Dalend eind SG door hergisting...?

Gestart door RuudB, 06-01-2020 14:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RuudB

Bijna al mijn bier krijgt na verloop van tijd teveel koolzuur door een verder dalend SG na het bottelen. Dit ondanks lange nagisting-/lagertijden met stabiel SG, geen dryhop toepassen (hop creep) en het gebruik van gisten die niet bekend staan om hun sta1 gen. Enkele voorbeelden:

1) Bokbier met S-23, na 7 maanden stabiel op 1018 gebotteld, 6 maanden na bottelen 1008: -10 punten.
2) Pale Ale met S-04, na 6 weken stabiel op 1012 gebotteld, 6 maanden na bottelen 1003: -9 punten.
3) Tripel met T-58, na 3 weken stabiel op 1020 gebotteld, 2 weken na bottelen 1017, 3 maanden na bottelen 1014: -6 punten.
4) Pale Ale met US-05, na 3 weken stabiel op 1010 gebotteld, 2 weken na bottelen 1006: -4 punten.

En zo kan ik nog even door gaan. Het lijkt wel of mijn bier vrolijk verder gist zodra er bottelsuiker wordt toegevoegd ondanks de prima en vlot verlopen vergisting. Ik voeg ruim gist toe (volgens de brouwsoftware) en ik reinig overdadig met Caustic, Enzybrew en Star San,...

Het vreemde is dat een ander bier met S34/70 wel goed is gegaan: 5 maanden stabiel op 1008, nu 4 maanden na bottelen nog steeds op 1008. Allemaal gebotteld met wat suiker opgelost en gekookt in water (1/3 suiker, 2/3 water).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Snelbier

Je lijkt al wat langer te brouwen, dus ik neem aan dat je de basic-instinkers al hebt kortgesloten..
- Vergisting te snel naar lage temperatuur waardoor onvoldoende uitvergist.. Warme hergisting pakt het dan weer op.
- SG onvoldoende gemeten bij nagisting, waardoor te vroeg gebotteld..

Blijft over: infectie..
Je zegt grondig te cleanen, maar heb je echt alle dode hoekjes elke weer meegenomen?
Ik ben er zelf ingestonken door vuiligheid in mijn bottelpijpje;  sluit-mechanisme zwaar vervuild.
Daar kom je pas achter als je na meerdere infecties echt alles uit elkaar haalt.

Hoe is de smaak van de doorgegiste bieren? Kan een indicatie geven van de infectie.
Melkzuurbacter schijnt in veel soorten te bestaan, en hoeft lang niet altijd meteen vie te smaken.

Ben benieuwd of de oorzaak wordt achterhaald.  Succes, Snelbier.

Ztefan

Ik meet niet zo ver na het bottelen, dus ik heb geen vergelijking, maar hoort het SG niet te dalen door dat er koolzuur in het bier is gekomen?

hansHalberstadt

Citaat van: Ztefan op 06-01-2020  16:02 uIk meet niet zo ver na het bottelen, dus ik heb geen vergelijking, maar hoort het SG niet te dalen door dat er koolzuur in het bier is gekomen?
Normaal gesproken  meet je SG na ontgassen, zodat belletjes niet je meting verstoren.
Wat ook kan is dat je slepende gistingen hebt door te weinig gist of vroegtijdig neerslaan van veel gist. Dan lijkt het eind SG bereikt, maar gaat de gisting nog heel langzaam door.

Ztefan

Hoe ontgas je goed Hans? Koolzuur komt toch ook als het ware in het bier, dus niet in belletjesvorm?

De eerste was 7 maanden stabiel, dus van een slepende vergisting lijkt mij daar in ieder geval geen sprake.

hansHalberstadt

Citaat van: Ztefan op 06-01-2020  16:37 uHoe ontgas je goed Hans?
Ontgassen doe je door het bier een paar keer flink te schudden in bv een jampotje met deksel en dan even te wachten tot het schuim is neergeslagen, of met een injectiespuit vullen met bier en dan een paar keer vacuum trekken door je vinger op de opening te houden en dan los te laten.

hansHalberstadt

Citaat van: Ztefan op 06-01-2020  16:37 uDe eerste was 7 maanden stabiel
Heb je dan pas na 7 maanden gebotteld? Of heb je na 7 maanden je eerste flesje open getrokken en SG gemeten?

hobbybob

Ik vermoed te weinig gist.

Hoeveel liter? En hoeveel gist?

TeVeHa

Ook lang last van gehad, redelijk onbekend omdat bijna niemand het sg nog meet na 't bottelen, nu mijn gouden regel is: zèker genoeg gist toevoegen, voor twintig liter bier gebruik ik àltijd (lees àltijd, ongeacht het begin sg) twee zakjes korrelgist, van èèn maak ik een starter van 2 L, het ander voeg ik droog toe,  àltijd lageren onder waterslot, pas bottelen als het niveau gelijk staat, kan wèken duren en kijk... ik ben er vanaf.

RuudB

Citaat van: Snelbier op 06-01-2020  15:47 uJe lijkt al wat langer te brouwen, dus ik neem aan dat je de basic-instinkers al hebt kortgesloten..

Blijft over: infectie..
Je zegt grondig te cleanen, maar heb je echt alle dode hoekjes elke weer meegenomen?
Ik ben er zelf ingestonken door vuiligheid in mijn bottelpijpje;  sluit-mechanisme zwaar vervuild.
Daar kom je pas achter als je na meerdere infecties echt alles uit elkaar haalt.

Hoe is de smaak van de doorgegiste bieren? Kan een indicatie geven van de infectie.
Melkzuurbacter schijnt in veel soorten te bestaan, en hoeft lang niet altijd meteen vie te smaken.

Ik brouw een aantal jaren, dit probleem is iets van het laatste jaar.
Ik haal altijd alles uit elkaar wat uit elkaar kan; sodakegs volledig uit elkaar, ballock koppelingen helemaal uit elkaar, maar de kraan op mijn gistvat (olijfolievaatje) en het bottelpijpje kunnen niet uit elkaar.

De smaak verandert niet, behalve dat het bier wat droger wordt en veels te veel koolzuur heeft. Het smaakt niet zuur of zo.

Citaat van: Ztefan op 06-01-2020  16:02 uIk meet niet zo ver na het bottelen, dus ik heb geen vergelijking, maar hoort het SG niet te dalen door dat er koolzuur in het bier is gekomen?

Volgens mij zou de SG niet mogen dalen (behalve als er sprake is van dryhop creep of gist met het sta1 gen), voor de meting met een hydrometer is het wel nodig om te ontgassen hetgeen ik ook doe.

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2020  16:18 uWat ook kan is dat je slepende gistingen hebt door te weinig gist of vroegtijdig neerslaan van veel gist. Dan lijkt het eind SG bereikt, maar gaat de gisting nog heel langzaam door.

Dat kan ik denk ik uitsluiten, bovenstaande voorbeelden van gebrouwen bieren zijn meerdere weken tot maanden stabiel in SG alvorens te bottelen. Ik bereken de benodigde hoeveelheid gist per brouwsel en ga daar ruim boven zitten. De duur van de vergisting is ook altijd prima met 3-6 dagen hoofdgisting en anderhalve week nagisting tot aan de aangegeven eind SG's.

Citaat van: hansHalberstadt op 06-01-2020  16:59 uHeb je dan pas na 7 maanden gebotteld? of heb je na 7 maanden je eerste flesje open getrokken en SG gemeten?

Ja, de bok heb ik na 7 maanden pas gebotteld. Ik heb dit bier in sodakeg laten rusten om slepende vergisting uit te sluiten (en omdat ik 'm destijds te laat in het seizoen gebrouwen heb). Helaas nog 10 punten er af in de fles.


Ik verdenk nu mijn bottelpijpje, vanuit de sodakegs (nagisten/lageren) gaat het bier alleen nog door de ballocks, bierleiding (die voor het bottelen van bier 4 vervangen is) en het oude bottelpijpje. Ik zag op Alie mooie RVS pijpjes die uit elkaar kunnen. Heeft iemand hier ervaring mee ??

https://nl.aliexpress.com/item/32835435528.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.61af6248aUX6WR&algo_pvid=0f65e177-fde7-4a67-b682-2143da99b81c&algo_expid=0f65e177-fde7-4a67-b682-2143da99b81c-1&btsid=4ef54cc7-38c3-4adc-acb5-d4cb59cda548&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_53

Dank allemaal voor de input. De tijd zal leren of een nieuw bottelpijpje het probleem oplost.

Juindorper

Citaat van: RuudB op 06-01-2020  19:26 umaar de kraan op mijn gistvat (olijfolievaatje) en het bottelpijpje kunnen niet uit elkaar.
Trek eens heel hard aan je bottelpijpje. Dat moet uit elkaar kunnen.

Jacques

Citaat van: RuudB op 06-01-2020  14:34 uBijna al mijn bier krijgt na verloop van tijd teveel koolzuur door een verder dalend SG na het bottelen. Dit ondanks lange nagisting-/lagertijden met stabiel SG, geen dryhop toepassen (hop creep) en het gebruik van gisten die niet bekend staan om hun sta1 gen. Enkele voorbeelden:

1) Bokbier met S-23, na 7 maanden stabiel op 1018 gebotteld, 6 maanden na bottelen 1008: -10 punten.
2) Pale Ale met S-04, na 6 weken stabiel op 1012 gebotteld, 6 maanden na bottelen 1003: -9 punten.
3) Tripel met T-58, na 3 weken stabiel op 1020 gebotteld, 2 weken na bottelen 1017, 3 maanden na bottelen 1014: -6 punten.
4) Pale Ale met US-05, na 3 weken stabiel op 1010 gebotteld, 2 weken na bottelen 1006: -4 punten.

En zo kan ik nog even door gaan. Het lijkt wel of mijn bier vrolijk verder gist zodra er bottelsuiker wordt toegevoegd ondanks de prima en vlot verlopen vergisting. Ik voeg ruim gist toe (volgens de brouwsoftware) en ik reinig overdadig met Caustic, Enzybrew en Star San,...

Het vreemde is dat een ander bier met S34/70 wel goed is gegaan: 5 maanden stabiel op 1008, nu 4 maanden na bottelen nog steeds op 1008. Allemaal gebotteld met wat suiker opgelost en gekookt in water (1/3 suiker, 2/3 water).

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Ik sluit niet uit dat dit komt doordat het bier toch niet helemaal uitgegist was ten tijde van het bottelen. Sommige gisten vergisten heel graag uit.

Daarnaast krijg je natuurlijk ook een lagere SG-waarde door de vorming van alcohol uit de bottelsuiker.
Hoeveel bottelsuiker gebruik je?

Snelbier

Citaat van: Juindorper op 06-01-2020  19:47 uTrek eens heel hard aan je bottelpijpje. Dat moet uit elkaar kunnen.

Vereist wat kracht. Reservepijpje bij de hand voor geval dat..

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 06-01-2020  22:28 uDaarnaast krijg je natuurlijk ook een lagere SG-waarde door de vorming van alcohol uit de bottelsuiker.
Hoeveel bottelsuiker gebruik je?
Daarmee kun je nooit deze verschillen verklaren.

RuudB

Citaat van: Snelbier op 07-01-2020  10:11 uVereist wat kracht. Reservepijpje bij de hand voor geval dat..




Ik kreeg 'm niet los, lijkt gelijmd te zijn dus maar doormidden gezaagd (ik ga 'm toch vervangen). Ik geloof graag dat hier vuil in kan achterblijven onder de rubber ring en in het gaatje. Slecht ontwerp....

RuudB

Citaat van: Jacques op 06-01-2020  22:28 uDaarnaast krijg je natuurlijk ook een lagere SG-waarde door de vorming van alcohol uit de bottelsuiker.
Hoeveel bottelsuiker gebruik je?

Waarom krijg je dan een lagere SG? Alleen de toegevoegde bottelsuiker zou toch vergist moeten worden?? Bedoel je werkelijke of schijnbare (lees gemeten) SG?
Bottelsuiker bereken ik aan de hand van temperatuur en gewenst koolzuur, meestal rond de 5-6 gram per liter.

hansHalberstadt

Van bottelsuiker blijft alleen alcohol over (de CO2 wordt bij meten ontgast) 8 gram suiker per liter levert 4 gram alcohol per liter en dat levert een Sg daling van 0.8 Sg punt op. Dus dit effect is nauwelijks meetbaar.

Viktor

Ik heb hier ook last van. Mijn bovengistend Bock bier stond dik 2 maanden stil op 1010. Na het bottelen was dit na een week of 2 gedaald naar 1006 met gushers als gevolg. Ik heb weinig suiker toegevoegd slechts 4 gram per liter. De gist die ik gebruikt heb is de Notthingham. Ligt het misschien aan de gist? Of wat kan dit zijn? Hoe weet je zeker dat het bier is uitgegist?

hansHalberstadt

De kans dat je besmetting krijgt na het bottelen is niet zo groot vanwege de alcohol en het gebrek aan zuurstof. De kans dat het bier gewoon niet was uitgegist is dus meer voor de hand liggend. Vooral bij flocculerende gist of weinig gist loop je het risico dat die vroegtijdig neerslaat of uitgeput raakt waardoor er nog maar een klein deel van de gist effectief meedoet. Oplossing is een goede methode om de gisting te kunnen volgen en voldoende gist toevoegen, evt roervlo op de bodem om zo de situatie na te bootsen van 500 liter + gistingsvaten met veel meer werveling dan onze kleine vaatjes van 20-30 liter.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2020  11:25 uDaarmee kun je nooit deze verschillen verklaren.

Dat schrijf ik niet...

Zoals je zelf ook geantwoord hebt in dit topic merk ik op dat je door het gebruik van bottelsuiker altijd een daling krijgt van het SG ten opzichte van het bottel SG.

Het verklaard inderdaad niet de verschillen. Zoals ik eerder reageerde vermoed ik dat de bieren niet geheel uitgegist waren. Sommige gisten werken nog een hele tijd door. Een reden voor mij om wat langer te wachten met bottelen wanneer ik een gist gebruikt heb met een lage vergistingsgraad.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 07-01-2020  21:29 u... evt roervlo op de bodem om zo de situatie na te bootsen van 500 liter + gistingsvaten met veel meer werveling dan onze kleine vaatjes van 20-30 liter.

We hebben het hier eerder over gehad. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat wel nog niet roeren geen effect heeft op de vergistingsgraad.

Daarnaast is er na het uitzakken van de gist nog altijd vergistingsactiviteit in het depot. Heel wat keren heb ik gezien bij tests die heb uitgevoerd dat er een kleine stroom koolbellentjes uit het depot omhoog kwam.

mbroek

Met deze daling lijkt het op een achtergebleven var diastaticus of brett besmetting ergens in de vergisting vaten/kranen/bottelvat.
Terug redeneren naar wanneer het begonnen is en welke gisten destijds gebruikt zijn kan een indicatie geven van de oorzaak.

Serge VL

Een brain scheet: Al aan gedacht dat eventueel de bottelgist besmet kan zijn (van uit de producent zelf)?

seed7

Citaat van: Jacques op 07-01-2020  22:33 uDaarnaast is er na het uitzakken van de gist nog altijd vergistingsactiviteit in het depot. Heel wat keren heb ik gezien bij tests die heb uitgevoerd dat er een kleine stroom koolbellentjes uit het depot omhoog kwam.

Het gaat niet om de vergistingsgraad op zich, maar om de snelheid waarmee deze bereikt wordt. Geroerd gaat dat sneller omdat je de gist in suspensie houdt en actiever.

Serge, ik kan het gemist hebben maar volgens mij wordt er geen bottelgist gebruikt.

Ruud, heb je een snelkookpan? Alle onderdelen die er in passen er in en een half uur lekker laten koken (en hopen dat de kunststoffen tegen 115-120°C kunnen). Alle flessen wegmikken en nieuwe nemen.

Viktor

Citaat van: Jacques op 07-01-2020  22:25 uDat schrijf ik niet...

Zoals je zelf ook geantwoord hebt in dit topic merk ik op dat je door het gebruik van bottelsuiker altijd een daling krijgt van het SG ten opzichte van het bottel SG.

Het verklaard inderdaad niet de verschillen. Zoals ik eerder reageerde vermoed ik dat de bieren niet geheel uitgegist waren. Sommige gisten werken nog een hele tijd door. Een reden voor mij om wat langer te wachten met bottelen wanneer ik een gist gebruikt heb met een lage vergistingsgraad.

Het bier van Ruud was 7 maanden op vat en stabiel op 1018. 6 maanden na het bottelen is het nog 10 punten gedaald. Betekent dat dat het bier na 7 maanden toch nog niet uitgegist was? Ik kan me dat niet voorstellen na zo'n lange tijd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.