Opgekweekte Westmalle gist doet niks

Gestart door hans_nwk, 30-12-2019 09:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans_nwk

Ik heb uit een flesje Westmalle dubbel gist opgekweekt.
Dit ging goed en ik had een mooie opbrengst. Nadat ik deze in mijn wort gekiept heb heeft deze helemaal niks gedaan en na een paar dagen nog geen blubje uit het waterslot gehad.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Hoeveelheid was niet te weinig de laatste stap in de starter was 2,5 l en voldoende gist zichtbaar.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er een temperatuurshock is geweest. Ik heb gist van 22 °C in een wort van van 16 - 17 °C gedaan. Kan dit een oorzaak zijn?

Groet,
Hans

Rinus

Wat is de temperatuur van het wort nu? Volgens mij vergist de Westmalle rond de 20-22 graden en is 16-17 veel te koud. Daarnaast is je gist vat wel goed dicht? als het ergens lekt krijg je geen bubbel in je waterslot.
Bij mij gaat een eigen opkweek keer op keer 100% tekeer na een dag(je).

brouwerwaldonk

Geen blubje te zien kan er op wijzen dat het deksel niet luchtdicht afsluit. Kijk eens in het vat of er schuim opstaat.

hans_nwk

Al gecontroleerd, geen schuim in het vat.
Vergisting starten op 17 - 18 °C met de Wyeast versie nooit een probleem geweest.
Ingi schrijft ook dit:
CiteerLekker. Zo'n recept werkt ook opvallend goed met een warm, 20C, vergiste ondergister of juist met een koude, 15-16C Westmalle,

Ingo
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,24089.msg589111.html#msg589111
Zo laag wilde ik niet gaan maar mijn vergistingsprofiel zoals ik met de Wyeast versie ook doe: Een paar dagen op 18 °C en dan omhoog.
Nu met uitlaten zakken van de trub in de brouwketel is de temperatuur wat verder gedaald dan anders (ik brouw buiten).

Ik werk met een RVS CCT die goed afsluit. Na drie dagen na het deksel opengehad, geen schuim, geen randjes van de gist, wort nog mierzoet.

Het heeft gewoon niks gedaan  >:(

Groet,
Hans


hansHalberstadt

Hoeveel gistende wort had je om je hoofdbrouwsel mee aan te enten?

hans_nwk

Citaat van: hansHalberstadt op 30-12-2019  12:57 uHoeveel gistende wort had je om je hoofdbrouwsel mee aan te enten?
Een kleine 25l wort.
Als je vraagt naar de starter (omdat je vraagt naar gistende wort):
In het flesje opstarten, en dan in stappen 0,1 l, 0,5 l, 2,5 l starter maken.

Na 4 dagen helemaal niks geen reactie (geen schuim etc) de cct afgetapt en eigenlijk alles lag voor dood onderin.

Ik ben nu bezig met een nieuwe opkweek en voordat ik de volgende stap zet heb ik vanmorgen nog even gekeken om in te schatten of het wort al bedorven was.

Nu (na zes dagen) staat er een klein laagje schuim op en het stinkt vreselijk. Staat deze gist om bekend geloof ik al heb ik dat met de Wyeast 3787 (uit mijn hoofd) nooit gehad.
De volgende stap maar eens op de roerder gezet.

Ik was voorbereid op uitschuimers (10-15 % kopruimte bij Westmalle gist) maar dat is na bijna een week nog lang niet gebeurd.

Groet,
Hans

Jacques

Als het lang duurt voordat de vergisting start duidt dat op enten met te weinig actieve gist...

De temperatuurverlaging van 22 ºC naar 16-17 ºC zorgt ook niet voor een vlotte start... 

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 30-12-2019  15:22 uAls het lang duurt voordat de vergisting start duidt dat op enten met te weinig actieve gist...

De temperatuurverlaging van 22 ºC naar 16-17 ºC zorgt ook niet voor een vlotte start...
Ik denk dat het de temperatuurshock is geweest dan. Alle gist was uitgezakt terwijl die in de erleyenmeyer mooi actief was.

beun

Citaat van: hans_nwk op 30-12-2019  14:04 uEen kleine 25l wort.
Als je vraagt naar de starter (omdat je vraagt naar gistende wort):
In het flesje opstarten, en dan in stappen 0,1 l, 0,5 l, 2,5 l starter maken.

Na 4 dagen helemaal niks geen reactie (geen schuim etc) de cct afgetapt en eigenlijk alles lag voor dood onderin.

Ik ben nu bezig met een nieuwe opkweek en voordat ik de volgende stap zet heb ik vanmorgen nog even gekeken om in te schatten of het wort al bedorven was.

Nu (na zes dagen) staat er een klein laagje schuim op en het stinkt vreselijk. Staat deze gist om bekend geloof ik al heb ik dat met de Wyeast 3787 (uit mijn hoofd) nooit gehad.
De volgende stap maar eens op de roerder gezet.


Ik was voorbereid op uitschuimers (10-15 % kopruimte bij Westmalle gist) maar dat is na bijna een week nog lang niet gebeurd.

Groet,
Hans

Deze gist geeft inderdaad zwavel /putlucht maar 6 dagen zonder heftige vergisting is wel erg lang. Zou ook zomaar al wat anders  kunnen groeien.
Ik houd altijd een paar zakjes korrelgist, meerdere soorten, op voorraad als reserve.
1x gehad dat na bijna drie dagen nog geen zichtbare vergisting was en toen toch maar korrelgist erbij gedaan. Uiteindelijk heel mooi bier geworden :)

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 30-12-2019  15:57 uIk denk dat het de temperatuurshock is geweest dan. Alle gist was uitgezakt terwijl die in de erleyenmeyer mooi actief was.

Die paar graden lager maakt niet niet dat alle cellen ineens inactief zijn...

hans_nwk

Citaat van: Jacques op 30-12-2019  16:13 uDie paar graden lager maakt niet niet dat alle cellen ineens inactief zijn...
Wat is dan de reden voor gistcellen die in de erleyenmeyer nog mooi rondzweefden (magneetroerder was al uitgezet) om direct in de punt van de CCT te gaan liggen pitten?
Dat wil ik graag weten.

Groet,
Hans

hansHalberstadt

Je hebt in stappen doorgekweekt naar 2.5 liter. Dat zou op zich prima moeten werken voor 25 liter. Gistte die 2.5 liter ook goed en was de kleur koffie verkeerd? Als je te snel doorent blijft de groei achter. Ik blijf het een vreemd verhaal vinden.
 

hans_nwk

Citaat van: beun op 30-12-2019  16:03 uDeze gist geeft inderdaad zwavel /putlucht maar 6 dagen zonder heftige vergisting is wel erg lang. Zou ook zomaar al wat anders  kunnen groeien.
Ik houd altijd een paar zakjes korrelgist, meerdere soorten, op voorraad als reserve.
1x gehad dat na bijna drie dagen nog geen zichtbare vergisting was en toen toch maar korrelgist erbij gedaan. Uiteindelijk heel mooi bier geworden :)
Korrelgist op voorraad: Moet ik ook gaan doen...

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 30-12-2019  16:20 uWat is dan de reden voor gistcellen die in de erleyenmeyer nog mooi rondzweefden (magneetroerder was al uitgezet) om direct in de punt van de CCT te gaan liggen pitten?
Dat wil ik graag weten.

Groet,
Hans

Als er weinig actieve gistcellen in de giststarter zaten duurt het een tijdje voordat je zichtbare activiteit ziet na het enten. Heb je het wort dat vergist moet worden belucht? Beluchten zorgt voor een grotere aanmaak van nieuwe cellen. Zonder beluchten duurt het allemaal langer.

Waarschijnlijk is er inmiddels meer activiteit. Klopt dat?

Jacques

Citaat van: hans_nwk op 30-12-2019  16:20 uKorrelgist op voorraad: Moet ik ook gaan doen...

Wacht rustig af en zet het bier niet te koud.

bultje76

Toch nieuwsgierig, heb je überhaupt gemeten of het SG niet is veranderd? Als je een gistende starter van 2,5 liter toevoegt lijkt het me sterk dat het niets doet.

middelaersch

Ik volg dit draadje met meer dan gemiddelde belangstelling. Heb een flesje Westmalle dubbel met appelsap staan. Die is nu goed actief.
Morgen gaat ie met wort op de roerder. Spannend! Eerder met een flesje Westmalle tripel wilde het niet lukken.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 30-12-2019  22:20 uIk volg dit draadje met meer dan gemiddelde belangstelling. Heb een flesje Westmalle dubbel met appelsap staan. Die is nu goed actief.
Morgen gaat ie met wort op de roerder. Spannend! Eerder met een flesje Westmalle tripel wilde het niet lukken.

Houd er rekening mee dat als je gist opkweekt uit een flesje je veel minder gistcellen hebt dan wanneer je verpakking Wyeast of White Labs gebruikt...

De starter moet koffie verkeerd kleur krijgen. Dat kan een tijdje duren.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 30-12-2019  22:34 uHoud er rekening mee dat als je gist opkweekt uit een flesje je veel minder gistcellen hebt dan wanneer je verpakking Wyeast of White Labs gebruikt...

De starter moet koffie verkeerd kleur krijgen. Dat kan een tijdje duren.

Ja weet ik, maar toch bedankt voor de tip.
(Ik heb dit kunstje een dikke maand geleden ook al met La Chouffe gist gedaan, en daar een blond bier mee gebrouwen. Dat ging goed, het brouwsel zit inmiddels in de fles. Wil nu een tripel gaan brouwen met Westmalle gist.)

middelaersch

Ik wist dat de Westmalle gist meer schuimt dan gemiddeld, maar tsjonge, dit is wel heftig:  :nut:



Dat zal straks in het gistvat ook wel zo gaan denk ik, of eigenlijk: vrees ik.

Ik had gedacht 20 liter tripel te vergisten in mijn mooie nieuwe Brew Bucket van 26,5 liter. Maar ik denk dat ik maar eens ga voor 15 liter in het oude plastic tonnetje van 30 liter...

** Edit: op mijn PC staat die foto recht, op het forum gekanteld  :weetniet:

EBC

Citaat van: middelaersch op 03-01-2020  19:13 uMaar ik denk dat ik maar eens ga voor 15 liter in het oude plastic tonnetje van 30 liter......

En dan nog gaat het uit je waterslot komen  ;D

Ik zou 2x de helft verdelen over beide.

middelaersch

Citaat van: EBC op 03-01-2020  19:16 uEn dan nog gaat het uit je waterslot komen  ;D

Ik zou 2x de helft verdelen over beide.

Meen je dat, dus je bedoelt dat een vat half vol nog te veel is met deze gist?

Van de andere kant is het ook wel een mooi vergelijk. Een deel in een plastic vat in de kamer, en een deel in RVS temperatuur-gecontroleerd.

HermanH

Citaat van: middelaersch op 03-01-2020  20:03 uMeen je dat, dus je bedoelt dat een vat half vol nog te veel is met deze gist?

Van de andere kant is het ook wel een mooi vergelijk. Een deel in een plastic vat in de kamer, en een deel in RVS temperatuur-gecontroleerd.
Schuimstop gebruiken, probleem opgelost...  :duimop:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/smaakverbetering/andere-hulpstoffen/d/schuimstop-vinoferm-100-ml?gclid=CjwKCAiA6bvwBRBbEiwAUER6JZn_A20SUPtePEJpboTux7SIcIVcaLuDFDXbDs9yvLJoshB5jyzfwBoCAkIQAvD_BwE

hobbybob

Citaat van: HermanH op 03-01-2020  20:12 uSchuimstop gebruiken, probleem opgelost...  :duimop:

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/wijnbereiding/smaakverbetering/andere-hulpstoffen/d/schuimstop-vinoferm-100-ml?gclid=CjwKCAiA6bvwBRBbEiwAUER6JZn_A20SUPtePEJpboTux7SIcIVcaLuDFDXbDs9yvLJoshB5jyzfwBoCAkIQAvD_BwE
Kom op er zijn betere oplossingen daarvoor ipv iets toevoegen aan je wort!

Het wordt genoemd als blow-off

HermanH

Citaat van: hobbybob op 03-01-2020  20:48 uKom op er zijn betere oplossingen daarvoor ipv iets toevoegen aan je wort!

Het wordt genoemd als blow-off
Ieder zijn kookpot natuurlijk, maar het zit ook in frituurolie om niet over te schuimen, eet jij dan ook geen frietjes meer? Ik wel hoor, te lekker om ze links te laten liggen...  ;D Met een blow-off ben je een pak gist kwijt ook, met schuimstop blijft alles erin en het werkt nog schuimbevorderend in het glas ook, (dus geen Tetrahop meer nodig, wat sommigen ook zien als additief), en dit dankzij een paar druppeltjes op bvb 35 liter wort, dus dood ga je er niet aan gaan, het is immers voedselveilig spul...  :biersmile: Nu goed, jij zal het dus niet gebruiken, ik gebruik het wel, ieder zijn ding.... Hier een bewijs dat het werkt: (kan zijn dat je moet ingelogd zijn op het VHF...?)

https://vlaamshobbybrouwforum.be/forum/index.php?thread/11411-ruilbiertjes-vhm-2019/&postID=205179#post205179


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.