Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Beginner: Waterslot inkorten?  (gelezen 1368 keer)

Offline guidomarree

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Eentje is geentje
Beginner: Waterslot inkorten?
« Gepost op: 09-01-2020 20:50 u »
Hey allemaal,

Aankomende zaterdag ga ik mijn eerste (blik)brouwsel proberen tot een goed einde te brengen. In mijn enthousiasme en door veel info te zoeken op dit forum heb ik ook zojuist een (gratis) koelkast opgehaald. Deze wil ik dan ombouwen tot gistingskast.
Echter bij het passen van mijn gistingsvat hier in blijkt dat het er juist niet volledig in past, inclusief het waterslot. Echter indien ik het waterslot wat dieper er in duw past dit wel.
Aangezien het waterslot er dieper induwen mij geen nut lijkt te hebben (de gassen zullen boven tegen het vat aanduwen en dus niet meer door het waterslot gaan) denk ik er aan om deze een stuk in te korten. Iemand die raad heeft of dat dit effectief is? Of dat ik het beter toch niet doe, met kans op lekken of zo? Of dat ik toch beter het waterslot volledig laat en deze gewoon wat dieper duw.

Het gaat hier over een 30l plastic gistingsvat en het bijhorende basis waterslot verkregen bij een Brewferm starterspakket.

Alvast bedankt

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Ztefan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Re: Beginner: Waterslot inkorten?
« Reactie #1 Gepost op: 09-01-2020 20:54 u »
Je kunt hem er prima wat dieper induwen hoor, zolang hij dan de vloeistof maar niet raakt. Er gaat een overdruk ontstaan in het gistvat door de gevormde koolzuur en die zoekt de makkelijkste weg naar buiten, niet per se het hoogste gat. De makkelijkste weg is bij een luchtdicht vat het waterslot. Als je het echt anders wil, kun je een slang bevestigen in het gat van je gistvat en het waterslot goed rechtop aan de zijkant van het gistvat bevestigen. Dit geeft echter een grotere kans op besmetting en lekkage.

Gewoon waterslot wat dieper in het gat duwen dus  :biersmile:

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #2 Gepost op: 09-01-2020 21:24 u »
Met een blow-off (plastic slang in een pot water) win je ettelijke centimeters.

Offline guidomarree

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Eentje is geentje
« Reactie #3 Gepost op: 09-01-2020 21:37 u »
Allebei bedankt voor de raad, ik zal het slot dan gewoon wat dieper duwen. Nu maar hopen dat die eerste goed gaat komen ;D

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #4 Gepost op: 09-01-2020 21:54 u »
Een andere optie is een lager waterslot, b.v. een cylindrische inplaats van een zwanenhals.

Offline t.g.breukink

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 18-04-2021 22:14 u »
Hi Guidomarree, na aanschaf van een "echt" vergistingsvat van Speidel blijkt dat deze niet in mijn koelkast passen. Het waterslot was echt veel groter dan verwacht. Stom, want ik had juist afgezien van een FastFerm omdat deze niet paste. Na een middagje wikken en wegen over de opties zoals; een grotere koelkast, een koelspiraal met peltier element en arduino control, een blow off gebruiken of het gewoon in de kelder zetten zonder temperatuurcontole. Na een wandeling buiten kwam er een mooie 'gratis' oplossing op mijn pad.

Wellicht gaat dit voor jou ook werken. De gebruikte onderdelen (bochtje, slangetje, waterglas en wat sanstar) had ik nog gewoon liggen. Zelf ben ik erg blij met de oplossing.

Vraag aan andere op dit forum, zijn er mensen die gebruik maken van een blow-off valve i.p.v. een waterslot bij vergisten en lageren?

b.v.
https://www.norcalbrewingsolutions.com/store/Speidel-Ball-Lock-Gas-In-with-Pressure-Relief-Valve.html
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/drukvaten-en-toebehoren/soda-kegs-en-toebehoren/d/duotight-blowtie-spunding-valve

Offline Opaslof

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-04-2021 22:39 u »
Jazeker. Werkt goed hoor.
(Ik heb overigens laatst ook een keer zonder waterslot maar stevig aluminiumfolie over de flessenhals gedaan bij de nagisting. Volgens mij valt het wel mee met de evt. nadelige effecten)
Hier mijn blow-off slangen:

Offline t.g.breukink

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 18-04-2021 22:53 u »
De mandfles onder moet wel hopen dat de plaat niet verder doorzakt, of claustrofobie hebben. Dat ziet er ook super netjes uit! Ook met een grote koelkast kun je ruimte gebrek hebben.  :proost:

Op verschillende plekken is te lezen dat de vaten van Spiedel flink wat druk aan kunnen. Lijkt me wel erg interessant om er een blowtie valve aan te hangen.

Offline Opaslof

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2021 08:59 u »
We hebben inmiddels een iets stevigier plaatje boven ;-)
(niet dat het is misgegaan overigens)
Blijft een beetje passen en meten. Succes!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2021 22:04 u »
Jazeker. Werkt goed hoor.
(Ik heb overigens laatst ook een keer zonder waterslot maar stevig aluminiumfolie over de flessenhals gedaan bij de nagisting. Volgens mij valt het wel mee met de evt. nadelige effecten)

Aluminiumfolie over een flessenhals sluit niet goed af. Hierdoor krijg je last van oxidatie.

Je kunt die heel makkelijk proefondervindelijk vaststellen. Haal uit een gistend vat twee monsters van een licht gekleurd bier. Doe de monsters in twee aparte doorzichtige flessen. Sluit de ene af met een waterslot en de andere met aluminiumfolie. Zet beide flessen weg en dek ze af tegen lichtinval. Laat alles rustig uitgisten. Een week nadat de vergisting beŽindigd is vergelijk je de bieren. Je zult zien dat het bier met de aluminiumfolie donkerder van kleur is. Vergelijk de smaak van de bieren. Na deze test weet je dat zuurstoftoetreding tijdens de nagisting en lagering ongewenst is...

Overigens is het tijdens de hoofdgisting geen probleem dat er alleen een stuk aluminiumfolie over de opening van je gistvat ligt, maar zodra de hoofdgisting minder heftig is, is zuurstof toetreding niet meer gewenst.
Bij brouwerijen met open vergistingskuipen zijn niet voor niets ook gistingstanks aanwezig voor de nagisting en rijping van het bier.

Offline Opaslof

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2021 22:25 u »
Jammer. Net te laat voor een dubbelexperiment helaas. Het zit al op fles. We gaan het proeven over een paar weken
Je hoort ook wel van een plastic zakje met elastiek ipv waterslot. Maar ben even vergeten of dat ook met nagisting was. Volgens mij wel.
Wat ik me wel afvraag is: als koolzuur zwaarder is dan zuurstof en dus naar beneden zakt en ontstane CO2 van het gisten zelfs ook zuurstof uit een vat of fles drijft, waarom komt er dan toch zuurstof langs zoín alu folie tot helemaal onderaan die CO2 laag op de oppervlakte van het bier? Die CO2 laag blokkert dat dan toch?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2021 22:45 u »
Jammer. Net te laat voor een dubbelexperiment helaas. Het zit al op fles. We gaan het proeven over een paar weken
Je hoort ook wel van een plastic zakje met elastiek ipv waterslot. Maar ben even vergeten of dat ook met nagisting was. Volgens mij wel.
Wat ik me wel afvraag is: als koolzuur zwaarder is dan zuurstof en dus naar beneden zakt en ontstane CO2 van het gisten zelfs ook zuurstof uit een vat of fles drijft, waarom komt er dan toch zuurstof langs zoín alu folie tot helemaal onderaan die CO2 laag op de oppervlakte van het bier? Die CO2 laag blokkert dat dan toch?

De CO2 in je vat voorkomt de toetreding van zuurstof op termijn niet.
Dit komt doordat de concentratie aan zuurstof in je gistvat heel laag is. Ondanks dat het vat gevuld is met koolzuur komt er door diffusie toch zuurstof in je vat. De nagisting en lagering duren de nodige dagen waardoor diffusie de tijd heeft.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2021 23:03 u »

Op zich prima, maar zorg er wel voor dat je niet teveel water in het glas zit als de gisting ten einde loopt en je gaat koelen. Door te koelen lost er langzaam meer koolzuur op in je bier en dat zorgt voor onderdruk als je vat geheel gesloten is. die onderdruk is ca 25 cm waterkolom voor elke graad Celsius onder de gistingstemperatuur waarbij de gisting stopte. Dus als je hoofdgisting op 20 graden stond op het einde en je gaat dan koelen naar 15 dan heb je 5 x 25 = 125 cm waterkolom onderdruk. Dus met een slang korter dan 125 cm en veel water in je glas zuig je dan na een paar dagen water uit je glas terug in je gistingsvat.

Offline Opaslof

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2021 23:25 u »
Dit komt doordat de concentratie aan zuurstof in je gistvat heel laag is. Ondanks dat het vat gevuld is met koolzuur komt er door diffusie toch zuurstof in je vat. De nagisting en lagering duren de nodige dagen waardoor diffusie de tijd heeft.

Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie
Ah dus daar zit het hem in. Snap ik. Ga ik volgende keer weer gewoon voor de blow-off tubes. Voor de juist gebottelde batch wordt het afwachten of het meevalt.

Van het aanzuigen vanuit je blowoff potje: dit had ik me nog niet gerealiseerd. In mijn geval bottel ik direct vanuit de nagistingstemperatuur, maar het is goed om daar even van bewust te zijn. Tnx voor de tip!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #14 Gepost op: 20-04-2021 01:01 u »
Maar voorkomt toetreding van zuurstof wel als je vat goed is afgesloten neem ik aan.
Zelf gebruik ik trouwens een systeemptje wat ca 0.1 mbar overdruk aan koolzuur levert. Dat sluit ik tegen het einde van de gisting aan. Dus wat er ook gebeurt het vat blijft altijd volledig gevuld met koolzuur.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 20-04-2021 20:32 u »
Maar voorkomt toetreding van zuurstof wel als je vat goed is afgesloten neem ik aan.
Zelf gebruik ik trouwens een systeemptje wat ca 0.1 mbar overdruk aan koolzuur levert. Dat sluit ik tegen het einde van de gisting aan. Dus wat er ook gebeurt het vat blijft altijd volledig gevuld met koolzuur.

De discussie hebben we eerder gevoerd naar aanleiding van zuurstofabsorberende kroonkurken.
Door het lage gehalte aan zuurstof kan er ondanks een overdruk aan koolzuur toch zuurstof in je bier komen als het vat niet goed afsluit.
Tijdens de nagisting wordt er nog koolzuur gevormd. Daarom is het geheel afsluiten van het vat niet mogelijk om overdruk te voorkomen. Bij een test die ik heb uitgevoerd bleek dat een waterslot voldoende bescherming biedt tegen oxidatie terwijl flessen afgesloten met een terugslagklepje wel oxidatieverschijnselen vertoonde. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35908

Offline Rinus

• Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 20-04-2021 20:47 u »
De discussie hebben we eerder gevoerd naar aanleiding van zuurstofabsorberende kroonkurken.
p.s. TIP: er zijn nu witte kroonkuren met een groen hop symbool, deze zijn O2 absoberend en zelfs inmiddels goedkoper dan "gewone".. dus geen reden meer voor discussie zou ik zo zeggen  :weetniet:
Citaat
Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,35908
Zeer interessante test zeg, resultaat is helder, ik heb nog wel wat vragen (inmiddels in bovenstaand topic geplaatst)

Tags: