HERMS met 2 ketels

Gestart door Booz, 06-01-2020 20:23 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Booz

Hoi,

De HERMS die ik hier en daar zie bestaan allen uit 3 ketels:
- 1 Maischketel
- 2 Kookketel
- 3 Ketel met warmtewisselaar voor het maischen.

Graag wil ik ook iets dergelijks bouwen. Hieruit komt het volgende gedachtespinsel:

Als ik de kookketel en de warmtewisselaarketel kan combineren dan spaar ik 1 ketel uit zonder functieverlies en neemt dit de minste ruimte in.

Tijdens het maischen wordt het wort door de warmtewisselaar gepompt.
Na het maischen gaat het wort in de warmtewisselaarketel om gekookt te worden, waarna het dmv de warmtewisselaar met koud water weer afgekoeld kan worden.

Er is dan wel een slim slangenstelsel nodig om eea in de goede ketel te krijgen.

Maar klopt dit bovenstaande of sla ik iets over waardoor alsnog 3 ketels benodigd zijn.

Groeten,
Edwin

Rinus

Ik ben (nog) geen expert, want ik ben mij ook aan het oriënteren om een HERMS te bouwen, maar...

Volgens mij ga je het wort via een warmte wisselaar niet aan de kook krijgen.
Ten tweede zou je dan na de kook het water in de water tank (HLT) moeten vervangen door ijskoud water, ik verwacht dat je het niet voor elkaar krijgt om het kokende wort afgekoeld te krijgen.

Om een ketel te sparen zou je kunnen kiezen om de maisch ketel ook te gebruiken om in te koken.

Wel goed om out of the box te denken hoor!

orangeloo

Spoelwater. :brouwen:

Zoek eens op RIMS. Dan heb je  2 ketels waarvan 1 met binnen pan.

Booz

Ik ben even creatief gaan doen met paint.

Linker plaatje voor het maischen.
Tijdens het maischproces wordt de vloeistof door de warmtewisselaar gepompt.
Hierna gaat het water van de warmwaterketel weg en wordt het wort hierin gepompt.

Rechter plaatje voor het koken en koelen.
Koken kan met dezelfde brander als het maischen.
Voor het koelen wordt de warmtewisselaar aangesloten op een koudwatertappunt.
Het warme wat kan worden opgevangen worden voor andere zaken.

Na het koelen loopt het wort het gistingsvat in en klaar is klara.

beermenke

Citaat van: Booz op 06-01-2020  22:28 uIk ben even creatief gaan doen met paint.

Linker plaatje voor het maischen.
Tijdens het maischproces wordt de vloeistof door de warmtewisselaar gepompt.
Hierna gaat het water van de warmwaterketel weg en wordt het wort hierin gepompt.

Rechter plaatje voor het koken en koelen.
Koken kan met dezelfde brander als het maischen.
Voor het koelen wordt de warmtewisselaar aangesloten op een koudwatertappunt.
Het warme wat kan worden opgevangen worden voor andere zaken.

Na het koelen loopt het wort het gistingsvat in en klaar is klara.
Gaat prima zo doch je zult toch een vat moeten hebben om het warme 78 graden maischwater op te vangen en een gedeelte gebruiken als spoelwater

orangeloo

Hoe ga je het filteren / spoelen doen?

Booz

Spoelwater... daar heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

Dat zal dan vast de rede zijn dat de herms uit 3 ketels bestaan.


Nu heb ik weer stof tot nadenken. Merci.

ciesvandekwis

Zelfs bij een Rims heb je in feite drie ketels: buiten-en binnenketel, en spoelwatervat. Wil je echt ruimte besparen, vervang dan spoelwatervat door een waterkoker. Je neemt toch je tijd om te spoelen, en ik spoel al jaren met quasi kokend water (wel correct aanzuren en berekenen).

Biertje1985

Citaat van: Booz op 06-01-2020  20:23 uHoi,

De HERMS die ik hier en daar zie bestaan allen uit 3 ketels:
- 1 Maischketel
- 2 Kookketel
- 3 Ketel met warmtewisselaar voor het Maischen.

Graag wil ik ook iets dergelijks bouwen. Hieruitvoort komt het volgende gedachtespinsel:

Als ik de kookketel en de warmtewisselaarketel kan combineren dan spaar ik 1 ketel uit zonder functieverlies en neemt dit de minste ruimte in.

Tijdens het maischen wordt het wort door de warmtewisselaar gepompt.
Na het maischen gaat het wort in de warmtewisselaarketel om gekookt te worden, waarna het dmv de warmtewisselaar met koudwater weer afgekoeld kan worden.

Er is dan wel een slim slangenstelsel nodig om eea in de goede ketel te krijgen.

Maar klopt dit bovenstaande of sla ik iets over waardoor alsnog 3 ketels benodigd zijn.

Groeten,
Edwin

Werkt prima, enkel moet je je spoelwater uit je HLT/kook ketel tijdelijk opslaan in een bijvoorkeur dubbelwandig vat of koelbox.
Ik heb vergelijkbaar gebrouwen. en het scheelt schoonmaken en het scheelt energie en ruimte. Zeker als je infusie stappen gebruikt en alleen met je
warmtewisselaar de temperatuur stabiel houdt dan scheelt het ook nog tijd. Plus je hebt de nadelen van een RIMS niet. Bij voorkeur je ketels op verschillende hoogte plaatsen dan kan je zonder pomp hevelen. Waardoor je maar 1 pomp nodig hebt voor je herms spiraal. Een flink verwarmingsvermogen is wel vereist voor zo,een opstelling, je verwarmd immers je maisch en spoelwater tegelijk.

hobbyman

Citaat van: ciesvandekwis op 07-01-2020  10:24 uZelfs bij een RIMS heb je in feite drie ketels: buiten-en binnenketel, en spoelwatervat. Wil je echt ruimte besparen, vervang dan spoelwatervat door een waterkoker. Je neemt toch je tijd om te spoelen, en ik spoel al jaren met quasi kokend water (wel correct aanzuren en berekenen).

Een RIMS systeem is niet per definitie een buiten-en binnenketel. In de eigenbouw wordt meestal een buis gebruikt met een verwarming er in. Een zogenaamde RIMS buis.
Ook wordt hier gesproken over een nadeel van het RIMS systeem. Ik zie geen nadelen. Wel voordelen. Namelijk dat je maar een ketel op temperatuur hoeft te hebben om te kunnen beginnen met de brouwdag. Namelijk alleen de maischketel. Bij een herms systeem moet zowel het maischwater als het spoelwater op temperatuur zijn voordat je kan beginnen. Dit omdat je met het spoelwater, indirect de maisch verwarmd. Bij een 40 L brouwsel is dit al snel 70 liter water totaal.
Ook zijn temperatuur stappen snel te maken met RIMS. Met herms duurt dit heel lang omdat het temperatuur verschil heel klein is tussen spoelwater en maischwater.
Het spoelwater tijdelijk opslaan in een geïsoleerd vat is een goede tip. Dit betekent wel dat je weer op 3 vaten uit komt. Dit was de oorspronkelijke vraag.

Kleine kanttekening: Ik ga uit van het elektrisch brouwen. Brouw je op gas, dan is HERMS meer geschikt. Zeker als je het met de hand moet regelen.

Tenslotte: Bij HERMS heb je meestal een spiraal in het spoelwater vat. Dit spoelwater moet wel in beweging blijven omdat je de temperatuur anders niet juist meet. Een roerwerkje of toch de 2e pomp is dan wel aan te raden. Dan hoeven de vaten ook niet op verschillende hoogtes.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.