Mangrove Jack M31 gist maar door

Gestart door Eric de Noorman, 27-12-2019 14:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric de Noorman

Mijn Belgische tripel die ik 7 maanden geleden heb gebrouwen, moet ik tegenwoordig uitschenken in een bloemenvaas, zo erg schuimt het. In het begin was dit niet niet het geval, de smaak is echter niet veranderd, het is een heel lekker bier. Anderen hebben dat ook bevestigt, mijns inziens dus geen infectie. Het brouwsel (S.G. 1082 ) is vergist met Mangrove Jack M 31 gist, de vergisting ging in het begin supersnel, na 4 dagen, S.G. 1026, daarna bleef het gestaag doorgisten, hij zakte uiteindelijk, na 15 dagen, tot S.G.1007, daar stopte het (dacht ik).
Door het extreme schuimen (geen gushing) ben ik gaan graven op het forum, ik vond uit dat de M31 op de lijst staat met ´var diagnosticus`gisten, deze gist pakt ook de onvergistbare suikers aan die in het uitgegiste bier zitten waardoor er nog meer alcohol en CO2 aangemaakt worden in de dichte fles.
Ik heb net een flesje opengemaakt, gemeten, de S.G. ligt nu op 1003. Ik heb toendertijd een suikergift gegeven van 7 g/l.
Ik heb nu toch een vraagje, ik sta op het punt een nieuw brouwsel (ook vergist met M31) op de fles te doen. Is het verstandig om de suikergift achterwege te laten, omdat de gist toch verder gaat?

Guppie

De vorige keer heb je de boel dus ongeveer 19 dagen vergist, dat zou genoeg kunnen zijn, maar ik zou het langer laten staan en als je denkt dat het gestopt is toch nog een weekje wachten en weer meten.

Tjardo

Meet over 3 dagen nog eens het sg, is deze niet meer gedaald? Dan kan je afvullen, misschien met 5 g/L suiker? Al kan een tripel wel 7 g/L hebben denk ik...

Eric de Noorman

Deze keer heeft het 20 dagen staan gisten, het S.G. zakte niet meer , normaal gesproken met de meeste andere gisten is de gisting klaar na een dag of 6-8.
Het probleem is dat ik mijn CCT gauw weer nodig heb. Het moet op de fles gauw.
Dat de M31 doorgist zoals een Saisongist wist ik niet totdat ik er over las op het forum, dat was gisteren.
Volgende keer zal ik er rekening mee houden, met een lange vergisting, maar nu is de vraag of ik de suikergift maar achterwege moet laten?

TeVeHa

De suikergift zou ik niet achterwege laten, plat bier, heb je ook niks aan, doen zoals Tjardo zegt en als je met een waterslot werkt en ie blupt nog, wachten en altijd zèker genoeg gist toevoegen in het begin. mvg

hansHalberstadt

Citaat van: Eric de Noorman op 27-12-2019  14:08 uik vond uit dat de M31 op de lijst staat met ´var diagnosticus`gisten, deze gist pakt ook de onvergistbare suikers aan die in het uitgegiste bier zitten waardoor er nog meer alcohol en CO2 aangemaakt worden in de dichte fles.

Dat is wel een leuke. var diagnosticus`Dat zou een gist zijn die als je het vertaalt zijn eigen diagnose kan stellen. Zo een wil ik er ook wel. Dus goed luisteren wat die gist te zeggen heeft dan maar, dan weet je ook wanneer hij is uitgegist.
Maar nu even alle gekheid op een stokje: Het is een var diastaticus gist en die produceert zelf nog enzymen die de ondergistbare suikers verder afbreken buiten de cel. Dat gaat echter niet zo snel, dus lijkt het of het is uitgegist, maar dat is zeer verradelijk. De hoeveelheid suiker die na bottelen vergist kan worden kan met gemak vele malen de hoeveelheid bottelsuiker zijn, dus minder bottelsuiker is niet de oplossing. Gweoon wachten tot er geen enkele activiteit meer is en dat kan bij zo'n gist wel een paar weken duren.   

Eric de Noorman

Okee, bedankt voor het duidelijke antwoord Hans, dan heb ik weer wat geleerd.
Volgende keer in ieder geval meer tijd berekenen voor de M31.

Oxhead

Citaat van: Tjardo op 27-12-2019  14:17 uMeet over 3 dagen nog eens het sg, is deze niet meer gedaald? Dan kan je afvullen, misschien met 5 g/L suiker? Al kan een tripel wel 7 g/L hebben denk ik...

