Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: RVS kraan op FastFerment 3G - info over draad van gistbal 7G gevraagd!  (gelezen 777 keer)

Offline MrHaroldA

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Amateur.
Ik ben een brouwerij bij elkaar aan het verzamelen rondom de FastFerment 3G. Ik lees een hoop over problemen met de bijgeleverde PVC kraan, en ik kan dat na inspectie ook heel goed voorstellen: de mogelijkheid is er dat je het middelste deel er uit draait als je klaar bent om te gaan bottelen, wat dus betekent dat je natte voeren krijgt.

Ik ben nu aan het kijken naar een RVS kraan, maar de koppeling naar het bijgeleverde potje is een heel stuk groter qua diameter. Nou zag ik dat de gistbal van het grotere 7G-vat ook een schroefdraad heeft!

Kan iemand die voor mij opmeten? Dan ga ik proberen die op een RVS kraan te installeren.

-tnx!-

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
Niet je vraag maar toch.
Rvs is het beste doch ik heb er een pvckraan met 2 wartels opgezet.
Zo kan ik de kraan van de ferment loshalen en fijn schoonmaken.

Offline MrHaroldA

• *
  • Amateur.
Niet je vraag maar toch.
Rvs is t beste doch ik heb er een pvckraan met 2 wartels opgezet.
Zo kan ik de kraan van de ferment loshalen en fijn schoonmaken.

Aan beide kanten een wartel? Hoe zit hij dan op het vat? En heb je er een foto van? ;)

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Ik ben nu aan het kijken naar een RVS kraan, maar de koppeling naar het bijgeleverde potje is een heel stuk groter qua diameter. Nou zag ik dat de gistbal van het grotere 7G-vat ook een schroefdraad heeft!
3/4 inch. ;)

Offline MrHaroldA

• *
  • Amateur.
3/4 inch. ;)

Nice! Dat komt perfect uit; tnx!

Offline beermenke

• Super lid
Aan beide kanten een wartel? Hoe zit hij dan op het vat? En heb je er een foto van? ;)
Als je kijkt bij pvcvoordeel.nl en typt. Vdl pvc kogelkraan 2 wartels dan zie je wat ik bedoel
1 wartel schroef je eenmalig goed vast op t vat en de andere eenmalig goed vast op de bol
Daartussen zit de kraan en die kan er tussenuit en in schoonmaakspul. Let goed op de rubberen ringen op de kraan. Na gebruik zet ik zowel de fastferment de wartel alsook de wartel van de bol in schoonmaakspul en voor gebruik ontsmetten. De wartels blijven dus zitten en gelukkig nog nooit infectie en zeker al 20 brouwsels in gebruik. Oh. Water van max 50 graden gebruiken
Veel en veel handiger dan de originele kraan vind ik.

Offline beermenke

• Super lid
3/4 inch. ;)
Is dat zo?
Ik dacht dat het veel groter is maar heb er niet zo veel verstand van en lees het dus svp als vraag.

Offline CeesM

• Super lid
  • Niet mouwen, lekker brouwen.
Is dat zo?
Ik dacht dat t veel groter is maar heb er niet zo veel verstand van en lees het dus svp als vraag.
Ik had het gelezen op een Amerikaans brouwersforum. Die had zijn kraan vervangen met een RVS bolkraan.
En een youtube filmpje van FastFerment waar ze met het zelfde onderdeel de bramen van het schroefdraad van de fermenter en het bolletje ermee af ging halen.

Offline Dirtbag

• Super lid
  • Syntax error!
Op mijn eerste generatie fastferment schroef ik deze 1" kraan.

https://nl.aliexpress.com/item/32408830407.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dDJedgN

Nu net nog, nu weet ik niet of de nieuwe generatie anders is dan de latere?

De onderkant van de FF en de bol hebben naar mijn weten dezelfde schroefverbinding.

Aangezien ik op de bol (die ik nu gebruik met mijn poolse CCT) deze koppeling heb zitten. Ook in 1"

https://nl.aliexpress.com/item/32810317190.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dDJedgN

Zelf heb ik dus bij de poolse CCT en de FF de originele kunststofkraan vervangen door RVS driedelige kranen en camlock koppelingen van Ali.

Edit,
Als ik google op "fastferment replacement valve" kom ik redelijk vlot op amazon met een handige afbeelding:

https://www.amazon.com/FastFerment-7-9G-Valve-Only/dp/B07K5TS38K

db

Offline MrHaroldA

• *
  • Amateur.
Ik had het gelezen op een Amerikaans brouwersforum. Die had zijn kraan vervangen met een RVS bolkraan.
En een youtube filmpje van FastFerment waar ze met het zelfde onderdeel de bramen van het schroefdraad van de fermenter en het bolletje ermee af ging halen.

Er zit een 1" bolkraan op, dus het zou wel heel logisch zijn als de opening van de gistbal ook 1" is.

Offline beermenke

• Super lid
Re: RVS kraan op FastFerment 3G - info over draad van gistbal 7G gevraagd!
« Reactie #10 Gepost op: 29-12-2019 13:36 u »
Als je voor pvc gaat dan moet je die met 2 wartels kopen.
De kraan kan dan los en hoef je de wartels maar 1 x goed te monteren.
Werkt vele malen beter dan de originele kraan.

Offline MrHaroldA

• *
  • Amateur.
« Reactie #11 Gepost op: 29-12-2019 16:44 u »
Als je voor pvc gaat dan moet je die met 2 wartels kopen.
De kraan kan dan los en hoef je de wartels maar 1 x goed te monteren.
Werkt vele malen beter dan de originele kraan.
Ok; maar ik denk dat het systeem voor het potje daar niet op past? Die heeft een 2" schroefdraad.

Offline beermenke

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-12-2019 17:47 u »
Ok ik hebt over de 7 g want daarbij zijn beide kanten schroefdraad identiek.
Succes.

Offline MrHaroldA

• *
  • Amateur.
« Reactie #13 Gepost op: 29-12-2019 20:58 u »
Ik zie net dat de 7G jar-adapter alvast 1 probleem oplost: je schroeft het deel voor de 1/2" slang IN de jar-adapter, en bij de 3G moet je die adapter er af halen voordat je de slang kunt monteren waarbij je het risico loopt dat je het middelste deel  van de kraan mee los schroeft.

Het is dan nog steeds geen RVS, maar het haalt wel het risico weg dat je in 1x heel je brouwsel op de grond hebt liggen!

Offline MrHaroldA

• *
  • Amateur.
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2020 12:14 u »
Ik heb inmiddels alles uitgezocht om de boel door RVS te vervangen, maar ik bestel eerst even zo'n andere adapter en ga dan eerst een paar keer brouwen. Ik wil het overigens wel op 1.25" uitvoeren zodat het bijvoorbeeld ook op een Brew Bucket bruikbaar is.

Later meer dus, en bedankt voor jullie bijdrages!

Offline SVB

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2020 18:38 u »
Ik ben gegaan voor de 7 G mason jar adapter. Dan draai je inderdaad nooit de binnenkant er uit.

Tags: