Dalend eind SG door hergisting...?

Gestart door RuudB, 06-01-2020 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hansHalberstadt

Citaat van: Viktor op 08-01-2020  18:31 uHet bier van Ruud was 7 maanden op vat en stabiel op 1018. 6 maanden na het bottelen is het nog 10 punten gedaald. Betekend dat dat het bier na 7 maanden toch nog niet uitgegist was? Ik kan me dat niet voorstellen na zo'n lange tijd.

Dat is inderdaad heel vreemd. Je zou haast concluderen dat er wel iets in het flesje moet zitten wat nog iets omzet. Ik zie dan wenig andere opties dan een besmetting. Of er is iets geks gebeurd bij het meten van het SG bij bottelen.

Jacques

Citaat van: Viktor op 08-01-2020  18:31 uHet bier van Ruud was 7 maanden op vat en stabiel op 1018. 6 maanden na het bottelen is het nog 10 punten gedaald. Betekent dat dat het bier na 7 maanden toch nog niet uitgegist was? Ik kan me dat niet voorstellen na zo'n lange tijd.

Hmmm. Dat is wel een punt.

Bij nader inzien is een infectie het meest waarschijnlijke.
Een hele tijd geleden heb ik wel eens een infectie gehad na gebruik van een Brett gist. De ontwikkeling van de infectie verliep heel langzaam in het gebottelde bier. Destijds heb ik niet gemeten maar waarschijnlijk was ook bij dit bier het SG aanzienlijk gedaald ten van het bottel SG.

Ook een volgend brouwsel had last van de infectie. Pas na zeer grondige reiniging van alle spullen die ik in gebruik had was ik de infectie kwijt.

Viktor

Even een reactie op deze wat oudere post.

Ik heb nu ook dat het SG weer daalt na zo'n 90 dagen was deze nog 2 punten gezakt en nu een week later nog 4 naar 1004 SG. Ik meende ook weer activiteit waar te nemen bij het waterslot en dat klopte dus. 90 dagen is lang maar ik moest een onderdeel hebben om via de gistingstank te kunnen bottelen en dat duurde even voordat ik dat had. Dus ik dacht laat maar lekker even staan.
Ik heb dit vaker bij mijn Bok bier gehad en dacht dat het aan het type gist lag. Dus nu heb ik de US-05 gebruikt en zakt het toch weer.

Wat kan dit zijn? Infectie? Het bier smaakt prima, inmiddels wel behoorlijk verwarmend alcoholisch.

Groeten,
Viktor

Jacques

Citaat van: Viktor op 20-07-2020  21:42 uEven een reactie op deze wat oudere post.

Ik heb nu ook dat het SG weer daalt na zo'n 90 dagen was deze nog 2 punten gezakt en nu een week later nog 4 naar 1004 SG. Ik meende ook weer activiteit waar te nemen bij het waterslot en dat klopte dus. 90 dagen is lang maar ik moest een onderdeel hebben om via de gistingstank te kunnen bottelen en dat duurde even voordat ik dat had. Dus ik dacht laat maar lekker even staan.
Ik heb dit vaker bij mijn Bok bier gehad en dacht dat het aan het type gist lag. Dus nu heb ik de US-05 gebruikt en zakt het toch weer.

Wat kan dit zijn? Infectie? Het bier smaakt prima, inmiddels wel behoorlijk verwarmend alcoholisch.

Heb je toevallig koudhop toegevoegd?

Viktor

Nee dat niet maar wel houtsnippers van whiskyvaten. Die heb ik na de hoofdgisting voor 14 dagen toegevoegd en daarna weer verwijderd. Kan dat het ook zijn?

Jacques

Citaat van: Viktor op 21-07-2020  21:27 uNee dat niet maar wel houtsnippers van whiskyvaten. Die heb ik na de hoofdgisting voor 14 dagen toegevoegd en daarna weer verwijderd. Kan dat het ook zijn?

Had je de houtsnippers vooraf geweekt in alcohol of op een andere manier gedesinfecteerd?

Viktor

Dit waren kant en klare houtsnippers van een Whiskyvat. Ik heb er niets meegedaan. Alleen in een schoon steriel hopzakje gedaan en dat in het vat voor 14 dagen.
Nu is mijn Bock (ook zonder houtsnippers) wel vaker ineens gaan doorgisten na een dag of 50. Wat zou dat kunnen zijn en hoe kun je dan voorkomen? Ik heb nu een andere gist gebruikt (US-05) i.p.v. de Notthingham.

Jacques

Citaat van: Viktor op 22-07-2020  17:55 uDit waren kant en klare houtsnippers van een Whiskyvat. Ik heb er niets meegedaan. Alleen in een schoon steriel hopzakje gedaan en dat in het vat voor 14 dagen.
Nu is mijn Bock (ook zonder houtsnippers) wel vaker ineens gaan doorgisten na een dag of 50. Wat zou dat kunnen zijn en hoe kun je dan voorkomen? Ik heb nu een andere gist gebruikt (US-05) i.p.v. de Notthingham.

Het beste is de houtsnippers eerst te desinfecteren...

Langzaam dalend SG na het bottelen kan komen door:
- infecties;
- hop creep door het gebruik van koudhop;
- gebruik van een var diastaticus gist (deze gisten heel langzaam uit; saisongisten zijn bekende voorbeelden).

RuudB

Citaat van: RuudB op 06-01-2020  14:34 uBijna al mijn bier krijgt na verloop van tijd teveel koolzuur door een verder dalend SG na het bottelen. Dit ondanks lange nagisting-/lagertijden met stabiel SG, geen dryhop toepassen (hop creep) en het gebruik van gisten die niet bekend staan om hun sta1 gen. Enkele voorbeelden:

1) Bokbier met S-23, na 7 maanden stabiel op 1018 gebotteld, 6 maanden na bottelen 1008: -10 punten.
2) Pale Ale met S-04, na 6 weken stabiel op 1012 gebotteld, 6 maanden na bottelen 1003: -9 punten.
3) Tripel met T-58, na 3 weken stabiel op 1020 gebotteld, 2 weken na bottelen 1017, 3 maanden na bottelen 1014: -6 punten.
4) Pale Ale met US-05, na 3 weken stabiel op 1010 gebotteld, 2 weken na bottelen 1006: -4 punten.

En zo kan ik nog even door gaan. Het lijkt wel of mijn bier vrolijk verder gist zodra er bottelsuiker wordt toegevoegd ondanks de prima en vlot verlopen vergisting. Ik voeg ruim gist toe (volgens de brouwsoftware) en ik reinig overdadig met Caustic, Enzybrew en Star San,...

Het vreemde is dat een ander bier met S34/70 wel goed is gegaan: 5 maanden stabiel op 1008, nu 4 maanden na bottelen nog steeds op 1008. Allemaal gebotteld met wat suiker opgelost en gekookt in water (1/3 suiker, 2/3 water).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Update van onderstaande openingspost: na het vervangen van mijn slangen en bottelpijp is het weer mis gegaan. Pas geleden heb ik mijn flessen in droge toestand eens tegen het licht gehouden:



Dit is 1 van de meest vervuilde flessen. Is dit biersteen? Als de flessen nat zijn is dit niet/nauwelijks te zien. Flessen zijn inmiddels grondig gereinigd (eerst met zuur, daarna  Enzybrew en nogmaals met zuur) en zichtbaar schoon. Hopelijk is dit nu opgelost, maar de tijd zal het leren....

Jacques

Ja dit is biersteen.

Jouw reinigingsprocedure kun je het beste omdraaien: eerst basisch en daarna zuurreiniging. Zuur, basisch en daarna zuur is een stap teveel.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.