Een diastaticus gaat veel langer door, 3 dagen zegt niets. Zeker pas na 4 weken bottelen en 4 g/l is dan genoeg voor veel koolzuur.

mbroek

Citaat van: Oxhead op 27-12-2019  19:29 uEen diastaticus gaat veel langer door, 3 dagen zegt niets. Zeker pas na 4 weken bottelen en 4 g/l is dan genoeg voor veel koolzuur.

Precies, een domme regel die "3 dagen regel" bij diastaticus gisten. En ook zeker de temperatuur niet laten zakken de eerste maand.

Johan_vL

Mooi draadje dit, ik heb ook de M31 gekocht en zal zeker zo volledig mogelijk laten uitgisten... was anders vast misgegaan, bedankt. :groots:

Hans007

Lees dit ook met veel interesse aangezien de M31 straks in de quadrupel gaat

Lucidix

Ik heb onlangs een tripel gebrouwen met 85% pilsmout en 15% kristalsuiker, vergist met M31, die is van 1.076 tot 1.004 uitgegist, rond de 95% vergist dus.
Geef deze gist zeker de tijd om volledig uit te gisten, want hij gaat echt ver door. mijn brouwsel staat nu een dikke maand op fles en is echt een heerlijke tripel geworden, geen explosieve flesjes, dus goed uitgegist voor het bottelen.

Takkie83

Heb afgelopen woensdag ook een M31 tripel op de fles gezet met een eind SG van 1,007 (begin 1,081). Heb er 7,5 g/L bottelsuiker bij gedaan voor lekker wat koolzuur en schuim maar nu ik dit lees weet ik niet of ik daar blij mee moet zijn  ??? Het eind SG was wel al een week stabiel.

Hans007

Afwachten maar, bij teveel schuimwerking is het beter om in de keuken uit te schenken en gelijk een extra glas achter de hand houden.
Heb ook zo een batch moeten doen. Smaak was prima maar zonder knoeien uitschenken was een uitdaging.

hansHalberstadt

Citaat van: Takkie83 op 17-02-2020  07:16 uHeb afgelopen woensdag ook een M31 tripel op de fles gezet met een eind SG van 1,007 (begin 1,081). Heb er 7,5 g/L bottelsuiker bij gedaan voor lekker wat koolzuur en schuim maar nu ik dit lees weet ik niet of ik daar blij mee moet zijn  ??? Het eind SG was wel al een week stabiel.
Je kunt er gewoon niet betrouwbaar vanuitgaan dat je het laatste restje vergisting kunt gebruiken als vervanging voor een deel van de bottelsuiker. Je weet immers nooit precies waar het eind SG eindigt. enige betrouwbare methode is dus gewoon volledig laten uitgisten en normale hoeveelheid bottelsuiker gebruiken. Een afwijking van 3 SG punten op je eind SG komt al overeen met de volledige hoeveelheid bottelsuiker. En dat terwijl je met de meeste hydrometers niet eens op 2 SG punten nauwkeurig kunt meten en waar het eind SG uitkomt is ook niet binnen 5 SG punten te voorspellen. Dus gewoon wachten tot alles is vergist. Dat is je enige referentie.

Takkie83

Dan mag ik er vanuit gaan dat ik met mijn week stabiele 1,007 redelijk safe zit toch?

Toch moet ik zeggen dat ik hem altijd wel een beetje knijp als ik langer dan een week na bottelen nog geen testflesje heb opengemaakt. Een strong blond die op de fles verder gistte dan ik dacht heeft een keer een week na bottelen mijn hele keuken van schuim voorzien. Als ik daarmee nog langer had gewacht had ik handgranaten uitgedeeld  :-\

Neetje

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  09:44 u... als ik langer dan een week na bottelen nog geen testflesje heb opengemaakt. 

Ik maak na een week (elke week) altijd een testflesje open zodat ik de smaakontwikkeling kan volgen.

Je ontdekt dan dat sommige bieren pas na een weekje of 4 à 5 op zijn best zijn.

Takkie83

Citaat van: Neetje op 19-02-2020  12:46 uIk maak na een week (elke week) altijd een testflesje open zodat ik de smaakontwikkeling kan volgen.

Ja ik normaal gesproken ook, maar dan meer voor de koolzuurvorming. Nu even niet omdat ik deze tripel samen met een vriend gebrouwen heb en we a.s. zondag na 1,5 week samen een testfles willen openen. We zullen het wel overleven denk ik

CiteerJe ontdekt dan dat sommige bieren pas na een weekje of 4 à 5 op zijn best zijn.

Bedoel je dat je 4-5 weken hergist? Of zit daar ook al je lagering bij? Als mijn bier op druk is en ik proef geen vervelende bijsmaken gaat 'ie bij mij koud verder rijpen

Neetje

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  15:14 uBedoel je dat je 4-5 weken hergist? Of zit daar ook al je lagering bij? Als mijn bier op druk is en ik proef geen vervelende bijsmaken gaat 'ie bij mij koud verder rijpen

Na de hergisting, tijdens al dan niet tijdens lageren bezinkt de gist en neemt ook de bitterheid en hopsmaak iets af. Heb nooit getest, maar eigenlijk zou ik het residu eens moeten proeven of ik hierin iets van hop terug kan vinden. Lasig te vergelijken met een biertje van 5 weken terug.

Jacques

Citaat van: Takkie83 op 19-02-2020  09:44 u...
Een strong blond die op de fles verder gistte dan ik dacht heeft een keer een week na bottelen mijn hele keuken van schuim voorzien. Als ik daarmee nog langer had gewacht had ik handgranaten uitgedeeld  :-\

Het komt regelmatig voor dat een bier een week na het bottelen heel onstuimig is maar 1 à 2 weken later een stuk rustiger is. Dit komt doordat het koolzuur dat gevormd wordt tijdens de hergisting op fles tijd nodig heeft om zich te binden aan het bier. Een paar weken je bier volgen is daarom een goed idee.

Takkie83

Ik durfde het niet aan. Had ook een iets te hoog SG toen 'ie de fles op ging maar stond al een paar dagen stil. Smaakte ook nog te zoet dus ik had hem zelfs zonder bottelsuiker gebotteld. Toch behoorlijk verder gegist op fles dus...

Takkie83

Om terug te komen op de M31; gisteren een opvallende ervaring twee weken na op de fles zetten van mijn tripel met eind SG 1,007 (begin 1,081). Voorzichtig in de keuken opengemaakt. Geen gushing en prima sisje, maar.. vrijwel geen schuim en ook te weinig koolzuur in het bier  :weetniet:

De smaak was ook nog wat hard, iets te bitter voor mijn doen (beoogd IBU = 40), nog wat zoetig en nog niet bepaald in balans. Is mijn M31 soms versuft van de 9,5% alcohol?

Ik laat hem nog maar even warm staan (20 graden) ...

j.heesters3

Hallo

Dat heb ik oook een keer gehad. Toen heb ik de flesjes een keer geschud en nog een week laten staan. Na die week weer een opengemaakt en er was toen  genoeg druk en schuim. Het is een prima biertje geworden. Had toen de Be 256 van Fermentis gebruikt bij een drie granen tripel. Alc gehalte 9,2 %.

Broudoe

Jos

Takkie83

Citaat van: j.heesters3 op 26-02-2020  15:06 uHallo

Dat heb ik oook een keer gehad. Toen heb ik de flesjes een keer geschud en nog een week laten staan. Na die week weer een opengemaakt en er was toen  genoeg druk en schuim. Het is een prima biertje geworden. Had toen de Be 256 van Fermentis gebruikt bij een drie granen tripel. Alc gehalte 9,2 %.

Broudoe

Jos

Ah kijk dat geeft de burger moed. Ik had de flessen nog niet gelabeld dus dat heb ik gelijk maar even gedaan en ze een tijdje op hun kop in de krat teruggezet. Kwartiertje later weer omgedraaid zodat de gist er weer lekker doorheen dwarrelt.

Volgende week nog maar een keer proberen  :biersmile:

wernerthefox

Citaat van: Takkie83 op 26-02-2020  13:42 uOm terug te komen op de M31; gisteren een opvallende ervaring twee weken na op de fles zetten van mijn tripel met eind SG 1,007 (begin 1,081). Voorzichtig in de keuken opengemaakt. Geen gushing en prima sisje, maar.. vrijwel geen schuim en ook te weinig koolzuur in het bier  :weetniet:

De smaak was ook nog wat hard, iets te bitter voor mijn doen (beoogd IBU=40), nog wat zoetig en nog niet bepaald in balans. Is mijn M31 soms versuft van de 9,5% alcohol?

Ik laat hem nog maar even warm staan (20 graden) ...
9.5 is echt hoog voor de m31. Daar wordt de gist niet vrolijk van. Ik brouw zelf ook graag zware bieren, en ben een fan van het fruit aroma van m31. Maar voor 10%abv zou ik voor m29 saison gaan. Minder lekker (vind ik) maar wel zeer alcohol tolerant. M42 is ook te overwegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.