Tweede brouwdag, eerste witbier...

Gestart door Jurre, 02-01-2020 21:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jurre

Mijn eerste brouwsel staat nu een dag of 5 te gisten, en het geluid van het waterslot werkt aanstekelijk! En dat beetje van 5 liter in dat vat zal snel op zijn (nu nog hopen dat het smaakt :nut:)

Vandaar dat ik niet al te lang wil wachten om binnenkort mijn tweede brouwdag te doen. Een grotere pan/ketel om wat grotere batches te brouwen komt nog, maar daar wil ik nu niet op wachten. Ook is alles nog nieuw en lijkt het me even verstandig om het overzichtelijk te houden :).

Veel gelezen, geïnformeerd bij bekenden die ook brouwen (of brouwden) en zodoende op onderstaande recept gekomen, middels BrouwHulp.

Zelf hou ik van de wat friszoetere bieren, en daarom ook de keuze nu voor witbier. Onderaan een aantal vragen waarvan ik graag jullie mening wil weten. Alvast bedankt!

Biertype: Witbier
Aantal liter bier: 8.0
Begin SG: 1050
Eind SG: 1011
Vol % alc: 5.1
Kleur:  7 EBC
Bitterheid:  19 EBU

Mout
1000 gram  Pilsmout  3 EBC
700 gram  Tarwemout 5 EBC

Sinaasappelschil: 10 gram
Suiker: 40 gram

Water
Maischwater:  8.0 liter
Spoelwater:  2.8 liter

Maischschema:
Temperatuur in °C:  65
Tijd in minuten:    60

Hop
Hallertau Hersbrucker    , 18 gram , 60 minuten meegekookt

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 60 min
Kookpaninhoud: 10 liter

Gist
Safbrew WB-06


Wat vragen:
- Is het bij witbier noodzakelijk/aan te raden om suiker toe te voegen voor het bottelen?
- Is Safbrew S-33 een goede keuze als beginnert? Ik zie een aantal andere gisten ook regelmatig voorbij komen.

Meer tips/tricks en op-/aanmerkingen zijn meer dan welkom...
Alvast bedankt!  :groots:

Snelbier

Suiker bij bottelen is ALTIJD nodig, onafhankelijk van de biersoort. ~7g per liter bier voor sprankelend koolzuur.
Na volledige vergisting (in gistvat) heeft je gist niets meer om te eten, dus maakt geen koolzuur meer aan.
Als je dit jongbier in een fles doet zal het DOOD blijven, schuim nihil.
Suiker toevoegen bij bottelen dus, verwen je gist met eten, en deze maakt bubbels voor jou..
Die 'bottelsuiker' wordt normaal gesproken volledig omgezet in wat extra alcohol en CO2 (bubbels), en geeft géén zoet aan het bier.
Gistkeuze: S33 zal niet ieders eerste keus zijn, maar smaken verschillen.
- Gistwaas (typerend voor witbier) zal nihil zijn, helder bier na enkele weken op fles. Ieder nadeel hep se foordeel, zei Johan Cruyff.
- Bananengeur/smaak zal laag zijn, maar smaken verschillen. Ik hoef geen bananenbier..
Bij de oudere brouwblikken Brewferm-witbier werd als gist Brewferm-Top geleverd, lijkt op S33.  Vond het zelf niet verkeerd, maar verwacht géén 'Hoegaarden-Wit'.
Waarschijnlijk krijg je met S33 een wat fruitig bier, mogelijk 'kauwgomballen-fruit-smaak'.
sinaasappelschil (ZOETE)) in fruitig wit zou ik zonder meer op 1g per liter zetten. Geeft behalve sinas ook wat citrus-smaak dat prima past bij een zomers witje..
Zover mijn inbreng.. als niemand betere ideeën heeft: gewoon brouwen. Bier wordt het altijd. :)
Succes,   Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 03-01-2020  08:16 uSuiker bij bottelen is ALTIJD nodig, onafhankelijk van de biersoort. ~7 g per liter bier voor sprankelend koolzuur.

Nee hoor. Er zijn meer wegen.
Je kunt moutextract in plaats van suiker gebruiken en een andere mogelijkheid is koolzuur uit een fles toevoegen.

Overigens als je suiker gebruikt is het afhankelijk van de bierstijl hoeveel suiker je ervan toevoegt. Bij een weizen (9 - 10 g/l) mag je meer bottelsuiker gebruiken dan bij een pilsener 5 -6 g/l).

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 03-01-2020  10:37 uNee hoor. Er zijn meer wegen.
Je kunt moutextract in plaats van suiker gebruiken en een andere mogelijkheid is koolzuur uit een fles toevoegen.

Je kunt ook wat achtergehouden stamwort gebruiken.

Hopbier

Koen S

Citaat van: Jacques op 03-01-2020  10:37 uOverigens als je suiker gebruikt is het afhankelijk van de bierstijl hoeveel suiker je ervan toevoegt. Bij een weizen (9 - 10 g/l) mag je meer bottelsuiker gebruiken dan bij een pilsener 5 -6 g/l).
Bij een Belgische pils wordt dat dan 7-8 g/l, de meeste Belgische bieren zijn zwaarder gecarboniseerd dan Nederlandse.

Jurre

Bedankt voor je reactie Snelbier!

Citaat van: Snelbier op 03-01-2020  08:16 uSuiker bij bottelen is ALTIJD nodig, onafhankelijk van de biersoort. ~7g per liter bier voor sprankelend koolzuur.
Na volledige vergisting (in gistvat) heeft je gist niets meer om te eten, dus maakt geen koolzuur meer aan.
Als je dit jongbier in een fles doet zal het DOOD blijven, schuim nihil.
Suiker toevoegen bij bottelen dus, verwen je gist met eten, en deze maakt bubbels voor jou..
Die 'bottelsuiker' wordt normaal gesproken volledig omgezet in wat extra alcohol en CO2 (bubbels), en geeft géén zoet aan het bier.

Duidelijk! Ook met de reacties van Jacques, Drenths Hopbier en Koen S.

Citaat van: Snelbier op 03-01-2020  08:16 uGistkeuze: S33 zal niet ieders eerste keus zijn, maar smaken verschillen.
- Gistwaas (typerend voor witbier) zal nihil zijn, helder bier na enkele weken op fles. Ieder nadeel hep se foordeel, zei Johan Cruyff.
- Bananengeur/smaak zal laag zijn, maar smaken verschillen. Ik hoef geen bananenbier..
Bij de oudere brouwblikken Brewferm-witbier werd als gist Brewferm-Top geleverd, lijkt op S33.  Vond het zelf niet verkeerd, maar verwacht géén 'Hoegaarden-Wit'.
Waarschijnlijk krijg je met S33 een wat fruitig bier, mogelijk 'kauwgomballen-fruit-smaak'.

Kauwgomballen smaak is niet heel aantrekkelijk (persoonlijk), en wil het ook weer niet té fruitig maken. Dus ik heb nog iets verder verdiept in de gisten. Fermentis WB-06 lijkt mij ook een mooie optie.
Als ik de tijd kan vinden, hetzelfde recept misschien nog een tweede keer brouwen met ander gist om de verschillen daadwerkelijk te ervaren...

Citaat van: Snelbier op 03-01-2020  08:16 usinaasappelschil (ZOETE)) in fruitig wit zou ik zonder meer op 1g per liter zetten. Geeft behalve sinas ook wat citrus-smaak dat prima past bij een zomers witje..

Bedankt voor deze tip ook!
Heb de hoeveelheid sinaasappelschil aangepast in het recept.

Jacques

Citaat van: Koen S op 03-01-2020  13:37 uBij een Belgische pils wordt dat dan 7-8 g/l, de meeste Belgische bieren zijn zwaarder gecarboniseerd dan Nederlandse.

Belgische bieren hebben sowieso meer koolzuur dan Amerikaanse, Duitse of Engelse bieren.

Jurre

Vrijdag is het weer brouwdag! Dan gaan we dit recept proberen.

Jurre

Sinds ca. 3 uur vanmiddag zit 'ie in het gistvat! Ben benieuwd, eerst maar eens een week of 2 wachten...

Dit was mijn tweede brouwdag, en ging best prima heb ik het idee. Hop en geschroten mout besteld via internet (weet niet of reclame gewenst is?), dit was netjes binnen twee dagen binnen. Vooral de mout vond ik vele malen "verser" ruiken dan het mout dat in het starterspakket zat wat ik de eerste keer brouwde.

Jurre

Vandaag overgeheveld naar een ander vat, SG was 1010. Hoofdvergisting was naar mijn idee al flink voorbij, een dag of 2,5 al geen activiteit meer in het waterslot.

Vrijdag weer even meten en bij ongeveer hetzelfde SG, de fles in!

De smaak vond ik wat scherp en een beetje zurig. Is dit een herkenbaar iets voor jongbier vlak na de hoofdvergisting? Hopsmaak was in ieder geval goed te proeven, misschien iets teveel maar die neemt (heb ik meerdere malen gelezen op dit forum) nog af de komende weken...

Snelbier

Ik heb in de 2 jaar dat ik serieus brouw (elke maand 2 bieren) nog NOOIT jongbier geproefd dat leek op het eindproduct.
Smaken voor mij allemaal 'bierig', kan er niets anders van maken.
Is misschien iets dat je moet leren, maar het leven is kort.. Brouwen is leuker dan leren, en leer je ook van.
Zurige smaak heb ik nooit in mijn jongbieren geproefd, meestal smaakt het mij overdreven zoet en bitter..
Witbier mag wat zuurder cq frisser dan andere bieren, maar smaak-omschrijving blijft moeilijk en is subjectief.
Kun je het recept dat je nu hebt gebrouwen nog eens posten? Ben er nieuwsgierig naar..
Grtz, Snelbier

Snelbier

Zie het al, recept staat bovenaan.. Alleen de vraag welke gist je hebt gebruikt?
Fermentis WB06 is een zogenaamde 'distaticus', breekt zelf nog wat zetmeel af naar suiker waardoor vergisting langzaam doorgaat.
Heeft wat meer tijd en warmte nodig om volledig uit te gisten dan 'normaal'..
Zou hem zelf liever 3 weken in het gistvat laten staan.

Jurre

Citaat van: Snelbier op 20-01-2020  08:53 uZie het al, recept staat bovenaan.. Alleen de vraag welke gist je hebt gebruikt?
Fermentis WB06 is een zogenaamde 'distaticus', breekt zelf nog wat zetmeel af naar suiker waardoor vergisting langzaam doorgaat.
Heeft wat meer tijd en warmte nodig om volledig uit te gisten dan 'normaal'..
Zou hem zelf liever 3 weken in het gistvat laten staan.

Okee, misschien toch wat langer wachten voor het bottelen.
Had inderdaad WB06 gebruikt en geen S33. Het recept zoals hierboven is ook hoe ik 'm gemaakt heb!

De smaak van het jongbier was inderdaad moeilijk een naam te geven. Zurig was misschien niet helemaal juist, maar een soort bitter/weeïge smaak... We gaan het wel zien.  8)

Takkie83

WB-06 is toch meer een weizen dan een witbiergist? Oftewel meer in de hoek van Weihenstephan en Leffe blond dan Hoegaarden? Ook heb ik begrepen dat in een witbier óngemoute haver zit en in een weizen gemoute haver - zoals hier in het recept staat. Kortom; wordt dit niet meer een weizen?

Edit: met S-33 ga je naar mijn ervaring meer in de richting van (Belgisch) blond..

tdp

Citaat van: Takkie83 op 15-02-2020  14:11 uWB-06 is toch meer een weizen dan een witbiergist? Oftewel meer in de hoek van Weihenstephan en Leffe blond dan Hoegaarden? Ook heb ik begrepen dat in een witbier óngemoute haver zit en in een weizen gemoute haver - zoals hier in het recept staat. Kortom; wordt dit niet meer een weizen?

Edit: met S-33 ga je naar mijn ervaring meer in de richting van (Belgisch) blond..

WB-06 vind ik meer geschikt voor een witbier dan voor een weizen persoonlijk. Een weizen bestaat voor minimaal 50% uit tarwemout, in witbier gaat traditioneel gezien ongemoute tarwe, maar is ook prima met tarwemout te brouwen. Haver zou eventueel ook kunnen.

Takkie83

Citaat van: tdp op 17-02-2020  12:10 uWB-06 vind ik meer geschikt voor een witbier dan voor een weizen persoonlijk. Een weizen bestaat voor minimaal 50% uit tarwemout, in witbier gaat traditioneel gezien ongemoute tarwe, maar is ook prima met tarwemout te brouwen. Haver zou eventueel ook kunnen.

Tarwe bedoel ik inderdaad, geen haver  :nut:

Jurre

Citaat van: Jurre op 20-01-2020  19:19 uOkee, misschien toch wat langer wachten voor het bottelen.


Het bier heeft 5 weken op het vat gezeten. 2 weken op kamertemperatuur (ca. 20 graden) en 3 weken ca. 14-15 graden.
Uiteindelijk heb ik pas afgelopen zondag gebotteld. SG was nu 1009.

En we gaan weer wachten... 8)

Takkie83

Waarom lager je vóór het bottelen? En niet na hergisting op fles?

tdp

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  22:09 uWaarom lager je vóór het bottelen? En niet na hergisting op fles?

Lageren; zie dit antwoord van Ingo. Definitiekwestie dus.

Jurre

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  22:09 uWaarom lager je vóór het bottelen? En niet na hergisting op fles?

Kwestie van niet eerder de tijd te hebben gehad. Vakantie, druk met werk etc.  ;)

Takkie83

Citaat van: Jurre op 20-02-2020  19:34 uKwestie van niet eerder de tijd te hebben gehad. Vakantie, druk met werk etc.  ;)

Neem aan dat het dan wat langer duurt voor je bier op druk is?

Jurre

Citaat van: Takkie83 op 21-02-2020  19:08 uNeem aan dat het dan wat langer duurt voor je bier op druk is?

Daar ben ik dus ook benieuwd naar. Volgende week maar eens een fles opentrekken!

Takkie83

Wellicht wat aan de vroege kant maar ik heb vandaag een weizen opengetrokken die ik afgelopen woensdag heb gebotteld en ook had vergist met de Wb-06. Zurige smaak proefde ik als eerste, dus wat dat betreft hetzelfde als bij jouw bier. Beetje citroenig, lekker voor in de zomer en misschien passender bij een witbier. Had ook al aardig wat schuim met 7 g/l bottelsuiker

Jurre

Citaat van: Takkie83 op 23-02-2020  22:26 uWellicht wat aan de vroege kant maar ik heb vandaag een weizen opengetrokken die ik afgelopen woensdag heb gebotteld en ook had vergist met de Wb-06. Zurige smaak proefde ik als eerste, dus wat dat betreft hetzelfde als bij jouw bier. Beetje citroenig, lekker voor in de zomer en misschien passender bij een witbier. Had ook al aardig wat schuim met 7 g/l bottelsuiker

En hoe zat het met koolzuur? Voldoende na die 5 dagen of nog niet?

Takkie83

Citaat van: Jurre op 24-02-2020  19:41 uEn hoe zat het met koolzuur? Voldoende na die 5 dagen of nog niet?

Nee die moet nog wel ff staan hoor. Meestal houd ik twee weken aan zodat mijn gist ook de tussenstoffen weer kan opruimen (diacetyl, alcetaldehyde)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.