kapot te trekken. Werkt goed!

:degroeten: Jacques

P.S.
Een hevelfilter heeft weinig van doen met Wyeast.  :-[

den_organolept:
Ok wat betreft de Wyeast 1214.

Deze ontwikkelt op het moment een enorm bananen-aroma, ook al staat de fles onder de 20 graden.

Overhevelen om de eiwitten te lozen gaat voorlopig overigens niet lukken, het bier gist zo heftig dat het bijna wit uitslaat, overhevelen betekent alleen maar alle eiwitten weer meenemen.

Even geduld nog dus :gistsmile:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie