Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Speidel Rauchbier 20 L  (gelezen 1461 keer)

Offline jorgvde

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Speidel Rauchbier 20 L
« Gepost op: 07-01-2020 09:29 u »
Goedemorgen,

Voor kerst heb ik een pakket gekregen van Speidel om 20 liter rookbier te brouwen voor in een Braumeister.
Nu heb ik zelf een Easybrew 30 dus dat moet geen probleem zijn om het recept aan te passen met brouwsoftware.

Ik hoop alleen dat iemand ervaring heeft met dit pakket, zelf ben ik niet erg te spreken over rookbier.
Dit is een stijl die ik zelf nooit zou kopen, na een slechte ervaring waar het net leek alsof ik een asbak aan het leegdrinken was.

Toch wil ik het ergens wel een kans geven, maar 20 liter brouwen met de hoop dat je het misschien lekker vind....??

Weet iemand of dit bier een erg sterke rooksmaak heeft of valt het erg mee?
Of heeft iemand goede ideeŽn om het recept aan te passen zodat ik wat "veiliger" in de smaak zit?

Alvast bedankt,

Jorg

Ps. recept zit in de bijlage, of: https://www.speidels-braumeister.de/en/brewing-recipes/smoked-beer.html

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Martijn0172

• Super lid
  • Brouwerij de 12 Stuyvers
    • Brouwerij de 12 Stuyvers
Re: Speidel Rauchbier 20L
« Reactie #1 Gepost op: 07-01-2020 10:22 u »
Het is een aardig hoog % volgens mij, ik ben er zelf ook niet kapot van. Je zou de rookmout ook kunnen vervangen of wellicht een lager percentage

Offline knifeman

• Senior lid
  • Land: be
  • Brewing Vespa Garage
« Reactie #2 Gepost op: 07-01-2020 18:34 u »
Je kan helft van pakket nemen en aanvullen met pilsmout. Als je het dan nog te sterk vindt ... ga maar voor een andere stijl ;) ik ben er gek van :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 07-01-2020 23:07 u »
Het probleem bij rookbier is dat je er helemaal verzot van bent of het afschuwelijk vindt. Een tussenweg is er eigenlijk niet.

Zelf vind ik het heerlijk. Een hooggehalte aan rookmout schuw ik niet. Mijn vrouw drinkt deze bieren niet mee...  ^-^

Offline jorgvde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 08-01-2020 11:22 u »
Bedankt.
Ik denk dat ik een lager percentage rookmout ga doen, 0,75 kg. Om er toch een kleine rooksmaak aan mee te geven.
Verder ga ik het aanvullen met wat pilsmout.

Offline BasTB

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2020 20:56 u »
Ik heb me speciaal voor deze post aangemeld, oke ik zat al een jaartje mee te kijken en ging me nog wel aanmelden.

Ik heb een paar maan terug een Blond Whisky bier gebrouwen.
22% Whiskey mout, die is dus rokerig.
78% Brewferm Golden Bavarius
2,6% whiskey vat chips ook die hebben wat islay/rook

Dit geheel geeft zeer rokerige bier, de Islay whisky drinkers onder mijn vrienden vinden hem best aardig. Ik zelf vind het net wat te hevig, misschien volgende keer eens met 15% en iets meer hout.
Maar daar help ik je niet echt mee want je hebt andere rookmout.

Omdat het mij als chemicus nog niet genoeg experimenteer was heb ik ze 2, 4 en/o 6 weken in het tweede vergisting vat gelaten:
Zoals je misschien al verwacht zit er een aardig verschil tussen deze bottelingen. De 2 weken heeft de meest hevige rook, 4 weken was stukken beter & die van 6 heeft veel minder rook in de neus maar hij smaakt naar teer.

Dus iets langer laten lageren zou ook jou rook bier ten goede kunnen komen.

Ik zou me morgen wel echt even voorstellen.

Offline jorgvde

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Speidel Rauchbier 20 L
« Reactie #6 Gepost op: 14-01-2020 16:15 u »
Ik heb me speciaal voor deze post aangemeld, oke ik zat al een jaartje mee te kijken en ging me nog wel aanmelden.

Ik heb een paar maan terug een Blond Whisky bier gebrouwen.
22% Whiskey mout, die is dus rokerig.
78% Brewferm Golden Bavarius
2,6% whiskey vat chips ook die hebben wat islay/rook

Dit geheel geeft zeer rokerige bier, de Islay whisky drinkers onder mijn vrienden vinden hem best aardig. Ik zelf vind het net wat te hevig, misschien volgende keer eens met 15% en iets meer hout.
Maar daar help ik je niet echt mee want je hebt andere rookmout.

Omdat het mij als chemicus nog niet genoeg experimenteer was heb ik ze 2, 4 en/o 6 weken in het tweede vergisting vat gelaten:
Zoals je misschien al verwacht zit er een aardig verschil tussen deze bottelingen. De 2 weken heeft de meest hevige rook, 4 weken was stukken beter & die van 6 heeft veel minder rook in de neus maar hij smaakt naar teer.

Dus iets langer laten lageren zou ook jou rook bier ten goede kunnen komen.

Ik zou me morgen wel echt even voorstellen.

Bedankt voor je informatie Bas.
Dit is wel goed om in gedachten te houden voor de hoeveelheid rookmout die ik uiteindelijk ga toevoegen.
En erg interessant dat er zo'n verschil in smaak zit tussen de aantal weken in het vergistingsvat.

Offline hobbybob

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 15-01-2020 15:11 u »
Whiskeymout 25 ppm is wat anders dan rookmout hoor.

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 16-01-2020 09:53 u »
Ik hoop alleen dat iemand ervaring heeft met dit pakket, zelf ben ik niet erg te spreken over rookbier.
Dit is een stijl die ik zelf nooit zou kopen, na een slechte ervaring waar het net leek alsof ik een asbak aan het leegdrinken was.

Toch wil ik het ergens wel een kans geven...

Zou ik zeker doen, goed rookbier lijkt namelijk niet op een asbak. Afgelopen maand in Bamberg weer de dubbelbock van Schlenkerla gedronken. Een droom!

Offline Arthur B

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-01-2020 09:54 u »
Whiskeymout 25 ppm is wat anders dan rookmout hoor.

Ja, er is een behoorlijk verschil als er turf is gebruikt (zoals bij de Islays)...

Offline Batavier

• Senior lid
  • Goede wijn is nog steeds geen bier
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2020 00:19 u »
Ik brouw vaker rookbier.
De laatste is een Rauch Eisbock.
< 30% stort (Weyermann Rauch Malt) geeft een lichte toets, 35% komt ongeveer in de buurt van Schlenkerla Rachbier.

Offline jorgvde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 03-02-2020 16:54 u »
Ik heb gisteren eindelijk het bier gebrouwen. Ik heb de helft van de rookmout gebruikt en diezelfde hoeveelheid aangevuld met pilsmout.
Nu geduld hebben en afwachten wat het wordt

Offline jorgvde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 25-03-2020 08:52 u »
Het rookbier staat nu 26 dagen op fles.
Laatst 1 open getrokken en ben er wel tevreden over.
Het is een goede keuze geweest om de helft van de rookmout toe te voegen.
Als je hem opent dan ruik je duidelijk een rooklucht alleen die overheerst niet in de dronk.

Het blijft niet mijn favoriete stijl bier. Ik zal hem denk ik ook niet nog een keer brouwen maar het is geen straf om dit allemaal op te drinken

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #13 Gepost op: 25-03-2020 20:47 u »
Het blijft niet mijn favoriete stijl bier. Ik zal hem denk ik ook niet nog een keer brouwen maar het is geen straf om dit allemaal op te drinken

Rookbier moet je leren drinken. Naar mate je het meer gedronken hebt ga je het meer waarderen.
Grote kans dat je toch nog een keer een rookbier gaat brouwen.

Offline jorgvde

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 25-03-2020 21:13 u »
Rookbier moet je leren drinken. Naar mate je het meer gedronken hebt ga je het meer waarderen.
Grote kans dat je toch nog een keer een rookbier gaat brouwen.

Die kans is zeker aanwezig Jacques. Dit heb ik wel gehad met de stijl stout. Een aantal jaar geleden vond ik het niet lekker en nu vind ik het heerlijk, uitzonderingen daar natuurlijk.

Offline RW-Brauer

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: de
  • Goed bier is harmonie!
« Reactie #15 Gepost op: 26-03-2020 16:27 u »
Helemaal eens met @Jacques! Ik ben zelf fanaat van (Bamberg style) rookbier,  8) mijn vrouw haat het...  :weetniet:
Het rookmout komt trouwens harmonischer over als je het in (zeer) donker bier gebruikt, dus in combinatie met black mout of dergelijke. Ook een uitgesproken volle smaak en gebruik van MŁnchener mout is van voordeel!

Tags: