Het ligt eraan wat je wilt qua smaak.
Dat is een goede vraag

Ik wil aan de ene kant dat ik een bier van een bepaalde stijl kan brouwen. Aan de andere kant wil ik ergens wat creativiteit toe kunnen voegen, omdat ik denk dat het lekker is.
Vandaag ben ik bij de LaTrappe brouwerij geweest en heb daar uiteraard ook hun Tripel geproefd. Een lekker biertje, maar wel ergens wat "gewoontjes". Ik denk dat ik daarom de Simcoe ga toevoegen om hem toch de twist te geven. Of het dan nog een Tripel mag heten is dan even voor ondergeschikt belang.
Hoe oud is de oude Hersbrucker hop? Misschien heeft deze geen 2,2% alfazuur meer en haal je je bitterheid niet.
De Hersbrucker ligt zo'n jaar in de vriezer. Ik heb er niet zo bij stil gestaan dat daardoor de bitterheid afneemt. Ik gooi alles erin wat ik nog heb (zo'n 50 gram). Mocht ik hem er niet meer zo lekker uit vinden zien, dan gebruik ik de nieuwe verse hop die ik van de week heb gekocht. Bedankt voor de tip!
Ik zou de tijden van de maisch stappen omdraaien:
45 minuten op 62 ºC
20 minuten op 72 graden
Over het maischschema ben ik nog niet helemaal uit.
Ik vind het ook moeilijk in te schatten hoe het effect gaat zijn met extra kristalsuiker er bij. Het zorgt voor meer alcohol en een minder volle body, maar hoeveel? Misschien ook maar gewoon proberen

Ik neig er nu naar om naar een schema te gaan van beta 25 minuten en alfa 35 minuten (of langer indien jodium nog zetmeel aantoont) te gaan en iets meer suiker toe te voegen.
Bedankt voor jullie reacties! Het helpt me enorm om beter te worden