Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Grainfather basket loopt nauwelijks leeg  (gelezen 1840 keer)

Offline beermenke

• Super lid
  • Land: nl
  • Brouwerij De Sjravelaer
Re: Grainfather basket loopt nauwelijks leeg
« Reactie #25 Gepost op: 16-01-2020 20:27 u »
Is het echt nodig de bovenste filterplaat te plaatsen? Kan het ook zonder? Veel gemakkelijker met roeren
Dat beetje omwoelen tijdens rondpompen lijkt me geen probleem. Over de gehele oppervlakte zakt het toch door de mout.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #26 Gepost op: 16-01-2020 21:43 u »
Ik zou ook niet blind vertrouwen op de handleiding van je bouwpakket, deze is gericht op brouwen met een pan, niet met een automaat.
Gebruik voor het bepalen van de hoeveelheid maisch- en spoelwater de Grainfather calculator
Ook vooraf geschroot mout is bij een brouwautomaat niet handig, schroot dikte heeft echt heel veel invloed op het resultaat en komt bij een automaat veel nauwkeuriger dan bij traditioneel brouwen.

Bestel voor je volgende brouwsel een een stukje slang dat lang genoeg is voor op je circulatiepijp, ik vond de originele al te kort.
Zit nu een slang op van 60 cm, ook de slang van de koeler heb ik verlengd.

Over roeren tijdens het maischen is hier op het forum al wel degelijk veel geschreven en heeft bij de meeste brouwers een positieve invloed, ik raad je aan de topics van de verschillende brouwautomatien eens aandachtig door te lezen (ook die van Spiedel en Brew Monk etc) daar zijn veel tips en tricks te vinden.

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #27 Gepost op: 16-01-2020 21:47 u »
Is het echt nodig de bovenste filterplaat te plaatsen? Kan t ook zonder? Veel gemakkelijker met roeren
Dat beetje omwoelen tijdens rondpompen lijkt me geen probleem. Over de gehele oppervlakte zakt het toch door de mout.

Lijkt me wel beter voor de verdeling van het maischwater over de mout, heb het nog nooit zonder geprobeerd en ik denk dat je kanaalvorming krijgt als je de bovenste plaat weg laat.

Offline iLikePizzas

• Boven 10 berichten
  • *
  • Amateur brouwer, professioneel drinker
« Reactie #28 Gepost op: 18-01-2020 10:50 u »
Bestel voor je volgende brouwsel een een stukje slang dat lang genoeg is voor op je circulatiepijp, ik vond de originele al te kort.
Weet iemand toevallig de afmetingen van de slang van de circulatiepijp?

Offline TeVeHa

• Vol lid
  • Land: 00
  • Nederlanders of Belgen zijn me evenveel waard
« Reactie #29 Gepost op: 18-01-2020 12:03 u »
Is het echt nodig de bovenste filterplaat te plaatsen? Kan het ook zonder? Veel gemakkelijker met roeren

Met een klein moutstort kān het, omdat het ketelniveau lager is en alles makkelijker doorloopt, vanaf een kilo of zes mout kom je in de problemen met je overloop, zonder bovenplaat heb je veel zwevende delen op het opp die natuurlijk niet in de overlooppijp mogen, die moet je dus afsluiten, het niveau zal stijgen en de ruimte onder de moutkorf kan droog komen te vallen, je kan dan je retourleiding beginnen knijpen maar dat ook niet de bedoeling.
De originele slang van de retourleiding is 30 cm lang en 14 mm diameter. Mvg

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #30 Gepost op: 18-01-2020 14:06 u »
Weet iemand toevallig de afmetingen van de slang van de circulatiepijp?

Mijn slang is binnen diameter 9 mm, buitendiameter 13 mm

Offline iLikePizzas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 19-01-2020 17:21 u »
Dus deze zou in principe op de recirculatiepijp passen?
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/slangen-en-toebehoren/silicone-slangen/d/siliconen-slang-9-x-13-mm-per-2-meter?gaCategory=search

En heeft iemand ervaring met de moutmix service van brouwmout.nl? Zijn die grof genoeg geschroten voor de Grainfather?

Offline TeVeHa

• Vol lid
« Reactie #32 Gepost op: 19-01-2020 17:32 u »
Dus deze zou in principe op de recirculatiepijp passen?
https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/bottelen/slangen-en-toebehoren/silicone-slangen/d/siliconen-slang-9-x-13-mm-per-2-meter?gaCategory=search

En heeft iemand ervaring met de moutmix service van brouwmout.nl? Zijn die grof genoeg geschroten voor de Grainfather?

Men zou er toch mogen vanuit gaan dat ālles wat men geschroot koopt geschikt is voor gelijk welke installatie.

Offline iLikePizzas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 19-01-2020 18:00 u »
Men zou er toch mogen vanuit gaan dat ālles wat men geschroot koopt geschikt is voor gelijk welke installatie.
Dat dacht ik dus ook!

Offline iLikePizzas

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 19-01-2020 18:02 u »
ik vond de originele al te kort.
Waarom vond je die van de koeler te kort? Als je je gistvat naast je ketel zet is de slang toch lang genoeg? Hij past misschien niet helemaal in het vat, maar dat kletteren zorgt toch juist voor oxidatie, en dat is toch juist goed?

Offline lier

• Super lid
  • Brouwerij brouwkip
« Reactie #35 Gepost op: 19-01-2020 23:36 u »

Een schroot stand voor alle brouwinstallaties en alle mouten even goed, ik zeg de Nobelprijs maar tot die tijd, beter zelf schroten.

Waarom vond je die van de koeler te kort? Als je je gistvat naast je ketel zet is de slang toch lang genoeg? Hij past misschien niet helemaal in het vat, maar dat kletteren zorgt toch juist voor oxidatie, en dat is toch juist goed?

Ligt aan de Setup van je brouwhok, zuurstofinslag tijdens overhevelen is inderdaad prima van kookketel naar je gistvat maar dat is een andere discussie.
De 50cm extra slang die ik nu heb zorgt ervoor dat ik de gistemmer kan plaatsen waar ik hem prettig vind, dat is de enige reden.

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #36 Gepost op: 20-01-2020 08:00 u »
je kan dan je retourleiding beginnen knijpen maar dat ook niet de bedoeling.

Waarom zou dat niet de bedoeling zijn?

Offline TeVeHa

• Vol lid
« Reactie #37 Gepost op: 20-01-2020 10:04 u »
Ik knijp niks, naar mijn gevoel beter voor de pomp, dus een deel loopt in de overloop, in het begin wat mččr, op 't laatst soms niks meer en dat hercirculeert gewoon, het valt nooit droog van onderen en je moet er niet naar omzien.

Tags: