Schuine buis gistopkweek gezocht

Gestart door Pieter1954, 05-01-2020 19:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter1954

Een tijdje geleden ben ik een ochtend bij Brouwerwaldonk geweest om wat meer te weten te komen over gist en gistopkweek.
Ik ben nu bezig om wat spullen te verzamelen om gist op te kweken en een verzameling op te zetten.

Waar halen jullie de reageer- of cultuurbuizen met schroefdop (goedkoop) vandaan zonder er gelijk 100 te moeten afnemen?
Is er ergens bij Ali wat te vinden? Mij lukt het niet.
Heeft iemand misschien 10 à 20 buizen over?

Dezelfde vraag voor petrischalen.

Rob.Erto

Heb je al bij VWR gekeken (https://nl.vwr.com/store/). Is gericht op laboratoria maar wellicht hebben ze ook kleinere verpakkingen.


hansHalberstadt

Zoiets:
Deze heb ik volgens mij:
https://nl.vwr.com/store/catalog/product.jsp?catalog_number=217-0036
https://nl.vwr.com/store/catalog/product.jsp?catalog_number=212-0019
ipv petrischalen kun je ook gewoon kleine hak potjes nemen en daar schuine agar in zetten.



Hier de knopjes uit individuele cellen


en de 2 cellen (knopjes) waar ik een reincultuur van heb gemaakt:


ps potje horizontaal neerleggen met de schuine agar rand omhoog zodat er geen vocht op loopt.


Pieter1954

Dank heren.

VWR heeft VPE's van 50 en 100 stuks; voorlopig wat teveel voor me.
Wolter; van plastic? Wat gebeurd er als je ze even door de vlam haalt?
Hans: heb je me zo'n grote opening niet veel meer kans op contaminatie tijdens overenten?

Wolter

Citaat van: Pieter1954 op 05-01-2020  22:51 uDank heren.

VWR heeft VPE's van 50 en 100 stuks; voorlopig wat teveel voor me.
Wolter; van plastic? Wat gebeurd er als je ze even door de vlam haalt?
Hans: heb je me zo'n grote opening niet veel meer kans op contaminatie tijdens overenten?
Werkt bij mij prima. Niet vol in de vlam maar er even doorheen gaat prima..

Pieter1954


hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 05-01-2020  22:51 uDank heren.

VWR heeft VPE's van 50 en 100 stuks; voorlopig wat teveel voor me.
Wolter; van plastic?Wat gebeurd er als je ze even door de vlam haalt?
Hans: heb je me zo'n grote opening niet veel meer kans op contaminatie tijdens overenten?
Zelf gebruik ik ca 30 buisjes en 30 buisjes van het jaar ervoor houd ik achter de hand als backup mocht er iets misgaan. Dus dan heb ik zelf al snel 60 buisjes nodig. Samen met anderen bestellen is misschien een optie?

Ja de opening kun je het beste zo klein mogelijk houden, echter wat ik in de praktijk zie is dat niet de opening het probleem is, maar organismen die zich in de loop van de tijd tussen de randen van de dopjes gaan vestigen. Na ca 2 jaar krijg ik daardoor toch schimmel in de buisjes als de gist langzaam het loodje legt, maar dan is het als het goed is al 2 x overgeënt.

Wat dat betreft zijn hak potje misschien nog wel veel handiger dan petri schaaltjes qua opening. En reinstrijken en isoleren van 1 cel kun je ook prima doen in hak potjes, zie plaatje.

Overenten vlak bij een vlam reduceert de kans op besmetting tijdens het enten, maar zoals gezegd is dat niet het probleem.
   

brouwerwaldonk

Bij Brouwland kan je de buisjes per stuk kopen aan € 1,5
Artikelnr: 014.445.1


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.