Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Dalend eind SG door hergisting...?  (gelezen 2029 keer)

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • Land: nl
  • meten is weten
Re: Dalend eind SG door hergisting...?
« Reactie #25 Gepost op: 08-01-2020 18:42 u »
Het bier van Ruud was 7 maanden op vat en stabiel op 1018. 6 maanden na het bottelen is het nog 10 punten gedaald. Betekend dat dat het bier na 7 maanden toch nog niet uitgegist was? Ik kan me dat niet voorstellen na zo'n lange tijd.

Dat is inderdaad heel vreemd. Je zou haast concluderen dat er wel iets in het flesje moet zitten wat nog iets omzet. Ik zie dan wenig andere opties dan een besmetting. Of er is iets geks gebeurd bij het meten van het SG bij bottelen.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #26 Gepost op: 08-01-2020 21:54 u »
Het bier van Ruud was 7 maanden op vat en stabiel op 1018. 6 maanden na het bottelen is het nog 10 punten gedaald. Betekent dat dat het bier na 7 maanden toch nog niet uitgegist was? Ik kan me dat niet voorstellen na zo'n lange tijd.

Hmmm. Dat is wel een punt.

Bij nader inzien is een infectie het meest waarschijnlijke.
Een hele tijd geleden heb ik wel eens een infectie gehad na gebruik van een Brett gist. De ontwikkeling van de infectie verliep heel langzaam in het gebottelde bier. Destijds heb ik niet gemeten maar waarschijnlijk was ook bij dit bier het SG aanzienlijk gedaald ten van het bottel SG.

Ook een volgend brouwsel had last van de infectie. Pas na zeer grondige reiniging van alle spullen die ik in gebruik had was ik de infectie kwijt.

Offline Viktor

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #27 Gepost op: 20-07-2020 21:42 u »
Even een reactie op deze wat oudere post.

Ik heb nu ook dat het SG weer daalt na zo'n 90 dagen was deze nog 2 punten gezakt en nu een week later nog 4 naar 1004 SG. Ik meende ook weer activiteit waar te nemen bij het waterslot en dat klopte dus. 90 dagen is lang maar ik moest een onderdeel hebben om via de gistingstank te kunnen bottelen en dat duurde even voordat ik dat had. Dus ik dacht laat maar lekker even staan.
Ik heb dit vaker bij mijn Bok bier gehad en dacht dat het aan het type gist lag. Dus nu heb ik de US-05 gebruikt en zakt het toch weer.

Wat kan dit zijn? Infectie? Het bier smaakt prima, inmiddels wel behoorlijk verwarmend alcoholisch.

Groeten,
Viktor

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #28 Gepost op: 20-07-2020 22:42 u »
Even een reactie op deze wat oudere post.

Ik heb nu ook dat het SG weer daalt na zo'n 90 dagen was deze nog 2 punten gezakt en nu een week later nog 4 naar 1004 SG. Ik meende ook weer activiteit waar te nemen bij het waterslot en dat klopte dus. 90 dagen is lang maar ik moest een onderdeel hebben om via de gistingstank te kunnen bottelen en dat duurde even voordat ik dat had. Dus ik dacht laat maar lekker even staan.
Ik heb dit vaker bij mijn Bok bier gehad en dacht dat het aan het type gist lag. Dus nu heb ik de US-05 gebruikt en zakt het toch weer.

Wat kan dit zijn? Infectie? Het bier smaakt prima, inmiddels wel behoorlijk verwarmend alcoholisch.

Heb je toevallig koudhop toegevoegd?

Offline Viktor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 21-07-2020 21:27 u »
Nee dat niet maar wel houtsnippers van whiskyvaten. Die heb ik na de hoofdgisting voor 14 dagen toegevoegd en daarna weer verwijderd. Kan dat het ook zijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #30 Gepost op: 21-07-2020 23:08 u »
Nee dat niet maar wel houtsnippers van whiskyvaten. Die heb ik na de hoofdgisting voor 14 dagen toegevoegd en daarna weer verwijderd. Kan dat het ook zijn?

Had je de houtsnippers vooraf geweekt in alcohol of op een andere manier gedesinfecteerd?

Offline Viktor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 22-07-2020 17:55 u »
Dit waren kant en klare houtsnippers van een Whiskyvat. Ik heb er niets meegedaan. Alleen in een schoon steriel hopzakje gedaan en dat in het vat voor 14 dagen.
Nu is mijn Bock (ook zonder houtsnippers) wel vaker ineens gaan doorgisten na een dag of 50. Wat zou dat kunnen zijn en hoe kun je dan voorkomen? Ik heb nu een andere gist gebruikt (US-05) i.p.v. de Notthingham.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #32 Gepost op: 22-07-2020 21:58 u »
Dit waren kant en klare houtsnippers van een Whiskyvat. Ik heb er niets meegedaan. Alleen in een schoon steriel hopzakje gedaan en dat in het vat voor 14 dagen.
Nu is mijn Bock (ook zonder houtsnippers) wel vaker ineens gaan doorgisten na een dag of 50. Wat zou dat kunnen zijn en hoe kun je dan voorkomen? Ik heb nu een andere gist gebruikt (US-05) i.p.v. de Notthingham.

Het beste is de houtsnippers eerst te desinfecteren...

Langzaam dalend SG na het bottelen kan komen door:
- infecties;
- hop creep door het gebruik van koudhop;
- gebruik van een var diastaticus gist (deze gisten heel langzaam uit; saisongisten zijn bekende voorbeelden).

Tags: