Hobbybrouwen > Brouwproces

Speedy Wyeast

(1/5) > >>

den_organolept:
Beste brouwers,

Op aanraden van velen heb ik voor mijn eerste moutenbrouwsel  :dansen: een pak Wyeast (1214) gekocht.

Deze was eind oktober 2002 verpakt dus moet ie 4 dagen eerder gestart worden, dat was gisteren dus want zondag ga ik brouwen :dansen:

Zo gezegd zo gedaan, en gisteren heb ik het binnenzakje gesmacked. Daarna heb ik hem in een iso-kussen gevouwen en lekker warm naast de hr-ketel gelegd.

Nu, 1 dag later, staat de verpakking al behoorlijk bol en ik denk dat ie morgen al goed is
maar dan is mijn wort nog niet klaar! :weetniet: Das pas twee dagen later.

Kan ik de inmiddels bolle verpakking nog twee dagen laten staan zonder problemen? en hoe warm?

Ik ga niet nog een pakje halen, daarvoor is het spul veeeeel te duur! :(

Weet iemand hier iets zinnigs over te vertellen? :lessmile:

Edgar:
Volgens mij is het helemaal geen punt. Heb gehoord van iemand die een bol pakje twee weken later nog heeft gebruikt. Ik zou het nu wel iets koeler zetten als ik jou was, maar als je het zondag al gebruikt moet een graad of 15 wel ok zijn.

Je weet wel dat je de 1214 tijdens de gisting het beste op niet hoger dan 20o houdt?

den_organolept:
Hoi edgar,

Is 16 a 17 graden geschikt voor de 1214?

Edgar:
Wel aan de koelere kant, maar dat is wel ok voor deze. Als je boven de 20o komt wordt 'ie nogal esterig.
Hier staat 't hele lijstje Wyeast gisten met info. Op de Wyeast site staat ook info.

Herman:
Hoi dO,

Je kunt het zakje gewoon in de koelkast bewaren en er op de brouwdag weer uithalen en warm leggen.

Herman

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie