Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nieuwe tips & trics document van Fermentis

Gestart door Jacques, 05-01-2020 23:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Voor degenen die het nog niet gezien hebben: Fermentis heeft een nieuw tips & trics document. Het is een lezenswaardig document met veel informatie.

https://fermentis.com/wp-content/uploads/2019/10/Brochure_Tips_and_Tricks_BAT_BD.pdf

thezewery

Martijn0172

Dank voor het delen. Interessant om te zien dat er wordt geadviseerd om op ongeveer 1/3 te enten als je niet hydrateert, ik doe beide echt nooit. Volgens mij was hier laatst ook een discussie over op het forum?

EBC

Citaat van: Martijn0172 op 06-01-2020  07:33 uDank voor het delen. Interesant om te zien dat er wordt geadviseerd om op ongeveer 1/3 te enten als je niet hydrateert, ik doe beide echt nooit. Volgens mij was hier laatst ook een discussie over op het forum?

Hoe bedoel je ⅓ en beide?

seed7

Citaat van: EBC op 06-01-2020  09:05 u
Als 1/3 van het totale volume wort in de gistkuip zit. Goed mengen dus en niet er zomaar op strooien, blijkbaar.

In ieder geval een keer een fatsoenlijk document van een gistleverancier.

Ingo

brouwmus

Toevallig volg ik beide tips al een tijdje n.a.v. een opmerking van Cies vd Kwis: bij het uitgieten van het gekoelde wort (25, 26 graden) wacht ik tot er een goede bodem wort in het vat zit waar ik dan de gist op strooi vanuit het zakje.
De korreltjes hechten zich dan in eerste instantie aan het schuim dat ontstaat door het uitstromende wort.
Alle korrels zijn volledig gemengd tegen de tijd dat het vat vol is.

Het waterslot begint meestal na 1,5 tot 2 uur te bluppen.

Deze methode beviel mij al prima maar het is leuk om te zien dat dit nu zelfs door Fermentis wordt aangeraden.

Martijn0172

Citaat van: EBC op 06-01-2020  09:05 uHoe bedoel je ⅓ en beide?

1/3 als in enten wanneer er 1/3 wort in zit. En met beide bedoel ik dat ik niet hydrateer en niet ent bij 1/3 maar het gewoon er overheen strooit.

Staple

Ik strooi het liefste het gist over het wort heen wanneer het is afgekoeld (vooral in de zomer is afkoelen tot 17 graden niet makkelijk) in de gistkast.
Daarna schud ik het vat nog goed om ervoor te zorgen dat er zuurstof in komt en de gist goed mengt.
Op 25-26 graden enten vind ik heel link.

Vergelijkbare Topics (7)

33101

Reacties: 16
Gelezen: 3121

8560

Reacties: 30
Gelezen: 26466

39034

Gestart door Striekert

Reacties: 1
Gelezen: 1370

17399

Reacties: 14
Gelezen: 5833

32526

Reacties: 1
Gelezen: 1177

7519

Reacties: 20
Gelezen: 8530

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.